Gå til innhold

Bare de beste elevene fikk rose fra rektor!


Gjest tomat Mina

Anbefalte innlegg

Ser denne debatten er litt død nå, men måtte bare kommentere dette.

Karakter er defintivt ingen "belønning". Du får heller ikke en god jobb som "belønning".

Du får den gode jobben fordi du innehar evnene, og har lagt ned innsatsen slik at du kan fungere i en god jobb.

Man blir ikke lege eller forsker fordi det er et slags "klapp på skuldra og takk for fin innsats" - du blir det fordi du kan gjøre en god jobb.

Definisjonsspørsmål.. Det med at jobben ikke er noen belønning er jeg enig i, men det er en fordel da, kan man si.

Videregående skole er ikke noe alle "trenger". Jeg tror vi sender for mange inn i videregående skoler som gir studiekompetanse.

Årsaken er at flere av disse bare "dasser" gjennom skolen uten at de egentlig passer inn der. Og det blir ikke bedre etter at de kommer ut fra vgs og skal inn på høyere utdanning - snarere tvert imot.

Mer konkurranse og belønning av gode prestasjoner hadde kanalisert folk inn mot andre yrkesretninger. Bygningsarbeidere og sjåfører er for eksempel etterspurt om dagen - hvorfor skal vi trøkke alle gjennom vgs da?

Men hvis man ikke vil/kan bli noe slikt så må kan faktisk gjennom vgs. For eksempel hvis man vil jobbe med syke/gamle, så kan man jo selvfølgelig bli omsorgsarbeider/hjelpepleier uten å få studiekompetanse, men da sitter man jo igjen med dårligere lønn og mindre ansvar enn man kanskje var ute etter. Hvis denne personen vil bli sykepleier da? Jo da får h*n vel "dasse seg gjennom" vgs først. Du kan ikke komme utenom at man i de fleste yrker (ikke alle) trenger vgs før man kan begynne på utdanningen. Slik er et bare lagt opp i dagens system. Og i tillegg; når man er 15-16 har man jo som regel ikke bestemt seg for hva man skal bli - heldigvis, jeg synes det er altfor tidlig - og da er jo det lureste å ta generell studiekompetanse så man har mulighetene åpne. Man trenger riktignok ikke å gå allmennfag, men å få gode karakterer på en annen linje er ikke nødvendigvis noe enklere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men hvis man ikke vil/kan bli noe slikt så må kan faktisk gjennom vgs. For eksempel hvis man vil jobbe med syke/gamle, så kan man jo selvfølgelig bli omsorgsarbeider/hjelpepleier uten å få studiekompetanse, men da sitter man jo igjen med dårligere lønn og mindre ansvar enn man kanskje var ute etter. Hvis denne personen vil bli sykepleier da? Jo da får h*n vel "dasse seg gjennom" vgs først. Du kan ikke komme utenom at man i de fleste yrker (ikke alle) trenger vgs før man kan begynne på utdanningen. Slik er et bare lagt opp i dagens system. Og i tillegg; når man er 15-16 har man jo som regel ikke bestemt seg for hva man skal bli - heldigvis, jeg synes det er altfor tidlig - og da er jo det lureste å ta generell studiekompetanse så man har mulighetene åpne. Man trenger riktignok ikke å gå allmennfag, men å få gode karakterer på en annen linje er ikke nødvendigvis noe enklere.

Er det ikke slik at vi bør ha best mulig folk til å stelle våre syke og eldre?

Bør vi ikke oppmuntre disse til å gjøre en innsats for å få gode karakterer?

Eller skal vgs bare være en "transportetappe" som alle bare pusler seg gjennom - basert på at vi fokuserer på at karakterer egentlig ikke har så mye å si...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk lest gjennom hele tråden.

Kristin og Daria dere er helt fantastiske. Jeg er så enig i alt dere har skrevet. Og jeg syns dere forklarte og begrunnet det godt nok.

