Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Nå har jeg lest litt fort igjennom disse sidene, for det står mye her.. Men jeg må si jeg reagerer på dine innlegg. Trodde du hadde barn som var nærmere voksne nå, utifra din uviten ang sikring.

Skrev du ikke at du hadde barn som bare er 6-7 år....??? Jeg har barn som er 10 år nå, og har hele tiden oppdatert meg på det nyeste inne trafikksikkerhet. Jeg har da vist om disse tingene du sier ikke "fantes" og var regler for for bare 7 år siden....

Jeg har også barn på 7 år, så for meg er din uviten uforståelig.

Og siden du nevner et diagnosebarn, ville jeg krevd hjelp til sikring av mitt barn. (vet det er en tung vei, for jeg jobber selv med slike saker (barn med spesielle behov) og det er desverre foreldrene som må kjempe selv....)

hei

reagerte ogsa på det og mener hun burde vert bedre oplyst men så sier hun at valgene hade vert anerledes i dag sa det gjør op for det, en annen ting er at hjelpemidelsentralen noen ganger er veldig etersitende med og invilge ting, :frustrert: jeg vet dete av erfaring fordi jeg og er født med en diagnose heldigvis hade jeg leger som skrev det jeg sansynligvis hade i papirene slik at jeg fik det invilget men man ma kjempe som forelder ja det er det som er det dome

hilsen

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Limer inn fra TT je

hei

da ble det lit greiere og skjone men jeg savner og se det i g krefter dete er jo bevegelses energien, g krefter viser vor mye pres det blir pa kroppen

jeg har heler ikke sakt i mot angaende bilene men mener at biler produsert etter 2001 igjen har blit sikrere for alle, i motsetning til biler fra niti talet derfor er og sikring bakovervent i framsete blit anbefalt igjen

hilsen

Skrevet
Ikke sikkert det.

Biler før var ikke laget helt på samme måte som nå, så mye av kreftene i en kollisjon ble tatt ut inne i bilen, men om det da hjalp å sitte bak vet jeg ikke.

Jeg er vokst opp med airbag og fikk av den grunn ikke lov til å sitte forran, men nå som airbaggen kan kobles ut er det jo ikke noe problem. Ikke noe værre å sitte forran enn bak i dag for barn.

hei

bare til oplysning pa alle biler med airbag kan man koble ut dise men på noen kan airbagen løse seg ut alikevel, det har og skjedd slik at et barn ble skadd, men på nye biler er dete sikert, pa gamle biler er da eneste alternativ og fjerne airbagen og pa noen biler kan da systemet bli ustabilt, jeg har vokst op for airbagen kom i ale biler og det var da og slik at barn skule vere bak pa grun av sikringen

hilsen

Skrevet
I mange biler er det nok plass.

Noen biler har plass til 6 åringer bakovervendt i baksetet, noen i forsetet.

Noen har kun plass til 4 åringer i baksetet/forsetet og noen bare 2 åringer.

Å svare generelt på dette blir vanskelig da bilene er veldig forskjellig. Om du lurer på om det er plass i din bil så er det vel lettest å prøve.

Denne regelen gjelder pga airbaggen.

Det er like sikkert å ha en 4 åring i fremovervendt barnesete i forsetet (med utkoblet airbag) som i barnesetet.

hei

det er riktig i en nyere bil men i eldre biler pa grun av darligere sikring ved samenstøt i siden og intryking forfra og mangel av regulering pa selen sa er det ikke bra

men det er riktig at hoydereglen er mest pa grun av airbagen men pa enkelte biler justeres utlosningen av aribagen eter samenstot og vekten pa den som siter der

hilsen

hilsen

Skrevet
Og igjen, når vi "hysteriske" er nedlatende så er det fyfy med en gang..

Men 9 av 10 foreldre har ikke supergodegrunner (og ja, grunnen bør være supergod før man setter ungen forovervendt når man vet hvor mye sikrere bakovervendt er. Man tuller ikke med barns sikkerhet) for å sette barnet forovervedt, eller på en annen måte ikke sikrer barnet godt nok (9 av 10 norske barn ER for dårlig sikret i bil!)

hei

signerer :klappe::) en anen ting er at 8 av 10 barn i sverige siter bakovervent til di er melom fire og fem ar da burde det ike vere vanskeligere for norske foreldre heler

hilsen

Skrevet
Jeg synes faktisk det å være nedlatende er fyfy uansett hvor gode hensikter man mener å ha.

