Gå til innhold

Opptak til politi 07

Anbefalte innlegg

Vihi

Hang-ups er tungt uansett hvordan du snur og vender på det. Slutten av mars du hadde fått opptak LarsThomas? Da kan du vel klare å øke med 5 til før du skal inn.. 1 i uka.. Tren f.eks hang-ups to ganger i uka. (Det har fungert bra for meg). Ta så mange du klarer, også prøver du å øke med en uka etter. Etter å ha tatt en gang slik som opptaket krever kan du kjøre chins med benk under for å støtte tærne nedi. Og sittende roing er fin-fint ;)

Pluss nedtrekk i maskin (Husker ikke hva det heter) Akkurat den samme bevegelsen som chins, bare at du trekker ned i stedet... Hvis du skjønner hvilken jeg mener.

Jeg tok 16 i dag, pluss 2 serier med 10 etterpå, men følte at jeg var litt banan på slutten av de 16. :) Vet ikke hvor strenge de er på det jeg. (Noen som vet?) Rytmen funker til ca 10-11, deretter er det rein skjær viljestyrke..

Benkpressen tror jeg går dårlig fordi jeg glemmer å puste.. He he.. Eller, det går jo ikke dårlig da, men jeg har på følelsen at det kunne gått way better hvis jeg hadde fått til den pustingen... Ligger bare og holder pusten.. He he, føler meg kanskje sterkere da eller noe.. ;) Vet ikke helt hva som er greia jeg.. Har en slags sperre på det tror jeg.. Noen tips?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

LarsThomas

Jeg skal inn i slutten av Mars ja.

Jeg har som jeg sa tidligere hatt en lengre opphold uten trening, så jeg er virkelig ute å kjøre;) Hehe.. Er vanvittig svak i armene, og kondisen er dårlig. Så jeg er jammen ikke sikker på om jeg klarer opptaket om det ikke bedrer seg betraktlig på innen en måned.

Per i dag så klarer jeg kun 4 hanhups og 6benkpress. Jeg trente benk og hangups i går for første gang på et halvt år, og jeg var sånn ca halvdød når jeg var ferdig!;) hehe.. Er nesten så jeg vurderer å glemme hele greia å satse på neste år i stedet når jeg er i form igjen!! =(

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hei boe ! :) Begynner å bli mange her nå - så hyggelig ! :)

Hva er din bakgrunn? Søkt før? Brev kommer nok snart til deg også.

LarsThomas - jeg går psykologi nå, søkte det da jeg ikke kom gjennom opptaket på phs i fjor. Er veldig spennende og absolutt relevant når man skal jobbe med mennesker. Tenkte på krimologi også, men det har jo blitt forandret fra ett-årig til tre-årig studie (slik jeg har skjønt det), så det var ikke så veldig aktuelt siden jeg i tillegg har en bachelor-utdannelse fra før. Men kunne absolutt tenkt meg å tatt det faget også. Men får ikke gjort alt  :ler:

Hei. Jeg er 24 år og har aldri søkt før. Har ingen spesiell bakgrunn. Er nå snart ferdig med bachelor i samfunnsøkonomi på universitetet. Fra tidligere kan jeg nevne å ha tjeneste gjort som militærpoliti i Belgia. Stort minus er vitnemålet fra videregående som ikkeer mye å skryte av. Men føler jeg har det meste av hva de leter etter;)

Jeg ringte de tidligere i dag men de sa som nevnt her på forumet at man må bare vente;)

Takk for at du spurte.

Hyggelig tone her på forumet.:)

Og må få si at 20 hangups er meget bra vihi.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Vihi

Det er jo i begynnelsen man merker størst fremgang.. Økningen på hang-ups og benk kommer raskt. Tren benk to ganger i uka og hang-ups to ganger. Tren deg helt tom på benken. Start med et par lette, kjør det du vil kjøre, ta deretter av vekter og kjør deg helt ut. Da skal jeg love deg at du kjenner det i kassa.. :ler: Ikke gi opp! Og ikke tenk sånn. Du gir det du har, så får det stå til. :)

PS: Har jeg skrevet 20? Tar bare 16, men 2 * 10 etterpå, sånn for å trene teknikk. Men har gjort store fremskritt på kort tid, så takker uansett :) Er ganske fornøyd med akkurat den. (Husk at det er jenteversjonen da :) )

Endret av Vihi
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Gjest Marie81

Imponert jeg også Vihi ! :) Kjempebra jobba! :klappe:

Jeg klarer kanskje 10. Har ganske massive, tunge bein og ikke fullt så sterke armer i hang-ups'ene... Har trent med stang og håper det blir bedre på opptak med bom. Blir litt rastløs her jeg sitter, får lyst til å trene hang-ups og benk i morgen..og dagen etter.. Men må bare lytte til kroppen og ta det mer ro til jeg får tilbake overskuddet. Så i morgen blir det bare lang tur med hunden.. :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
stormy

hei dere:) jeg skal søke neste år eller året etter, moro å se hvordan dere stormer frem her.. det jeg lurte på.. klarer per idag omtrent èn hangups :( hvordan kan jeg få trent det hvis jeg ikke klarer mer enn èn?

