Lilith Skrevet 16. januar 2008 #361 Skrevet 16. januar 2008 Å, jeg synes regnet er så trist, jeg! Men å sitte inne og kose seg når det regner utenfor er koselig, det er jeg enig i Det verste nå i januar, synes jeg, er at det fremdeles er så mørkt og at det ikke er noen ordentlig vinter. Hadde det enda vært snø så hadde det lyst litt opp ute! Nåja, man skal vel ikke klage så altfor mye når man sitter inne på et varmt og godt opplyst kontor Høres ut som du begynner å bli klar for fødsel, ja - så bra, det er jo slik det skal være Du har kanskje skrevet det før, men hvilke tanker har du gjort deg om fødselen? Vil du ha lystgass/epidural/akupunktur? Fødsel i vann? Noen ønsker? Jeg aner ikke hva jeg vil når den tid kommer - alt er jo liksom like fremmed. Kjedelig med pc-problemer, men laptop er jo greit, da. Ikke er det så dyrt lenger, heller. Jeg har en bærbar mac, og jeg eeeeeeeelsker den! Så kjekt å kunne sitte hvor som helst med den og jobbe/surfe Ha en fin dag, May Helen!
Eve Luna Skrevet 16. januar 2008 Forfatter #362 Skrevet 16. januar 2008 Å, jeg synes regnet er så trist, jeg! Men å sitte inne og kose seg når det regner utenfor er koselig, det er jeg enig i Det verste nå i januar, synes jeg, er at det fremdeles er så mørkt og at det ikke er noen ordentlig vinter. Hadde det enda vært snø så hadde det lyst litt opp ute! Nåja, man skal vel ikke klage så altfor mye når man sitter inne på et varmt og godt opplyst kontor Høres ut som du begynner å bli klar for fødsel, ja - så bra, det er jo slik det skal være Du har kanskje skrevet det før, men hvilke tanker har du gjort deg om fødselen? Vil du ha lystgass/epidural/akupunktur? Fødsel i vann? Noen ønsker? Jeg aner ikke hva jeg vil når den tid kommer - alt er jo liksom like fremmed. Helt enig at vinteren bør være hvit. Det var så herlig de få dagene når det snødde masse i Oslo. Da var det herlig å gå tur med hund. Hun elsker snø, og er mye mer livlig når vi går tur og det er snø ute. Når det regner sånt så virker det som om hun bare venter til at vi skal hjem Jeg har tenkt masse på fødsel og har bestemt meg å ikke tenke mer på det. Det er fordi jeg merket en periode at jeg leste og tenkte så mye om fødsel at jeg fikk helt angst av det. Og så når jeg sluttet å lese og tenke så mye på det ble jeg mye roligere og mye mer akseptabelt for hva som kommer. Jeg prøver å ikke overanalysere fødselen. Jeg ble anbefalt av jordmor å skrive en liste med ønsker som jeg kunne ta med til sykehus, men det er fordi jeg hadde litt angst for fødsel og mye angst for amming. Etter å ha vært på svangerskapskurset for en uke siden er jeg mye mer roligere. Vi så en film om fødsel og da så jeg at fødselen tar en stund. Og det er plenty av tid til å formidle mine ønsker til jordmor. Av en eller annen grunn trodde jeg jeg ikke ville ha tid til å fortelle hva jeg ønsket til jordmor Og jeg så ut fra videoen hvor behjelpelig jordmor er og hvor mye hensyn hun faktisk tar til den fødende. Etter alle skrekkhistorier jeg leste på KG og lignende forum, fikk jeg nesten inntrykk at jordmødre er egoistiske og slemme vesener Så jeg har funnet ut at jeg skal ikke ta med en slik liste til sykehus. Jeg ønsker å føde uten epidural, men er åpen for at jeg kan endre mening eller at det blir nødvendlig under fødselen. Jeg ønsker heller ikke lystgass, men det er fordi jeg har hørt flere fortelle at de blir bare svimle i hodet av det og det hjalp lite mot smerter. Men jeg er åpen for å prøve det. Jeg trodde jeg viste i hvilken stilling jeg ønsket å føde i, knestående. Men etter svnagerskapskurset så tror jeg muligens at liggende på siden vil være den beste alternativet for meg. Men vi så tydelig på fødselsvideoen at den fødende prøver mange forskjellige stillinger før hun finner den som er mest behagelig for henne. Så jeg er åpent for forskjellige stillinger også, men vil helst unngå å ligge på ryggen når jeg skal føde, for da føder du oppover. Det viktigste for meg under en fødsel er å vite hva som skjer og hvorfor det skjer det. Så derfor er alt den infoen om fødselen som jeg slukte i meg utrolig nyttig til å berolige meg. Så får vi ta det som det kommer under fødselen. Jeg er mentalt forberedt at det kan ta tid og at det kan skje fort. Jeg er også forberedt at det kan oppstå komplikasjoner, samt at jeg kan faktisk føde før termin. Jeg prøver å ikke tenkte så mye på fødsel. Jeg merker at jeg tenker masse på babyen og hvordan den vil være når den kommer ut. Hvordan det vil kjennes å holde den i armene. Hvem av oss vil den ligne mest på. Blir det jente eller gutt. Og hvordan hverdagen vår vil være med en baby. Som de sier " Keep your eyes on the price"
Simpleminded Skrevet 16. januar 2008 #363 Skrevet 16. januar 2008 Hei på deg! Jeg kan godt tippe kjønn også... Tror du får en guttebaby jeg I forhold til fødsel så skal man vite at det er noe av det naturligste i verden, og som jeg leste i svangerskapsboken så er det bra om du har et åpent sinn og ser på fødselen som en god opplevelse og gleder deg framfor å grue deg. Men det er også veldig individuelt hvordan følelsene til et menneske er, så de er ikke alltid så lett å styre..
