Gå til innhold

Bare de beste elevene fikk rose fra rektor!


Gjest tomat Mina

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Innlegg fra jente 16 og Silmarill er vel strengt tatt litt på siden av tråden. Hvis det fortsetter foreslår jeg at det deles til en egen tråd.

Med en tråd på 25 sider så er det godt gjort at det ikke har blitt avsporing før.Saken er vel veldig ferdigdebatert og en liten form for avsporing etter 25 sider må kunne tolereres.

Dette var 2 svar til ei jente på 16 år som strever med å få dem karakterene hun ønsker men ikke helt føler at hun klarer fordi hun har det vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest
Innlegg fra jente 16 og Silmarill er vel strengt tatt litt på siden av tråden. Hvis det fortsetter foreslår jeg at det deles til en egen tråd.
Det blir nok kun med dette for begge svarene var fine og rådene.

Syns det er teit med forskjellsbehandling.

Det er ikke alle som er like skoleflinke, men de kan fint få seg en bra jobb de og.

Ang rosesermonien så meiner eg at det burde vært alle eller ingen!

Har vært med på noe lignende før fra min skole, og eg syns det er så teit at en skal gi en ekstra oppmerksomhet til skolegeniene.

Noen har lettere å få gode karakterer en andre, syns ikke det er rett at de itillegg skal få en ekstra oppmerksomhet for sine gode karakterer.

Syns at rektoren på denne skolen burde slutte med slik forskjellsbehandling og heller rose alle elevene på skolen sin!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen faller gjennom også netopp fordi dem ikke får denne lillingen og lallingen.

Bra skrevet var det ikke, heller veldig lite følsomt og gjennomtenkt.

Gjennomtenkt kan jeg nok være, og jeg lar ikke følelser diktere standpunktene mine. Det har du helt rett i. Jeg burde jo strengt tatt vært i mot den roseutdelingen så dårlig som jeg gjorde det på skolen, men jeg har fornuft nok til å skjønne at det verken skader meg eller gavner meg hva andre oppnår og opplever. Og jeg gleder meg ofte og gjerne på andres vegne.

Da vi gikk på videregående skole var det mange som ville bli ingeniører. De hadde såvidt 3 i snitt (altså karakteren D).

De er ingeniører i dag med gode jobber og høy lønn. I følge denne roseutdelingen skulle disse ingeniørene være mislykkede stakkarer som det ikke ble folk av?

Ja, det er noe med det. Jeg oppfattet IKKE denne roseutdelingen som et spark mot de som ikke gjorde det like bra, men det gjør tydeligvis mange andre. Og selvfølgelig kan man nå langt med karakterer under 5 og 6. Herremin da.

Det er jo et faktum at verden ligger "åpen og full av muligheter" for elever med slike karakterer. Han kunne sikkert droppet den kommentaren, men jeg tror ikke det skadet veldig mange å høre den.

Men, det er jo ingen som har sagt at de som ikke har slike karakterer ikke kan lykkes her i verden! De aller, aller fleste som lykkes i livet har jo slett ikke slike karakterer.

De fleste jeg kjenner hadde ikke slike karakterer, men de har da utmerkede jobber og mange av dem høy lønn likevel (sikkert også endel høyere enn meg, selv om de hadde lavere snitt enn meg).

Ang ingeniører, så var det ikke spesielt høye poenggrenser på disse studiene da jeg gikk ut av vgs på midten av 90-tallet.

Jo da, selvfølgelig fins det elever som har møtt motstand i en alder av 19 år, men jeg kan ikke forestille meg at det forverrer deres situasjon ytterligere selv om i underkant av 10% av deres medelver får en rose på skoleavslutningen...

Jeg har sikkert skrevet det før i denne tråden, men skriver det igjen; det kan da ikke være slik at selv om noen få faller utenfor det gode selskap, så skal de som lykkes ikke få den oppmerksomheten de fortjener!?

jeg har egentlig ingen kommentar til dette innlegget annet enn å slenge på en nikkesmiley. :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Kristian_*

Dette er jo for flaut for rektoren! stakkars

han må faktisk tnke på at noen kan ha mer problemer enn å lære enn andre, for noen går det rett inn mens andre må slite seg gjenom skolen, å kanskje ligge på et nivå eleven er fornøyd med,åsså kommer rektoren å tar ut de beste foran de andre elevene. DET er for dårlig.

