Gå til innhold

Bare de beste elevene fikk rose fra rektor!


Gjest tomat Mina

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_gjest_*
Ikke uerstattelig, men det krever mer innsats, utdanning og evner å forstå og kunne utføre en ingeniørs arbeide enn en butikkansatts.

Og så?

Er dem da mere verdt å hylle enn en som tar "drittjobbene" som også er et must for at samfunnet skal gå i hop?

Jeg er veldig glad for at det ikke bare finns topputdannede her i verden, det hadde ikke samfunnet hatt godt av, verden hadde ikke gått rundt.

Jeg er også veldig glad for at det finns topputdannede her i verden, verden ville også ha stoppet om det ikke var for dem

ERGO, vi er like nyttige og viktige uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest
Vi trenger derfor begge deler. De som tar "høyprestasjonsoppgaver" og de som tar "lavstatusoppgaver"

Begynner å få litt hakk i plata her, men;

Ja vi trenger begge deler, men de ene er mangelvare aog det andre er noe alle kan ta på seg.

Derfor er ingen egentlig noe mer verdt å hylle enn andre.

Ser forskjellen. Men det du sier bare er nyttig er faktisk også veldig viktig.

Klarer du å se det?

Nei, jeg ser ikke det. Det ER forskjell på arbeidsoppgaver.

Du kan ikke for ramme alvor påstå at alle funksjoner i samfunnet er akkurat like sårbare for kompetansemangel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
ERGO, vi er like nyttige og viktige uansett!

Alle mennesker er like verdifulle, men de er ikke like "nyttige".

Det ER stor forskjell på i hvor stor grad mennesker bidrar til fellesskapet. Noen bidrar mer enn de får, mens andre får mer enn de bidrar. Slik fungerer samfunnet vårt. Og det er vi alle godt fornøyd med.

MEN det ER viktig for oss alle å ha slike "storytere" som bidrar mer til fellesskapet enn de selv mottar av gjenytelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_KAISA_*
Begynner å få litt hakk i plata her, men;

Ja vi trenger begge deler, men de ene er mangelvare aog det andre er noe alle kan ta på seg.

Nei, jeg ser ikke det. Det ER forskjell på arbeidsoppgaver.

Du kan ikke for ramme alvor påstå at alle funksjoner i samfunnet er akkurat like sårbare for kompetansemangel!

JO, det sier jeg. Hva om INGEN jobber som lastebilsjåfører og ingen jobbet som vaskehjelp og ingen skulle være butikkansatt!

Hva da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
JO, det sier jeg. Hva om INGEN jobber som lastebilsjåfører og ingen jobbet som vaskehjelp og ingen skulle være butikkansatt!

Hva da?

Selvfølgelig trenger vi disse jobbene. Det er da virkelig ingen som har påstått noen annet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Ida_*

Hm, det som mange ikke vet er at gode karakterer kommer svært ofte av smisking. Jeg har akkurat gått ut av vgs, likens med disse. Og jeg vet med sikkerhet at de fleste gode karakterer kommer av smisking.

Allikevel, det er heller ikke alle som har mulighet til å nå opp, enten læreren ikke liker dem (det er seriøse problemer med trynefaktor på vgs), eller de har problemer i et fag. Mange lærere er også dårlige. Selv om man da kanskje gir full innsats, så kan det hende man rett og slett ikke når opp. Det er derfor ikke rett å belønne folk på denne måten. I tillegg er det ikke alle som vil fortelle sine karakterer, og da er dette dårlig gjort.

Fy til rektor, dette er ikke greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Hm, det som mange ikke vet er at gode karakterer kommer svært ofte av smisking. Jeg har akkurat gått ut av vgs, likens med disse. Og jeg vet med sikkerhet at de fleste gode karakterer kommer av smisking.

Det er akkurat slike dårlig holdninger vi bør komme til livs. Du er et stålende eksempel på at det råder fordommer mot de som gjør det bra på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jeg helt og absolutt enig med læreren i.

Mange elever har veldig lett for det ,og gjør det bra uten å måtte slite så veldig mye ,mens andre igjen sliter seg fordærva for så å kanskje bare oppnå middels eller lave karakterer.