For de som ser at det er greit å belønne de flinke, bare det ikke gjøres foran alle andre. Bør vi ha det samme innen idrett? Ta de 3 som har løpt først gjennom målstreken inn på bakrommet og gitt dem medaljer og sagt at det er best de ikke viser det til andre deltagere da de kan bli såret?

Jeg gjentar det som har blitt sagt så mange ganger her før. En 19 åring bør kunne tåle å vite og se andre er bedre enn h*n. For virkeligheten er en sommer unna. Og der er det andre regler som gjelder. Hvis du skal ha jobb med god lønn så må du nok ha gode karakterer å vise til. Jeg hadde etter høyskolen veldig gode karakterer og likevel ble jeg på en intervju bedt om å forklare den dårligste karakteren av de. Og det var fortsatt en middels karakter.

I en av timene på ungdomskolen, mens elevene jobbet selvstendig, gikk læreren rundt og spurte alle hvor mye tid i uka de bruke på lekser. De fleste svarte mellom 1 til 5 timer. Jeg svarte 10 timer. For jeg brukte faktisk 2 timer hver dag etter skolen på lekser (for å klare å gjøre alle lekser og lese stoffet til neste time). Alle ble paff. Jeg var en av de flinkeste i ungdoms skolen og i vgs. Og er stolt av det. Det kom ikke lett og som mange sa her, det tok mye jobbing og frustrasjon å få de karakterene jeg fikk.

Og min syn er at de som klager på denne seremonien i denne tråden her er selv de som hadde dårlige karakterer i vgs og legger skylden på andre i stede for å stå for sin egen innsats.

Uansett hvilken jobb du har så er det resultater som gjelder og ikke hvor mye du har slitet for å klare det. Og karakterer på skolen sier mye mer enn bare hvordan du klarte det i det enkelte faget. Det sier noe om evne til å læra og tilegne seg kunnskap. Det er det de fleste arbeidsgivere er interessert i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Og karakterer på skolen sier mye mer enn bare hvordan du klarte det i det enkelte faget. Det sier noe om evne til å læra og tilegne seg kunnskap. Det er det de fleste arbeidsgivere er interessert i.

Jeg er helt enig med deg i innlegget ditt.

Likevel vil jeg kommentere siste del i det:

Karakterer sier absoulutt noe om evnen til å tilegne seg kunnskap. Samtidig er denne kunnskapen både i videregående skole og på høyskoler og universitet nokså strømlinjeformet. Man får lov til å tenke utenfor boksen inntil en ganske snever grense, er min erfaring med skolesystemet.

Derimot, skal man jobbe som prosjektleder i næringslivet premires guts, teft og drive hos personen, i tillegg til formalkompetansen.

I skolesystemet belønnes ikke guts, drive, og teft.

Mitt poeng er at det er visse forskjeller mellom kriteriene for skolekarakterer og resultater i arbeidslivet, som for eksempel sjef/prosjektleder og tilsvarende.

Det vil igjen si at en som har karakteren 5 og 6 i matematikk, fysikk og naturfag for øvrig ikke nødvendigvis er en spesielt god prosjektleder i næringslivet.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin_

Det er selvfølgelig helt sant. Karakterer er jo ikke en perfekt måte å måle hverken kunnskap eller evner på, og det har vel heller aldri vært påstått. Resultater på skolen og resultater på jobben er ikke 1:1, men det å ha en god arbeidsmoral, levere resultater når det er forventet, og faktisk ha inne den kunnskapen som skal til for å gjøre jobben på en tilfredsstillende måte, der er karakterer en relativt god indikator.

Det er ingen her som har påstått at det eneste som teller her i verden er gode karakterer, men de som hardnakket påstår at de ikke har noe å si for suksess videre (litt tidligere i tråden) er i beste fall naive.

Jeg vil selvsagt verdsette guts og gründerånd og det som verre er blant sivilingeniørene som designer morgendagens fly (bare et eksempel) men det er også relativt viktig at de fikk god karakter i aerodynamikk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke slik at vi bør ha best mulig folk til å stelle våre syke og eldre?

