Eve Luna Skrevet 20. desember 2007 Forfatter #321 Skrevet 20. desember 2007 Jeg fikk en trist beskjed i går. En venn av samboer er død. De er barndomsvenner. De kommer fra samme småsted og har vokst opp sammen. Når jeg først møtte min samboer så hang de sammen hele tiden og var gode venner. Slik ble jeg også kjent med ham. Etter noen år rotet han seg bort i dop og dårlige mennesker og samboeren min kuttet ut kontakten med ham. Men han har vært en ordenlig kar, bare synd at dop ødelagte noe av livet hans. Vi vet ikke ennå hva han døde av. Han ble funnet hjemme hos seg og ble sendt til obduksjon. Selv om vi ikke har hatt noe kontakt med ham de siste årene, så er det uansett så trist. Ingen fortjener å dø så ungt. Han var ca 31 år gammel. Han skaddet ingen andre enn seg selv. Syns så synd på familien hans. Det blir ingen god jul for de.
Eve Luna Skrevet 21. desember 2007 Forfatter #322 Skrevet 21. desember 2007 I dag er siste arbeidsdag før jul. Skal ha fri helt til 2. januar. Deilig. Jeg har ikke kommet inn i julestemningen ennå. Heller ikke fri stemningen. Jeg har følelse at jeg skal jobb i 2 dager til. Egentlig så hadde det ikke gjort meg noe å jobbe litt i jula. Men det er alle de andre ting hjemme som krever oppmerksomhet slik at jeg ikke rekker å jobbe i jula. Fortsatt julegaver å ordne. Gjenstår å kjøpe bokser som julekonfekter skal være i. Jeg vet hvilke jeg skal ha. Så på lørdag er det bare å dra og kjøpe de. Samt å lage julekonfekter. Jeg vet hva jeg skal lage og de aller fleste ingredienser er kjøpt. Gjenstår å lage de. Så det også skal gjøres på lørdag. Ellers gjenstår å pakke gavene inn og rydde hjemme (støvsuge, tørke støv og rydde bort rot). Mer har jeg ikke tenkt å stresse med før jul. Jeg har kjøpt en del dvd-er som jeg skal kose meg med i romjula. Ellers så skal samboeren i begravelsen i romjula. Jeg blir ikke med. Det blir for slitsomt for meg, siden det er lang reisevei dit. Ca 4 timer hver vei og vi må returnere samme dag. Kroppen min tåler ikke så mye reising på så kort tid. Synd, for jeg har lyst å bli med. Vi vet fortsatt ikke hva vennen døde av. Det ventes fortsatt på svar fra obduksjon. Jeg gleder meg til å gjøre minst mulig i jula. Skal ikke pålegge meg noen oppgaver. Skal bare slappe av foran tv, med hunden i fanget og et kopp te. Herlig. Siden jeg reiser til mamma i jula så er jeg sikkert ikke tilbake på KG før januar. Derfor ... GOD JUL og GODT NYTT ÅR
Gjest imli Skrevet 21. desember 2007 #323 Skrevet 21. desember 2007 Så trist med vennen til samboeren din da. Du får ha god jul og godt nytt år!
MiNNieMooSe Skrevet 22. desember 2007 #325 Skrevet 22. desember 2007 Riktig god Jul og Godt nyttår til deg og dine May Helen! Håper det blir en fin feiring til tross for samboers venns død...Trist.. Kos deg med magen!
Simpleminded Skrevet 22. desember 2007 #326 Skrevet 22. desember 2007 Riktig god jul og godt nyttår til deg også May Helen!
Flying Skrevet 1. januar 2008 #328 Skrevet 1. januar 2008 Hei vennen! Håper du har hatt en fin jul og en fin nyttårsfeiring! Lenge siden jeg har vært inne hos deg jeg nå. Har vært så opptatt med den lille prinsen min etter at vi kom hjem fra sykehuset. Veldig trist å lese om vennen til samboeren din. Vondt når slike ting skjer. Håper alt står bra til med deg!