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest MikeDelta
Per i dag så klarer jeg kun 4 hanhups og 6benkpress. Jeg trente benk og hangups i går for første gang på et halvt år, og jeg var sånn ca halvdød når jeg var ferdig!;) hehe.. Er nesten så jeg vurderer å glemme hele greia å satse på neste år i stedet når jeg er i form igjen!! =(

Nei, nei. Sånn må man ikke tenke. Og uansett; hvis du ikke klarer det år så vil du sikkert være glad for at du prøvde testen uansett. Mindre nerver neste år da vet du! Også teller det nok mer positivt for nemda at du viser at du prøvde og at du ikke ga opp før du i det hele tatt var i ilden!

Sånn tenker jeg hvertfall - er langt fra sikker på at jeg klarer det jeg også. Men går det ikke i år, så er det sikkert en mening med det og.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
sunna

holdt meg unna kjøtt fordi det tar lengre tid gjennom fordøyelses systemet..

Var en tur på holmenkollen i fjort for å se på skistevne..

det kom jeg i snakk med en kjempe hyggelig motorsykkel politimann som drev med fallskjermhopping på fritiden.

Han fortalte om at han hadde vært inne for opptak til beredskapstroppen,

han holdt på med et to ukers opptakskurs eller noe.. forøvrig var det ei jente

som også var med der.. hun hadde noen gullmedaljer i vektløfting vet jeg..

om hun sluttet frivillig eller ikke klarte kravene det skal jeg ikke spekulere i her,

men det som er poenget er at han politimannen sa iallefall til meg at utad så søker og sier at de ønsker jenter i troppen, men det er ikke sikkert de egentlig vil ha jenter der....... men tenk også å komme inn i det mannsdominerte miljøet der da.. du skal jobbe hardt som kvinne da.. og må helt sikkert prestere bedre enn de andre for samme skryten.......... men hm.. hadde jo vært atig å vært den første kvinnen der da...

Beredskapstroppen i norge, kalt DELTA er forøvrig delt inn i 4:

- En gruppe som driver med dykking samt kjører båt

- En gruppe som driver med sprengning og stille entring ( med stille entring vil si å kunne snike seg inn på personer uten å lage en lyd)

- En gruppe som driver med rappelering og entring av bil i fart

- En gruppe med skarpskyttere

Vanlige mannen i gata ser nok på DELTA-politifolk som de mest macho politifolkene som er ute etter fart og spenning. Men faktsik innad i politiet så blir delta høyt respekter og det er politifolk som er rolige, tolmodige og kompetente.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
LauraLine

Hei alle sammen!

Fann denne tråden nå i kveld, å det var hyggelig å se hvor flinke dere er til å bakke opp hverandre! Kjempeflott! Forhåpentligvis er vi kollegar hele gjengen etterhvert.

For deres som ikke har fått brev ennå...-bare slapp av. Jeg fikk tidlig beskjed om at det vart sendt ut til dei som IKKE kom inn først.Å dei ville få brev innen 1 februar. Hadde en ikke hørt noe innen da var det bare å slappe av. Jeg kommer fra Ålesund, og vi fikk beskjed på første intervju runde om at vi skal til Bergen på dei fysiske testene. Å det er i uke 16 eller 17, alså i midten av april. Så det er fortsatt håp!

Lykke til alle sammen vertfall!

Klem

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

LauraLine

Takk for det!

Ja det er spennende tider. Januar måned turte jeg nesten ikke hente posen av frykt for at der skulle ligge et brev....

Jeg er førstegangssøkende, så det har vært fint å lese gjennom alt som dere har skrevet om. Jeg er også blitt tipset om at en bør ha en rimelig bra oversikt over statsråder til intervjuet. Så folkens ta et overblikk inne på sidene til regjeringen. Er vell ikke så unaturlig at skal vite om hvem som styrer landet vårt. Ellers har jeg hørt så mye om det siste intervjuet at jeg kan ikke annet enn glede meg!

Klem

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Trailer'trash
Bra og bra, det er vel en ganske normal lønn vil jeg tro. Det varierer jo også, etter hva slags tjeneste du gjør. Jeg vil også tro du kanskje får tillegg, for kveld og slikt? Uansett leste jeg dette svaret fra en politimann;

"Man begynner med en lønn på ca 250 000kr - 300 000kr men det kommer helt an på hvor mye man jobber skift. Det er ikke helt uvanlig å tjene 350 000kr i året uten at man jobber seg i hjel. Men man tjener mer hvis man har en ekstra utdannelse innenfor politi"

:ler: Med den lønnen skjønner jeg godt hvorfor det er så mange hårsåre politifolk.

