Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest ikke innlogget nå
Skrevet

Farten kan jeg behendig fortelle deg var 70 kmt på såpeglatt føre.

Og hvis du mener ingen ble skadd bør du lese historien min en gang til.

Og det morsomste av alle sverigefans barnesetet var kjøpt i sverige og setet var godkjent fra 10 kg og ikke tillatt montert bakovervendt.

Dette skjedde faktisk for snart 6 år siden. Det var annerledes regler den gangen, og det har skjedd mye siden da. Hadde jeg hatt småtasser i dag ville kanskje valget vært annerledes?

Da eldstemann min var nyfødt ble vi anbefalt bruk av nett til bagvogn og ikke bæresete, fordi disse ikke skulle brukes mer enn 15 minutter.

Tenke seg til at den gangen jeg vokste opp var det ikke påbudt med barnesete engang. Og det fantes ikke sikkerhetssele bak i bilen vi hadde.

Tiden forandrer seg og vi må bare henge med. Men du Tule er nødt for å tenke at noen av oss har barn som er oppvokst da det var andre lover og regler.

Og dessuten fortalte jeg bare om hvordan det gikk med personene som satt i den ene bilen, og du gikk automatisk ut fra at ingen personer i den andre ble skadet.

Jeg kan derimot fortelle deg en ting. Mine fysiske skader etter ulykken var ingenting mot de psykiske. Bilder og lyder fra den dagen sitter som klistret i hodet.

Videoannonse
Annonse
Gjest Mayamor
Skrevet

Dette er et like hett tema hver gang jeg ser det debattert. Vi snudde gutten vår da han var ca 15 mnd da han var rasende da han satt bakovervendt. For denne sjåføren var det bedre med en fornøyd blid gutt som ikke forstyrret sjåføren slik at hun ikke krasjet (da all oppmerksomhet var på veien) enn at barnet satt bakovervendt og hylskrek slik at denne sjåføren ble forstyrret og muligens krasjet pga forstyrrelsen... Ellers ser jeg poenget med at de bør sitte bakovervendt så lenge som mulig. Men ser andre poenget med at en ikke kan ha et skrikende barn som forstyrrer sjåføren? ;)

Skrevet
Dette er et like hett tema hver gang jeg ser det debattert. Vi snudde gutten vår da han var ca 15 mnd da han var rasende da han satt bakovervendt. For denne sjåføren var det bedre med en fornøyd blid gutt som ikke forstyrret sjåføren slik at hun ikke krasjet (da all oppmerksomhet var på veien) enn at barnet satt bakovervendt og hylskrek slik at denne sjåføren ble forstyrret og muligens krasjet pga forstyrrelsen... Ellers ser jeg poenget med at de bør sitte bakovervendt så lenge som mulig. Men ser andre poenget med at en ikke kan ha et skrikende barn som forstyrrer sjåføren? ;)

En hver får ta sitt valg og stå for det, ingen skal dømme eller snakke nedlatende til andre.

Jeg hadde antagelig tatt et annet valg enn ditt.

Men det jeg syns er litt "trist" er at her er det tydlig lov å kalle folk hysteriske og man skal liksom dysse ned så veldig at det faktisk er en vesentlig forskjell på fremovervendt kontra bakovervendt. Mens hvis noen (sikter ikke til de som ikke gjør det) kommer med konstruktive råd/oppfordringer eller fakta, så skal det dokumenteres til minste detalj, eller oversett og "dysset ned" med hysteri og "vi overlevde da vi å" kommentarer...

Skrevet

hei

og jeg svare det samme som jeg og andre har svart på det før ;) og kan referere til foreldre som jeg kjener med det problemet om at mange barn er trasige nar di er runt et års alderen og at om man biter tena samen og venter lit sa vil barnet se at det ike komer noen vei vet om foreldre som har gjort det og det gjik greit men det var strit en stund

Skrevet
En hver får ta sitt valg og stå for det, ingen skal dømme eller snakke nedlatende til andre.