Eve Luna Skrevet 17. januar 2008 Forfatter #364 Skrevet 17. januar 2008 Jeg prøver å gå minst mulig nå, siden jeg blir så fort sliten og får vondt i bekkenet og ryggen. Så nå bruker jeg bil til og fra jobb. Jeg har glemt hvor utrolig egoistiske og aggresive enkelte er i traffikken. Rushtidskø tar tid. Det er bare noe man må godta. Og jeg har tålmodighet i trafikken. Men jeg har flere ganger de siste dagene opplevd at følk sniker i køer. Men det som virkelig irriterte meg var når jeg så en buss snike inn foran meg i går. I stede for å stå i den fila han egnetlig skal stå i (den hvor det er kø) så kjører han i filen ved siden av hvor det ikke er kø og sniker inn fremst i min fil. Jeg mister litt respekt for trafikken når jeg ser at også busser sniker. Det er utrolig irriterende. Han kan ikke unnskylde seg for å ikke vite at han burde ha byttet fil før eller ikke viste hvir han skulle svinge. Dette var en rutebuss. Jeg har virkelig ingenting imot å stå i rushtids kø. Men jeg hater at andre tenker kun på seg selv og sniker. Dagens utblåsing. Om en time skal jeg på kaffetreff med februar klubben fra snart mamma. :kaffe: Det tror jeg blir koselig. Jeg har ingen venner eller betjente som er gravide som jeg kan prate graviditet om. Så dette tror jeg blir moro.
Gjest imli Skrevet 17. januar 2008 #365 Skrevet 17. januar 2008 for 35 uker Fem uker igjen! Huff, kjedelig med masse trafikk og frekke bilister! Har bare kjørt i Oslo (for det er vel der du bor etter hva jeg har forstått?) et par ganger, men det frister ikke til gjentakelse, for å si det sånn. Hvordan går det på jobb om dagen? Heltid eller er du delvis sykemeldt?
Eve Luna Skrevet 17. januar 2008 Forfatter #366 Skrevet 17. januar 2008 for 35 uker Fem uker igjen! Huff, kjedelig med masse trafikk og frekke bilister! Har bare kjørt i Oslo (for det er vel der du bor etter hva jeg har forstått?) et par ganger, men det frister ikke til gjentakelse, for å si det sånn. Hvordan går det på jobb om dagen? Heltid eller er du delvis sykemeldt? 35 UKER Takk for påminnelsen. Glemte at jeg er 35 uker på vei i dag. Jobber fortsatt fulltid. Skal se hvordan jeg klarer dagen i dag, så vil jeg vurdere om jeg skal til legen for å få delvis sykemelding de siste ukene. For jeg blir så utrolig sliten og får vondt i ryggen fra ca kl 14. Så hvis jeg kunne jobbe litt kortere dager de siste uker hadde nok hjulpet mye.
Gjest imli Skrevet 17. januar 2008 #367 Skrevet 17. januar 2008 Er nok lurt å få en sykemelding da, ja. Må ikke slite deg ut nå ikke lenge før fødsel!