Hva gir deg rett til å vurdere hvilke grunner som er "supergode" eller beskylde foreldre for å "tulle med barns sikkerhet"?

hei

poenget er at nar vi er sa mye darligere til og sikre barna en i sverige sa har vi grun til og kritisere di som gir op for let, jeg mener at det ike er støtene for di som ikke hadde noe valg og jeg poengtere at jeg ikke har til hensikt og vere støtene for dem

hilsen

Skrevet
Vet du hva Isa Catrine; jeg syns det er veldig dumt at du gir så mye pepper til mammaer her inne både når det gjelder bilsikring, du er 18 år og har ikke barn selv.

hei

poenget er vel at dette er saklig informasjon og jeg ser ike va som er stotende med det og jeg skjoner at di som jober med dete er opgite nar di ser vor mye darligere vi er med dete en di er i sverige

Greit nok at du sitter inne med sinnsykt mye informasjon om sikring i bil og barnevogner.

Men du har ingen anelse om hvordan det er med bilsjuke unger, sitte med knærene oppunder haka.

hun kan vel ha erfaring med dete fra egen familie eler andre med bar og si at hun ma ha barn sel blir for dumt :overrasket:

Og si at man setter ungene i forovervendte gode barneseter med livets som innsats er bare helt tåpelig og si. Hadde jeg satt barnet mitt i bilen uten sete hadde jeg vært enig.

hei

men det er jo sant vis 20 30% av di barna som har omkomet i framovervente seter hade overlevd i bakovervente det er ubehaglig men sant det blir ike bedre av at man ike vil inse det og argumenterer mot for og forsvare et valg man har tat som er feil

Du sier også at en pusslete mindre bil med bakovervendte seter er bedre enn en trygg, stor bil med fremovervendte seter. Hvor i all verden har du fått dette fra?

det hade julpet deg og sat deg in i lit ting for du diskuterte nar du sier at vi andre er useriose, et barn nytegjor seg ikke sa mye av bilens sikerhetsutstyr og siter 40 ganger sikerere bakovervent en forovervent uanset

Og forresten ; bil skal være trygg for hele familien. Ikke bare det lille barnet. Den skal være trygg for mor, far og storebror på 14. I min familie teller faktisk alle like mye og jeg vil at alle skal være trygge i bilen.

jeg er enig med deg der men mener at sikringen av barna uanset gar foran di voksne jeg blir heler lit handikapet sel en at barna ikke skal fa vokse op eler vere friske

en annen ting er at det hade julpet din seriositet ogsa om du hade akseptert at foreldre generelt er for darlige i norge her, for eksempel hade sakt " linkene var interesante og jeg lerte en del ting av det som jeg ikke hade tenkt pa før, jeg kan vere enig i at en del na ike sikrer bra nok men jeg syns ike vi skal gleme dem som pa grun av en eler anen grun ike har hat noe valg" det hade vert mye bedre

hilsen

hilsen

Skrevet
Når har jeg gitt pepper? Prøver så godt jeg kan å være sakelig å ikke si noe nedlatende, men å informere om det jeg kan.

Men kanskje noen oppfatter det som noe annet, ikke vet jeg.

Jeg har full forståelse for at det ikke er noe stas med bilsyke unger, men når 9 av 10 barn er for dårlig sikret i bil, så er ikke det fordi alle spyr hver gang de er ute å kjører...

Mente at en del forsvarer at de setter barnet forovervendt i bil med livet som innstats.. Men skjønner at den kunne misforståes.

