Eve Luna Skrevet 4. desember 2007 Forfatter #281 Skrevet 4. desember 2007 Jeg ser at jeg skriver ikke her så ofte som jeg skulle ønske. Men jeg er mye mer aktiv i andre sine dagbøker I dag var jeg hos jordmor. Hjertelyd til den lille var på 145 slag i min. Og alle prøver var ok. Vi skal på svangerskapkurs hos jordmor den 9. januar. Varer i 3 timer og hun skal ta opp tema som smertelindring, fødselens faser, barseltiden, ammingen og vi skal se en film om fødsel. Jeg kommer også til å spørre en del om samboers rolle under fødselen. For ingen av oss vet egentlig hvordan han kan hjelpe og støtte. For meg er det viktigst at han er der. Ellers så vet jeg ikke om jeg hadde klart det hvis jeg måtte gjennom det alene. En ting jeg spurte jordmor om var overtid. For jeg har virkelig ikke lyst å gå mer enn 7-10 dager over tiden. Og jeg hadde tenkt å masse meg til igangsetting hvis det blir 10 dager over tiden. Men jordmor sa at sånn går det ikke. Det er såpass stor risiko for komplikasjoner og keisersnitt at igangsetting er noe de utsetter som lenge det er mulig. Fødselen blir mye tøffere når det igangsettes. Og det er best for babyen og moren at fødselen starter av seg selv. Og det er ikke noe man kan grine seg til. For det var akkurat det jeg tenkte å gjøre. Min bekymring var at jo lenger det ventes med igangsetting, jo større blir babyen og dermed tøffere fødsel og økt risiko for keisersnitt. Men hun sa at det er så mye mer som må vurderes enn bare babyen størrelse. Og eneste grunnen til å sette igang en fødsel vil være hvis babyen vil får det bedre på utsiden enn på innsiden. Må si jeg ble skuffet av dette. Men jeg har funnet en løsning. Jeg har hørt mye positiv om modningsakupunktur. Så det skal jeg i hvertfall prøve og håpe at det hjelper for at jeg ikke går for mye over termin. Og jeg skal bruke alle kjerrigråd jeg kommer over for å slippe å gå for lenge over tiden. En uke til 10 dager er greit, men ikke mer enn det. Jeg dro ikke på kino på fredag. Var for sliten for det. Og på lørdag gikk dagen på svanskehandel. Vi har kjøpt barnevogn. Jeg føler meg så lettet at det er i boks. Det ble en Teutonia Mistral 2007 modell. De hadde tilbud på de siden de trenger plass for 2008 modeller. Men når vi kom der så var bare 4 farger vi kunne velge, knall oransje, knall grønn, knall rosa og spy grønn. Gjett hvilken farge vi valgte? Det ble spy grønn He, he. Den er faktisk ikke så ille som det høres. Den er veldig nøytral farge og mye bedre enn de andre 3 farger. Veldig dempet farge egentlig. Vi er fornøyd med kjøpet. og jeg gadd ikke betale 2-3000 ekstra bare for en annen farge. I tillegg kjøpte vi vippestol og lammeskinnpose. Etter lørdagshandel så hadde vi en kompis av Samboeren på besøk hos oss resten av kvelden. Søndagen formiddag ryddet jeg litt hjemme og på ettermiddag var vi hos samboer sin søster i Lillestrøm og så på julelys tenning i hovedgaten. Søndag kveld følte jeg meg helt utslitt. Da var det godt å sove. Heldigvis så har vi ikke noe som skal gjøres neste helg. Da er planen å bare være hjemme, slappe av og kanskje lage noen flere julekort.
Gjest imli Skrevet 4. desember 2007 #282 Skrevet 4. desember 2007 Gratulerer med vognkjøp Har ikke så lyst til å gå på overtid jeg heller, gitt. Men det er ikke gitt at ungen bli stor av å ligge en uke eller to over tida. Noen ganger blir de tvert i mot mindre fordi det er for lite næring igjen. Ikke akkurat hyggelig å tenke på det heller men... Det går nok bra skal du se!