Simpleminded Skrevet 17. januar 2008 #368 Skrevet 17. januar 2008 Fem uker igjen ja! Nå nærmer det seg Tenk så spennendes! Syns du er både heldig og flink som er i fulltidsjobb ennå.. Da kan du hvertfall ta svangerskapspermisjon med god samvittighet Jeg skjønner godt hvordan det er lett å bli irriter på folk i trafikken. Noen er bare utrolig frekke og en skulle tro det sto om liv og død for dem noen ganger.. Hmpf.. Men må innrømme at jeg kan være blant de ivrige i trafikken noen ganger Ha en fortsatt fin kveld!
Eve Luna Skrevet 18. januar 2008 Forfatter #369 Skrevet 18. januar 2008 Jeg har fått time hos legen i dag kl 12:40. Forhåpenltigvis så vil legen også syns at jeg trenger litt fri og gi meg delvis sykemelding. Hun er sånn som ikke gir sykemelding i hytt og pinne, men er rettferdig. Etter legetimen så tror jeg jeg tar resten av dagen fri fra jobben. Jeg føler meg så trøtt i dag. Jeg fikk 7 timer søvn i natt, men det er visst ikke nok lenger. Skal se om jeg har energi i ettermiddag for å dra en kort tur til IKEA. Må ha noen oppbevaringsbokser. Vi holder på med stor opprydding av skap og skuffer hjemme og det er mye som kan stues bort til boden, slik at vi får frigjort litt oppbevaringsplass i leiligheten. Vi har akutt mangel på plass hjemme for øyeblikket. Og alle baby ting gjør ikke situasjonen bedre.
angelou Skrevet 18. januar 2008 #370 Skrevet 18. januar 2008 Jeg sov omtrent 14 timer i døgnet de siste tre månedene jeg Ha ei fin helg Og så ville jeg bare si at jeg var kjempefornøyd med min jordmor under fødselen, hun var som en stødig klippe når alt rota seg til og greide å berolige meg og "ta bort" litt redsel!
Eve Luna Skrevet 21. januar 2008 Forfatter #371 Skrevet 21. januar 2008 Jeg var hos legen på fredag. Jeg har fått 25 % sykemelding. Legen min var kjempe grei. Hun syntes det var helt greit at jeg fikk litt kortere dager de siste uker. Så i dag slutter jeg ca kl 14. Herlig. Vi har hentet barneseng og noe barneklær fra søstra til samboer. Men vi fikk oss en liten overraskelse. Stellebordet jeg kjøpte er for stor for badet. Så nå må vi finne på en annen løsning. Badet var endelig ferdig på torsdag, så når jeg satte inn stellebordet i helga, så vi at den tok altfor mye plass. Selv om det var den minste jeg fant. Så stellebordet må selges. Tror vi ender opp med en stellematte opp på vaskemaskin og en liten kommode for babyting ved siden av.
Lilith Skrevet 21. januar 2008 #372 Skrevet 21. januar 2008 God morgen! Så bra at du fikk 25 % sykmelding - høres veldig greit ut med korte dager fremover mot permisjonen, så er du forhåpentligvis uthvilt og opplagt når den store dagen kommer Så kjedelig med stellebordet! Håper dere får solgt det uten problemer. Jeg er også usikker på hva vi skal gjøre med stellebord, for vi har begrenset med plass på badet. Ikke har vi vaskemaskin på badet, heller. Men jeg har sett slike bord man monterer direkte på veggen, som kan slås opp når de ikke er i bruk og vurderer noe slikt. Høres i hvert fall veldig greit ut. Ha en fin dag, May Helen
angelou Skrevet 21. januar 2008 #373 Skrevet 21. januar 2008 Så bra du får mulighet til å jobbe litt kortere dager Koster 25 kroner å annonsere på finn, vi måtte gjøre det med den første bilstolen vi kjøpte, den passa ikke i den nye bilen.... Ble solgt på ei uke, annonse koster 25 kroner for 60 dager eller noe sånn. Ha ei fin uke
Eve Luna Skrevet 21. januar 2008 Forfatter #374 Skrevet 21. januar 2008 God morgen! Så bra at du fikk 25 % sykmelding - høres veldig greit ut med korte dager fremover mot permisjonen, så er du forhåpentligvis uthvilt og opplagt når den store dagen kommer Så kjedelig med stellebordet! Håper dere får solgt det uten problemer. Jeg er også usikker på hva vi skal gjøre med stellebord, for vi har begrenset med plass på badet. Ikke har vi vaskemaskin på badet, heller. Men jeg har sett slike bord man monterer direkte på veggen, som kan slås opp når de ikke er i bruk og vurderer noe slikt. Høres i hvert fall veldig greit ut. Ha en fin dag, May Helen Så bra du får mulighet til å jobbe litt kortere dager Koster 25 kroner å annonsere på finn, vi måtte gjøre det med den første bilstolen vi kjøpte, den passa ikke i den nye bilen.... Ble solgt på ei uke, annonse koster 25 kroner for 60 dager eller noe sånn. Ha ei fin uke Jeg tror ikke det blir noe problem å selge stellebordet. Det var jo på FINN.no vi fant den Den er i god stand, bare at den passer ikke til vårt bad. Jeg har begynt å bli litt bekymret for svangerskapsforgiftning. Jeg merker at jeg har en god del vann i kroppen. Det er faktisk veldig ubehagelig å gå når jeg står opp om morgen for føttene er så fulle av vann, at tær rører nesten ikke gulvet . Og den siste uken har jeg opplevd flere ganger at jeg har små perioder hvor jeg er kvalm. Vet ikke hva det kommer av. Jeg har nesten ikke vært kvalm i dette svangerskapet. Jeg skal til jordmor på onsdag, så jeg får spørre henne om dette er noe å bekymre seg over.