Sant nok, og at bilen også bør være sikker er viktig. At de som sitter med vanlige seler sitter rett opp og ned, ikke lener seg mot døra ol, er ogs viktig. At det ikke ligger løse ting i bilen er også kjempeviktig. Men nå er det bakovervendt vs fremovervendt vi diskuterer da.

hei

signerer :klappe::) bra skrevet

hilsen

Skrevet

Du siterte litt feil der Tule. Det står ikke at 25-30 hadde overlevd hvis de satt bakovervendt. Men at de kunne overlevd hvis de hadde vært bedre sikret, kanskje 25 % ikke var sikret i det hele tatt, eller setene var feilmontert

Skrevet
Da vil jeg foretrekke at du ikke drar ut sitater fra mine innlegg som du har dratt helt ut av konteksten ( og ikke engang forstått hva som står der i første omgang )

Og når det gjelder det å spørre om råd til sånne ting ville jeg i alle tilfeller anbefalt dem å spørre i butikken, hvor de vil få best råd som er oppdatert.

Og hvorfor motsier du deg selv?

Hvis det er systemet du er ute etter, så si det. Istedenfor å klore deg fast etter de foreldrene som i dine øyne valgte feil og skal på død og liv rettlede dem til å gjøre det som er "riktig".

Valg gjør man etter kunnskapen man har der og da. Om kunnskapen blir bedre fem år senere kan man allikevel ikke gå tilbake i tiden for å ta valget på nytt.

Jeg står for det valget jeg gjorde den gangen, men valget ville vært annerledes i dag.

hei

poenget er at du er reflektert nok til og si at valget hade vert et anet et i dag det er det ike ale her som er

hilsen

Skrevet
Min treåring sitter med beina fram og har gjort det lenge. Han bruker til og med bare pute i taxi o.l.

hei

som oplysning det er en mangel du kan oplyse til drosjeier der du er, en drosje skal kome med barnesete om du bestiler en til en barn pa tre ar pute er uanset for darlig sikring da man ike da kan fa regulert belte

hilsen

Skrevet
hei

bare til oplysning pa alle biler med airbag kan man koble ut dise men på noen kan airbagen løse seg ut alikevel, det har og skjedd slik at et barn ble skadd, men på nye biler er dete sikert, pa gamle biler er da eneste alternativ og fjerne airbagen og pa noen biler kan da systemet bli ustabilt, jeg har vokst op for airbagen kom i ale biler og det var da og slik at barn skule vere bak pa grun av sikringen

hilsen

Det var ett tilfelle i Tyskland hvor airbaggen løste seg ut, dette kom av tekniske feil, og bilene ble tilbakekalt og feilen rettet opp.

Det har og hendt folk TROR de har koblet ut airbaggen (f.eks. fordi det var gjort forrige gang man hadde med barna i bilen, men så har noen koblet den inn igjen uten å sagt ifra) og dermed har airbaggen løst seg ut med barn i bilsete. Dette er da MENNESKELIG svikt, og ikke airbaggens feil.

En del verksteder vil ikke koble ut airbaggen, men det er av andre grunner.

Bilprodusentene hadde neppe laget denne muligheten om den ikke hadde vært helt trygg. Tenk på hvilke søksmål de hadde fått på seg om airbaggen løste seg ut når den var deaktivert!!

Skrevet
hei

poenget er at nar vi er sa mye darligere til og sikre barna en i sverige sa har vi grun til og kritisere di som gir op for let, jeg mener at det ike er støtene for di som ikke hadde noe valg og jeg poengtere at jeg ikke har til hensikt og vere støtene for dem

hilsen

Jeg synes faktisk ikke du har noe med å kritisere folk som har tatt et bevisst valg ut fra hva som er best for deres sitasjon. Du vet ingenting om folk "gir opp for lett" eller ikke.

I følge SSB har antall trafikkdrepte under 6 år de siste 10 årene variert fra 12 til 3 pr år. Det er rimelig å anta at ikke alle disse har vært passasjerer i bil, tallene inkluderer også bl.a. påkjørsler. Hvis 25% av de som var passasjerer kunne hvert reddet om de satt bakovervendt, tilsvarer det 1-2 barn i året. Da skjønner jeg faktisk godt at foreldre også tar hensyn til andre ting når de velger sete. Selvfølgelig er ett dødt barn ett for mye, men hvis jeg hadde valget mellom noe som var litt mindre sikkert enn ideelt eller et barn barn som satt ubehagelig/var vanskelig å holde øye med/andre praktiske problemer hver eneste dag tror jeg faktisk jeg hadde tatt den lile risikoen.