Eve Luna Skrevet 2. januar 2008 Forfatter #329 Skrevet 2. januar 2008 Takk for hilsner alle sammen. Nytt år, nye muligheter. Det er sjelden jeg har gledet meg så mye til nytt år. Men det er jo selvsagt fordi i år har jeg noe spesielt å glede meg til. Bare 7 uker og 1 dag igjen til termin. Jeg veksler mellom å ønske å holde babyen nå med en gang og å ønske å gå over termin, mest fordi ikke alt er ennå klart hjemme . Ellers har jeg hatt bra julefri. Jeg var hos mamma i jula i 3 dager. Det ble litt kjedelig den siste dagen. Og jeg sov så utrolig dårlig hos mamma. Det var en glede å komme hjem igjen og sove i egen seng. Jeg viste ikke hvor mye jeg savnet samboeren og hvor mye jeg faktisk trives å være sammen med ham til vi møttes igjen i romjula. Det var bare herlig å være hjemme med ham og bare slappe av. Ingen press og ingen stress. Det var i romjula jeg virkelig fikk slappet av. Og på nyttårsaften var vi ute med et vennepar og spiste ute, samt var på SAS hotellet kl 12 i baren i topp etasjen og nøt synet over byen. Det var herlig. Vi kunne se nesten hele Oslo og alle rakett oppskytinger. I løpet av julefri har jeg klart å snu på døgnet. Det er ikke noe moro. Det ble bare senere og senere kvelder og senere og senere morgener. Og i natt fikk jeg bare en time søvn. Tenkte å skippe å komme på jobb i dag og sove, men da utsetter jeg bare problemet med en dag. Jeg er litt døsig i dag, men ser på det som en øvelse når babyen kommer. Det blir nok ikke mye søvn den første tiden kan jeg tenke meg. Godt Nytt År igjen alle sammen.
Amalie_85 Skrevet 2. januar 2008 #330 Skrevet 2. januar 2008 Godt nytt år Tenkte det var litt sånn førevar med å kjøpe sånn belte-ting, er jo ikke sikkert det er nødvendig egentlig! Men nå ligger hvertfall belte under magen enn på magen min hvertfall! JEg bruker jo en del bil, og blir ikke noe mindre nå når jeg skal tilbake på skolen og kjører e6 hver vei! tenk at det er bare 50 dager til terminen din!!!
Eve Luna Skrevet 3. januar 2008 Forfatter #332 Skrevet 3. januar 2008 (endret) Godt nytt år Tenkte det var litt sånn førevar med å kjøpe sånn belte-ting, er jo ikke sikkert det er nødvendig egentlig! Men nå ligger hvertfall belte under magen enn på magen min hvertfall! JEg bruker jo en del bil, og blir ikke noe mindre nå når jeg skal tilbake på skolen og kjører e6 hver vei! tenk at det er bare 50 dager til terminen din!!! Det er sikkert lurt med en gravid bilbelte uansett hvor mye eller lite man bruker bil. Men jeg tror ikke jeg gidder å skaffe meg en nå. Kanskje til neste svangerskap. 50 dager er jo ingenting!!. Det er helt skremmende hvor nært terminen er. Jeg har fortsatt vanskeligheter til å tro at jeg skal starte permisjon om 4 uker. Det er en del å gjøre på jobben at jeg kunne godt tenke meg å jobbe lenger. Jeg var hos jordmor i dag. Alt står bra til med babyen. Hjerte slo med 146 slag i min. Symfysemålet følger min egen kurve. Men min blodprosent er litt lavt. Og det merker jeg. Jeg er mer trøtt i det siste. Så jordmor anbefalte meg å ta jern tilskudd en periode. Det tror jeg jeg skal gjøre også. Så var det en ting jeg har grublet en del om som jeg spurte jordmor om i dag. Jeg lurte om om det blir tatt UL før fødsel for å finne ut hvor stor