Gå til innhold

Bare de beste elevene fikk rose fra rektor!


Gjest tomat Mina

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Thea_*

Herlig innlegg fra Bønna

Det er ikke for å sutre eller ikke unner ungdommen en rose for god innsats, vi protesterer på det som ble gjort fra rektors side.

Det er rett og slett dårlig gjort overfor de andre som sitter der og føler at det de har gjort er null vært.

Du er vel den som aldri selv har opplevd å slite deg gjennom lekser,å ha problemer med lese og skrive på grunn av arvelighet eller skade.

Hva synes du de fortjener, for sin innsats for å kanskje klare en 3 eller 4. De burde også få en rose eller kanskje de fortjente 2?

Dette har ingen ting med janteloven, idrett eller andre ting folk har kommentert på dette innslaget i avisen.

Det er hva et voksent skolert menneske kan få seg til å gjøre,uten å tenke på hva de andre har prestert ut fra sitt ståsted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Herlig innlegg fra Bønna

Det er ikke for å sutre eller ikke unner ungdommen en rose for god innsats, vi protesterer på det som ble gjort fra rektors side.

Det er rett og slett dårlig gjort overfor de andre som sitter der og føler at det de har gjort er null vært.

Du er vel den som aldri selv har opplevd å slite deg gjennom lekser,å ha problemer med lese og skrive på grunn av arvelighet eller skade.

Hva synes du de fortjener, for sin innsats for å kanskje klare en 3 eller 4. De burde også få en rose eller kanskje de fortjente 2?

Dette har ingen ting med janteloven, idrett eller andre ting folk har kommentert på dette innslaget i avisen.

Det er hva et voksent skolert menneske kan få seg til å gjøre,uten å tenke på hva de andre har prestert ut fra sitt ståsted.

Hvis noen føler at de og deres innsats er null verdt, bare fordi den lille andelen av deres medelever som har et snitt som eksepsjonelt bra, så er det vel på tide å våkne opp og hilse på den virkelige verden.. Disse elevene er altså 19 år, vi snakker om voksne mennesker her, ikke sårbare 13-åringer.

Saken ville stilt seg annerledes om det var alle andre enn dem med snitt f eks under 4 som fikk disse stakkars rosene.

Jeg er av den oppfatning at voksne mennesker godt klarer å håndtere at noen har gjort det eksepsjonelt bra, og samtidig være fornøyd med egen innsats.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er av den oppfatning at voksne mennesker godt klarer å håndtere at noen har gjort det eksepsjonelt bra, og samtidig være fornøyd med egen innsats.

Og klarer de ikke å håndtere dette, så bør de gå noen runder med seg selv, mener jeg. Vi må slutte å lulle ungene inn i rosa og lyseblå bomullskyer. De skal tross alt lære seg å leve ute i den virkelige verden, hvor konkurransen bare blir større og større.

Og så må vi lære dem at de ikke nødvendigvis trenger en bachelor for å være verdt noe. De skal lære seg å være fornøyd med sine egne valg og sine egne evner uavhengig av andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Lærer_*

Jeg er ikke mot at elever roses (bokstavelig talt ) men måten dette ble gjort på.

På vår skole nevner vi noen elever som for eksempel har gjort en stor jobb med Operasjon dagsverk og lignende.

Men dette skjer før avslutningsfesten med foreldre og alle til stede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og klarer de ikke å håndtere dette, så bør de gå noen runder med seg selv, mener jeg. Vi må slutte å lulle ungene inn i rosa og lyseblå bomullskyer. De skal tross alt lære seg å leve ute i den virkelige verden, hvor konkurransen bare blir større og større.

Og så må vi lære dem at de ikke nødvendigvis trenger en bachelor for å være verdt noe. De skal lære seg å være fornøyd med sine egne valg og sine egne evner uavhengig av andre.

Godt skrevet, Mysan :tommel: Det er alt for mye lulling og lalling i dette samfunnet som det er, ikke rart noen faller igjennom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sarah T
Og klarer de ikke å håndtere dette, så bør de gå noen runder med seg selv, mener jeg. Vi må slutte å lulle ungene inn i rosa og lyseblå bomullskyer. De skal tross alt lære seg å leve ute i den virkelige verden, hvor konkurransen bare blir større og større.