Skolene er nøye på at alle skal ha et godt klassemiljø, og en god å trivelig skole å være på, og alle skal være snille med hverandre osv, dette er jo noe vi som er elever får inn sia barneskolen. Så det er rektoren her som bryter skolens reglement, fordi han ikke er rettferdig, men plukker ut en "a-lagstall". han ser på karakterene, men hvis det er kanskje ikke de som har slitt mest det året for å oppnå resultatet!

sånt går virkelig ikke an, tenk hvordan de andre elevene måtte føle seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skolene er nøye på at alle skal ha et godt klassemiljø, og en god å trivelig skole å være på, og alle skal være snille med hverandre osv, dette er jo noe vi som er elever får inn sia barneskolen.

og kanskje det brukes så mye tid og energi på dette at selve undervisningen lider?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg oppfattet IKKE denne roseutdelingen som et spark mot de som ikke gjorde det like bra, men det gjør tydeligvis mange andre.

Alle oppfatter ikke likt her i verden Mysan..DU er ikke ALLE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er jo for flaut for rektoren! stakkars

han må faktisk tnke på at noen kan ha mer problemer enn å lære enn andre, for noen går det rett inn mens andre må slite seg gjenom skolen, å kanskje ligge på et nivå eleven er fornøyd med,åsså kommer rektoren å tar ut de beste foran de andre elevene. DET er for dårlig.

Skolene er nøye på at alle skal ha et godt klassemiljø, og en god å trivelig skole å være på, og alle skal være snille med hverandre osv, dette er jo noe vi som er elever får inn sia barneskolen. Så det er rektoren her som bryter skolens reglement, fordi han ikke er rettferdig, men plukker ut en "a-lagstall". han ser på karakterene, men hvis det er kanskje ikke de som har slitt mest det året for å oppnå resultatet!

sånt går virkelig ikke an, tenk hvordan de andre elevene måtte føle seg!

Man er vel ikke slem med noen fordi man deler ut en rose til, og jeg gjentar meg selv for ørtende gang, under 10% av et avganskull.... Det som i tilfelle hadde vært slemt er jo hvis han hadde ropt opp alle som hadde under fex 4 i snitt og opplyst alle og en hver om det.

Jeg slenger meg på Myrans herremin jeg altså:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
:tristbla: Hvordan kan du skrive dette.

Jeg er så glad for at jeg ikke gikk på denne skolen. Jeg er 16 år og har ikke begynt på vg.enda.

Jeg jobber hardt for å få til gode karakterer, men det er ikke enkelt da jeg sliter veldig med meg selv og de hjemme, og jeg har møtt så mye motstand fra nesten dag 1 her i livet.

Håper ikke den skolen jeg kanskje jan klare å komme inn på, har sånn roseutdeling som på den skolen her.

Tror det ville tatt fra meg det lille jeg har igjen av mot.

Føler meg så hjelpesløs og at ingen forstår meg. Jeg går til psykolog. Han skal hjelpe meg så jeg får bedre selvtillit, men det er et eller annet som gjør at jeg ikke liker han. Har litt lyst til å bytte, men er redd for at det blir mye styr og at jeg må fortelle hele historien min på nytt. Nå har jeg bare lyst til å gråte . Ønsket at jeg var glad og fornøyd med meg selv og livet mitt.

Jeg føler meg så mislykket. Jeg har fått karakterene mine, men jeg har hatt en ganske vanskelig år med mye fravær, er ikke alle karakterene like bra. Hvis jeg hadde hatt det bedre og hvert på skolen hver dag er jeg sikker på at jeg hadde fått mye bedre karakterer. Noen ganger blir jeg hjemme fra skolen fordi angsten tar meg og ikke fordi jeg ikke vil lære noe.

Jeg har flest firere, noen femmere, noen treere og en sekser, men det er ikke bra nok til å komme inn på det skolen jeg vil, og nå er jeg så trist, føler at hele livet mitt er mislykket.

Hadde jeg hatt bedre selvtillit og hatt det fint hadde jeg sikkert gjort det bedre, menn alt rundt meg påvirker min evne til å lære det jeg prøve

Vet ikke hva jeg skal gjøre med det.

Jeg føler også at pappa aldri forstår meg, og selv om han er snill og vil det beste for meg er det ofte han sier ting som sårer meg veldig. jeg er sjenert og har veldig dårlig selvtillit, og har ikke så mange venner. Synes det er så vanskelig å åpne meg. Har så lyst til å være med andre på min alder, men jeg vet ikke hvem.

Håper i det lengste at jeg kommer inn på den skolen jeg vil,har ikke fått svar enda.

Måtte bare få skrevet det ned.

Hilsen jente 16 år.

