Gå til innhold

Mor er best for små barn?

Fremhevede innlegg

Skrevet
DET GJØR JEG IKKE!

Jeg sier bare at det er forsket lite på dette.

Jeg sier at dette er synsing fra ekspertene.

Sunt bondevett er det lov å ha. Ikke sikkert ekspertene har det. Men det kan være de har det. Ikke vet jeg hva de har i denne settingen. Hvordan kan du vite det med sikkerhet? Jeg mener at min 3 åring kunne bodd delt hos far og meg da far er like god omsorgsperson som jeg er. Jeg har valgt en god omsorgsperson som far til begge mine barn. Er jeg bare heldig eller kan det være at jeg har sunt bondevett med valg av partner, men manglet det til å fortsette forholdet med eksen min? :ler:

Det er forsket en god del på babyer og tilknytningsevne, og hva som kan skade tilknytningsevnen.

Det er ikke 3-åringer som er tema for Hjermanns utspill, det er yngre barn, og først og fremst barn under året.

Og problemet er heller ikke at far ikke er en god nok omsorgsperson, men at så små barn ikke trenger to hjem å forholde seg til, særlig med tanke på dannelse av tilknytningsevne.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men det fremdeles forsket lite. Det sier jo ekspertene også... ;)

Jeg vet at vårt minste barn er mer enn 3 år, men det jeg skrev er at jeg annser min samboer som like god omsorgsperson fra spebarn til nå som jeg er. Dermed ville vårt barn ha bodd delt dersom det var en aktuell problemstilling (som det heldigvis ikke er, men det er ikke oss denne debatten handler om!). Og eksperter kan uttale seg på generelt grunnlag. Et lite barn som er i trygge omgivelser både hos mor og far - tar ikke skade av å bo delt - mener/synser jeg. Enkelte eksperter mener/synser annerledes. Men til felles er at jeg og ekspertene synser... ;)

Dersom en ekspert synser/mener noe - står det sterkere enn om en som meg synser/mener noe. Derfor er det farligere når en fagperson synser og blir oppfattet som at dette er "noe alle burde forstått". For det er det ikke! Enkelte mødre er skadelige for sine barn. Enkelte fedre er skadelige for sine barn. Noen ganger er faktisk et barn så uheldig med sitt biologiske opphav at hverken mor eller far er egnet som omsorgsperson. Eller at de er så privilligert at både mor og far er like godt egnet. Eller er det bare ammende mødre som skal kunne si at de er bedre for barnet fram til 3 år? Og hvor mange er det nå som ammer sine barn SÅ lenge uansett...? Med andre ord er far likestilt med flaskegivende mødre da? Eller...? ;)

Skrevet
Det er forsket en god del på babyer og tilknytningsevne, og hva som kan skade tilknytningsevnen.

Det er ikke 3-åringer som er tema for Hjermanns utspill, det er yngre barn, og først og fremst barn under året.

Og problemet er heller ikke at far ikke er en god nok omsorgsperson, men at så små barn ikke trenger to hjem å forholde seg til, særlig med tanke på dannelse av tilknytningsevne.

Jeg forstår ikke dette innlegget helt.

Om det er forsket så mye mhp babyer og tilknytningsevne; hva er det da du mener ?

Knyttes barn bare til mor, eller knyttes barn til begge foreldrene. Og hva er evt skadelig mht at barn knytter seg til begge ? Og hva mener du med at, sitat: "små barn ikke trenger to hjem å forholde seg til, særlig med tanke på dannelse av tilknytningsevne." ???

Skrevet

M. Raundalen mener så mangt og desverre har rettsvesen tatt for mye hensyn til hans meninger i altfor mange år. Heldigvis, så går man mer og mer bort fra denne meningen.

Desverre er det en del mødre som tviholder på slike oppfatninger.

far er en like god omsorgsperson som mor.

problemene for barnet begynner når far og mor sloss om ungene.

Gjest =tentacle=
Skrevet
Om den eneste grunnen jeg har nevnt ovenfor, så ville jeg fått de omplassert. Og ikke til hvem som helst.

De har måttet blitt sjekkt opp, erfaring med hund, anbefalt av andre, blitt kjent med de først,komme på besøk, dradd på besøk og sett hvordan de taklet det osv.

Det er interessant at grensen for å overlate en hund til en annen er såpass høy, når far til en baby automatisk og uten kvalitetskontroll er en like god omsorgsperson som mor.

Jeg fatter ikke at en som tar en hunds liv så alvorlig, mener at en mor skal sende sitt spedbarn på samvær hos en mann hun har hatt en kort affære med, og som resulterte i graviditet ved et uhell.

Er det veldig mye lettere å ta vare på en menneskebaby enn en hund?

Skrevet
...

, når far til en baby automatisk og uten kvalitetskontroll er en like god omsorgsperson som mor.

...

Nå er det faktisk ikke mye "kvalitetskontroll" av mødre pågenerell basis, like lite som det er "kvalitetskontroll" av fedre. Dermed vil jeg anta at foreldrene stiller rimelig likt på det punktet.