Og så må vi lære dem at de ikke nødvendigvis trenger en bachelor for å være verdt noe. De skal lære seg å være fornøyd med sine egne valg og sine egne evner uavhengig av andre.

Har lest at du mener dette Mysan. Men er det uansett nødvendig å gjøre dette mens alle er til stede? Snakker ikke om elevene bare, men hele familien sitter der.

Dette kunne dem ha gjort FØR selve avslutningen om dem absolutt måtte gjøre det.

Motstand i livet har nok mange av disse opplevd lenge før denne rosesaken og spesielt mange av dem som ikke fikk denne rosen.De har nok ofte følt at de ikke helt når opp på lik linje med andre selvom mange av dem strever like mye om kanskje ikke enda mer.

Er det nødvendig å smøre inn i alles påsyn at dere som sitter igjen ikke fikk 5 i snitt? Var det nødvendig egentlig!

Flinkhet er så mye mere enn bare det å oppnå en 5 eller 6 i snitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Godt skrevet, Mysan :tommel: Det er alt for mye lulling og lalling i dette samfunnet som det er, ikke rart noen faller igjennom...

Noen faller gjennom også netopp fordi dem ikke får denne lillingen og lallingen.

Bra skrevet var det ikke, heller veldig lite følsomt og gjennomtenkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

I arbeidslivet får de beste mer lønn enn andre og de som presterer best får bonuser.

Burde de bedriftene plutselig gå over til å gi samme bonus til alle uavhengig av prestasjoner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest at du mener dette Mysan. Men er det uansett nødvendig å gjøre dette mens alle er til stede? Snakker ikke om elevene bare, men hele familien sitter der.

Dette kunne dem ha gjort FØR selve avslutningen om dem absolutt måtte gjøre det.

Motstand i livet har nok mange av disse opplevd lenge før denne rosesaken og spesielt mange av dem som ikke fikk denne rosen.De har nok ofte følt at de ikke helt når opp på lik linje med andre selvom mange av dem strever like mye om kanskje ikke enda mer.

Er det nødvendig å smøre inn i alles påsyn at dere som sitter igjen ikke fikk 5 i snitt? Var det nødvendig egentlig!

Flinkhet er så mye mere enn bare det å oppnå en 5 eller 6 i snitt.

Du kan da ikke seriøst mene at alle som ikke får 5 i snitt på vgs har møtt mye motstand i livet. En gjennomsnittselev har mellom 4-5 i snitt, og dette er da mennesker som er helt normale, godt fungerende individer, som bidrar til verdiskapning og som i mange tilfeller er ressurspersoner som får seg en solid utdannelse og lever et aldeles utmerket liv. De som fikk slike karakterer i min klasse på vgs klarer seg iallefall minst like godt som de tre som fikk over fem i snitt.

Nå er det jo engang slik at på skolen måles flinkhet i karakterer, enten man liker det eller ikke.

Er dere overhode klar over hvor få som får over fem i snitt? I min klasse på 28 elever var det altså TRE stk! Å stemple de resterende 25 som stakkarer som har møtt så mye motstand i livet at de ikke klarer å få fem i karaktersnitt er jo bare tull.

Ærlig talt, så tror jeg ikke mine venninner satt og følte seg mindreverdige i forhold til meg selv om jeg hadde et snitt som var omtrent 0,3 høyere enn deres.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
I arbeidslivet får de beste mer lønn enn andre og de som presterer best får bonuser.

Burde de bedriftene plutselig gå over til å gi samme bonus til alle uavhengig av prestasjoner?

Nei, men det er forskjell på skoleavslutning for 19 åringer med foreldre, besteforeldre, søsken tilstede enn det er på en arbeidsplass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Da vi gikk på videregående skole var det mange som ville bli ingeniører. De hadde såvidt 3 i snitt (altså karakteren D).

De er ingeniører i dag med gode jobber og høy lønn. I følge denne roseutdelingen skulle disse ingeniørene være mislykkede stakkarer som det ikke ble folk av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sarah T
Du kan da ikke seriøst mene at alle som ikke får 5 i snitt på vgs har møtt mye motstand i livet. En gjennomsnittselev har mellom 4-5 i snitt, og dette er da mennesker som er helt normale, godt fungerende individer, som bidrar til verdiskapning og som i mange tilfeller er ressurspersoner som får seg en solid utdannelse og lever et aldeles utmerket liv. De som fikk slike karakterer i min klasse på vgs klarer seg iallefall minst like godt som de tre som fikk over fem i snitt.