Gjest imli Skrevet 21. januar 2008 #375 Skrevet 21. januar 2008 Godt du har fått delvis sykemelding! Greit å ta det litt roligere nå den siste tida. Du har jo vært skikkelig flink da, holdt ut i jobb hele veien! Kjedelig med vann i kroppen, er du veldig plaga eller? Er vel vanlig å få det sånn på slutten. Har hørt om mange som er kvalme på slutten også. Alt er nok i orden skal du se.
Gjest Neria Skrevet 22. januar 2008 #376 Skrevet 22. januar 2008 Isj, vann i kroppen er ikke så moro, jeg har et par liter i hvert bein selv. Men hvis du er bekymra for svangerskapsforgiftning går det jo an å stikke innom legekontoret eller jordmor bare for å levere en urinprøve og ta blodtrykk. Da vil du jo få et ganske sikkert svar.
Simpleminded Skrevet 22. januar 2008 #377 Skrevet 22. januar 2008 Vi har også liten plass på badet vårt at det spørs om vi får plass til et stellebord, men ideen til Lilith med å montere et bord til veggen kunne nok fungert hos oss Gleder meg til å shoppe babyutstyr! :-D
MiNNieMooSe Skrevet 23. januar 2008 #378 Skrevet 23. januar 2008 Hei på deg! Nå nærmer det seg slutten for svangerskapet ditt også! Jeg kjenner meg så godt igjen i det du skriver..I det med å få orden på tingene før fødsel, vann i bena og rygg/bekkenvondter. Men, som du sier if we keep iur eyes on the price så er det jo verdt alt sammen! Du er vel spent på kjønnet nå ja, jeg tipper du får gutt jeg, siden du føler det selv. Jeg har ingen følelse av hva jeg får jeg.. Men, mannen ønsker seg jente siden han har gutt fra før. Kjenner meg igjen i det du skriver rundt fødsel, jeg har også lest masse fødselshistorier osv, men heldigvis har jeg skjønt at man ikke kan ta alt like alvorlig. Jeg lukker ørene for skrekkhistoriene.. Dessuten er redselen over nå for min del, tror det er en naturlig del sånn mot slutten, da er man så klar for å møte den lille at man bare vil få det unnagjort.. Kjempelurt med sånn fødselsplan da. Har mine tanker rundt fødselen jeg også. Så gjenstår det bare å se om det går etter planen, noe det sjelden gjør! Jeg har bl.a slått fra meg tanken om akupunktur.. Jeg synes nålene gjør mer vondt når man har det vondt (erfarte det på sykehuset natt til igår) men, det er MIN oppfatning. Mange som har kjmepegod effekt av de også. Også synes jeg de var i veien for jeg kunne ikke eligge i den stillingen jeg ville...Og da ble jeg sinna på nålene og følte meg bare som ei nålepute.. Ha en fin dag vennen..
Eve Luna Skrevet 23. januar 2008 Forfatter #379 Skrevet 23. januar 2008 Kjedelig med vann i kroppen, er du veldig plaga eller? Er vel vanlig å få det sånn på slutten. Har hørt om mange som er kvalme på slutten også. Alt er nok i orden skal du se. Jeg merker at jeg er plaget med en del vann i kroppen. Jeg har virkelig problemer med å få på meg sko om morgen. Så jeg skal høre med mamma om hun har et par vinter sko som jeg kan låne til etter fødsel. Hun bruker en skostørrelse mer enn jeg. Isj, vann i kroppen er ikke så moro, jeg har et par liter i hvert bein selv. Men hvis du er bekymra for svangerskapsforgiftning går det jo an å stikke innom legekontoret eller jordmor bare for å levere en urinprøve og ta blodtrykk. Da vil du jo få et ganske sikkert svar. Jeg har time hos jordmor i dag kl 14:30. Så da skal jeg ta dette opp med henne. Kanskje hun har noen lure tips på hvordan jeg kan minske vann i kroppen. Vi har også liten plass på badet vårt at det spørs om vi får plass til et stellebord, men ideen til Lilith med å montere et bord til veggen kunne nok fungert hos oss Nå vurderer vi det samme. Men jeg har ikke sett vegg stellebord i barnebutikker. Har sett noen på nett. Men da må jeg frem med målebånd og måle om de passer inn på badet vårt. Hei på deg! Nå nærmer det seg slutten for svangerskapet ditt også! Jeg kjenner meg så godt igjen i det du skriver..I det med å få orden på tingene før fødsel, vann i bena og rygg/bekkenvondter. Men, som du sier if we keep iur eyes on the price så er det jo verdt alt sammen! Du er vel spent på kjønnet nå ja, jeg tipper du får gutt jeg, siden du føler det selv. Jeg har ingen følelse av hva jeg får jeg.. Men, mannen ønsker seg jente siden han har gutt fra før. Kjenner meg igjen i det du skriver rundt fødsel, jeg har også lest masse fødselshistorier osv, men heldigvis har jeg skjønt at man ikke kan ta alt like alvorlig. Jeg lukker ørene for skrekkhistoriene.. Dessuten er redselen over nå for min del, tror det er en naturlig del sånn mot slutten, da er man så klar for å møte den lille at man bare vil få det unnagjort.. Kjempelurt med sånn fødselsplan da. Har mine tanker rundt fødselen jeg også. Så gjenstår det bare å se om det går etter planen, noe det sjelden gjør! Ha en fin dag vennen.. Du vil ikke tippe dato også ? Jeg er også veldig klar for fødsel. Jeg er veldig avslappet i forhold til fødsel egentlig. Nesten så jeg gleder meg litt. Det kan godt hende at det blir mye vondere enn jeg innbilder meg, men jeg klarer ikke å forestille meg at det skal være så utrolig vondt. Men jeg er forberedt at det vil være vondere enn jeg tror. Jeg tar det som det kommer. Og jeg vil prøve å ha en god dialog med jordmor på sykehus slik at jeg føler at mine ønsker blir hørt, samt at hun hjelper meg å ikke få rifter. Jeg skal også høre med jordmor i dag om akupunktur for å redusere vann i kroppen. Jeg har aldri prøvd akupunktur før. Og vil gjerne prøve det før fødselen for å se om det passer for meg. For da kan jeg kanskje bruke det som smertelindring under fødselen. Jeg vil bare si at de siste småting er nå ferdig på badet. Den har blitt kjempefin. Nå er det en glede å være på det nye badet. Nesten så jeg har lyst å bruke det som oppholdsrom Men til gjengjeld så er barnerommet langt fra ferdig. Den har vi alltid brukt som oppbevaringsrom. Jeg har ryddet en del der og prøvde å gjøre den mer om til barnerom. Men vi virkelig mangler plass i leiligheten og da er det så enkelt å bare stue bort ting i det rommet som ikke blir brukt. Babyen skal uansett sove i vårt rom de første måneder så det haster ikke så veldig å bli ferdig med barnerommet. Jeg føler meg som en pingvin om dagen Gynger veldig fra side til side når jeg går. Og jeg går så utrolig sakte. Trodde ikke jeg ville være sånt de siste måneder, siden jeg var i så god form gjennom hele svangerskapet. Må bare le litt av meg selv. Men for all del, så beveger jeg meg fortsatt ganske mye i løpet av en dag i forhold til formen. Jeg går ca. 2 turer om dagen med hunden, og turene tar ca 20 min. Vi har fortsatt ikke fikset PC hjemme. Og jeg skal ut i pemisjon om 1,5 uker. Så de som ønsker å tippe dato og kjønn bør gjøre det før jeg skal ut i permisjon. Da får jeg oppdatere tippelisten før permisjonen starter.
Gjest Neria Skrevet 23. januar 2008 #380 Skrevet 23. januar 2008 Da tipper jeg 26. februar og jente Og jeg er også en pingvin for tiden (fin sammenlikning ) Vagger rundt og har ikke akkurat høy toppfart.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå