Gå til innhold

Opptak til politi 07


Gjest Marie81

Anbefalte innlegg

Gjest Marie81

Hei!

Skal lever søknad til PHS nå i desember!

Har trent og forberedt meg i hele år og håper å komme inn på

Politihøgskolen høsten 07.

Noen flere her som søker i år?

MVH Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Jeg søker også :) Første gangen.. Har du søkt flere ganger før? Har du noen annen utdanning? Må innrømme jeg ikke trener så mye som deg (leste i annen tråd at du trener 5-6 ganger i uka)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie81

Hei!

Takk for svar, hyggelig!

Har søkt to ganger før. Første gangen fikk jeg ikke møtt

pga avventet medisinsk undersøkelse. Og i fjor var jeg litt

svak på styrkedelen. Men nå er jeg klar :)

Har pedagogisk utdannelse fra før.

Hvor gammel er du?

Du vet jo sikkert hva de fysiske kravene er, så bare å trene :)

(Tar tid å trene opp benkpress fant jeg ut, hehe)

Hilsen Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 20, men blir 21 i mars. Er også første gangen som sagt, så forventer ikke å komme inn.. Har også sendt søknad om frivillig førstegangstjeneste, så blir vel militæret på meg om jeg ikke kommer inn! Håper det har positiv effekt på opptaksnemda :) Nå går jeg juss.

Ja jeg trener og trener! Hehe. Det er ikke lett.. Trente til morgenen idag, helt død i armene! Benkpressen er tung ja.. Klarer ikke 35 kg enda.. Men merker jeg har framgang, har kjæresten min til å hjelpe meg så håper jeg blir klar. Man må jo heldigvis ikke ha toppscore på alt! Det JEG er bekymra for er bl.a. løpingen, var den fæl eller? Uff uff har ikke den beste kondisen ;)

Skal snart levere søknaden på mitt lokale politikontor, jeg mangler bare hørselstesten på legeerklæringen min. Hva skjedde i det intervjuet på politikontoret? Egenerklæringen du må fylle ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie81

Hei!

Ikke umulig å komme inn selv om det er første gangen,

men flere søknader viser jo at man virkelig vil.

Tror ikke alder er så vesentlig, tror de ser mer på person.

Førstegangstjeneste er sikkert et pluss :)

Går greit å ikke være så sterk på benkpressen, hvis man klarer

de andre øvelsene greit. Er jo totalsummen som teller.

Løpetesten blir man sliten av, ikke til å komme unna det, hehe.

Man vil jo gjerne ha så bra tid som mulig.

Jeg har god kondis, så synes ikke den var så forferdelig som

mange sier. Jeg trener lite løping, er ikke så glad i det, trener

mest spinning. Men prøver å jogge hver 14. dag, for å trene

jogge-kondis. Det er lurt å prøve testen et par ganger før du

skal inn til opptak, da vet du ca. hvor fort du må løpe for

å klare kravet. Det er veldig viktig å ikke gå for hardt ut,

da sprekker du fort. Når jeg trente til testen fant jeg et tempo

jeg kunne holde jevnt de 10 minuttene. Planen var å gi alt

de 2 siste minuttene på testen, men da var jeg så sliten så

prøvde bare å holde det jevne tempoet (på PHS har du noen som sekunderer

deg hver runde, så du vet hvordan du ligger an).

Lett å få brannsår når du skal opp og ned på matter så mange ganger

så tenk på hva slags bukse du har på deg :)

Intevju-delen min på det lokale lennsamannskontoret gikk fint sist.

Vi pratet om det jeg hadde skrevet i egenmeldinga.

I egenmeldinga skal du fortelle om deg selv og om ditt syn på

politiet.

Hilsen Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit å høre!! Veldig flott å få litt info fra deg som har vært gjennom det før :) Hvordan er stemningen på opptak da? Snakker du mye med de andre? Heier på hverandre? Har lest at det er viktig det også, at man er sosial og står å heier på de andre, det legger de merke til. Viser at du er utadvent og samarbeidsvillig. Har kjøpt "Politiblikket" av Liv Finstad, veldig nyttig bok, anbefaler deg å kjøpe den om du ikke har allerede. Kapittel 8 omhandler opptaket, intervjuet, hva slags kandidater de ser etter, osv. Veldig nyttig! Hørte at det også var pensum på PHS, kapittel 8. Resten av boka er mye om politiet, hvordan det er bygd opp, hun (Liv Finstad - krimonolog) var med på mange turer med ordenspolitiet og hun skriver om mange av de.