Men det jeg syns er litt "trist" er at her er det tydlig lov å kalle folk hysteriske og man skal liksom dysse ned så veldig at det faktisk er en vesentlig forskjell på fremovervendt kontra bakovervendt. Mens hvis noen (sikter ikke til de som ikke gjør det) kommer med konstruktive råd/oppfordringer eller fakta, så skal det dokumenteres til minste detalj, eller oversett og "dysset ned" med hysteri og "vi overlevde da vi å" kommentarer...

hei

er helt enig med deg plus det med skriking som komer op na, mange bruker det som grun for og snu det er rart at di lar barnet trase seg til og snu i bilen det tyder pa at di ike tar dete alvorlig nok ingen vile vel kjopt Cola ver dag fordi barnet skrek i butiken vis man ike gjorde det

hilsen

Skrevet

Hva med å sette barnet i forsete? Da ser barnet sjåføren. Airbager kan kobles ut.

Hvorfor er det slik at det alltid er de voksne som skal sitte forran?

Gjest Elastica
Skrevet

Det er vel fordi vi ble indokterinert med at det var farlig å la barn sitte i forsetet da vi var små.

Skrevet
Farten kan jeg behendig fortelle deg var 70 kmt på såpeglatt føre.

Og hvis du mener ingen ble skadd bør du lese historien min en gang til.

Og det morsomste av alle sverigefans barnesetet var kjøpt i sverige og setet var godkjent fra 10 kg og ikke tillatt montert bakovervendt.

Dette skjedde faktisk for snart 6 år siden. Det var annerledes regler den gangen, og det har skjedd mye siden da. Hadde jeg hatt småtasser i dag ville kanskje valget vært annerledes?

Da eldstemann min var nyfødt ble vi anbefalt bruk av nett til bagvogn og ikke bæresete, fordi disse ikke skulle brukes mer enn 15 minutter.

Tenke seg til at den gangen jeg vokste opp var det ikke påbudt med barnesete engang. Og det fantes ikke sikkerhetssele bak i bilen vi hadde.

Tiden forandrer seg og vi må bare henge med. Men du Tule er nødt for å tenke at noen av oss har barn som er oppvokst da det var andre lover og regler.

Og dessuten fortalte jeg bare om hvordan det gikk med personene som satt i den ene bilen, og du gikk automatisk ut fra at ingen personer i den andre ble skadet.

Jeg kan derimot fortelle deg en ting. Mine fysiske skader etter ulykken var ingenting mot de psykiske. Bilder og lyder fra den dagen sitter som klistret i hodet.

hei

da vil jeg si du hade englevakt :klappe: og jeg syns det er rart at du fik tak i et slik sete i sverige for seks ar siden sat alt di fleste barna i sverige i den alderen bakovervent, en anen ting jeg gik bare ut fra at personene i den bilen du sat i var uskad og jeg trode det skjede i lav fart i og med at et lite barn normalt skal vere alvorlig skad i en kolisjon i en slik fart framovervent i tester regner man med alvorlige nakeskader og skader pa indre organer i den farten fy soren du har vert heldig :)

Skrevet
Det er vel fordi vi ble indokterinert med at det var farlig å la barn sitte i forsetet da vi var små.

Ja!! Min mor er helt hysterisk på det der!

Men mulig det var annerledes før?? At bilene var konstruert på en annen måte så det var farligere... vetikke jeg.

Men jeg hadde nok forsøkt å flytte fram først ja, og koble ut airbaggen seff!

Skrevet
Ja!! Min mor er helt hysterisk på det der!

Men mulig det var annerledes før?? At bilene var konstruert på en annen måte så det var farligere... vetikke jeg.

Men jeg hadde nok forsøkt å flytte fram først ja, og koble ut airbaggen seff!

hei

det er i dag faktisk anbefalt og sete barnet foran bakovervent dersom du har en nyere bil men det skal ike site forovervent der, jeg er elers enig med deg og mener at di burde har provd det forst, dete har og med at konstruksjonen pa bilene er anerledes i dag det er andre deformasjonssoner jeg har skrevet om dete over her

hilsen

Gjest ikke inlogget nå
Skrevet

Jeg tror ( vet ikke sikkert ) at det ikke var anbefalt å ha barn under 110 cm i forsetet før?

I vår bil er det i alle fall uaktuelt å ha barna i forsetet. Grunnen til dette er at vi har en 6-seter kassebil med bare ett par stålbjelker foran som tar av for støtet ved en kollisjon.

Bak er de beskyttet av stålbjelkene + motoren + stålstanga som går mellom forsetet og baksetet.

Inne på www.tryggtrafikk.no står lover+regler+anbefalinger.

Der står det ikke at det er forbudt å ha barn i forovervendt barnesete med airbag, men at det ikke er anbefalt da airbag er tilpasset voksne.