Skrevet
Da vil jeg foretrekke at du ikke drar ut sitater fra mine innlegg som du har dratt helt ut av konteksten ( og ikke engang forstått hva som står der i første omgang )

Når har jeg gjort det?

Og når det gjelder det å spørre om råd til sånne ting ville jeg i alle tilfeller anbefalt dem å spørre i butikken, hvor de vil få best råd som er oppdatert.

Vet du hvor mange butikkansatte som ikke har peiling på hva de snakker om? Ansatte som anbefaler bag med nett på det sterkeste! Ansatte som feilmonterer bilseter! Og nei, det er ikke bare en sjelden gang innimellom dette sker!

Og hvorfor motsier du deg selv?

Hvis det er systemet du er ute etter, så si det. Istedenfor å klore deg fast etter de foreldrene som i dine øyne valgte feil og skal på død og liv rettlede dem til å gjøre det som er "riktig".

Jeg motsier da ikke meg selv!

Jeg prøver heller ikke å klore meg fast i noen forldre, men å fortelle dem og andre ved bruk av deres historier hva som er anbefalt og ikke anbefalt.

Siden andre begynte å snakke om nedrakking på enkeltpersoner så ville jeg bare presisere at det ikke er min intensjon, men at jeg snakker til foreldre og alle de som kan komme borti småbarn og bilsikkerhet som en gruppe.

Og ja, jeg syns det er noe galt med systemet, og jeg har sakt akkurat hva jeg mener til blant annet TT. Men de kommer jo ikke med så mye informasjon til andre enn de som oppsøker den, derfor prøver jeg og andre å spre denne informasjonen som systemet egentlig burde ha spredd.

Valg gjør man etter kunnskapen man har der og da. Om kunnskapen blir bedre fem år senere kan man allikevel ikke gå tilbake i tiden for å ta valget på nytt.

Jeg står for det valget jeg gjorde den gangen, men valget ville vært annerledes i dag.

Har full forståelse for det du valgte den gang, og det kan godt hende jeg hadde valgt det samme om jeg hadde hatt barn da.

"Problemet" er at mange (sikter ikke til noen spesielle her) som har valgt ting som ikke er anbefalt I DAG, fordi de hadde barn i den alderen for EN STUND SIDEN, i stede for å si "jeg hadde kanskje valgt annerledes i dag", absolutt må forsvare det de har valgt, og oppfører seg som om de absolutt ikke skjønner at bakovervendt er best.

Og noen av de som I DAG velger andre ting enn det som er anbefalt har litt sånn "ædda bædda jeg vil ikke høre på dere. Jeg har barna mine forovervendt. For JEG skal bestemme selv" holdning, og da må man jo prøve å si ifra hvor mye de faktisk risikerer! Det er tross alt barns liv det gjelder her!

Skrevet
Jeg synes faktisk ikke du har noe med å kritisere folk som har tatt et bevisst valg ut fra hva som er best for deres sitasjon. Du vet ingenting om folk "gir opp for lett" eller ikke.

hei

igjen les det jeg skriver, åtte av ti barn sitter bakovervent til di er fire til fem ar i sverige, i norge siter nit av ti fremovervent, det fines ingen grun til at det skal vere vanskeligere for foreldre i norge og ha barna bakovervent, jeg mener da det er legitimt og si at foreldre i norge er for darlige til og sikre barna i bil / er for lite oplyst nar det gjelder sikerhet intil du kan gi en grun for at dete er vanskeligere i norge mener jeg at jeg kan mene det jeg gjor

I følge SSB har antall trafikkdrepte under 6 år de siste 10 årene variert fra 12 til 3 pr år. Det er rimelig å anta at ikke alle disse har vært passasjerer i bil, tallene inkluderer også bl.a. påkjørsler. Hvis 25% av de som var passasjerer kunne hvert reddet om de satt bakovervendt, tilsvarer det 1-2 barn i året. Da skjønner jeg faktisk godt at foreldre også tar hensyn til andre ting når de velger sete.

poenget er at du ogsa ma ta med di barna som er alvorlig skade fordi di sat framovervent og som ike hade vert det om di sat bakovervent da blir det lit anerledes