Hvor er logikken i det?Jeg bare spør...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ERGO, vi er like nyttige og viktige uansett!

Ja, du må gjerne leve i den villfarelse.

En ingeniør skulle nok klart å vaske den dassen, men det hadde nok vært verre andre veien....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, det som mange ikke vet er at gode karakterer kommer svært ofte av smisking. Jeg har akkurat gått ut av vgs, likens med disse. Og jeg vet med sikkerhet at de fleste gode karakterer kommer av smisking.

Der var den igjen gitt. Gode karakterer er ingenting verdt, de skyldes bare smisking, flaks eller naturlige anlegg, og det er det helt greit å hevde i enhver sammenheng. Ikke fullt så gode karakterer ligger det derimot masse jobbing og innsats bak, derfor må vi klappe dem på hodet og beskytte dem mot det faktum at andre har oppnådd bedre resultater -de kan jo ta det ille opp. Dermed får man faktisk nedvurdert absolutt alle -de med gode karakterer ved å nedvurdere innsatsen deres, og resten ved å nedvurdere deres evne til å takle andres resultater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Dette er jeg helt og absolutt enig med læreren i.

Mange elever har veldig lett for det ,og gjør det bra uten å måtte slite så veldig mye ,mens andre igjen sliter seg fordærva for så å kanskje bare oppnå middels eller lave karakterer.

Hvor er logikken i det?Jeg bare spør...

"Logikken" i dette at noen gjør trenger mindre innsats for å få til gode resutater enn andre kalles "gode naturlige annlegg" ol.

Det er nemlig slik at ikke alle har de samme mulighetene i livet.

Det er derfor viktig at vi som samfunn oppmuntrer de som har slike gode naturlige egenskaper til å gjøre det best mulig. Det er noe vi alle vil nye godt av.

Å rakke ned på dem som gjør det bra og nedvurere deres innsats kan nok få enklelte til å føle seg selv litt mer på høyden der og da, men det går ut over oss alle på sikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jeg helt og absolutt enig med læreren i.

Mange elever har veldig lett for det ,og gjør det bra uten å måtte slite så veldig mye ,mens andre igjen sliter seg fordærva for så å kanskje bare oppnå middels eller lave karakterer.

Hvor er logikken i det?Jeg bare spør...

Det er vel like mye logikk i det som det er i det at noen kan spille en hvilken som helst sang etter å ha hørt den en gang mens andre øver i årevis uten å få til det samme, at noen blir verdensmestre i tennis mens andre kommer sist i kretsmesterskapet uansett hvor mye de trener, at noen kan diske opp med en perfekt 5 retters middag mens andre knapt kan koke et egg uten at det brenner seg... Evner, talenter og ferdigheter har lite med logikk å gjøre. Dette gjaldt almennfagelever, som har valgt en teoretisk og akademisk linje, da er det ikke unaturlig at det er akademiske prestasjoner som roses i denne sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, det som mange ikke vet er at gode karakterer kommer svært ofte av smisking. Jeg har akkurat gått ut av vgs, likens med disse. Og jeg vet med sikkerhet at de fleste gode karakterer kommer av smisking.

Smisking fører ikke til gode karakterer. Såkalt "smisking" (som gjerne bare er en positiv innstilling til faget, eller god kontakt med læreren) kan ikke påvirke om du har svart rett eller feil på matteprøven, eller om du skriver godt språk i norskoppgaven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Kristian_*
Hm, det som mange ikke vet er at gode karakterer kommer svært ofte av smisking. Jeg har akkurat gått ut av vgs, likens med disse. Og jeg vet med sikkerhet at de fleste gode karakterer kommer av smisking.

Allikevel, det er heller ikke alle som har mulighet til å nå opp, enten læreren ikke liker dem (det er seriøse problemer med trynefaktor på vgs), eller de har problemer i et fag. Mange lærere er også dårlige. Selv om man da kanskje gir full innsats, så kan det hende man rett og slett ikke når opp. Det er derfor ikke rett å belønne folk på denne måten. I tillegg er det ikke alle som vil fortelle sine karakterer, og da er dette dårlig gjort.

