Gå til innhold

Bare de beste elevene fikk rose fra rektor!


Gjest tomat Mina

Anbefalte innlegg

Gjest Sara T
Så vi andre som mener det er greit med slik anerkjennelse forstår ikke menneskeverd?

:hoho:

:troest: Dakar deg fikk du ikke rose... eh..nei jeg mener klem du da.

Var det så dårlig gjort å ikke bli nevnt :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

:troest: Dakar deg fikk du ikke rose... eh..nei jeg mener klem du da.

Var det så dårlig gjort å ikke bli nevnt :ler:

Ja, nå har jeg både dårlig selvbilde, dårlig selvtillit og føler skam og ydmykelse. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bekrefter ingenting med det du sier der.

Det dette dreier seg om er hvor dårlig gjort dette var av rektoren.Dette handler ikke om å IKKE belønne de flinke, men måten dette ble gjort på var forkastelig.

Vi skal belønne alle flinke, men flinkhet kan ikke måles i karakterer. Derfor var dette "mak mål"

Jeg har da aldri prøvd å bekrefte noe heller, jeg skriver at for meg bekrefter det bare at osv. Hva andre legger i det kan jo ikke jeg bestemme.

Det er vel ingen som er uenig i at Tommy Sharif har gjort det bra. Ære være han for det :)

I den verden jeg lever i så er det nå engang sånn at de karakterene jeg fikk på vgs ble brukt til å bedømme om jeg, og alle andre selvsagt, var "flink nok" til å komme inn på det studiet jeg ønsket.... Hvis jeg ville inn på medisinstudiet og hadde et karaktersnitt på f eks 4.3, så hadde jeg ikke kommet inn. Det hadde ikke hjulpet noe om jeg hadde lagt ut i det vide og brede om at jeg hadde lagt ned en kjempeinnsats og at jeg hadde forbedret meg, jeg hadde rett og slett ikke blitt tatt opp pga at mine karakterer var for dårlige. Jeg kunne sagt at "jammen, jeg er kjempeflink til å synge, jeg har til og med fått en pris pga syngingen min, kan jeg ikke få komme inn på studiet da" uten at det hadde hjulpet noe som helst. Karakterene avgjør, punktum.

Sånn er den verden jeg lever i ;)

Tusen takk for at du, gjest, gjorde meg oppmerksom på at jeg ikke vet hva menneskeverd er, bare fordi jeg ikke ser noe galt i å fremheve at noen mennesker faktisk er bedre på skolen enn gjennomsnittet. Det var veldig opplysende, hadde nok aldri funnet det ut uten din hjelp ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_S_*
Tusen takk for at du, gjest, gjorde meg oppmerksom på at jeg ikke vet hva menneskeverd er, bare fordi jeg ikke ser noe galt i å fremheve at noen mennesker faktisk er bedre på skolen enn gjennomsnittet. Det var veldig opplysende, hadde nok aldri funnet det ut uten din hjelp ;)

Bare hyggelig :ler:

Jeg setter pris på dem som klarer å sette seg inn i andres situasjoner,men det er klart du har menneskeverd, men et litt A4 et bare ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig :ler:

Jeg setter pris på dem som klarer å sette seg inn i andres situasjoner,men det er klart du har menneskeverd, men et litt A4 et bare ;)

:ler: :ler: :ler: :ler: Det er iallfall godt vi kan le litt av det også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er som vanlig helt enig med Tabris :)

Som hun sier: Man kan like det eller ikke, men med et snitt på over 5 fra vgs så er veien mer åpen og mulighetene er flere, enn hvis man har et snitt på 4. Sånn er det, enten man liker karakterer eller ikke.

Såpass bør man tåle i en alder av 19 år. Verden er ikke bygd rundt pedagosiske prinsipper.....

Helt sant. Og selvfølgelig må de tåle at alle ikke får like bra karakterer. Det gjør de også. Men hvorfor skal deres avslutningsdag handle om at et fåtall har fått et bedre snitt enn de andre?

Sånn jeg ser det har denne diskusjonen blitt delt i tre sider;

- de som synes roseseremonien var bra, fordi de flinke elevene ikke får nok ros til vanlig

- de som er sterkt imot rosene fordi de synes synd på de som ikke fikk rose og mener at de som fikk det er nerder eller har "lett for det"

- de som er imot rosene fordi de mener det var feil måte og feil tidspunkt å belønne de flinke elevene på, uten at det betyr at de ikke fortjente rosen eller hadde jobbet for karakterene sine

Mange av de som tilhører den første gruppen slår sammen oss i de to nederste, og da blir det vanskelig å diskutere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg setter pris på dem som klarer å sette seg inn i andres situasjoner,men det er klart du har menneskeverd, men et litt A4 et bare ;)

Så nå er vi A4, også, vi som er for en slik anerkjennelse? Steikje, jeg må virkelig begynne å samle på alt jeg blir kalt og stemplet som her på KG. :ler: :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_S_*
:ler: :ler: :ler: :ler: Det er iallfall godt vi kan le litt av det også :)

:ler: Ja, denne tråden har ingen ende virker det ut som :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn jeg ser det har denne diskusjonen blitt delt i tre sider;

- de som synes roseseremonien var bra, fordi de flinke elevene ikke får nok ros til vanlig

- de som er sterkt imot rosene fordi de synes synd på de som ikke fikk rose og mener at de som fikk det er nerder eller har "lett for det"

- de som er imot rosene fordi de mener det var feil måte og feil tidspunkt å belønne de flinke elevene på, uten at det betyr at de ikke fortjente rosen eller hadde jobbet for karakterene sine

Mange av de som tilhører den første gruppen slår sammen oss i de to nederste, og da blir det vanskelig å diskutere..

Der har du et godt poeng. Det er viktig å ikke tillegge den man debatterer med meninger (eller stempel ;)) den ikke har. Beklager om jeg har vært for rask i svingene med noen her når det gjelder det - ser ikke bort fra det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_S_*
Så nå er vi A4, også, vi som er for en slik anerkjennelse? Steikje, jeg må virkelig begynne å samle på alt jeg blir kalt og stemplet som her på KG. :ler: :ler:

:ler: Her kan alt skje, må le litt av denne tråden også da :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest baby-E
Jeg forstår som sagt at enkelte kan tolke det slik. Jeg tolker det helt annerledes.

Så vi andre som mener det er greit med slik anerkjennelse forstår ikke menneskeverd?

:hoho:

Veldig enig i det du har sagt gjennom hele tråden Tabris.

At folk kan tolke det at med at de beste får en rose, så mener rektor å henge ut de som ikke fikk, ikke å hedre de beste, så forstår jeg ingen ting.

Forstår som sagt ikke hva galt det er å hedre de beste, som man gjlør i så mange andre sammenhenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sånn jeg ser det har denne diskusjonen blitt delt i tre sider;

- de som synes roseseremonien var bra, fordi de flinke elevene ikke får nok ros til vanlig

- de som er sterkt imot rosene fordi de synes synd på de som ikke fikk rose og mener at de som fikk det er nerder eller har "lett for det"

- de som er imot rosene fordi de mener det var feil måte og feil tidspunkt å belønne de flinke elevene på, uten at det betyr at de ikke fortjente rosen eller hadde jobbet for karakterene sine

Mange av de som tilhører den første gruppen slår sammen oss i de to nederste, og da blir det vanskelig å diskutere..

Jeg tilhører egentlig ingen av de gruppene jeg. Grunne til at jeg mener denne rosesermonien var helt grei er at jeg faktisk ikke ser noe galt i å fremheve at noen få fikk bedre karakterer enn gjennomsnittet. Jeg har ingen formening om hvor mye de flinkeste elevene roses opp gjennom skolegangen, det varierer sikkert mellom de forskjellige lærerne og ikke minst skolene. Jeg kan ikke huske at jeg fikk noe særlig ros på skolen, men jeg husker en episoden som irriterte meg. Jeg hadde vært syk et par dager i en uke, og hadde derfor ikke gjort alt som sto på ukeplanen i matte. Da fikk jeg beskjed om å gjøre de stykkene til neste uke, før jeg begynte på neste ukes matte. Syns egentlig det var helt ok, helt til en annen elev i klassen, som heller ikke hadde gjort alle mattestykkene, fikk lov til å slippe fordi hun hadde prøvd og ikke klart det. Dette var på barneskolen, måtte ha vært i 6. klasse, tror jeg. Helt feil, etter min mening! Men, det er nå så da :)

Egentlig er jeg litt likegyldig til hele rosesermonien, jeg henger meg mest opp i prinsippet jeg da...

Ang det å anerkjenne alle på en slik dag, så håper jeg da rektoren gjorde det også. At han gratulerte alle med vitnemål osv. Og han han som en liten del av avslutningstilstelningen overrakte disse rosene. Slik forsto jeg det, iallfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jasså så du sier det du!

Tviler på at Kjell Inge Røkke gikk ut med en rose i hånda fra skolen.

Han hoppet ut av videregående han Mysan med en L i panna, kjøpte seg en fiskeskøyte å ble rik.

Han er vel en av dem som styrer litt her i Norge er han ikke?

Det er jeg fullstendig klar over og det er noe som heter "ingen regel uten unntak".

Personer med kremmerånd, eller som har en gründer i magen som det også kalles, kan ofte klare seg fint, men folk flest har faktisk ikke denne gründerånden, de kan ikke bli selvstendig næringsdrivende med fantastiske resultater. Da er gode karakterer gode å ha i stedet.

Og da jeg sa til ungene mine at de ikke skulle le av nerdene, så betydde ikke det at de som ikke var like skoleflinke ikke kunne få til noe her i verden.

:klappe: Ikke bare Røkke men Vaskebakke og Stordalen også

OI! Hele tre stykk i et helt land. Imponerende.

Jepp, gründere er i klart mindretall. De fleste som sitter i ledende stillinger har ikke kommet dit på egen kremmerånd.

Skolesystemet i dag er dessverre kun tilrettelagt for teoretisk sterke elever, dette viser også det høye antall elever som dropper ut hvert år.

DETTE er jeg fullstendig enig med deg i.

Jeg forstår som sagt at enkelte kan tolke det slik. Jeg tolker det helt annerledes.

Så vi andre som mener det er greit med slik anerkjennelse forstår ikke menneskeverd?

:hoho:

Selvsagt, men dere har et litt annet syn på det bare! :)

Eller et mer realistisk syn på hva som faktisk teller ute i den virkelige verden?

Jeg kan også mene at det er urettferdig at det er sånn.. men hva hjelper det? Man må faktisk forholde seg til virkeligheten, ikke en tenkt drømmeverden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt sant. Og selvfølgelig må de tåle at alle ikke får like bra karakterer. Det gjør de også. Men hvorfor skal deres avslutningsdag handle om at et fåtall har fått et bedre snitt enn de andre?

Sånn jeg ser det har denne diskusjonen blitt delt i tre sider;

- de som synes roseseremonien var bra, fordi de flinke elevene ikke får nok ros til vanlig

- de som er sterkt imot rosene fordi de synes synd på de som ikke fikk rose og mener at de som fikk det er nerder eller har "lett for det"

- de som er imot rosene fordi de mener det var feil måte og feil tidspunkt å belønne de flinke elevene på, uten at det betyr at de ikke fortjente rosen eller hadde jobbet for karakterene sine

Mange av de som tilhører den første gruppen slår sammen oss i de to nederste, og da blir det vanskelig å diskutere..

Du oppsummerer veldig godt her. Jeg pleier aldri sitere innlegg for å bare si at jeg er enig, men i dette tilfellet klarte jeg ikek å al være.

Denne debatten er nok ferdigdebatert fra min side da den har sklidd ut i for mange rare innlegg her på slutten.

Oppsummeringen til Milly konkluderer med det viktigste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest
Forstår som sagt ikke hva galt det er å hedre de beste, som man gjlør i så mange andre sammenhenger.

Da har du heller ikke lest mye om saken og iallefall ikke denne tråden.Forståelig nok det siste.

Det er nemlig greit å gi de flinke ekstra ros, men kanskje ikke under en skoleavslutning med hele familiepakka til alle elevene samlet. Heller ikke det rektor sa var heldig.

Det å dobbeltbelønne noen for en femmer i snitt er veldig feil fordi man ikke kan måle eller bedømme flinkhet etter dette.

PUH!!!! :klaske:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si at et vitnemål med gode karakterer er en slags belønning. Man har større sjanse for å komme inn på det studiet man vil.

Ser denne debatten er litt død nå, men måtte bare kommentere dette.

Karakter er defintivt ingen "belønning". Du får heller ikke en god jobb som "belønning".

Du får den gode jobben fordi du innehar evnene, og har lagt ned innsatsen slik at du kan fungere i en god jobb.

Man blir ikke lege eller forsker fordi det er et slags "klapp på skuldra og takk for fin innsats" - du blir det fordi du kan gjøre en god jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Det å dobbeltbelønne noen for en femmer i snitt er veldig feil fordi man ikke kan måle eller bedømme flinkhet etter dette.

Man skal altså ikke belønne noen for å gjøre det bra noen sinne? Det er bare innsats og ikke resultater som skal belønnes i livet?

Forresten så MÅ det mye innsats til for å få over fem i snitt.. Det kan jeg love deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neeei, men i en skolesammenheng, på en avslutningsdag der alle får vitnemål, synes jeg det er feil å dra fram noen få på grunn av karaktersnittet. Det jeg mener når jeg snakker om jobber er at man kan velge om man vil ha en jobb som er veldig konkurransebasert eller ikke. Og siden vgs er noe man så og si må gjennom (for å få de fleste jobber i alle fall), synes jeg ikke det burde være en konkurranse.

Videregående skole er ikke noe alle "trenger". Jeg tror vi sender for mange inn i videregående skoler som gir studiekompetanse.

Årsaken er at flere av disse bare "dasser" gjennom skolen uten at de egentlig passer inn der. Og det blir ikke bedre etter at de kommer ut fra vgs og skal inn på høyere utdanning - snarere tvert imot.

Mer konkurranse og belønning av gode prestasjoner hadde kanalisert folk inn mot andre yrkesretninger. Bygningsarbeidere og sjåfører er for eksempel etterspurt om dagen - hvorfor skal vi trøkke alle gjennom vgs da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...