Nå er det jo engang slik at på skolen måles flinkhet i karakterer, enten man liker det eller ikke.

Er dere overhode klar over hvor få som får over fem i snitt? I min klasse på 28 elever var det altså TRE stk! Å stemple de resterende 25 som stakkarer som har møtt så mye motstand i livet at de ikke klarer å få fem i karaktersnitt er jo bare tull.

Ærlig talt, så tror jeg ikke mine venninner satt og følte seg mindreverdige i forhold til meg selv om jeg hadde et snitt som var omtrent 0,3 høyere enn deres.....

Jeg mener seriøst at en som er 19 år kan ha møtt mye motstand i løpet av livet.

Det er ikke alle som har like lett for det og har merket dette på kroppen. Dette gjelder ikkke nødvendigvis bare i skolesammenheng men generelt opp igjennom årene.

Det er utrolig mange som ikke har 5 eller 6 i snitt som klarer seg utmerket her i livet og netopp derfor var denne uttalelsen fra rektot veldig uheldig.

Flinkhet i skolen kan måles etter innsats også.Derfor er ikke denne rosegreia til rektoren særlig heldig.

En som fikk 4 i snitt kan ha lest og pugget like mye som en som fikk5 eller 6 i snitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sarah T
Da vi gikk på videregående skole var det mange som ville bli ingeniører. De hadde såvidt 3 i snitt (altså karakteren D).

De er ingeniører i dag med gode jobber og høy lønn. I følge denne roseutdelingen skulle disse ingeniørene være mislykkede stakkarer som det ikke ble folk av?

Netopp og det er det jeg mener at rektor kunne ha spart seg for roseutdelingen og den simple uttalelsen han kom med.

"Imens satt de resterende avgangselevene sammen med foreldre og familie som tilskuere mens deres mer skoleflinke medelever ble hyllet av rektoren som sa at «verden ligger åpen og full av muligheter» for elever med gode karakterer."

Likhetstanken i Norge er stor og det er mange som må arbeide iherdig for å oppnå langt lavere karakter enn fem og seks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo et faktum at verden ligger "åpen og full av muligheter" for elever med slike karakterer. Han kunne sikkert droppet den kommentaren, men jeg tror ikke det skadet veldig mange å høre den.

Men, det er jo ingen som har sagt at de som ikke har slike karakterer ikke kan lykkes her i verden! De aller, aller fleste som lykkes i livet har jo slett ikke slike karakterer.

De fleste jeg kjenner hadde ikke slike karakterer, men de har da utmerkede jobber og mange av dem høy lønn likevel (sikkert også endel høyere enn meg, selv om de hadde lavere snitt enn meg).

Ang ingeniører, så var det ikke spesielt høye poenggrenser på disse studiene da jeg gikk ut av vgs på midten av 90-tallet.

Jo da, selvfølgelig fins det elever som har møtt motstand i en alder av 19 år, men jeg kan ikke forestille meg at det forverrer deres situasjon ytterligere selv om i underkant av 10% av deres medelver får en rose på skoleavslutningen...

Jeg har sikkert skrevet det før i denne tråden, men skriver det igjen; det kan da ikke være slik at selv om noen få faller utenfor det gode selskap, så skal de som lykkes ikke få den oppmerksomheten de fortjener!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Flåsete sagt av en gammelmodig rektor...

Verden ligger like "åpen" for alle andre.

I min vennekrets er det leger, universitetsutdannede med hovedfag, sivilingeniører og andre suksesshistorier. Felles for dem alle er at ingen av dem hadde 5 i snitt...tvert i mot var de alle temmelig gjennomsnittlig på skolen. Legene tok sin utdannelse i Tyskland og Ungarn, de jobber i dag ved norske sykehus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flåsete sagt av en gammelmodig rektor...

Verden ligger like "åpen" for alle andre.

I min vennekrets er det leger, universitetsutdannede med hovedfag, sivilingeniører og andre suksesshistorier. Felles for dem alle er at ingen av dem hadde 5 i snitt...tvert i mot var de alle temmelig gjennomsnittlig på skolen. Legene tok sin utdannelse i Tyskland og Ungarn, de jobber i dag ved norske sykehus.

Hvis man skulle hørt på endel av de som skriver på denne tråden så skulle jo disse stakkarene som du nevner her slett ikke ha lyktes med noe som helst, ettersom de burde ha følt seg både forbigått og mindreverdige.....

Det at verden ligger åpen og full av muligheter for dem med eksepsjonelt gode karakterer, utelukker vel på ingen måte at andre kan lykkes med det de vil i livet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Jente 16 år
Du kan da ikke seriøst mene at alle som ikke får 5 i snitt på vgs har møtt mye motstand i livet. En gjennomsnittselev har mellom 4-5 i snitt, og dette er da mennesker som er helt normale, godt fungerende individer, som bidrar til verdiskapning og som i mange tilfeller er ressurspersoner som får seg en solid utdannelse og lever et aldeles utmerket liv.

:tristbla: Hvordan kan du skrive dette.

Jeg er så glad for at jeg ikke gikk på denne skolen. Jeg er 16 år og har ikke begynt på vg.enda.

Jeg jobber hardt for å få til gode karakterer, men det er ikke enkelt da jeg sliter veldig med meg selv og de hjemme, og jeg har møtt så mye motstand fra nesten dag 1 her i livet.

Håper ikke den skolen jeg kanskje jan klare å komme inn på, har sånn roseutdeling som på den skolen her.

Tror det ville tatt fra meg det lille jeg har igjen av mot.

Føler meg så hjelpesløs og at ingen forstår meg. Jeg går til psykolog. Han skal hjelpe meg så jeg får bedre selvtillit, men det er et eller annet som gjør at jeg ikke liker han. Har litt lyst til å bytte, men er redd for at det blir mye styr og at jeg må fortelle hele historien min på nytt. Nå har jeg bare lyst til å gråte . Ønsket at jeg var glad og fornøyd med meg selv og livet mitt.

Jeg føler meg så mislykket. Jeg har fått karakterene mine, men jeg har hatt en ganske vanskelig år med mye fravær, er ikke alle karakterene like bra. Hvis jeg hadde hatt det bedre og hvert på skolen hver dag er jeg sikker på at jeg hadde fått mye bedre karakterer. Noen ganger blir jeg hjemme fra skolen fordi angsten tar meg og ikke fordi jeg ikke vil lære noe.

Jeg har flest firere, noen femmere, noen treere og en sekser, men det er ikke bra nok til å komme inn på det skolen jeg vil, og nå er jeg så trist, føler at hele livet mitt er mislykket.

Hadde jeg hatt bedre selvtillit og hatt det fint hadde jeg sikkert gjort det bedre, menn alt rundt meg påvirker min evne til å lære det jeg prøve

Vet ikke hva jeg skal gjøre med det.

Jeg føler også at pappa aldri forstår meg, og selv om han er snill og vil det beste for meg er det ofte han sier ting som sårer meg veldig. jeg er sjenert og har veldig dårlig selvtillit, og har ikke så mange venner. Synes det er så vanskelig å åpne meg. Har så lyst til å være med andre på min alder, men jeg vet ikke hvem.

Håper i det lengste at jeg kommer inn på den skolen jeg vil,har ikke fått svar enda.

Måtte bare få skrevet det ned.

Hilsen jente 16 år.

Jeg mener seriøst at en som er 19 år kan ha møtt mye motstand i løpet av livet.

Det er ikke alle som har like lett for det og har merket dette på kroppen. Dette gjelder ikkke nødvendigvis bare i skolesammenheng men generelt opp igjennom årene.

Takk til deg Sarah T og alle dere andre som forstår litt mere enn at ikke alle oppnår beste karakter fordi dem sliter mye ellers :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til jente 16 år: Jeg skriver dette fordi det i langt de fleste tilfeller er sant. Det er heldigvis få som er i samme situasjon som deg.

Det er forferdelig trist å lese at du føler deg mislykket og at ingen forstår deg, og veldig bra at du har søkt hjelp for å få det bedre. Jeg håper virkelig at du finner ut av problemene dine og at du kommer inn på den skolen du vil :)

Du har da dessuten flotte karakterer :)

Lykke til :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silmarill

Hei jente på 16 år.

Det er godt å høre at du har fått time hos en psykolog, selv om du ikke føler deg helt vel sammen med han. Likevel vil jeg be deg om å fortsette hos han. Jeg vil også be deg om å forsøke og være ærlig til psykologen med at du føler at det er litt vanskelig å snakke med han. Det å være ærlig på et slikt område kan gjøre at du føler deg mer sikker på psykologen etter hvert. Det er mange som går til samtaler hos en psykolog som synes at det er vanskelig å komme ordentlig igang med samtalene, men det betyr ikke at det ikke kan bli lettere etter hvert.

Psykologen er antakeligvis ikke klar over at du sliter med å snakke om deg selv til han, og kanskje hans forsøk på å få deg til å slappe av og få tillit til han ikke lykkes ut fra dette.

Å ta opp dette temaet med han kan gjøre at du føler at du får markert dine egne grenser på en måte som igjen vil gjøre at du føler det bedre å snakke med han.

Å være ung, føle seg ensom, være engstelig for å ikke bli akseptert av andre, ER vanskelig. Ingenting er så vanskelig som nettopp det. Samtidig er det en del unge mennesker som har med seg problemer fra barne- og ungdomsskole, som nettopp kan få en langt bedre start på sin videregående skole-tid.

Å tillate seg selv å starte med "blanke ark" kan gi et helt annet utgangspunkt enn det er å avslutte ungdomsskolen. Spesielt siden du har opplevd det siste året på skolen som vanskelig. Å tillate seg selv å se at det å starte på videregående kan utgjøre et skille mellom tenåringsalder og ungdomsalder, er likevel noe som enkelte klarer å bruke til noe positivt. Å ha hatt få venner i ungdomsskolen betyr følgelig ikke at det MÅ bli akkurat slik i videregående også.

Jeg vil også råde deg til å ta kontakt med rådgiver på videregående når du kommer dit (eller med din klasselærer) slik at du kan få hjelp til å komme i kontakt med andre i løpet av den første tiden i klassen. Ikke slik at de skal lage noe oppstyr rundt deg, men at de kan ha et spesielt øye med deg slik at de påser at du kan komme i grupper med andre hvor det finnes positive ungdommer. Dette kan gjøres på en måte som ikke skaper noen oppsikt eller stigmatisering av deg.

Å være sjenert kan være vanskelig. Det betyr likevel ikke at en ikke kan endre seg. Å sette mål for sin egen utvikling bør likevel gjøres på en realistisk måte. Målet bør ikke være å bli Verdens mest utadvendte person, men at du kan ha som må å bli LITT mer utadvendt enn det du klarer å være nå.

Jeg vil også råde deg til å forsøke og snakke med din far om at du opplever at han sårer deg. Det er ikke sikkert at han oppfatter det han sier som sårende, men at han sier det han gjør i beste mening.

Som voksen kunne en si at han burde forstå deg annerledes enn han gjør, men når han nå en gang ikke gjør det, så blir det viktig at du kan være tydelig til han også om hva du ønsker og hva du opplever hans kommentarer til deg gjør med deg.

Dette er også en måte å øve seg i å være tydelig og å sette grenser for seg selv. Jeg håper at du vil ta sjansen på det i tiden framover. Kanskje vil din mor kunne hjelpe deg med dette?

Som sagt: Jeg håper at du klarer å være tydeligere til både din psykolog og til din far. Dette kan være med på å styrke ditt eget selvbilde på sikt. Selv om det er vanskelig for deg nå, så betyr ikke det at det er umulig å gjøre noe med dette!

Til slutt vil jeg si at det høres ut for meg som om du har gode karakterer. Kanskje har du for store krav til deg selv? Å ha et snitt rundt 4 fra ungdomsskolen er ikke dårlig, selv om du med dette ikke kommer inn på den linja du først og fremst ønsket.

De karakterene du har viser at du har gjennomsnittlige evner, ikke minst ut fra at du har klart å få så gode karakterer til tross for at du har slitt med deg selv i det siste året.

Jeg ønsker deg lykke til framover, og håper at du klarer å få jobbet mer med deg selv slik du allerede er i gang med.

Husk at du er GOD NOK slik som du er, og det du kunne ha som mål framover er å bli mer bevisst på hva dine egne mål, ønsker og behov er!

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Innlegg fra jente 16 og Silmarill er vel strengt tatt litt på siden av tråden. Hvis det fortsetter foreslår jeg at det deles til en egen tråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...