Gjest Lovely
Skrevet
Det er interessant at grensen for å overlate en hund til en annen er såpass høy, når far til en baby automatisk og uten kvalitetskontroll er en like god omsorgsperson som mor.

Jeg fatter ikke at en som tar en hunds liv så alvorlig, mener at en mor skal sende sitt spedbarn på samvær hos en mann hun har hatt en kort affære med, og som resulterte i graviditet ved et uhell.

Er det veldig mye lettere å ta vare på en menneskebaby enn en hund?

Da regner jeg med at far også kan foreta en kvalitetskontroll på mors omsorgsevne? Eller er barnet mors eiendom som hun kan forvalte slik hun vil? For du vet vell at ikke alle mødre er gode omsorgspersoner ;)

Gjest =tentacle=
Skrevet

Man kan stole på en mor, om hun så er en hyene.

Selvfølgelig er det kvalitetsforskjell på kvinner, men det er også en grunn til at ordtaket har blitt til ;)

Kvinnelig kjønn er ingen garanti for å være en god omsorgsperson, men biologien (og abortloven) tildeler kvinner en større rolle der mor og far ikke er, eller aldri har vært, et par når barnet blir født.

Gjest Mayamor
Skrevet

Selvfølgelig er det kvalitetsforskjell på kvinner, men det er også en grunn til at ordtaket har blitt til ;)

Kvinnelig kjønn er ingen garanti for å være en god omsorgsperson, men biologien (og abortloven) tildeler kvinner en større rolle der mor og far ikke er, eller aldri har vært, et par når barnet blir født.

Da lurer jeg på om du mener en flaskegivende mor og far er likestilt? :)

Gjest =tentacle=
Skrevet
Da lurer jeg på om du mener en flaskegivende mor og far er likestilt? :)

Et hypotetisk eksperiment for å destillere ut et prinsipielt svar:

Sett at man tok alle foreldre som ikke bodde sammen ved barnets fødsel, dvs brutte forhold, korte affærer, ons osv hvor foreldrene ikke skal oppdra barnet sammen, og hadde loddtrekning om omsorgen på klinikken. I halvparten av tilfellene får far barnet, i den andre halvparten mor. Henholdsvis far eller mor skal oppdra barnet alene til det er 3 år gammelt, ingen av barna skal ammes.

Nei, jeg tror ikke resultatet blir 100% likt for de to gruppene etter 3 år, og nei, jeg tror ikke fedrene kommer best ut.

Det er fint at likestillingen har kommet så langt at folk regner det som en selvfølge at det ikke er forskjell mellom gruppene når det gjelder å være tilpasset å ta omsorg for et spedbarn, men jeg tror ikke at det stemmer. Det betyr selvfølgelig ikke at jeg tror at ikke alle grader av omsorgsevne forekommer hos hvert av kjønnene, men jeg tror ikke at det totalt sett er likt fordelt. Dessverre.

Er du overbevist om at den er det? For kvinner og menn som grupper, ikke bare for de du kjenner som er oppofrende foreldre.

Gjest Lovely
Skrevet

Selvfølgelig er det kvalitetsforskjell på kvinner, men det er også en grunn til at ordtaket har blitt til

Sorry, har aldri hørt og forstår ikke det ordtaket der.

Joda, kvinnen kan bære frem barnet hvis hun vil, dessverre enkelte ganger mot fars ønske fordi hun dessverre har myndighet til å ta den avgjørelsen.

Men hvis hun velger dette, så bør hun også forvente at hun må dele foreldreskapet med faren - og innse at far ikke bare har plikt til å betale men også rett til og være sammem med barnet, og så må hun også la seg kvalitetssikre ;)

Gjest allium
Skrevet
Joda, kvinnen kan bære frem barnet hvis hun vil, dessverre enkelte ganger mot fars ønske fordi hun dessverre har myndighet til å ta den avgjørelsen.

Dessverre?

Mener du at far skal kunne tvinge henne til abort?

Gjest Lovely
Skrevet
Dessverre?

Mener du at far skal kunne tvinge henne til abort?

Det skulle vært mulig i enkelte tilfeller ja, er det mere rettferdig at en mann skal tvinges tvinges til å bli far?

Det er en grunn til at en god del mødre er alene fra starten av- og for mange hanger det sammen med at far ikke ønsker å ta ansvar for barnet.

Det kan ikke være forbudt å si at i slike tilfeller er mor best?

Joda, det er lov å si ;)

Gjest allium
Skrevet
Det skulle vært mulig i enkelte tilfeller ja, er det mere rettferdig at en mann skal tvinges tvinges til å bli far?

Det finnes faktisk ganske mange som ser på abort som drap.

Og ikke si "da får de unngå å bli gravide". Det gjelder i så fall menn som ikke vil bli fedre også.

Gjest Lovely
Skrevet
Det finnes faktisk ganske mange som ser på abort som drap.

Og ikke si "da får de unngå å bli gravide". Det gjelder i så fall menn som ikke vil bli fedre også.

Jo det sier jeg, de får unngå å bli gravide. Mannen har også et ansvar selvfølgelig, men utover kondom så er det kvinnen som har kontroll over prevensjonen og dermed det største ansvaret.

Hvis en som ser på abort som barnedrap så får de være ekstra påpasselige.

Gjest =tentacle=
Skrevet
Nå er det faktisk ikke mye "kvalitetskontroll" av mødre pågenerell basis, like lite som det er "kvalitetskontroll" av fedre. Dermed vil jeg anta at foreldrene stiller rimelig likt på det punktet.

Interessant fra deg som vil ha delt omsorg med en mor som er ustabil og voldelig :sjenert:

Gjest =tentacle=
Skrevet

Nei, du har nok rett. Send politiet etter kvinnen, stropp henne opp på bordet med beina i bøyler, blokk opp livmorhalsen hennes og riv ut barnet hennes. Så kan hun ligge der og blø, og forhåpentligvis skjønne at store sterke menn må skånes fra å få brev fra trygdekontoret med repetisjon av ungdomsskolepensum i naturfag.

Sex skal for alltid være kvinnens risiko alene. Amen.

:ironi:

Skrevet
...

I de aller fleste tilfellene er far (minst) like god omsorgsperson som mor, men jeg er helt med på tentacles tankeeksperiment om fødeklinikken. Det er en grunn til at en god del mødre er alene fra starten av- og for mange hanger det sammen med at far ikke ønsker å ta ansvar for barnet.

...

At far ikke ønsker ansvar ?

Er ikke det litt "gammelmodig" tankegang.

Historisk sett har mødre vært hjemmeværende og fedre utearbeidende. Ved samlivsbrudd har derfor fedrene betalt barnebidrag og hustrubidrag. Dette er sansynligvis den "historiske basis som Magne Raundalen legger til grunn for å frata barnet mulighet til samvær med far.

I dag er kvinner på vei til å ta bedre utdannelse enn menn, og de vil sansynligvis arbeide like ofte som menn. Kvinner kvoteres inn i lederstillinger og styreværv. Det er derfor ingen grunn til å tviholde på det historsike perspektivet med "at far ikke ønsker". At "mor ikke ønsker" synes å være en mer sentral årsak. For mødre har faktisk fortsatt mer makt enn fedre når det gjelder f.eks. bosted for barnet.

Historisk sett har menn vært uønsket i barnas liv. Typisk eksempel er at der samlivsbrudd har skjedd uten at partene har vært gift er det først de 2 siste årene at far har fått foreldreansvar automatisk.

Men slike feil bør ikke føre til at vi fortsetter å gjøre barn en så stor urett som å frata dem en forelder de er glad i (selv om foreldrene ikke synes å komme så godt overens etter bruddet) PÅ GENERELT GRUNNLAG.

Om vi skal ivareta individene og deres rettigheter kan vi ikke ha en praksis eller lovverk som tilsier at barn altid bør bli fratatt retten til å bo like mye hos begge foreldrene (evt bo hos far). Hvis vi aksepterer en praksis som støtter synet om å frata barn samvær de første viktige årene mener jeg vi gjør en stor feil ovenfor våre barn og har da mer fokus på mor enn på barnet.

Skrevet
Interessant fra deg som vil ha delt omsorg med en mor som er ustabil og voldelig  :sjenert:

Så lenge det finnes maktmennesker som ikke ønsker å prioritere barna men isteden ønsker å prioritere mødres rett til "å gjøre som de vil", vil vi nødvendigvis få et system som kan være skadelig i mange tilfeller.

Når vi i tillegg vet at myndighetene ønsker mest mulig konflikt og rettsaker ved å frata barn en reell mulighet til å velge, vil vi dessverre se overgrep i lang tid fremover.

Det fokuseres mye på vold fra menn. Det fokuseres også mye på kvinners rettigheter og muligheter forøvrig. Men det fokuseres ingenting på barns muligheter til samvær etter et samlivsbrudd. Og det lille foluset som blir satt på denne problemstillingen går ut på å frata barn enda flere muligheter (ref Magne Raundalen's utspill).

Gjest =tentacle=
Skrevet
Så lenge det finnes maktmennesker som ikke ønsker å prioritere barna men isteden ønsker å prioritere mødres rett til "å gjøre som de vil", vil vi nødvendigvis få et system som kan være skadelig i mange tilfeller.

Når vi i tillegg vet at myndighetene ønsker mest mulig konflikt og rettsaker ved å frata barn en reell mulighet til å velge, vil vi dessverre se overgrep i lang tid fremover.

Det fokuseres mye på vold fra menn. Det fokuseres også mye på kvinners rettigheter og muligheter forøvrig. Men det fokuseres ingenting på barns muligheter til samvær etter et samlivsbrudd. Og det lille foluset som blir satt på denne problemstillingen går ut på å frata barn enda flere muligheter (ref Magne Raundalen's utspill).

Dette hører jo ikke med i denne tråden, men nei, jeg sa ingenting om systemet, men om at du så det som ideelt å øke morens samvær med dine to barn, til tross for at hun er voldelig og psykisk belastende for i hvertfall det ene barnet.

Jeg ønsker ikke noe slikt for mine barn, biologi holder rett og slett ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...