Takk til deg Sarah T og alle dere andre som forstår litt mere enn at ikke alle oppnår beste karakter fordi dem sliter mye ellers :klem:

Dette var trist å lese, det var som å lese om meg selv da jeg var på din alder.

Jeg har selv vært totalt uten selvtillit, sjenert, og uten venner.

Det som hjalp meg var rett og slett å begynne å jobbe i en ende med meg selv og nøste opp og jobbe videre. I tillegg lærte jeg meg å ta i mot komplimenter - når noen gidder si noe positivt om noen så er det lov å ta i mot og si takk. Når du først "jakter på komplimenter" vil du også oppdage hvor ofte du får dem. Dermed er du allerede inne i den gode sirkelen, for når noen sier noe positivt til deg eller om deg så skal du tro på det, og se på det som en byggestein på din selvtillit.

Så var det dette med venner. Hvem er venner og hvem kan bli det. Det er dette som er vanskeligst av alt for oss som er sjenert. Jeg vil anbefale deg å melde deg inn i en klubb eller begynne å gå på en aktivitet som du liker. Du vil oppdage at folk rundt deg spør hvem du er og hva du driver med. Da får du en anledning til å spørre om det samme igjen og så er du allerede også inne i en god sirkel. Eksempler på slike aktiviteter kan være fotokurs, danskekurs, sport, ridning, hangliding, etc. Jeg vet jo ikke hva som interesserer deg men noe finnes der sikkert.

Det er bra du går til psykolog. Men vet du hva? Det er bare en person i hele verden som kan hjelpe deg med selvtilliten din, og det er deg selv. Sett deg ned med et ark og skriv ned 10 positive ting ved deg selv. Jeg er faktisk helt sikker på at du finner 10. Ram dem inn og heng dem ved siden av speilet på badet og repeterer dem før du går ut om morgenen. Dermed får du et spark i rett retning hver dag.

Jeg skal fortelle deg at du har en hard jobb foran deg. Men det er ikke umulig. Det er heller ikke vanskelig, bare hardt arbeid. Jeg er nå 42 og jeg begynte på jobben for 6 år siden. Det tok ikke alle 6 årene, de siste 3 har jeg blitt mer raffinert og spesialisert kan du si ;). Hvis du ønsker mer hjelp kan jeg gjerne bidra og fortelle mer om meg selv, som jeg ikke vil gjøre i et åpent forum som dette, så da er det bare å sende meg en privat melding.

Uansett ønsker jeg deg lykke til. Jeg tror du greier å gjøre hva du enn vil i livet, selv om utgangspunktet ditt ikke har vært like heldig som andres. Klem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Har alle et likt utgangspunkt? Har alle mulighet og evner til å få et gjennomsnitt på +5? Hvis svaret er ja på det spørsmålet må vi i så fall gjøre noe dramatisk med skoleverket siden vi ikke klarer å ta ut alle elevenes potensial.

Men min mening er at ikke alle har muligheten til å få et sånt snitt. Mysan forklarer sitt "dårlige" resultat med at hun er lat. Andre er ordblinde eller har ADHD, psykiske problemer, eller mangler backup hjemmefra. Andre klarer fantastiske resultater på tross av dysleksi, ADHD eller psykiske problemer og de fortjener i allefall rosen. Andre er bare dumme - jeg f.eks. er fullstendig hjernedød i enkelte fag - og spesielt de fagene der det er nødvendig å koble årstall til en hendelse eller et navn. Jeg fikk en brukbar karakter likevel, men ikke 10 timer mer arbeid i uken ville hjulpet, akkurat på det området er hjernen min teflonbelagt.

Ikke alle som får dårlige resultater på skolen kan skylde på dårligere forutsetninger, og ikke alle med 5+ i snitt får det pga fantastisk innsats. Noen av dem HAR FAKTISK blitt FØDT MED eksepsjonelle evner. Hvorfor skal man premieres med roser for sine medfødte evner?

Jeg er helt for at eksepsjonelle resultater som skyldes hardt arbeid skal premieres. Men jeg mener fremdeles at det blir feil å bare premiere de som får 5+ i snitt da det kan ligge minst like mye arbeid bak et lavere karaktersnitt.

Jeg synes også at det er flott at det markeres at skolen hadde hele 21 elever med 5+ i avgangsklassene, må de fremheves med navn og rose på avgangsdagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle oppfatter ikke likt her i verden Mysan..DU er ikke ALLE.

Nei, og jeg forfekter også bare MINE meninger i denne debatten.

Man er vel ikke slem med noen fordi man deler ut en rose til, og jeg gjentar meg selv for ørtende gang, under 10% av et avganskull.... Det som i tilfelle hadde vært slemt er jo hvis han hadde ropt opp alle som hadde under fex 4 i snitt og opplyst alle og en hver om det.

Eller alle som fikk 4 eller høyere i snitt.

Da ville det blitt ferre som IKKE fikk, de ville muligens blitt i mindretall, og DET kunne brått blitt verre og mer sårt. DA utpeker man virkelig taperne.

Men det blir vel i grunnen det samme som du sa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin_
Jeg er helt for at eksepsjonelle resultater som skyldes hardt arbeid skal premieres. Men jeg mener fremdeles at det blir feil å bare premiere de som får 5+ i snitt da det kan ligge minst like mye arbeid bak et lavere karaktersnitt.

Vi kan ikke tilrettelegge hele verden etter unntakene, og i de aller fleste tilfeller så ligger det mer arbeid bak et snitt på 5 enn et snitt på 3. Å tro noe annet er naivt. Du nevner et eksempel med årstall og navn. Selv de som har 5 i snitt må pugge historieårstall, det er ingen som instinktivt KAN dem. Og noen har også bedre studieteknikk enn andre, sånn at de faktisk jobber mye mer effektivt Det gjør ikke at de fortjener det noe mindre enn noen med en dårligere studieteknikk som dermed bruker lengre tid og tilsynelatende "jobber mer".

Dessuten er det (eller var i hvertfall da jeg gikk) politisk ukorrekt å si at man jobber hardt med fagene på vgs, og derfor kan enkelte ha inntrykk av at noen fikk dritgode karakterer uten å jobbe selv om de egentlig pugget. Bare fordi det ikke var lov å si det, og det var ikke lov å være god.

Endret av Kristin_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg tenkt litt mer på denne saken, og kommet frem til at jeg tror vi gjør ungene en gedigen bjørnetjeneste ved å skulle skåne dem for alt som er ubehagelig til en hver tid.

Verden der ute er knalltøff, og det må man faktisk lære seg å godta, ellers vil man virkelig ikke kunne klare seg.

Vi som foreldre har en stor oppgave i å gi ungene våre selvtillit når det kommer til egenverd, selv om ikke alle kan være like skoleflinke. VI må sørge for at de takler motgang av ymse slag uten å gå i kjelleren i depresjoner og medynk. Det er en måte å bli voksen på det også. Vi må lære dem å glede seg på andres vegne, og ikke være misunnelige, men gjøre det beste med de evnene hver enkelt av dem har. Ellers er faren stor for at VI faktisk gjør dem til tapere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest at du mener dette Mysan. Men er det uansett nødvendig å gjøre dette mens alle er til stede? Snakker ikke om elevene bare, men hele familien sitter der.

Dette kunne dem ha gjort FØR selve avslutningen om dem absolutt måtte gjøre det.

Motstand i livet har nok mange av disse opplevd lenge før denne rosesaken og spesielt mange av dem som ikke fikk denne rosen.De har nok ofte følt at de ikke helt når opp på lik linje med andre selvom mange av dem strever like mye om kanskje ikke enda mer.

Er det nødvendig å smøre inn i alles påsyn at dere som sitter igjen ikke fikk 5 i snitt? Var det nødvendig egentlig!

Flinkhet er så mye mere enn bare det å oppnå en 5 eller 6 i snitt.

Nå leste jeg dette innlegget ditt på nytt, og det jeg tenker nå er følgende:

Kan man ikke slippe taket i seg selv og sin egen følelse av utilstrekkelighet et øyeblikk og glede seg for disse andre?

De som sitter igjen.... ja, det var de resterende 90(!!!) prosentene av elevene, det var ikke en håndfull "no-goods".

Jeg var selv sjenert da jeg gikk på skolen, jeg var ikke flink i annet enn tegning og forming, jeg var ikke populær, jeg var ikke i noen klikk, jeg var ikke pen, jeg var ikke interessant.... osv... jeg var en av de grå og usynlige musene i de fleste sammenhenger og hang med venninner av samme kaliber, men jeg har da evnen til å glede meg på andres vegne som er flinkere og/eller heldigere stilt enn meg allikevel.

Og jeg er generelt lykkelig i dag også, til tross for høye regningsbunker, kjedelig jobb og dårlig råd. Derfor skjønner jeg ikke denne sytinga. Men det er meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Det er det norske likhetsprinsippet som utfordres.

Noen her synes åpenbart at offentlig ydmykning av de "svake" er av det gode, det gjør ikke jeg, jeg synes hele roseseremonien var en klam affære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det norske likhetsprinsippet som utfordres.

Noen her synes åpenbart at offentlig ydmykning av de "svake" er av det gode, det gjør ikke jeg, jeg synes hele roseseremonien var en klam affære.

Det er vel ikke det at vi ser på ydmyking av de svake som en god ting... det er vel heller det at vi ikke ser det som ydmyking av dem i det hele tatt, men fremheving av de andre.

At noen føler seg ydmyket ved at andre blir fremhevet er jo egentig ganske trist. For dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
At noen føler seg ydmyket ved at andre blir fremhevet er jo egentig ganske trist. For dem.

Men helt ok for deg. Fair enough.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men helt ok for deg. Fair enough.

Man kan ikke alltid skåne alle fra alt mulig. Det lar seg ikke gjøre, og jeg tror fremdeles at det også er å gjøre dem en bjørnetjeneste. Og nittenåringer er voksne mennesker - det er ikke barn vi snakker om her.

Videre tror jeg kanskje at foreldrene til disse ungdommene tok det tyngre enn ungdommene gjorde sjøl. Hadde ikke foreldrene vært til stede, hadde kanskje ikke ungdommen laget noe oppstyr om det i det hele tatt. Men så får de høre fra sine respektive at dette var fryktelig galt og urettferdig, og så har vi det gående..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gutt 20
Man kan ikke alltid skåne alle fra alt mulig. Det lar seg ikke gjøre, og jeg tror fremdeles at det også er å gjøre dem en bjørnetjeneste. Og nittenåringer er voksne mennesker - det er ikke barn vi snakker om her.

Videre tror jeg kanskje at foreldrene til disse ungdommene tok det tyngre enn ungdommene gjorde sjøl. Hadde ikke foreldrene vært til stede, hadde kanskje ikke ungdommen laget noe oppstyr om det i det hele tatt. Men så får de høre fra sine respektive at dette var fryktelig galt og urettferdig, og så har vi det gående..

Mulig at du Mysan har tungt for det.Du sier jo selv at du egentlig ikke var så glup da dine karakterene ble tildelt.

Du er smart på din måte og det respekterer jeg.

Du TROR at disse foreldrene tok det tyngre enn ungdommmene selv!

Hva får deg til å tro det? Hva vet DU om det? DU vet ingenting om dette i det hele tatt!

Først så hevder du i en del inlegg at vi som er 19 år bør tåle såpass som en roseseromoni.

Så skriver du nå at vi mer eller mindre er for små til å tolke roseseromonien men bare hører på hva de voksne sier!?

DU Mysan tror at vi mener dette fordi noen av foreldrene til elevene mener en ting?

Vi har egne meninger, og i det ene øyeblikket er vi i dine øyne "store nok" og i det andre øyeblikket er vi så unge at vi ikke forstår!?

Hvor i verden er du plassert a?

Hva tar du oss for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Andre_*
Og nittenåringer er voksne mennesker - det er ikke barn vi snakker om her.

Mysan, dette er ikke barn men det er heller ikke voksne mennesker, en som er 19 år er en ungdom, en tennåring.

IKKE voksen-

Videre tror jeg kanskje at foreldrene til disse ungdommene tok det tyngre enn ungdommene gjorde sjøl. Hadde ikke foreldrene vært til stede, hadde kanskje ikke ungdommen laget noe oppstyr om det i det hele tatt. Men så får de høre fra sine respektive at dette var fryktelig galt og urettferdig, og så har vi det gående..

DU tror og mener det! Var du der?Gikk du tilbake i tid å følte på kroppen det vi følte?

Hvordan kan DU svare på hva VI følte? Hva vet du egentlig?

Du tror ditt og datt du, men du klarer ikke å sette deg inn i vår situasjon! Hva vet du egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Thea_*
Man kan ikke alltid skåne alle fra alt mulig. Det lar seg ikke gjøre, og jeg tror fremdeles at det også er å gjøre dem en bjørnetjeneste. Og nittenåringer er voksne mennesker - det er ikke barn vi snakker om her.

En som er nitten år er fortsatt en tennåring.

Vi snakker ikke om å skåne noen fra noe som helst, men vi snakker om nødvendigheten av denne roseseromonien.

Hvem sitter igjen og er glad over den rosen? De som fikk den mente jo at dette var stygt gjort mot de som ikke fikk, da de visste at de har strevet vel så mye som dem med 5 i snitt.

Hva var dette egentlig godt for?

ELEVENE ELLER REKTOR/SKOLEN?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...