Hvor er du fra? Akkurat nå bor jeg i Lillehammer, så tror jeg må på opptak på PHS i Oslo, det er nærmest.. Så heldig du er som har god kondis, hehe. Var det andre på opptaket som slet, var det flere som klarte å få lite poeng osv?

Har hørt litt inside info om selve intervjuet med opptaksnemda, bl.a. telefonen ringer, folk flyr inn og ut av rommet.. Poenget er at du ikke må la deg distrahere. Det legger de merke til. De prøver også å grave fram det mest traumatiske som har skjedd med deg. En som kom inn i år sa hun var nesten på gråten da de gravde fram noe som hadde skjedd med henne.. En annen jeg kjenner som kom til intervjuet men ikke kom INN sa bl.a. at dama i opptaksnemda spurte henne "siden du har hatt en god barndom (ikke mistet slektninger/venner, foreldre fremdeles gift osv) hvordan skal du klare å forholde deg til folk som har det vondt, gjennom jobben?" Litt drøyt kanskje men skjønner jo tankegangen!

Forresten, du må også være deg selv! Hørte en historie om en jente som var på intervjuet. Hun svarte veldig riktig og korrekt, men brått sa de, "nei, nå føler vi at du ikke er deg selv! Gå ut og kom inn igjen, så begynner vi på nytt" - det gjorde hun, og hun kom inn :)

Endret av sacred
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Marie81

Hei!

Tusen takk for gode tips! Har lett etter bøker som kan være til hjelp,

den boka skal jeg kjøpe :) Selges den i vanlig bokhandel?

Når jeg var på opptak i våres var det kjempegod stemnig.

Vi som var i gruppa pratet mye med hverandre, masse hyggelige

folk! Vi ble delt opp i jente- og guttegrupper i styrke-delen og vi

jentene var supportere for hverandre - kjempehyggelig!!! :)

Vi jentene hadde stort sett de samme styrkene og svakhetene (slet

med benkpress og kroppsheving), men vi skiltes litt på stillestående

lengde. Vi var tre jenter som ikke kom videre den dagen.

Jeg bor like utenfor Oslo.

Hvis du blir innkalt til videre opptak får du info om hvor du skal møte.

Opptaksnemda reiser rundt. Men mulig du må til Oslo ja.

Hilsen Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må definitivt kjøpe den! Har ikke sett den i vanlig bokhandel, men den finnes sikkert i større bokhandler. Jeg kjøpte den på nettet. Her på Høgskolen har de den faktisk, sammen med alle juss bøkene :) Kjempenyttig!

Så bra å høre at stemningen er fin på opptaket, det er jo viktig. Sikkert mange som er nervøse :) I dag er jeg helt kake etter første dag med nytt treningsprogram i går.. Heving i bom sliter jeg også med. Sykt tung.

Forresten også hørt det er utrolig viktig du skriver bra og riktig på egenerklæringen du leverer inn. Ikke mye skrivefeil, gode setninger osv.

En annen bra ting (for oss) er jo at søkerantallet går ned hvert år samtidig som de øker antall studieplasser. I år/neste år øker de jo fra 360 til ca 410! Bra for oss! Hehe, større sjanser for å komme inn.

Har du forresten lest den artikkelserien om de 2 innvandrerjentene som skulle søke PHS? Dagbladet, 2 år siden. Kjempeartig å lese.

http://www.dagbladet.no/aspirant/index.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Kristine_*

Bare lurer på hvor dere fnner opptakskravene?

Er det noen krav eller utdanning du må ha før du søker?

Takker for svar

Mvh

Kristine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare lurer på hvor dere fnner opptakskravene?

Er det noen krav eller utdanning du må ha før du søker?