Den lønnen greier du på rimi :ler: Å da trenger du ikke utdannelse. Men det er sikkert en spennende jobb. Bare vær så snill å ikke bli maktmisbrukere, og det går ann å bruke skjønnsvurderinger. Men det finnes mange greie i politiet. Men de som er IDIOTER ødelegger for den store helheten. De jeg har møtt av idioter er sånne bygde politi som har jobbet i sikkert 20 år og ikke kommet lengre.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
LauraLine

Til dere som har vært inne på testene før: Lurer litt på det med vekten i benkpress. Er det totalt 35 kilo. eller 35 kilo pluss stanga?

Stanga mi veier nemmelig 7.5 kg....

Takknemmelig for svar!

Klem

Lenke til innlegg
Del på andre sider
LarsThomas

Trailertrash:

Man blir ikke Politi hvis man har planer om å bli rik. Men for de som vil ha en mer spennende og givende jobb enn å sitte på Rimi osv så er Politi et godt valg. For meg personlig så frister jobben som politi pga at jeg får mulighet til å jobbe med alle typer mennesker, mange felt å velge mellom, aldri like arbeidsdager og mulighet til å hjelpe andre.

Det du sier om at politi må vise mer skjønnsvurderinger er jeg tildels enig i. Det kommer ann på hva du sikter til. Jeg mener feks at hvis man kjører i 55km i 50 sonen så skal man ha bot, for du har faktisk kjørt for fort. Men det er tilfeller hvor jeg mener politiet kan være litt mer tilbakeholdende også. Et eksempel var når jeg var på Trysil nyttårsaften for 2år siden, da var det haugevis med Tyskere som hadde tatt turen for å kose seg på fjellet. De kom ut sammen med oss for å sende opp rakketter klokken 12, og noen av dem hadde et glass øl eller champagne med seg ut. Politiet dukket opp å viste ingen nåde med de som "drakk på offentlig plass", de rasket ut drikken av hendene deres og tok de med inn for å snakke med de. Jeg er usikker på om de fikk bot, men det tror jeg faktisk de gjorde. I det tilfellet mener jeg politiet burde vist litt mer forståelse.

Endret av LarsThomas
Lenke til innlegg
Del på andre sider
LarsThomas
Til dere som har vært inne på testene før: Lurer litt på det med vekten i benkpress. Er det totalt 35 kilo. eller 35 kilo pluss stanga?

Stanga mi veier nemmelig 7.5 kg....

Takknemmelig for svar!

Klem

Det lurer jeg på også. Men det må vel være 60kg inkl stang. Det er ikke uvanlig at en benkpress stang kan veie hele 20kg, så jeg har vanskelig for å tro at selve stangen kommer i tillegg til 60kg.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Trailer'trash
Trailertrash:

Man blir ikke Politi hvis man har planer om å bli rik. Men for de som vil ha en mer spennende og givende jobb enn å sitte på Rimi osv så er Politi et godt valg. For meg personlig så frister jobben som politi pga at jeg får mulighet til å jobbe med alle typer mennesker, mange felt å velge mellom, aldri like arbeidsdager og mulighet til å hjelpe andre.

Det du sier om at politi må vise mer skjønnsvurderinger er jeg tildels enig i. Det kommer ann på hva du sikter til. Jeg mener feks at hvis man kjører i 55km i 50 sonen så skal man ha bot, for du har faktisk kjørt for fort. Men det er tilfeller hvor jeg mener politiet kan være litt mer tilbakeholdende også. Et eksempel var når jeg var på Trysil nyttårsaften for 2år siden, da var det haugevis med Tyskere som hadde tatt turen for å kose seg på fjellet. De kom ut sammen med oss for å sende opp rakketter klokken 12, og noen av dem hadde et glass øl eller champagne med seg ut. Politiet dukket opp å viste ingen nåde med de som "drakk på offentlig plass", de rasket ut drikken av hendene deres og tok de med inn for å snakke med de. Jeg er usikker på om de fikk bot, men det tror jeg faktisk de gjorde. I det tilfellet mener jeg politiet burde vist litt mer forståelse.

Da er vi vel ganske enige

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest MikeDelta
Det lurer jeg på også. Men det må vel være 60kg inkl stang. Det er ikke uvanlig at en benkpress stang kan veie hele 20kg, så jeg har vanskelig for å tro at selve stangen kommer i tillegg til 60kg.

Det er vekten totalt. Altså 20kg på hver side for gutta + selve stanga som veier 20kg. 7,5kg på hver side for jenter + stanga.

Men hvis du har trent med 80kg/55kg så ligger du forhåpentligvis godt an :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...