Fy til rektor, dette er ikke greit.

Dette er jeg helt enig med deg i. Det er mange her i denne lange tråden som har prøvd å forklare netopp dette.

Noen strever veldig men når ikke fram, noe strever veldig men når fram Innsatsen er lik.

Noe er begavede å slipper å lese så mye(ikke alle) og vesentlig her som Ida skriver, nemmlig trynefaktor og smisking.

Karakteren settes ofte etter det og ikke det egentlige resultatet. (gjelder som sagt ikke alle)

Dette er jeg helt og absolutt enig med læreren i.

Mange elever har veldig lett for det ,og gjør det bra uten å måtte slite så veldig mye ,mens andre igjen sliter seg fordærva for så å kanskje bare oppnå middels eller lave karakterer.

Hvor er logikken i det?Jeg bare spør...

Veldi enig i dette også. Logikken i dette eksisterer ikke :riste:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Smisking fører ikke til gode karakterer. Såkalt "smisking" (som gjerne bare er en positiv innstilling til faget, eller god kontakt med læreren) kan ikke påvirke om du har svart rett eller feil på matteprøven, eller om du skriver godt språk i norskoppgaven.

Ikke på selve den individuelle prøven kanskje, men standpunktkarakteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Dette er jeg helt og absolutt enig med læreren i.

Mange elever har veldig lett for det ,og gjør det bra uten å måtte slite så veldig mye ,mens andre igjen sliter seg fordærva for så å kanskje bare oppnå middels eller lave karakterer.

Hvor er logikken i det?Jeg bare spør...

Logikken i det er at vi alle er forskjellige. Så enkelt og så vanskelig er det. Karakterer er en målestokk på kunnskap og innsats, for det er faktisk slik i verden at det ene ikke er mye verdt uten det andre. All verdens kunnskap kan ikke gjøre opp for manglende innsats, og all verdens innsats er bortkastet hvis kunnskapshullene er for store. Sånn er det bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest
Jeg fikk en 4 i standpunkt i matte selvom jeg egentlig trodde jeg skulle få 3. Læreren min sa det var fordi jeg var veldig ivrig i timene og han visste at jeg satt dag ut og dag inn med mattematikk. Han så hvor mye jeg la ned i jobbingen.

Han så og merket min innsats

Enten var det innsatsen din han så eller han likte deg godt som person. Altså trynefaktor ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_KAISA_*
Logikken i det er at vi alle er forskjellige. Så enkelt og så vanskelig er det. Karakterer er en målestokk på kunnskap og innsats, for det er faktisk slik i verden at det ene ikke er mye verdt uten det andre. All verdens kunnskap kan ikke gjøre opp for manglende innsats, og all verdens innsats er bortkastet hvis kunnskapshullene er for store. Sånn er det bare.

Vi er forskjellige og bidrar med det vi kan. Vi er derfor like mye verdt og like viktige i dette samfunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Vi er forskjellige og bidrar med det vi kan. Vi er derfor like mye verdt og like viktige i dette samfunnet.

Vi er alle like mye verdt som mennesker, men den innsatsen vi gjør i samfunnet er ikke alltid like mye verdt, nei. Beklager at jeg ødelegger illusjonen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom en som er god i fotball får premie for dette, er det ingen som reagerer. Og spiller du solo på en konsert får du kred for det. Men får man honnør for å være flink på skolen, er det plutselig feil... Skjønner virkelig ikke logikken her.

Og hvilket yrke man velger har da ingenting å si for hvor mye man er verdt. Alle er verdt det samme! Men noen jobber gir mer status enn andre, og det er det vanskelig å gjøre noe med. Beunderer de som orker å ha de typiske lavstatus-yrkene, men selv vil jeg sitte på et kontor... Men ser da virkelig ikke ned på de som for eksempel vasker eller er hjelpepleier!!!

Og dere som sier at man får gode karakterer av å smiske...

Glad jeg ikke har gått på samme skole som dere. Der jeg gikk måtte man jobbe hardt for å få det. Ja til tellende og obligatoriske nasjonale prøver, da får alle de samme premissene! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...