babyen er ved fødsel. For hvis de finner ut at babyen er for stor så er det bedre å vite med en gang at den skal komme ut via keisersnitt. Jordmor fortalte at det er ikke noe praktisk måte å gjøre det på. For UL har en feil margin på 500 gram Noe som egentlig er ganske mye. Og selv om en kvinne bærer på et stort barn så kan hun fortsatt ha normal fødsel hvis bekkenet hennes er vid nok. Og eneste måten å finne ut av det er ved røngten. Og hvis vi skulle gjøre en slik undersøkelse av alle kvinner før fødsel så måtte man først ha en UL apparat som er mer detaljer og avansert for å fastslå størrelsen på babyen og så måtte alle kvinner scannes av røngten for å finne ut om de har stor nok bekken. Noe som er veldig upraktisk og uforsvarlig å gjøre. Så egentlig er det kun under fødsel, eller etter fødsel, man finner ut hvor stor babyen er og om kvinnen klarer å føde den normalt. Grunnen til at jeg tenkte på dette var det nyttårsbarnet i Fredrikstad. Babyen var ca 4200 gram, som er ganske stort. Og måtte til slutt tas ut med akutt keisersnitt. Jeg tenkte på stakkars kvinnen. Først måtte hun gjennom en grusom fødsel som det ikke ble noe av, for så å ha akutt keisersnitt. Det er som om hun har vært gjennom begge ting samtidig. Og derfor tenkte jeg på om det ikke finnes en måte å forhindre dette. Men jordmor trøstet meg med at babyen blir nøye fulgt opp under fødselen og det er personalet der som er alltid klare i tilfelle komplikasjoner. Nå har jeg mest lyst å sove. Er så trøtt i dag. Selv om jeg sov mange flere timer i natt enn i går. Tror jeg skal sove noen timer med en gang jeg kommer hjem i dag. 33 UKER Endret 3. januar 2008 av May Helen
angelou Skrevet 3. januar 2008 #333 Skrevet 3. januar 2008 Jeg var skikkelig bekymra for å få en stor baby, så stor var overraskelsen når det kom en under gjennomsnittet Det jordmoren sa til meg var at siden både jeg og faren var store når vi ble født kunne jeg få vektestimering HVIS SF målet mitt lå godt over kurven, men det gjorde det ikke Tenk at du nærmer det permisjon og fødsel, spennende!!!
Gjest imli Skrevet 3. januar 2008 #334 Skrevet 3. januar 2008 for 33 uker! Skjønner godt at du bekymrer deg litt for diger unge. Det gjør jeg og... SF-måla mine har vært høye de to siste gangene, og jeg veide 4 kg da jeg ble født. Skrekken er i alle fall det du nevner - å forbrede seg på å føde vanlig, ha en lang og hard fødsel til ingen nytte, for så å måtte ta KS! Det ville jeg følt var surt i alle fall... Både fødsel og keisersnitt, liksom... En av delene holder vel lenge... Men fødselen trenger jo ikke være ille selv om barnet er stort. Moren min har fått to store barn, meg og min yngste søster ( 4040 g og 4200 g), samt et "normalt". Hun sa alle fødslene var lette, og den letteste var den siste (4200g-ungen). Så det kommer mye an på hvor bred man er i bekkenet også. Har dessuten hørt at store unger er bedre til å "hjelpe til" selv også... Det går nok bra Husk å hvile og slappe av nå, da. Jobber du fullt nå?
Flying Skrevet 3. januar 2008 #335 Skrevet 3. januar 2008 Jeg var også livredd for å få en stor baby. Ettersom jeg lå over gjennomsnittet på SF målene så var jeg sikker på at det var en skikkelig plugg.. Men min var også under gjennomsnittet.