Man kan ikke blande sammen lover og anbefalinger.

Gjest ikke inlogget nå
Skrevet
Jeg tror ( vet ikke sikkert ) at det ikke var anbefalt å ha barn under 110 cm i forsetet før?

I vår bil er det i alle fall uaktuelt å ha barna i forsetet. Grunnen til dette er at vi har en 6-seter kassebil med bare ett par stålbjelker foran som tar av for støtet ved en kollisjon.

Bak er de beskyttet av stålbjelkene + motoren + stålstanga som går mellom forsetet og baksetet.

Inne på www.tryggtrafikk.no står lover+regler+anbefalinger.

Der står det ikke at det er forbudt å ha barn i forovervendt barnesete med airbag, men at det ikke er anbefalt da airbag er tilpasset voksne.

Man kan ikke blande sammen lover og anbefalinger.

Det skulle være forovervendt barnesete i forsete med airbag

Skrevet
Det skulle være forovervendt barnesete i forsete med airbag

hei

det var nesten riktig, grensen er 140 cm ikke 110 cm altsa en person under 140 cm bor ike site foran, som en tomelfingerregel kan man si at barn under 12 ar ikke bor sitte foran

:hallo:

elers er det riktig

elers er det at barn under fire ar kan site foran bakovervent i nyere biler

hilsen

Skrevet

Det er forskjell på et barn i bilsete forran, og et barn i vanlige seler forran...

Sånn mtp misforståelser her.

Gjest Mayamor
Skrevet (endret)
Hva med å sette barnet i forsete? Da ser barnet sjåføren. Airbager kan kobles ut.

For hos oss sitter de voksne foran. Noe annet er uaktuelt. Hva om du har 3 tette? To tette? Hvor mange barn skal sitte bakovervendt i forsetet...? ;)

Jeg vet at dette er en fanesak for enkelte, dem om det. :)

Endret av Mayamor
Skrevet

Grunne til at noen blir kalt hysteriske, er jo nettopp fordi de ER hysteriske, og da sikter jeg ikke til deg og de andre som kommer med informativ informasjon, men driver med skremselspropaganda og nedlatende utsagn.

Skrevet
Nehei?

Den undersøkelsen gjaldt barn helt opp til 18 år, og den sa heller ingenting om hvilke skader og hvilket bilsete som var blitt brukt til de eventuelle små barna.

Skrevet
Grunne til at noen blir kalt hysteriske, er jo nettopp fordi de ER hysteriske, og da sikter jeg ikke til deg og de andre som kommer med informativ informasjon, men driver med skremselspropaganda og nedlatende utsagn.

Det mener jeg ikke er hysteri men usakeligheter jeg da... :ler:

Syns bare det er så kjipt at det er så "in" å kalle alle hysteriske for ditt og datt... Enten det er sikring av barn, hva man skal spise når man går gravid, alkohol eller noe annet. Man har liksom lov å si at noe er hysteri, mens på den motsatte enden har man ikke lov å si at det er farlig eller ikke bra, for da er man dømmende å nedlatende.

Er det ikke like nedlatende å kalle noen hysterisk?

Jeg sikter ikke spesiellt til denne diskusjonen, siden jeg mener at når man sier "du er en dårlig mor/jeg håper ikke du har barn" så fortjener man ikke noe bedre tilbake.

Skrevet

Det med at skjer færre dødsulykker i Sverige, det kan ikke ha noe med at bilparken er nyere pga lavere avgifter og bedre veier?

Også hadde jeg blitt veldig glad om jeg hadde fått svar på man kan ha et stort barn bakoverevendt i forsetet - er det plass til det i de fleste biler?

Skrevet
For hos oss sitter de voksne foran. Noe annet er uaktuelt. Hva om du har 3 tette? To tette? Hvor mange barn skal sitte bakovervendt i forsetet...? ;)

Jeg vet at dette er en fanesak for enkelte, dem om det. :)

Jeg spør kun fordi jeg lurer, hvorfor er det uaktuellt med barn forran? Jeg står nemlig ovenfor et problem med at bilstolen ikke passer i baksetet, og hører at folk snur barnet sitt fordi de ikke vil ha de forran.

Jeg skjønner ikke (understreker jeg) at noen vil redusere sikkerheten til barnet sitt med 40% fordi de selv vil sitte forran. Så jeg lurer på om det er en annen grunn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...