Takker for svar

Mvh

Kristine

Opptakskrav:

Fylt 20 år i opptaksåret

Førerkort klasse B (vanlig førerkort)

Plettfri vandel

Norsk statsborger

Minst karakter 3 i norsk fra vgs

God helse, dvs. tilfredsstille de til enhver tid gjeldende helsekrav (normalt fargesyn og synsstyrke uten korreksjon på begge øyne som ikke er dårligere enn 5/10, 6/12, 0,5)

Nødvendig modenhet og personlig skikkethet for tjeneste i politi- og lensmannsetaten

Bestått fysisk test fastsatt av Politihøgskolen

Kravene til den fysiske testen (PDF fil):

www.phs.no/upload/Diverse dokumenter/PHSFystest04.pdf

Mye bra å finne på www.phs.no. Du må også ha bra nok karakterer. Det står ikke opplyst om hvor høyt snittet er fra år til år, men det er høyt. Rundt 4,7 - 4,9.

Det er ingen utdannelse du må ha, men det er selvfølgelig flere ting som er nyttig som opptaksnemda vil se fint på. Idrett og militær for jenter sin del, vekterkurs, juss osv. Viser at de kan være "en av gutta" og muligens (fra militæret) kan håndtere våpen.

Jeg går 1 år juss nå, mens neste år (hvis jeg ikke kommer inn på PHS da) så blir det militæret. Alt med sikte på PHS :) Håper det viser at jeg er motivert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 3 uker senere...

Lykke til! Håper du får oppfylt din drøm...det er et morsomt yrke med fet superbra lønn i forhold til den forholdsvis greie utdanningen som før var på 2 år, nå på 3 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei! Lykke til med søkingen!

For dere som ikke har søkt før kan jeg komme med noen tips

Først og fremt må dere finne ut om dere virkelig er motivert for dette yrket. Det er farlig, ugunstige arbeidstider og er ikke veldig godt betalt.

-Tenk på hvor du vil jobbe i politiet, hvilken avdeling.

-Les om politiets organisasjon og hvordan det virker.

-Du må ha generelt god allmennkunnskap og engasjere deg i samfunnet

-Førstegangstjeneste teller positiv i forhold til de ekstra poengene du får,men ikke tro at dette er det som skiller deg fra neste kandidat.

-Vær jordnær.

-Husk hva du skrev på egenerklæringen da du leverte søknad, denne blir du spurt om!

-Gjør det bra på fysiske, da jeg var på opptak i vår lå de fleste (gutter og jenter) på rundt 12 poeng. Tilfelle dere ikke vet, så er det om å gjøre å ha minst mulig poeng. Maks er vel 20?

-Intervjudelen etter fysisk test er beryktet. Jeg kan forsikre dere om at denne ikke er farlig. De bare prater litt med dere. Jeg har hørt mange rykter om hva som har blitt sagt osv men det er ikke krise om dere ikke vet svaret. Ikke lyv, det blir bare dumt når de avslører løgnen. Jeg ble spurt om hvor motivert jeg var og hvor jeg ville jobbe i politiet.

Så snakket vi litt om den egenerklæringen jeg hadde skrevet.

Jeg kom inn, som førstegangssøker, så det er ikke noe problem. Jeg takket forøvrig nei til plassen.

edit: tyrkleif

Endret av speedbird
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk alle sammen! Deg også, speedbird. Hvor gammel er du? Har du noe utdanning fra før? Kan ikke fatte og begripe at du takket NEI til plassen! Hehe.. Men det er meg da :) Jeg er veldig motivert.. Kan knapt tenke meg noe annet yrke. Det studiet jeg går på dette året (årsstudium i juss) er for å ha noe relevant utdanning, det samme blir det neste år hvis jeg ikke kommer inn (militæret), tenker førstegangstjeneste også vil være relevant og en god erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo et yrke med representanter som ikke går for å være spesielt analytiske eller reflekterte...de er avhengig av lover og regler for å kunne "tenke" og norsk politi klarer svært sjelden å løse saker i Kardemommeby. På TV når det er intervju med norsk politi er det som om vi har trillet 70 år tilbake i tid...ingen mediestrategi og skikkelig naivitet til de grader! :)

Før var politiskolen på 2 år, nå er den på 3. Man skal oppfylle noen fysiske krav og bestå noen eksamener...hvem skal ikke det. Er du god i gym flott, og så kult med våpen. :)

Men ærlig talt, er dette yrket så virkelig mye å stå etter annet enn å få tilfredstilt sitt maktbehov over svakere mennesker, og vite at man selv kunne ha vært i samme situasjon? :)

Lønnen er kjempegod (spesielt tatt i betraktning lavt krim.nivå i Norge + lite komplisert utdanning på kun 3 år), men hva annet er det som er så bra? Unifirmen liksom? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...