Gå til innhold

Nevrotiske notater


Nilma

Anbefalte innlegg

Her ringte det også på døra en gang. Barna var hyggelige nok de, men jeg hadde ikke noe søtt i huset og kunne jo ikke akkurat invitere dem på middag heller. ;)

Lurer på om jeg skal prøve meg på den pastaen din med brokkoli på fredag. Vi får se om brokkolein på butikken er fin i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pføy, "kela" på jobb er slitsomme greier. Selv om det løste seg i minnelighet, må jeg si at jeg er glad slikt ikke skjer hver uke. Ikke at det skjer hver måned eller hvert år heller for den del, tvert i mot er det et veldig godt miljø på jobb. :)

Har faktisk vært og kjøpt de første julegavene i dag, riktignok ikke for meg selv, men for mamma. Jeg pleier ofte å ta på meg noen av hennes julegavekjøp, dels fordi jeg rett og slett synes det er morsomt, dels fordi det er langt mindre utvalg "hjemme". Så i dag har jeg altså vært avgårde og kjøpt bøker til sju av barna hun er "gammeltante" til, dvs. mine søskenbarns barn. At valget av gaver var min idé overrasker neppe noen. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om jeg skal prøve meg på den pastaen din med brokkoli på fredag. Vi får se om brokkolein på butikken er fin i morgen.

Kom gjerne med tilbakemelding om du prøver, alltid kjekt med nye vrier på gamle travere. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Restauranter i Wien.

Pürstner - anbefalt for tradisjonell østerriksk mat.

Vestibül - når vi skal flotte oss litt.

Trenger en plan for to middager til, har noen alternativer, men har ikke bestemt oss helt foreløpig. Jeg skal prøve å ikke bli så tvangsnevrotisk at jeg planlegger alle lunsjene også, må jo prøve å ha litt rom for spontanitet (selv om det egentlig strider mot min natur :sjenert: ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innom med rapport!

Pastaretten ble veldig god. Jeg forandret jo litt på oppskriften, så jeg brukte oljen fra de soltørkede tomatene til å steke brokkolistilkene med, sammen med rikelig hvitløk. Chiliflak hadde jeg, så jeg brukte litt. Jeg lurer bare litt på hvor lenge "lenge" er? (Du skrev at man skal surre brokkolistilkene lenge). Jeg begynte med dem, og lot dem surre litt før jeg satt på pastavannet, men det ble kanskje ikke lenge nok likevel?

Ha en fin helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lurer bare litt på hvor lenge "lenge" er? (Du skrev at man skal surre brokkolistilkene lenge). Jeg begynte med dem, og lot dem surre litt før jeg satt på pastavannet, men det ble kanskje ikke lenge nok likevel?

Hvis du synes at det var godt var det sikkert lenge nok. ;) Tja, jeg har ikke tatt tiden så nøye, men jeg begynner nok å surre dem en god stund før jeg setter på pastaen, ja. 20-30 minutter, kanskje? Jeg liker at bitene med brokkolistilk er helt møre, sånn at det blir en fin kontrast til bukettene, som jeg bare koker noen få minutter sammen med pastaen. Soltørkede tomater høres spennende ut, det skal jeg absolutt prøve. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fått BBC Food! :hoppe: Vi har fått BBC Food! :hoppe: Vi har fått BBC Food! :hoppe: Vi har fått BBC Food! :hoppe: Vi har fått BBC Food! :hoppe: Vi har fått BBC Food! :hoppe: Vi har fått BBC Food! :hoppe:

Jeg har dog greid å rive meg løs fra tv'en lenge nok til å lage fondue for første gang i mitt liv, etter at vi fikk fonduegryte i julegave for 2 år siden. :sjenert: *mett*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usj, møkkavær ute. :forvirret:

Skulle egentlig gå en tur sammen med kjæresten, men jeg fant ut at det ikke fristet, så han måtte gå alene. Tror jeg holder meg under pleddet med bok, fjernkontroll og en kopp te innen rekkevidde. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fått BBC Food! :hoppe:  Vi har fått BBC Food! :hoppe: Vi har fått BBC Food! :hoppe:  Vi har fått BBC Food! :hoppe: Vi har fått BBC Food! :hoppe: Vi har fått BBC Food! :hoppe: Vi har fått BBC Food! :hoppe:

Vil også ha... :sur::tristbla:

;)

Fant forresten entrecôte av elg på spesialtilbud i dag, og slo til - den så veldig fin ut. Ikke det at jeg har så stor erfaring på å bedømme slikt, jeg har aldri spist elg, tror jeg, og ihvertfall ikke tilberedt det. Tenkte det var en fordel at det var entrcôte med en del fettmarmorering, siden vilt er så magert.

Er du en elgkjenner, og har du noen velprøvde elgtips/triks? :)

Ellers høres det ut som en god idé å forholde seg i ro under teppet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fått BBC Food! :hoppe:  Vi har fått BBC Food! :hoppe: Vi har fått BBC Food! :hoppe:  Vi har fått BBC Food! :hoppe: Vi har fått BBC Food! :hoppe: Vi har fått BBC Food! :hoppe: Vi har fått BBC Food! :hoppe:

Jeg har dog greid å rive meg løs fra tv'en lenge nok til å lage fondue for første gang i mitt liv, etter at vi fikk fonduegryte i julegave for 2 år siden. :sjenert: *mett*

:ler: Smittsom entusiasme, Nilma! ;)

Usj, møkkavær ute. :forvirret: 

Skulle egentlig gå en tur sammen med kjæresten, men jeg fant ut at det ikke fristet, så han måtte gå alene. Tror jeg holder meg under pleddet med bok, fjernkontroll og en kopp te innen rekkevidde. :)

Hørtes ut som en lørdag etter min smak :) Ikke gjøre noenting, bare hente krefter og lese litt. Jeg må dessverre være flink student i dag også, men det er jo ikke så lenge igjen, så det koster ikke sååå mye å ofre en del av helgekosen. Men slapp av og kos deg :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du en elgkjenner, og har du noen velprøvde elgtips/triks? :)

Er absolutt ingen elgkjenner, men har laget det et par ganger, enten som biff eller gryte. Akkurat entrecôte av elg har jeg aldri smakt, men det tror jeg rett og slett jeg ville ha stekt som vanlig biff, og så hatt f.eks. en god soppsaus og hasselbackpoteter til. Blåbærsaus synes jeg for øvrig også er nydelig til vilt. Det har jeg ikke prøvd til elg, bare til "sterkere" vilt som rein og rype, men jeg ser vel ingen grunn til at det ikke skulle passe til elg.

Nå har jeg krøpet frem fra teppet for en stund for å sette i gang middagen, karrigryte med bl.a. oksekjøtt, sitron og rosiner. En gammel favoritt hjemmefra, fra mammas oppskriftskort fra 70-/80-tallet. Ikke noe snakk om karri laget fra grunnen med eksotiske krydderier i de tider, men vanlig "butikk-karri", og det funker faktisk forbløffende bra i denne retten. :)

God middag, og god helg, piaf! :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler: Smittsom entusiasme, Nilma! ;)
Hehe, det er nok matnerden i meg som snakker. Skal prøve å ikke bli helt firkantet i øynene, må jo få lest litt også ;) (og i lengden foretrekker jeg nok bøker fremfor tv).

Hørtes ut som en lørdag etter min smak :) Ikke gjøre noenting, bare hente krefter og lese litt. Jeg må dessverre være flink student i dag også, men det er jo ikke så lenge igjen, så det koster ikke sååå mye å ofre en del av helgekosen. Men slapp av og kos deg :klem:

Kjedelig å studere i helgen, du får prøve å få til litt avslapning og kos innimellom. Takk for hyggelig hilsen, og god helg til deg også! :smilyblomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for elginnspill - det blir nok biffer, ja. Blåbærsaus hørtes spennende ut, vet du har skrevet om det før (jeg har en stor boks frosne blåbær i fryseren). Men jeg tror det blir soppsaus, med blanding av tørket steinsopp og traktkantareller (+ bløtevannet) og stekt frisk sopp. Og så skal jeg ovnssteke mandelpotetbåter og jordskokkbåter, da blir det bra med kremet saus til.

Ellers har vi testet ut ny oppskrift på fiskecurry i kveld, den ble så god og frisk! :hoppe: Med masse frisk koriander. Nok til å gjøre meg happy for resten av kvelden... :sjenert::ler:

Fortsatt god helg til deg også! :)

Endret av piaf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg tror det blir soppsaus, med blanding av tørket steinsopp og traktkantareller (+ bløtevannet) og stekt frisk sopp. Og så skal jeg ovnssteke mandelpotetbåter og jordskokkbåter, da blir det bra med kremet saus til.

Høres ut som en veldig bra plan! :)

Ellers har vi testet ut ny oppskrift på fiskecurry i kveld, den ble så god og frisk! :hoppe:  Med masse frisk koriander. Nok til å gjøre meg happy for resten av kvelden... :sjenert:  :ler:

Man skal ikke undervurdere de enkle gleder, vet du. ;) Endret av Nilma
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bare én?? :overrasket:;) Begynner å komme meg nå, men er like trøtt hver morgen (og å legge seg tidlig er oppskrytt, like trøtt om morgenen likevel).

Forresten salsera, har ikke jeg sett deg skrive noe om gresskar? Jeg skal lage det for første gang i dag, risotto med butternut squash (muskatgresskar?), har du noen tips? :) I følge oppskriften skal det bare koke med i risottoen, men jeg tenkte kanskje å steke det litt først, enten i ovnen eller på panne. Kunne det være en idé, tror du? Eventuelt sammen med noe krydder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kommer vel dette svaret for sent, så du har vel alt laget og spist risottoen? :sjenert:

Jeg har ikke prøvd muskatgresskar ennå (kan det anbefales?), men med et vanlig gresskar hadde jeg nok bakt det i ovnen først, sprayet litt olivenolje over og krydret det lett, med litt muskat, kanskje? Men jeg har ikke smakt gresskar i risotto (ennå ;) ).

Vi hadde gresskarsuppe med naturris og gresskarkjerner i dag. Den krydret jeg bare lett med litt timian. Jeg hadde et hokkaidogresskar og de har en god smak i seg selv. Jeg synes ikke gresskar har en så utpreget smak, så jeg er litt redd for å overkrydre dem.

Har du lyst til å dele den risottooppskriften din? Hvordan smaker muskatgresskar sammenlignet med "vanlig" gresskar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare én??  :overrasket:;)  Begynner å komme meg nå, men er like trøtt hver morgen (og å legge seg tidlig er oppskrytt, like trøtt om morgenen likevel).

:ler: Du har rett. En KANNE, skulle det være. Jeg kunne trengt kaffe intravenøst selv om morgenene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...