Bør vi ikke oppmuntre disse til å gjøre en innsats for å få gode karakterer?

Eller skal vgs bare være en "transportetappe" som alle bare pusler seg gjennom - basert på at vi fokuserer på at karakterer egentlig ikke har så mye å si...

What?! Var det det du fikk ut av innlegget mitt? Jeg sier jo bare at for å bli f.eks sykepleier må man nesten gjennom vgs! Og det er ikke alle som vil eller har evner til å bli elektriker, mekaniker eller snekker. Selvfølgelig skal man oppmuntre ALLE til å gjøre en innsats for å få gode karakterer. Enten leser du ikke det jeg skriver eller så gjør du en fantastisk innsats for å misforstå.

Jeg har faktisk lest gjennom hele tråden.

Og min syn er at de som klager på denne seremonien i denne tråden her er selv de som hadde dårlige karakterer i vgs og legger skylden på andre i stede for å stå for sin egen innsats.

Dette er jo bare tull. Har du lest gjennom hele tråden? Det er jo mange her (inkl meg) som selv fikk gode karakterer på videregående og har argumentert mot en slik seremoni likevel. Du tar den enkle løsningen her og avfeier oss på grunn av det noen andre (gruppe 2) har skrevet.

Og idrett er fortsatt ikke sammenlignbart med skole, mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvfølgelig skal man oppmuntre ALLE til å gjøre en innsats for å få gode karakterer.

Og det gjør man ved å premiere de som er flinke - dvs får gode karakterer.

Jeg ser gjerne at du foreslår andre praktiske måter å oppmuntre folk til å få gode karakterer - utover konkurranse og premiering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 sider på 2 dager? :overrasket:

Denne tråden har visst rørt borti en del følelser hos folk.

Endret av Pnin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gidda ikke lese hele tråden, så beklager om jeg gjentar andres synspunkter.

Synes det var unødvendig av denne rektoren å gjøre det slik. Hvorfor kunne ikke alle fått en rose? Jeg vil tro de som fikk 5 eller mer i snitt fikk mer enn nok skryt av venner og familie uansett. Å påstå at dette kan bidra på en positiv måte for å få elever til å jobbe hardere på skolen er bare bullshit. Ingen elev på vgs jobber hardere enn ellers bare fordi han/hun har mulighet til å få en rose på skoleavslutningen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det gjør man ved å premiere de som er flinke - dvs får gode karakterer.

Jeg ser gjerne at du foreslår andre praktiske måter å oppmuntre folk til å få gode karakterer - utover konkurranse og premiering.

Det ser du nok gjerne at jeg gjør, og jeg kan jo sitere mine tidligere innlegg:

Det er jo ikke snakk om å la være å rose elevene! Jeg fikk gode karakterer på skolen, og fikk ros for det av både lærere og andre. Men jeg er virkelig glad for at jeg ikke ble dradd fram Og foran hele skolen for å få en offisiell belønning for mitt snitt på over 5. Ros er bra, både for gode karakterer, god innsats, lite fravær og det å hjelpe andre i timene. Ekstra utfordringer for de som vil ha det er flott. Men å offisielt lage en skillelinje mellom de flinkeste og de ikke så flinke synes jeg blir feil.

Det er vel bedre at læreren roser og oppmuntrer elever f.eks under elevsamtaler

Poenget er vel at det er ulike måter å gi ros på. Jeg tror faktisk en slik seremoni som denne saken handler om er med på å skape misunnelse og misnøye ovenfor de som er flinke på skolen, at det får motsatt effekt av det du ønsker (nemlig at det å være flink på skolen skal bli sett på som positivt av andre). Som jeg har sagt før mener jeg at vanlig ros er bra, men når man drar fram elever på en skoleavslutning blir fokuset feil. Det blir ikke behagelig for noen av partene.

Generelt er jeg veldig imot premiering av karakterer (f.eks foreldre som gir penger for 5'ere og 6'ere), men mener at alle elever bør bli oppmuntret og få skryt for godt arbeid og god arbeidsinnsats.