Simpleminded Skrevet 3. januar 2008 #336 Skrevet 3. januar 2008 Innom med en stor Og riktig godt nyttår
MiNNieMooSe Skrevet 4. januar 2008 #337 Skrevet 4. januar 2008 Heisann! Kjenner meg godt igjen i de du skriver.. Trøtt var jeg også veldig mye da jeg var på ditt stadiet i svangerskapet, ble endel middagslurer osv. Men, er jo fortsatt trøtt da. Bare verre å få sove nå... Men, jeg benytter mulighetene. Det burde du gjøre også. Ikke bekymre deg for str på baby! Folk føder stpre barn idag og i de aller fleste tilfeller går det bra. Bekymring fører bare til anspenthet og det er ikke noe bra.. Ha en fin dag!
Eve Luna Skrevet 4. januar 2008 Forfatter #338 Skrevet 4. januar 2008 Men fødselen trenger jo ikke være ille selv om barnet er stort. Moren min har fått to store barn, meg og min yngste søster ( 4040 g og 4200 g), samt et "normalt". Hun sa alle fødslene var lette, og den letteste var den siste (4200g-ungen). Så det kommer mye an på hvor bred man er i bekkenet også. Har dessuten hørt at store unger er bedre til å "hjelpe til" selv også... Det går nok bra Husk å hvile og slappe av nå, da. Jobber du fullt nå? Jeg jobber fortsatt 100 %. Skal prøve å holde ut helt til permisjonstart. Jeg har fleksibel arbeidstid, og jeg jobber på et kontor. Jeg kan stor sett styre min egen arbeidsdag, og ta pauser når det passer meg. Derfor har det fungert å jobbe så langt. Jeg fortalte til jordmor at jeg sliter mer med ryggen og bekkenet de siste ukene. Og hun sa at jeg må virkelig passe på meg selv den siste tiden og hvis jeg føler at jeg ikke klarer å jobbe 100 % så må jeg til legen og få sykemelding. Jeg passer selvsagt på meg selv. Men jeg skal virkelig prøve å holde ut i en måned til. Jeg har en del arbeid på jobben som må gjøres før jeg drar ut i permisjon og som er ikke enkelt å delegere til andre. Men må jeg sykemeldes, så må jeg det. Men jeg liker meg på jobben. Det er så kjedelig å være hjemme når alle andre jobber. :kaffe: Ellers er jeg blitt mindre bekymret for å få stor baby. Kroppen lager vel ikke større babyer enn vi klarer å føde, som regel. SF målene ligger rett over den grønne linjen, men de følger min egen kurve. Jordmoren sa at det har ingenting å si på størrelsen på babyen. Men hos meg så er babyen for det meste i øvre del av magen. Det kjennes slikt i hvertfall. Den har ikke festet seg ennå, men jeg kjenner flest bevegelser og spark i område over navlen over hele magen. Så jeg merker litt at den presser mot hjerte og lungene. Hvis det fortsetter slikt så er jeg litt bekymret hvordan jeg skal få puste den siste måneden
Gjest imli Skrevet 4. januar 2008 #339 Skrevet 4. januar 2008 Godt du er litt mindre bekymret, da. Er nok litt som du sier, at som regel får du ikke større baby enn du klarer å føde. De som må ta hastekeisersnitt, kommer ofte av andre ting enn at ungen er for stor. Jeg har også babyen ganske langt oppe, merker allerede at det blir litt tungt å puste noen ganger hvis jeg sitter med krum rygg. Går nok bra, dette Må snart starte tippeliste for deg... Hvilken dato er terminen din?
Gjest Neria Skrevet 4. januar 2008 #340 Skrevet 4. januar 2008 Men hos meg så er babyen for det meste i øvre del av magen. Det kjennes slikt i hvertfall. Den har ikke festet seg ennå, men jeg kjenner flest bevegelser og spark i område over navlen over hele magen. Så jeg merker litt at den presser mot hjerte og lungene. Hvis det fortsetter slikt så er jeg litt bekymret hvordan jeg skal få puste den siste måneden Tror ikke det blir noe problem. Sånn etter uke 34 kryper babyen nedover, sa legen min. Og det stemmer hvertfall for meg. Jeg kjenner bevegelse i massevis rundt navleområdet, men den rare dunkinga i ribbeina er ikke så ille lengre
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå