Gå til innhold

Bare de beste elevene fikk rose fra rektor!


Gjest tomat Mina

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Vi er alle like mye verdt som mennesker, men den innsatsen vi gjør i samfunnet er ikke alltid like mye verdt, nei. Beklager at jeg ødelegger illusjonen din.

Tviler på at du ødlegger illusjonen for noen med din mening.

Du mener det du skriver og KAISA mener det hun skriver ;)

Har noen her glemt hva denne saken gikk ut på så kan dere lese om det her!

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=145322

http://dt.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20...06270006/-1/RSS

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostafje...kerud/1.2800813

http://dt.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20...06260381/-1/RSS

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=145491

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest
Tviler på at du ødlegger illusjonen for noen med din mening.

Du mener det du skriver og KAISA mener det hun skriver ;)

"Illusjonen" i dette tilfellet går vel mer på hva slags forventninger KAISA og andre med samme meninger har til hvordan behandling man kan forvente av samfunnet. "Alle gjør en like viktig jobb, uansett hva man gjør" - vel NEI, sånn er det ikke. Man får stort sett det man fortjener her i verden, tjener man f.eks. en tredjedel av det en lege gjør så kan man tolke det som at man ikke gjør en like viktig jobb som en lege (og det gjør man sannsynligvis heller ikke). Se sannheten i øynene!

Det betyr dog ikke at man er mindre verdt som menneske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Vi er alle like mye verdt som mennesker, men den innsatsen vi gjør i samfunnet er ikke alltid like mye verdt, nei. Beklager at jeg ødelegger illusjonen din.

Jeg svarte bare på denne jeg da :forvirret:

"Illusjonen" i dette tilfellet går vel mer på hva slags forventninger KAISA og andre med samme meninger har til hvordan behandling man kan forvente av samfunnet. "Alle gjør en like viktig jobb, uansett hva man gjør" - vel NEI, sånn er det ikke. Man får stort sett det man fortjener her i verden, tjener man f.eks. en tredjedel av det en lege gjør så kan man tolke det som at man ikke gjør en like viktig jobb som en lege (og det gjør man sannsynligvis heller ikke). Se sannheten i øynene!

Det betyr dog ikke at man er mindre verdt som menneske.

Jeg er faktisk enig med deg i dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke på selve den individuelle prøven kanskje, men standpunktkarakteren.

Prøve- og oppgavekarakterene har jo det meste å si for standpunktkarakteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Andreas_*

Prøve- og oppgavekarakterene har jo det meste å si for standpunktkarakteren.

En elev får 4 på matteprøven, men læreren gir denne eleven en 5 fordi h*n liker h*n.

Jeg og min navnbror fikk rose.Vi gav den bort.

Likte det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hm, det som mange ikke vet er at gode karakterer kommer svært ofte av smisking. Jeg har akkurat gått ut av vgs, likens med disse. Og jeg vet med sikkerhet at de fleste gode karakterer kommer av smisking.

Da synes jeg du var ganske dum som ikke smisket selv, så "alle dører sto åpne". Jeg lurer; hvis det er så utrolig lett å få gode karakterer (her bare ved smisking) så burde jo alle greie det...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Trude_*
Da synes jeg du var ganske dum som ikke smisket selv, så "alle dører sto åpne". Jeg lurer; hvis det er så utrolig lett å få gode karakterer (her bare ved smisking) så burde jo alle greie det...?

Hvorfor det.De aller fleste vil ha karakter for sin innsats og ikke for smisking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Det er ikke alltid de smarteste som bidrar mest til verdiskapningen i samfunnet... http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/07/03/505262.html

Det var et konstruktivt bidrag til debatten :roll:. Skal jeg nå dra frem eksempler på folk med ingen utdannelse eller dårlige karakterer, men som likevel har gjort lynende suksess og bidratt til verdiskapningen? Ja, for de finnes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, var bare et forsøk på litt humor... Skal ikke gjenta seg! Var bare en liten kommentar til enkelte drøye innlegg tidligere om at intelligente/høyt utdannede visstnok skal være mer verdt enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin_
Hvorfor det.De aller fleste vil ha karakter for sin innsats og ikke for smisking.

Og jeg som trodde det var kunnskapene sine folk ville ha vurdert ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Trude_*
Sorry, var bare et forsøk på litt humor... Skal ikke gjenta seg! Var bare en liten kommentar til enkelte drøye innlegg tidligere om at intelligente/høyt utdannede visstnok skal være mer verdt enn andre.

Jeg mener dette var et artig innslag oppi all denne diskusjonen :ler:

Og jeg som trodde det var kunnskapene sine folk ville ha vurdert ...

Og hva var det jeg skrev da Kristin? Jeg skrev faktisk at ikke alle vil ha karakterene vurdert etter smisk og tryne, men etter innsatsen. :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å dra inn smisking her blir bare usaklig. Jeg sier ikke at smisking ikke forekommer, men det påvirker karakterene i så liten grad at det bare blir dumt å dra det inn i debatten. De fleste har sikkert fått med seg at jeg ikke er for roseseremonien, men å si at de med gode karakterer enten bare er naturlig begavede eller får karakterene pga smisk?! Dette tar jo helt av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, var bare et forsøk på litt humor... Skal ikke gjenta seg! Var bare en liten kommentar til enkelte drøye innlegg tidligere om at intelligente/høyt utdannede visstnok skal være mer verdt enn andre.

De er faktisk viktigere og mer verdt for samfunnet - rett og slett i kraft av at det arbeidet de gjør er viktigere. Samtidig som de har en kompetanse som er vanskeligere å erstatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Håper at dere som misliker dette reagerer like sterkt neste gang en nordmann står på pallen i en idretts konkuranse. For hvis dere misliker dette så må dere da også mislike at det bare er en gull medalje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper at dere som misliker dette reagerer like sterkt neste gang en nordmann står på pallen i en idrettskonkurranse. For hvis dere misliker dette så må dere da også mislike at det bare er én gullmedalje.

Jeg tror at du også ser forskjellen på videregående skole, med massevis av obligatoriske fag, og en frivillig idrettskonkurranse hvor alle som deltar har valgt å drive med idretten fordi de er flinke til det og liker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Håper at dere som misliker dette reagerer like sterkt neste gang en nordmann står på pallen i en idretts konkuranse. For hvis dere misliker dette så må dere da også mislike at det bare er en gull medalje.

Vi som misliker dette har svart uttalige ganger på denne sammenligningen og at dette ikke kan sammenlignes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt kan det sammenliknes! Noen har talent innen sport, noen innen musikk og andre igjen innenfor skole. Ofte er man flink på skolen fordi man trener masse =lekser.

Velger man allmenne fag, bør man jo være innstilt på å jobbe med leksene. Sånn sett er jo alle fagene frivillige, for det er absolutt ingen som tvinger deg til å gå der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...