Altså: ros (og selvfølgelig konstruktiv kritikk når dét trengs) fra lærere og andre gjennom hele videregående tror jeg vil oppmuntre elever til å jobbe med skolearbeidet mye mer enn en rose på avslutningsdagen vil gjøre.

Synes du vi burde betale elever for gode resultater også eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Rektor skulle ha kalla fram alle og gitt dei ei rose. Han kunne heller ha snakka om flinke/arbeidssomme elevar i tala si, som eit eav fleire punkt under talen. Sjølvsagt utan å namne namn.

Ei anna løysing kunne ha vore å sende i gåve eller helsing med posten til elevane med best karakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest hele denne tråden, men min mening er uansett at dyktighet skal belønnes, og gjerne foran de som ikke er fullt så dyktige. Det kan faktisk virke som en motivasjon for de mindre flinke.

På samme måte mener jeg at dyktighet skal belønnes behørig i arbeidslivet. Man skal få lønn etter innsats og dyktighet, og ikke kun etter ansiennitet eller utdannelse. At to som har samme bakgrunn, ansiennitet og stilling i samme selskap har vidt forskjellig lønn, er bare naturlig så fremt den ene gjør mye bedre arbeid og oppnår bedre resultater enn den andre.

Slik bør det være, slik er det jo med mange ting her i livet, og det bør barn og ungdom få lære seg, gjerne allerede på barneskolen. Det er en tøff verden vi lever i, og det gagner ingen om vi bare skal degge for de svake og deres dårlige prestasjoner. Det motiverer da ikjke til noen verdens ting!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg, Deidre.

Å degge for de svake, motiverer verken dem eller de mer flinke.

Livet er en konkurranse, og det bør man like gjerne lære seg, dersom man vil "lykkes" her i livet.

Før i tiden var det mer "lov" å forskjellsbehandle, i dag skal liksom alle behandles likt. Nå er ungene selv også så indoktrinert med at det for all del ikke må forekomme forskjellsbehandling og urettferdighet at de knapt blir levedyktige.

Vi har vel aldri hatt så mange ustabile ungdom på lykkepiller som i dag, enda så godt vi prøver og prøver og prøver og legge alt mulig til rette for dem hele tiden. En misforstått tilrettelegging eller?

Og for de som mener at det kun er de som selv gjorde det bra på skolen som kan mene dette; sorry, sånn er det ikke.

Jeg fikk middelmådige karakterer hele veien i alle år, jeg har ikke videregående, og jeg tjener middelmådig. Og det er faktisk ingen annens skyld enn min egen. Det er ikke noe i veien med IQ'en min, men jeg er dørgende lat.

Om de som gjorde det best da jeg gikk ut av skolen hadde blitt ropt opp for å motta en ekstra påskjønnelse, så skulle jeg aplaudert dem med et stort smil - det ville være dem vel unt!

Endret av mysan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Thea_*
Enig med deg, Deidre.

Å degge for de svake, motiverer verken dem eller de mer flinke.

Livet er en konkurranse, og det bør man like gjerne lære seg, dersom man vil "lykkes" her i livet.

Før i tiden var det mer "lov" å forskjellsbehandle, i dag skal liksom alle behandles likt. Nå er ungene selv også så indoktrinert med at det for all del ikke må forekomme forskjellsbehandling og urettferdighet at de knapt blir levedyktige.

Vi har vel aldri hatt så mange ustabile ungdom på lykkepiller som i dag, enda så godt vi prøver og prøver og prøver og legge alt mulig til rette for dem hele tiden. En misforstått tilrettelegging eller?

Og for de som mener at det kun er de som selv gjorde det bra på skolen som kan mene dette; sorry, sånn er det ikke.

Jeg fikk middelmådige karakterer hele veien i alle år, jeg har ikke videregående, og jeg tjener middelmådig. Og det er faktisk ingen annens skyld enn min egen. Det er ikke noe i veien med IQ'en min, men jeg er dørgende lat.