Selvfølgelig er ett dødt barn ett for mye, men hvis jeg hadde valget mellom noe som var litt mindre sikkert enn ideelt eller et barn barn som satt ubehagelig/var vanskelig å holde øye med/andre praktiske problemer hver eneste dag tror jeg faktisk jeg hadde tatt den lile risikoen.

dete viser at du ikke har skjønt dete et barn siter seks ganger sikerer bakovervent en forovervent det er en stor risiko for og ha det bedre og ike en liten

sa lenge foreldre i sa stor grad ike har barna bakovervent i norge sa er di enten ikke optat nok av sikerhet eler di er ike oplyst nok slik er det

hilsen

Skrevet
Leste ikke jeg en plass at du er 18 år uten egene barn. Er det noe studie du har gjort dette, siden det engasjerer deg så mye. Men du kan vel egentlig ikke vite hva det hele dreier seg om før de selv sitter med unger i baksete, og skal ta ditt valg

Må man ha barn eller ha gjort en studie for å ha lov til å fortelle fakta?

Er det noe galt i at jeg setter meg inn i ett så viktig tema? Har ikke jeg lov til det bare fordi jeg er 18 år of kke har barn? Gjør det at jeg automatisk ikke kan faktaen like bra som de som er noen år eldre eller har barn?

Jeg har ikke sittet her å funnet opp ting selv.

Så fort jeg er usikker på noe så spør jeg TT eller andre jeg kjenner som har utrolig god peiling på dette - eller som raskt finner svar på ting. Dette er foreldre MED barn.

Jeg vet om 3-4 barn på 6 år som sitter bakovervendt fortsatt, så å si at det er umulig VET jeg at ikke er sant, som ett eksempel.

Og når 9 av 10 tre åringer i Sverige sitter bakovervendt, hvorfor er det da så forferdelig vanskelig å få til det samme her i Norge?

Har vi en så mye høyere andel spysyke unger med 10 cm lenger ben enn de Svenske, og umulige unger som ikke sitter i ro bakovervendt. Eller er det FOREDRENE og foreldrenes PRIOTITERINGER det kommer an på?

Skrevet
Når har jeg gjort det?

Vet du hvor mange butikkansatte som ikke har peiling på hva de snakker om? Ansatte som anbefaler bag med nett på det sterkeste! Ansatte som feilmonterer bilseter! Og nei, det er ikke bare en sjelden gang innimellom dette sker!

hei

grøss det har du ret i :overrasket: er ike lenge siden jeg horte om noen her som ble anbefalt noe sant, skjoner ike helt vorfor bag net er tilat i norge lenger man trenger det jo ike lenger her burde da reglene vert strengere slik at man hade kunet komet med strenge reaksjoner pa dem som feilinformerer

Jeg motsier da ikke meg selv!

Jeg prøver heller ikke å klore meg fast i noen forldre, men å fortelle dem og andre ved bruk av deres historier hva som er anbefalt og ikke anbefalt.

Siden andre begynte å snakke om nedrakking på enkeltpersoner så ville jeg bare presisere at det ikke er min intensjon, men at jeg snakker til foreldre og alle de som kan komme borti småbarn og bilsikkerhet som en gruppe.

Og ja, jeg syns det er noe galt med systemet, og jeg har sakt akkurat hva jeg mener til blant annet TT. Men de kommer jo ikke med så mye informasjon til andre enn de som oppsøker den, derfor prøver jeg og andre å spre denne informasjonen som systemet egentlig burde ha spredd.

Har full forståelse for det du valgte den gang, og det kan godt hende jeg hadde valgt det samme om jeg hadde hatt barn da.

"Problemet" er at mange (sikter ikke til noen spesielle her) som har valgt ting som ikke er anbefalt I DAG, fordi de hadde barn i den alderen for EN STUND SIDEN, i stede for å si "jeg hadde kanskje valgt annerledes i dag", absolutt må forsvare det de har valgt, og oppfører seg som om de absolutt ikke skjønner at bakovervendt er best.

hei

det er det som er lit av grunen til mine inleg ogsa det har ike vert meningen og stote dem som ser at det ike var riktig i dag

Og noen av de som I DAG velger andre ting enn det som er anbefalt har litt sånn "ædda bædda jeg vil ikke høre på dere. Jeg har barna mine forovervendt. For JEG skal bestemme selv" holdning, og da må man jo prøve å si ifra hvor mye de faktisk risikerer! Det er tross alt barns liv det gjelder her!

hei

signerer :klappe: er helt enig med deg det er gentlig ogsa ganske skremende

hilsen

Skrevet
I følge SSB har antall trafikkdrepte under 6 år de siste 10 årene variert fra 12 til 3 pr år. Det er rimelig å anta at ikke alle disse har vært passasjerer i bil, tallene inkluderer også bl.a. påkjørsler. Hvis 25% av de som var passasjerer kunne hvert reddet om de satt bakovervendt, tilsvarer det 1-2 barn i året. Da skjønner jeg faktisk godt at foreldre også tar hensyn til andre ting når de velger sete.

Også er det de 1800 og noe som er skadet i ulykker (44% i var i bilen om jeg ikke husker feil). Det er ALT for mange barn.

Tenk på alle de barna som kan ha fått ødelagt livet sitt, selv om de ikke døde...

Og når man da vet at barn som får alvorlige skader fordi de sitter fremovervendt kunne fått små eller ingen skader om de satt bakovervendt, blir det ekstra ille å tenke på.

Jeg tror neppe du hadde sagt det samme den dagen barnet ditt blir ett av de 1800....

Skrevet
Også er det de 1800 og noe som er skadet i ulykker (44% i var i bilen om jeg ikke husker feil). Det er ALT for mange barn.

Tenk på alle de barna som kan ha fått ødelagt livet sitt, selv om de ikke døde...

Og når man da vet at barn som får alvorlige skader fordi de sitter fremovervendt kunne fått små eller ingen skader om de satt bakovervendt, blir det ekstra ille å tenke på.

Jeg tror neppe du hadde sagt det samme den dagen barnet ditt blir ett av de 1800....

hei

der har du et poeng og jeg har ogsa provd og spurt eter det, og va med og vere barnet som ma sporre vordan det ble sa skad og fa til svar fra foreldrene "at vi var mer optat av og ha det komfortabelt i bilen desvere" va slags forhold hade man fat til slike foreldre eterpa :(

hilsen

Skrevet (endret)

En liten avsporing til den egentlige diskusjonen, men her er noe å tenke på for enkelte ( nevner ingen navn )

Dette er ett utdrag av ett innlegg som ble skrevet her inne for en stund siden:

Jeg ser med tristhet på hvordan folk blir rakket ned på for sin måte å oppdra ett barn på.

Det finnes like mange måter å oppdra ett barn på som det finnes foreldre. Men hva er den riktige?

Desverre blir ikke barna født med en bruksanvisning, man må prøve og feile og prøve igjen.

De flinkeste til å oppdra barn er jo de som ikke har noen selv. Jeg har som hovedregel å ikke uttale meg om eller argumentere for ting jeg ikke har peiling på.

Hvor mange foreldre har ikke tenkt hvor flott og fantastisk alt skal bli når man får barn? Jeg skal oppdra barnet sånn og sånn og skal i alle fall ikke gjøre som den og den forelderen. Så sitter man plutselig der med ett barn og får en aha opplevelse da. For alle planene går rett i vasken fordi de ikke er praktisk løselig.

Det jeg vil frem til er at ALLE gjør feil iblant. Men hvilken rett har folk til å rakke ned på foreldre som gjør feil? Putte dem i gapestokken og henge dem ut?

Jeg er så inderlig lei av alle supermødre som påstår at de kan ordne alt bestandig og barnløse som tror de er eksperter i å oppdra barn.

Det er ikke skrevet, og det kommer det heller aldri til å bli, en fasitbok om barneoppdragelse. Rett og slett fordi det ikke finnes noen fasit.

Det finnes min måte, din måte og den riktige måten.

Men hva er den riktige måten?

Ja hva er den riktige måten å gjøre ting på? Har noen svar på det? Jeg har ikke.

Edit: Jeg har tatt meg den frihet å fjerne deler av dette innlegget og bare dratt frem det jeg mente var reellt for diskusjonen/avsporingen

Endret av Rubina Diamantina

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...