Eve Luna Skrevet 5. desember 2007 Forfatter #283 Skrevet 5. desember 2007 Jer er så utrolig trøtt i dag. Vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg er på jobben, men konsentrasjonen er på bunn, og jeg er ikke sikker hvor mye fornuftig jeg vil få gjort i dag. Og det hjalp ikke at jeg begynte å blø neseblod som det tok i hvertfall 10 min å stoppe. Det bare rant og rant. Det varierer fra dag til dag hvor trøtt jeg er. Men jeg kunne tenkte meg å jobbe litt redusert. Kanksje redusere med par timer hver dag, slik at jeg fikk sove litt lenger før jeg kom på jobb. Jeg får vel vurdere å oppsøke lege neste uke. Skal se hvordan jeg fungerer resten av denne uke. Har mest lyst å sove
Eve Luna Skrevet 6. desember 2007 Forfatter #284 Skrevet 6. desember 2007 29 UKER Kom på jobb en time senere enn jeg bruker. Og det hjalp masse. Føler meg mye mer uthvilt i dag. Veldig glad for at vi har fleksibel arbeidstid.
Gjest imli Skrevet 6. desember 2007 #285 Skrevet 6. desember 2007 Hurra for 29 uker! Godt du fikk sove litt da. Viktig det nå, vet du
Lilith Skrevet 6. desember 2007 #286 Skrevet 6. desember 2007 Gratulerer med 29 uker! Det går fort, altså! Jeg skulle ønske at jeg hadde gitt meg selv en time mer i senga i morges - jeg sitter her og gjesper og kjemper for å holde øynene oppe ...
Eve Luna Skrevet 6. desember 2007 Forfatter #287 Skrevet 6. desember 2007 Søvn er så utrolig viktig. Dårlig søvn ødelegger hele dagen. Jeg blir så gretten når jeg er trøtt. Jeg blir gretten når jeg er sulten også men det tar vi en annen gang. Jeg er så utrolig effektiv i dag. Fikk gjort mye på jobben og skal lage middag når jeg kommer hjem. Har ikke orket å lage middag denne uken siden jeg var så trøtt når jeg kom hjem fra jobb. Så det gikk en del Fjordlands retter. Samboer er ikke hjemme før kl 20 så da har jeg god tid til både å lage middag og hvile meg litt etter jobben.
Gjest Neria Skrevet 6. desember 2007 #288 Skrevet 6. desember 2007 Jeg dro ikke på kino på fredag. Var for sliten for det. Og på lørdag gikk dagen på svanskehandel. Vi har kjøpt barnevogn. Jeg føler meg så lettet at det er i boks. Det ble en Teutonia Mistral 2007 modell. De hadde tilbud på de siden de trenger plass for 2008 modeller. Men når vi kom der så var bare 4 farger vi kunne velge, knall oransje, knall grønn, knall rosa og spy grønn. Gjett hvilken farge vi valgte? Det ble spy grønn He, he. Den er faktisk ikke så ille som det høres. Den er veldig nøytral farge og mye bedre enn de andre 3 farger. Veldig dempet farge egentlig. Vi er fornøyd med kjøpet. og jeg gadd ikke betale 2-3000 ekstra bare for en annen farge. I tillegg kjøpte vi vippestol og lammeskinnpose. Gratulerer med barnevogn dere også Teutonia er fine vogner, jeg har en venninne som har en og hun er kjempefornøyd.
Simpleminded Skrevet 6. desember 2007 #289 Skrevet 6. desember 2007 Det er viktig med nok søvn Og det er ingenting i veien med Fjordlands retter - de er kjempegode! Håper dere koser dere med god mat og hverandre nå Og gratulerer så mye med vogn!
Eve Luna Skrevet 7. desember 2007 Forfatter #290 Skrevet 7. desember 2007 Jeg tror jeg bare fortsetter med å komme på jobb kl 9. Passer meg utmerket. Da er jeg i hvert fall uthvilt og får noe ut av dagen. I går kjøpte jeg enda en bok om graviditet. Har allerede glemt hva den heter. Tror det var noe som "unfangelse, graviditet, fødsel". Men den er mye mer detaljert rundt fødsel en den andre boka jeg har. Og så kjøpte jeg en bitte liten bok om amming, som heter vellykket amming. Jeg gjør i hvert fall hva jeg kan på forhånd for å klare ammingen. Jeg syns fortsatt det er unaturlig for meg og gruer meg litt til det. Det kan hende at det vil føles som den naturligste ting i verden når den lille er ute, og jeg håper på det. I dag skal jeg til Ikea og handle noen plastbokser for oppbevaring. Har en del ting som skal til kjellerboden og ingenting å ha det i. Samt at jeg skal handle kurver til stellebordet på Jysk. Ellers så skal jeg kose meg med godteri og Idol i kveld. Heier på Kim Rune og Bjørn Johan.
Gjest imli Skrevet 7. desember 2007 #291 Skrevet 7. desember 2007 Hvordan er den vogna deres egentlig..? Vi er også som smått på vognleting om dagen. Ha en fin kveld, kos deg!
Simpleminded Skrevet 7. desember 2007 #292 Skrevet 7. desember 2007 Bjørn Johan er best! Det med amming tror jeg nok vil komme av seg selv.. Tror nok at ting blir litt annerledes etter fødselen enn man tenker det til, men med annerledes mener jeg annerledes til det bedre Husk! Du må ikke amme dersom du ikke ønsker det - amming er valgfritt Ha en fin helg!
angelou Skrevet 9. desember 2007 #293 Skrevet 9. desember 2007 Jeg er iallefall veldig glad for at ammingen sitter - for det er helt utrolig praktisk og lettvint. Ser ikke helt for meg å stå opp om natta forå varme flasker osv - nå tar jeg bare nurkeliten opp i senga og kobler han på, så kan jeg ligge der å halvsove. Men, det er som du sier, man må jo ikke amme - men, tror det nok kommer naturlig til deg når babyen har kommet
Eve Luna Skrevet 10. desember 2007 Forfatter #294 Skrevet 10. desember 2007 Hvordan er den vogna deres egentlig..? Vi er også som smått på vognleting om dagen. Ha en fin kveld, kos deg! Vi har kjøpt Teutonia Mistral 2007 modell. Vi valgte denne vogna av flere grunner. Den har 4 hjul slik at den er stabil på vinterføre også, det er en kombi vogn slik at vi kan la vogna være i 1. etg og bære babyen i softbag opp til 4. etg, det er en av de letteste modellene og en av de minste modellene når den slås sammen. Samt at jeg har lest mye positivt om den. En veldig god netside hvor du kan lese litt om mange vogner er Barnevognguiden . Den hjalp meg mye i letting etter barnevogn. Bjørn Johan er best! Det med amming tror jeg nok vil komme av seg selv.. Tror nok at ting blir litt annerledes etter fødselen enn man tenker det til, men med annerledes mener jeg annerledes til det bedre Husk! Du må ikke amme dersom du ikke ønsker det - amming er valgfritt Ha en fin helg! Veldig glad at Åste er den som måtte gå i Idol på fredag. Men jeg liker faktisk veldig godt alle de siste 3 finalister. Og vet ikke helt hvem jeg skal heie på. Bjørn Johan har sjarm og kan synge, men føler at han ikke kan synge høye toner og er litt umoden. Glen syns jeg synger ganske bra. Mens Kim Rune har en veldig bra stemme samt at han er skikkelig underholdende. Angående amming. Det er den tankegangen som roer meg ned. Ingen kan tvinge meg til å gjøre noe jeg ikke vil. Så jeg tenker hele tiden at jeg skal prøve så godt jeg kan for å få til ammingen, men ingen kan tvinge meg til det hvis det ikke går. Jeg er iallefall veldig glad for at ammingen sitter - for det er helt utrolig praktisk og lettvint. Ser ikke helt for meg å stå opp om natta forå varme flasker osv - nå tar jeg bare nurkeliten opp i senga og kobler han på, så kan jeg ligge der å halvsove. Men, det er som du sier, man må jo ikke amme - men, tror det nok kommer naturlig til deg når babyen har kommet Jeg er helt enig med deg at amming er utrolig lettvint. Og jeg håper virkelig at jeg får det til. Og ikke minst, at jeg trives med det. Jeg håper jeg oppdager det mange nevner som kos med amming. Ingenting som hadde vært bedre enn det. Jeg var litt bekymret på fredag og lørdag at babyen sparket lite. Den sparket jevnt gjennom dagen, men var ikke så aktiv. Så jeg nevnte dette for samboer på søndag. Og fikk til svar "oh, den sparket masse i natt" -sier han. "Hvordan vet du det? " - spør jeg. Siden samboeren var ute med kollegaer fra jobben på lørdag og kom ikke hjem før sent på natta. Når han kom tilbake, så sov jeg. Når han la seg rundt 2 tiden på lørdag så satte han hånden på magen og kjente at babyen var veldig aktiv. Det var veldig beroligende å høre. Jeg vet ikke hvorfor jeg tenkte ikke på det, men jeg trodde jeg ville våknet av at babyen sparket. Og jeg bruker også å våkne når samboer kommer sent hjem også. Og natta etter så våknet jeg fordi jeg måtte på do, og da kjente jeg også at babyen sparket. Da får vi vel en nattbaby, som er våken om natta og sover om dagen. Moro
Gjest imli Skrevet 10. desember 2007 #295 Skrevet 10. desember 2007 Deilig med spark fra babyen Min hadde visst også sparka i natt, iflg mannen. Jeg kjenner heller ikke så mye om dagen, mest morgen og kveld. Hvor harde spark kjenner du nå? Jeg kjenner fortsatt bare sånne leamus-spark, helt svake små dult...
Simpleminded Skrevet 10. desember 2007 #296 Skrevet 10. desember 2007 Eller kanskje det stikk motsatte skjer - at dere får en baby som sover om natten og smiller og skriker om dagen :-D
Gjest imli Skrevet 11. desember 2007 #297 Skrevet 11. desember 2007 Eller kanskje det stikk motsatte skjer - at dere får en baby som sover om natten og smiller og skriker om dagen :-D La oss leve i håpet da!
Eve Luna Skrevet 11. desember 2007 Forfatter #298 Skrevet 11. desember 2007 Deilig med spark fra babyen Min hadde visst også sparka i natt, iflg mannen. Jeg kjenner heller ikke så mye om dagen, mest morgen og kveld. Hvor harde spark kjenner du nå? Jeg kjenner fortsatt bare sånne leamus-spark, helt svake små dult... Jeg kjenner alt fra små dult til spark og til at magen bølger når den snur seg. Det var det som skjedde i går kveld når jeg la meg. Da kunne jeg kjenne babyen rumpe/hode/kropp bevege seg mot magen og magen bølget. Skikkelig moro. Eller kanskje det stikk motsatte skjer - at dere får en baby som sover om natten og smiller og skriker om dagen :-D Som imli sier, det er lov å håpe.
Gjest imli Skrevet 11. desember 2007 #299 Skrevet 11. desember 2007 Jeg kjenner alt fra små dult til spark og til at magen bølger når den snur seg. Det var det som skjedde i går kveld når jeg la meg. Da kunne jeg kjenne babyen rumpe/hode/kropp bevege seg mot magen og magen bølget. Skikkelig moro. Som imli sier, det er lov å håpe. Jeg merker at noen ganger når jeg ligger på ryggen, blir det en sånn liten kul på magen. Vanligvis synes ikke magen i det hele tatt når jeg ligger, men noen ganger tror jeg babyen ligger sånn krølla eller med rumpa rett opp eller noe. Morsomt når magen forandrer fasong. Vi får leve i håpet om at våre foreløpig rolige babyer forblir slik når de kommer ut
Simpleminded Skrevet 11. desember 2007 #300 Skrevet 11. desember 2007 Så koselig å lese om nurket som lager leven i magen din :love: Ha en fortsatt fin kveld!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå