MiNNieMooSe Skrevet 7. januar 2008 #341 Skrevet 7. januar 2008 Grunnen il at du kjenner sånn press mot lungene er at mest sannsynlig så ligger livmoren på sit høyeste nå, og TRO meg, for det vil bli bedre så fort ungen snur seg med hodet ned og magen synker. jeg vet godt hvordan du har det.. Tungpustet vil du nok være tidn ut, men det er jo ikke så rart heller da. Jeg peser som en hval fler jeg.. Men, så har jeg vært konstat tett i nesa og hatt førkjøla "tendenser" i over 2 mnd også da. *lei* Men, nå er det ikk elnege igjen da vennen.. Trøst deg med det! Ha en fin dag!
Eve Luna Skrevet 8. januar 2008 Forfatter #342 Skrevet 8. januar 2008 Godt du er litt mindre bekymret, da. Er nok litt som du sier, at som regel får du ikke større baby enn du klarer å føde. De som må ta hastekeisersnitt, kommer ofte av andre ting enn at ungen er for stor. Jeg har også babyen ganske langt oppe, merker allerede at det blir litt tungt å puste noen ganger hvis jeg sitter med krum rygg. Går nok bra, dette Må snart starte tippeliste for deg... Hvilken dato er terminen din? Jeg har ikke tenkt på tippeliste. Tenkte at det var litt tidlig ennå. Men de som ønsker å tippe får gjøre det. UL termin er 23. februar. Mens termin er 26. februar. Jeg og samboer håper at babyen kommer på skuddårsdagen, 29. februar. Dere kan også tippe kjønn, siden vi ikke vet hva det blir. Men både jeg og samboer tror det blir gutt . Det samme tror mamma også. Tror ikke det blir noe problem. Sånn etter uke 34 kryper babyen nedover, sa legen min. Og det stemmer hvertfall for meg. Jeg kjenner bevegelse i massevis rundt navleområdet, men den rare dunkinga i ribbeina er ikke så ille lengre Jeg gleder meg litt til den tiden. For nå merker jeg virkelig at det er dårlig plass i magen. Det presser på alle sider. Og det er så vanskelig å finne behagelig ligge stilling når jeg skal sove. Grunnen il at du kjenner sånn press mot lungene er at mest sannsynlig så ligger livmoren på sit høyeste nå, og TRO meg, for det vil bli bedre så fort ungen snur seg med hodet ned og magen synker. jeg vet godt hvordan du har det.. Tungpustet vil du nok være tidn ut, men det er jo ikke så rart heller da. Jeg peser som en hval fler jeg.. Men, så har jeg vært konstat tett i nesa og hatt førkjøla "tendenser" i over 2 mnd også da. *lei* Men, nå er det ikk elnege igjen da vennen.. Trøst deg med det! Ha en fin dag! Hvordan kjennes det egentlig når hode fester seg? Skjer det på et øyeblikk at man merker det med en gang? Merker man at det bare er lettere i øvre del av magen?
Gjest imli Skrevet 8. januar 2008 #343 Skrevet 8. januar 2008 Du er jo snart 34 uker, på tide å tippe da Jeg tipper 26 februar og jente
angelou Skrevet 8. januar 2008 #344 Skrevet 8. januar 2008 Tipper 24.februar og jente Hodet festa seg ikke hos meg, og jeg merka ingen forskjell annet enn at jeg så forskjell, fordi magen sank veldig
Tinúviel Skrevet 8. januar 2008 #345 Skrevet 8. januar 2008 Jeg kunne ikke kjenne idet hodet festet seg nei. Det skjedde ikke sånn plutselig heller, men over tid. Det er nok forskjellig fra person til person hvordan det føles tenker jeg. Husker jeg merket mer press mot beina i bekkenet når Minimoyen bevegde seg etter hodet var festet, til tider var det relativt ubehagelig. Men det var liksom ikke ordentlig vondt. Fosteret synker over tid, det er nok ikke slik at du plutselig puster bedre, men kanskje du plutselig oppdager at pusten er lettere