Om de som gjorde det best da jeg gikk ut av skolen hadde blitt ropt opp for å motta en ekstra påskjønnelse, så skulle jeg aplaudert dem med et stort smil - det ville være dem vel unt!

Før i tiden visste man veldig lite om dysleksi og ADHD.

Ikke sammenlign før i tiden med nåtiden når det gjelder prestasjoner er du grei.

Verden har lært mye med årene og det er å ikke forskjellsbehandle mennesker.

Jeg er ikke imot at disse elevene fikk en ekstra påskjønnelse, men det ble så aldeles feil gjort og sagt av denne rektoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før i tiden visste man veldig lite om dysleksi og ADHD.

Ikke sammenlign før i tiden med nåtiden når det gjelder prestasjoner er du grei.

Verden har lært mye med årene og det er å ikke forskjellsbehandle mennesker.

Jeg er ikke imot at disse elevene fikk en ekstra påskjønnelse, men det ble så aldeles feil gjort og sagt av denne rektoren.

Nå er det vel ikke sånn at alle som ikke får over 5 i snitt har dysleksi eller ADHD da......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodillen
Og for de som mener at det kun er de som selv gjorde det bra på skolen som kan mene dette; sorry, sånn er det ikke.

Jeg fikk middelmådige karakterer hele veien i alle år, jeg har ikke videregående, og jeg tjener middelmådig. Og det er faktisk ingen annens skyld enn min egen. Det er ikke noe i veien med IQ'en min, men jeg er dørgende lat.

:ler: Du har et herlig perspektiv på livet generelt og deg selv spesielt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest_Thea_*
Nå er det vel ikke sånn at alle som ikke får over 5 i snitt har dysleksi eller ADHD da......

Det skrev jeg heller ikke og det mente jeg heller ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å degge for de svake, motiverer verken dem eller de mer flinke.

På den annen side er det ikke spesielt sjarmerende mennesker som motiveres av at suksessen deres blir smurt inn i trynet på taperne. Ei heller finnes det grunnlag for å hevde av verden, slik vi kjenner den, kollapser dersom flinkisenes suksess ikke blir smurt inn i trynet på taperne.

Før i tiden var det mer "lov" å forskjellsbehandle, i dag skal liksom alle behandles likt. Nå er ungene selv også så indoktrinert med at det for all del ikke må forekomme forskjellsbehandling og urettferdighet at de knapt blir levedyktige.

Det er i så fall et godt eksempel på at alt ikke nødvendigvis var bedre før. Hvorfor i all verdens navn og rike skal man uten videre godta å bli forskjellsbehandlet?

Vi har vel aldri hatt så mange ustabile ungdom på lykkepiller som i dag, enda så godt vi prøver og prøver og prøver og legge alt mulig til rette for dem hele tiden. En misforstått tilrettelegging eller?

Nå har det norske samfunnet de siste tjue årene hele tiden beveget seg i retning av større forskjeller. Så dersom nåværende situasjon er økt brukt av lykkepiller blant ungdom, og flere ustabile ungdommer, er dette en utvikling som krever motsatt konklusjon av din.

Og for de som mener at det kun er de som selv gjorde det bra på skolen som kan mene dette; sorry, sånn er det ikke.

Jeg fikk middelmådige karakterer hele veien i alle år, jeg har ikke videregående, og jeg tjener middelmådig. Og det er faktisk ingen annens skyld enn min egen. Det er ikke noe i veien med IQ'en min, men jeg er dørgende lat.

Jeg mener det er du som er indoktrinert. Du fremstår virkelig som en husslave, der du skriver. At du er dørgende lat er like lite ditt personlige ansvar som ingen har et personlig ansvar for at de er ambisiøse strebere med høy arbeidskapasitet. Det er håpløst uvitenskaplig å hevde at noen er personlig ansvarlig for den fysiske sammensetning i topplokket sitt. Både lathans og streber er medfødte egenskaper.

Ei heller er det din skyld at du tjener middelmådig selv om du er dørgende lat og ikke har utdannelse utover grunnskole. At du ikke tjener langt under pari skyldes først og fremst faktorer du ikke kontrollerer. Slik som: En egalitær kultur. Høy grad av fagorganisering i arbeidslivet. Velferdsstaten.

Om de som gjorde det best da jeg gikk ut av skolen hadde blitt ropt opp for å motta en ekstra påskjønnelse, så skulle jeg aplaudert dem med et stort smil - det ville være dem vel unt!

På den annen side var det neppe noe tap at du og resten av middelmådighetene slapp å bli kalt sammen til hyllingsseremonier for flinkisene.

Avslutningsvis vil jeg legge til at jeg ikke er imot forskjellsbehandling som er rasjonelt begrunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler: Du har et herlig perspektiv på livet generelt og deg selv spesielt!

Jeg synes at man først og fremst bør lære å kjenne seg selv, se sine begrensninger, muligheter for forbedring osv... på den måten kan det bli lettere å se ting i et nøytralt perspektiv også, uten å KUN snakke ut fra sine personlige følelser.

Jeg har liten respekt for alle som KUN snakker ut fra sitt ståsted og måler samfunnet ut fra sine egne begrensninger/fordeler.

På den annen side er det ikke spesielt sjarmerende mennesker som motiveres av at suksessen deres blir smurt inn i trynet på taperne. Ei heller finnes det grunnlag for å hevde av verden, slik vi kjenner den, kollapser dersom flinkisenes suksess ikke blir smurt inn i trynet på taperne.

Så det å bli offentlig anerkjent for noe man har oppnådd er altså og smøre suksessen inn i trynet på de som ikke har klart/giddet det samme? Herre min - himmel og hav.

Det er i så fall et godt eksempel på at alt ikke nødvendigvis var bedre før. Hvorfor i all verdens navn og rike skal man uten videre godta å bli forskjellsbehandlet?
Forskjellsbehandling er ikke å bli anerkjent for noe man har tilstrevd seg, det er å bli forbigått til tross for at man innehar samme kvalifikasjoner som andre, men evt mangler trynetillegget som enkelte har.

Nå har det norske samfunnet de siste tjue årene hele tiden beveget seg i retning av større forskjeller. Så dersom nåværende situasjon er økt brukt av lykkepiller blant ungdom, og flere ustabile ungdommer, er dette en utvikling som krever motsatt konklusjon av din.
Her har du antakelig rett. Jeg tror statusjaget er med på å lage depresjoner og ulykkelighet, men jeg tror like gjerne det kan være et resultat av at man hånd i hånd med utdannings- og statusjag, også får ettertrykkelig beskjed om at dersom du ikke tar høyskole eller annet fint og flott, så er du en dust. Det er liksom ikke godtatt å jobbe i kassa på Rimi eller være postbud.

Jeg mener det er du som er indoktrinert. Du fremstår virkelig som en husslave, der du skriver. At du er dørgende lat er like lite ditt personlige ansvar som ingen har et personlig ansvar for at de er ambisiøse strebere med høy arbeidskapasitet. Det er håpløst uvitenskaplig å hevde at noen er personlig ansvarlig for den fysiske sammensetning i topplokket sitt. Både lathans og streber er medfødte egenskaper.
Husslave?

Og mener du at jeg bør skylde på samfunnet og politikken fordi jeg selv ikke gadd å fullføre utdannelsen min, og at jeg burde tjene like godt som en ingeniør til tross for min latskap, simpelthen fordi jeg ikke kan noe for det? Døh... gi deg'a.

Ei heller er det din skyld at du tjener middelmådig selv om du er dørgende lat og ikke har utdannelse utover grunnskole. At du ikke tjener langt under pari skyldes først og fremst faktorer du ikke kontrollerer. Slik som: En egalitær kultur. Høy grad av fagorganisering i arbeidslivet. Velferdsstaten.

På den annen side var det neppe noe tap at du og resten av middelmådighetene slapp å bli kalt sammen til hyllingsseremonier for flinkisene.

Jeg liker faktisk tanken på at de som er flinke og som gidder anstrenge seg får ekstra påskjønnelser for det, selv om jeg selv ikke har det i meg.

Og jeg ser ingen grunn til å føle meg verken mindre verdt eller forbigått/overkjørt av den grunn. DER ligger mye av det jeg ikke liker ved klagingen over at andre får roser som i dette tilfelle. Det skal liksom være urettferdig, og det er så synd på de stakkarne som ikke fikk roser osv. Hvorfor det? Hvorfor ikke bare unne dem de rosene og gå videre med sitt eget liv??

Avslutningsvis vil jeg legge til at jeg ikke er imot forskjellsbehandling som er rasjonelt begrunnet.

Og jeg synes det er rasjonelt at de som fikk de beste karakterene fikk disse rosene også. Man kan ikke bruke sin latskap som unnskyldning for at andre er født med andre gener. Det er BRA at noen streber og tar de høyere utdannelsene, det kommer oss alle til gode in the long run.

Skulle man ikke hauset frem de som virkelig gidder, skulle man ikke lønnet dem bedre, gitt dem flere fordeler, så er jeg ikke sikker på at de hadde giddet anstrenge seg heller, og hva slags samfunn hadde vi da fått? Et samfunn hvor ingen gadd anstrenge seg, og ingen gadd føre tingene fremover?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den annen side er det ikke spesielt sjarmerende mennesker som motiveres av at suksessen deres blir smurt inn i trynet på taperne. Ei heller finnes det grunnlag for å hevde av verden, slik vi kjenner den, kollapser dersom flinkisenes suksess ikke blir smurt inn i trynet på taperne.

Det er i så fall et godt eksempel på at alt ikke nødvendigvis var bedre før. Hvorfor i all verdens navn og rike skal man uten videre godta å bli forskjellsbehandlet?

Nå har det norske samfunnet de siste tjue årene hele tiden beveget seg i retning av større forskjeller. Så dersom nåværende situasjon er økt brukt av lykkepiller blant ungdom, og flere ustabile ungdommer, er dette en utvikling som krever motsatt konklusjon av din.

Jeg mener det er du som er indoktrinert. Du fremstår virkelig som en husslave, der du skriver. At du er dørgende lat er like lite ditt personlige ansvar som ingen har et personlig ansvar for at de er ambisiøse strebere med høy arbeidskapasitet. Det er håpløst uvitenskaplig å hevde at noen er personlig ansvarlig for den fysiske sammensetning i topplokket sitt. Både lathans og streber er medfødte egenskaper.

Ei heller er det din skyld at du tjener middelmådig selv om du er dørgende lat og ikke har utdannelse utover grunnskole. At du ikke tjener langt under pari skyldes først og fremst faktorer du ikke kontrollerer. Slik som: En egalitær kultur. Høy grad av fagorganisering i arbeidslivet. Velferdsstaten.

På den annen side var det neppe noe tap at du og resten av middelmådighetene slapp å bli kalt sammen til hyllingsseremonier for flinkisene.

Avslutningsvis vil jeg legge til at jeg ikke er imot forskjellsbehandling som er rasjonelt begrunnet.

Nå tar du vel litt av..... Man kan vel ikke legge skylden på samfunnet for at noen etter eget utsagn ikke gidder å fullføre utdannelsen sin...

Det er vel ikke forskjellsbehandling å påskjønne noen som har gjort det bedre enn andre, når begge parter har hatt like forutsetninger.

Ut i fra din logikk er det jo hele karaktersystemet forskjellsbehandling da, ettersom ikke alle får samme karakter.

Nei, man kan ikke skylde på samfunnet når noe ikke går som man har tenkt! Det er kun en selv som kan bestemme hva man vil med livet sitt. Her i landet er jo alt så godt tilrettelagt, at de aller, aller fleste har muligheter for å ta den utdannelsen de vil (som jo er denne trådens essens, igrunn).

Å skylde på samfunnet blir vel litt for enkelt...

Endret av rangi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...