Eve Luna Skrevet 9. januar 2008 Forfatter #346 Skrevet 9. januar 2008 (endret) I går var en veldig slitsom dag. Babyen lå med magen nede og rumpa og bena oppe. Og sparket mesteparten av tiden kun mot et bestemt sted, mot ribbeina og hjerte. Og den sparket mye i går. Jeg prøvde å dytte den for at den skal ligge litt annerleders, men det gikk ikke. Jeg følte meg mørbanket innenfra på slutten av dagen. Det var så slitsom med den sparkingen. Jeg var helt utslitt når jeg kom hjem etter jobben. Orket ikke å gjøre noe som helst. Jeg var så sliten at jeg hadde mest lyst å gråte og syns synd på meg selv. Det hjalp med en nattssøvn. I dag føler jeg meg som en ny person. Og babyen er mye roligere. Jeg har mye mer energi i dag og er mer opplagt. Det skal så lite til for at jeg blir sliten, så jeg sparer på kreftene der jeg kan i løpet av dagen. Jeg er hovedsakelig sliten på kvelden, så det er lite jeg får gjort hjemme på hverdager. Prøver å ta det igjen i helgene. I kveld skal vi til svangerskapskurset hos jordmor. Det er jeg litt spent på. Jeg tror samboeren har en del å lære. Jeg sa til ham at vi bør kanskje ta bilen en dag å se hvor langt tid det tar å kjøre til sykehus i rushtiden. Han skjønte ikke hvorfor vi skulle kjøre til sykehus i rushtiden. Det er bare å vente til rushen er over. Og dessuten så skjønte ikke han hvorfor ham måtte da komme hjem fra jobben for å kjøre meg til sykehus. Da er det bedre at vi møtes på sykehuset i følge ham. Da skjønte jeg at han forstår ikke hvordan en fødsel forløper. Måtte forklare til ham at før man drar til sykehus, så har den fødende hatt rier i mange timer kanskje, så den dagen skal han uansett ikke være på jobb. Det virker som om han oppfattet dette som om ryene begynner, kjøre kvinnen til sykehus, presse par timer og voala så er babyen født. Håper det blir sånt, men det er vanlig for førstegangsfødende at det tar litt tid. Har laget meg en liste hva jeg skal ha i sykehus bagen. Vel, ut fra listen så tror jeg jeg må ha med meg en koffert . Må sikkert droppe en del ting. Så får heller samboeren hente det hvis det blir nødvendig. Jeg veide meg i dag. Jeg har lagt på meg 16 kg så langt i svangerskapet. Men jeg er ikke bekymret. Jeg vet at 2-3 av disse kiloene er det jeg som har lagt på meg fet, men det var helt i begynnelsen av svangerskapet siden jeg sluttet å trene. Eller så ser man ikke på meg at jeg har lagt så mye på meg, kun magen som blir større. Endret 9. januar 2008 av May Helen
Simpleminded Skrevet 9. januar 2008 #348 Skrevet 9. januar 2008 Ja! Kan jeg være med å tippe!? :-D Jeg tror du får en mars-baby jeg 2. mars tror jeg nurkeliten din kommer..
Eve Luna Skrevet 10. januar 2008 Forfatter #349 Skrevet 10. januar 2008 Ja! Kan jeg være med å tippe!? :-D Jeg tror du får en mars-baby jeg 2. mars tror jeg nurkeliten din kommer.. Du vil ikke tippe på kjønn?
Eve Luna Skrevet 10. januar 2008 Forfatter #350 Skrevet 10. januar 2008 Vi var på svangerskapskurset i går. Det var veldig lærerrikt. Jeg har lest utrolig mye om fødsel og barsel, men har fortsatt lært mye nytt på kurset. Jeg tror spesielt samboeren hadde godt av å være på kurset. Tror han lærte utrolig mye. Spesielt om hva som skjer under en fødsel. Tror han skjønner nå at det ikke er bare å møtes på sykehuset Selv om det ble litt prat om komplikasjoner og hvor vondt det er å føde så ble jeg faktisk mer beroliget av kurset. Jeg føler at jo mer jeg vet hva som skjer og hvorfor, jo mer kontroll har jeg og kan selv styre hvordan jeg vil oppfatte fødselen. Det er veldig beroligende. Jeg gruer meg ikke til fødselen i det hele tatt lenger. ( det er det nærmeste jeg kom en stolt smiley - vise muskler ) Jeg har stor tro at fødselen vil gå veldig greit og helt normalt. En viktig ting jormoren sa på kurset er at vi må ha tillit til egen kropp. Tillit at kroppen klarer en fødsel, det er den skapt for. La kroppen jobbe, den vet hva den skal gjøre. Og jeg var overrasket over å se at det var så mange der som hadde termin i februar og som bodde i nabolaget mitt. Mest fordi jeg har ikke sett gravide i nabolaget mitt. Vi var ca 8 par og de fleste hadde termin i februar og alle skulle føde på Ullevål og alle var førstegangsfødende. Jordmor delte ut liste over alle som var på kurset, med adresse, telefon nummer og termin dato. Veldig kjekt egentlig, for da kan de som ønsker holde kontakt etter kurset også.
Lilith Skrevet 10. januar 2008 #351 Skrevet 10. januar 2008 Det hørtes ut som et nyttig kurs! Har alle helsestasjoner tilbud om slikt? Jeg kunne også godt tenkt meg å delta når tiden nærmer seg. Kan godt tenke meg at mannen hadde godt av litt info, ja - det er nok mye vi jenter tar for gitt at alle vet, men som DE slett ikke har reflektert noe særlig over. Jeg tror også det er viktig som jordmoren sa å stole på kroppen. Ei bekjent av meg gjorde nettopp det motsatte og kjempet mot med nebb og klør. Det var visstnok en grusom fødsel. Vanskelig å vite om den hadde vært det uansett, men hun hjalp i hvert fall ikke til ... Kjekt å ha kontaktinfo til vordende mødre i nærområdet! Kan kanskje bli trillevenninner når den tid kommer?
Eve Luna Skrevet 10. januar 2008 Forfatter #352 Skrevet 10. januar 2008 Det hørtes ut som et nyttig kurs! Har alle helsestasjoner tilbud om slikt? Jeg kunne også godt tenkt meg å delta når tiden nærmer seg. Kan godt tenke meg at mannen hadde godt av litt info, ja - det er nok mye vi jenter tar for gitt at alle vet, men som DE slett ikke har reflektert noe særlig over. Jeg tror også det er viktig som jordmoren sa å stole på kroppen. Ei bekjent av meg gjorde nettopp det motsatte og kjempet mot med nebb og klør. Det var visstnok en grusom fødsel. Vanskelig å vite om den hadde vært det uansett, men hun hjalp i hvert fall ikke til ... Kjekt å ha kontaktinfo til vordende mødre i nærområdet! Kan kanskje bli trillevenninner når den tid kommer? Jeg fikk informasjon om kurset når jeg var hos jordmor på kontroll. Det var samme jordmor som holdt kurset. Sykehusene holder også egne kurs. Jeg skal føde på Ullevål og på deres sider står det at man skal søke seg til kurs rett etter UL siden det blir fort fult. Og du skal da på kurs først etter uke 35. Dvs at man må egentlig melde seg på flere måneder før man skal på kurs Jeg viste ikke det før noen uker siden, og prøvde allikevel å melde meg på kurs på Ullevål også. Men fikk beskjed at det var ingen ledige plasser før min termin. Så det er best å undersøke slikt tidlig. Jordmor fortalte også at man ikke skal kjempe mot riene. Men heller jobbe med de. For hvis du anstrenger deg og bare tenker, nå kommer det,nå kommer det, så møtter du rien som en vegg. Mens hvis du prøver å slappe av og puste deg så rolig som du kan gjennom riene så seiler du sammen med rien og det oppleves da mer som en bølge som sakte tar seg opp, topper og sakte tar seg ned igjen. Da vil hele fødselen oppleves mye lettere også. Hun sa også at anstrengelse gjør at fødselen går tregere. For hvis du anspenner deg under en ri så anspennes også livmoren og bruker mer tid på å åpne seg. Hvordan en fødsel oppleves tror jeg har mye med innstillingen å gjøre. Hvis du er innstillt at dette skal være vondt og jævlig, ja så vil det bli vondt å jævlig.
Gjest imli Skrevet 10. januar 2008 #353 Skrevet 10. januar 2008 for 34 uker! 6 uker igjen Høres ut som et lærerikt kurs. Og så bra du ikke gruer for fødselen! Tror også det har mye med innstilling å gjøre.
Lilith Skrevet 10. januar 2008 #354 Skrevet 10. januar 2008 Ja, innstilling er helt sikkert viktig. Og å være avslappet og la naturen gå sin gang. Men en ting er å tenke det og planlegge det, men å faktisk klare det når tiden er inne ...? Jeg stoler ikke helt på meg selv der, altså!
Eve Luna Skrevet 11. januar 2008 Forfatter #355 Skrevet 11. januar 2008 (endret) Jeg er bare så utrolig trøtt om morgen de siste dagene :søvn: . Jeg står opp litt tidligere enn jeg bruker, men det er for å kunne sitte på med samboer til jobb. Det skal så lite til å få vondt i bekkenet og ryggen at jeg prøver å gå minst mulig. Jeg har allerede drukket 2 kopp med cappucino, men kan fortsatt sovne ved pulten uten problemer hvis jeg ønsket det. Jeg har funnet ut at det er best å sove en times tid med en gang jeg kommer hjem fra jobben, så jeg ikke er helt zombie på kveldstid. Det er bare 3 uker til permisjonstart . Det er kort tid det. Litt merkelig å tenke at det nærmer seg fødselen. Jeg syns det er merkelig at det er så mange på jobben som tror ikke jeg holder ut helt til permisjonstart. Det er flere som sa at det dukker sikkert noe opp som gjør at jeg blir sykemeldt de siste ukene. Må bare le jeg Det er på jobben jeg føler jeg fungerer best. Det er det minst anstrengende jeg gjør i løpet av en dag. Jeg har veldig tro at jeg vil være her helt til permisjonstart. Endret 11. januar 2008 av May Helen
Lilith Skrevet 11. januar 2008 #356 Skrevet 11. januar 2008 Tre uker til permisjon Herregud, May Helen, nå er det ikke lenge igjen! Så moro!
angelou Skrevet 12. januar 2008 #357 Skrevet 12. januar 2008 Så fint at det fungerer så fint på jobb og at du mest sannsynlig holder løpet ut - er jo ingenting som er bedre enn det. Tenk, tre uker til permisjonsstart - synes du akkurat testa positivt jeg
Eve Luna Skrevet 14. januar 2008 Forfatter #358 Skrevet 14. januar 2008 Tre uker til permisjon Herregud, May Helen, nå er det ikke lenge igjen! Så moro! Det er helt utrolig hvor fort tiden går. Den går fortere enn jeg trodde var mulig. Så fint at det fungerer så fint på jobb og at du mest sannsynlig holder løpet ut - er jo ingenting som er bedre enn det. Tenk, tre uker til permisjonsstart - synes du akkurat testa positivt jeg Planen har alltid vært å holde ut helt til permisjon start. Men i dag begynner jeg å tenke i baner av å kontakte legen å få sykemeldig for 20% til 50%. Jeg skulle egentlig til syklubb hos ei vennine i helgen, men orket rett og slett ikke. Og er i dag plaget av ryggen. For hver dag som går så føler jeg meg tyngre og tyngre. Føler meg virkelig bevegelseshemmet Måtte stå og pakke inn noen mapper i dag. Tok ikke mer en 15 min, men fikk utrolig vondt i bekkenet av det. Det er så lite som skal til før jeg blir slått ut, selv om viljen er der. Tenkte hvis jeg får sykemeldig for 2 timer om dagen, slik at jeg jobber bare 6 timer per dag, så ville jeg ikke vært så trøtt på ettermiddagene. Jeg vet ikke helt. Skal se hvordan resten av uka blir, før jeg kontakter legen. Føler meg skikkeliog fødeklar så tung og ubevegelig som jeg er nå. Lurer på hvordan de siste ukene før fødselen blir. Blir nok til at jeg bare ruller mellom soverom, stua og badet
Eve Luna Skrevet 16. januar 2008 Forfatter #359 Skrevet 16. januar 2008 Jeg veide meg i dag. Har gått opp 18 kilo så langt i svangersksapet. Er 34 + 6 i dag. Så jeg har lagt på meg ca 2-3 kilo i løpet av siste par uker. Noe av det er baby, men jeg er ganske sikkert at mesteparten er vann. Føttene og hender er hovne. Det spørs om jeg får på meg vintersko om par uker Jeg begynner så smått å bli klar for fødsel. For min egen del så hadde det ikke gjort meg noe om fødselen startet i dag. Men det er fortsatt småting som gjenstår hjemme før det er klart for babyen. Rørlegger kommer på fredag for å ta seg av siste rest på badet. Og denne helga skal vi til søstra til samboeren og hente ting vi skal låne til babyen: klær, seng, lekegrind osv. I går bestilte jeg elastisk sjal. Gleder meg til å bruke den når babyen kommer. Tror det vil være mye enklere å ta babyen opp og ned 4 etasjer når den ligger i sjalen. Vi har skikkelige problemer med pc hjemme. Den er kaputt. Vi får bare blåskjerm. Samboeren har prøvd å fikse det, men det spørs om det går. Han har kontaktet alle han kjenner som kan ha litt peilig på pc, og ingen har egentlig kunnet hjelpe ham. Det virker som om vi må enten bytte noen deler i pc-en og starte på nytt eller kjøpe ny pc. Jeg har tenkt å kjøpe meg en barbær pc en stund nå. Tror dette er en passende tidspunkt for det nå.
Eve Luna Skrevet 16. januar 2008 Forfatter #360 Skrevet 16. januar 2008 Det regner i Oslo. Det er så herlig. Jeg elsker regn. I går kveld satt vi og så på en film og drakk te, mens vi hørte på regnet utenfor. Helt herlig.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå