Gå til innhold

Nevrotiske notater


Nilma

Anbefalte innlegg

Hm, følte plutselig en trang til å uttrykke meg. Får se hvor mye det blir.

Tittelen? Vel, i følge familie og venner er jeg til tider preget av tvangsnevroser; jeg er veldig glad i å planlegge saker og ting i detalj, for ikke å snakke om å alfabetisere alt fra bøker til krydderglass. Dessuten er det litt kult med bokstavrim. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei. :)

Kan det du planlegger i detalj være feks menyer og matretter? I såfall har vi noe felles. ;)

Skjønner ikke hvordan du kom på den tanken! :ler: Men joda, det er absolutt en av tingene jeg planlegger nøye. Planleggingen er jo halve moroa, enten det gjelder menyer eller andre ting; ferier er en annen ting jeg koser meg stort med å planlegge.

Hyggelig å "se" deg her, piaf! :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos mat og planlegging, i går gjorde jeg en innsats for å fylle fryseren (som om dét egentlig var nødvendig ;) ).

Vi dro til en butikk litt utenfor byen og kjøpte lammekjøttforsyning, der har de alltid godt utvalg og gode priser i lammesesongen, særlig på lammekoteletter, som jeg synes er utforholdsmessig dyrt mange steder. Da vi kom hjem pakket jeg alt kjøttet i passe porsjoner, laget kjøttdeig av det fineste avskjæret og la bein og resten av avskjæret i kjøleskapet for å koke kraft i dag.

I tillegg laget jeg fiskemat; to porsjoner fiskeboller og to porsjoner fiskekaker. Angrer egentlig på at jeg ikke kjøpte mer hyse og laget en større porsjon mens jeg først var i gang, men du verden så deilig å ha med hjemmelagde fiskekaker til lunsj. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som ut om du har hatt en effektiv og produktiv dag! :)

Vi kjøpte også inn lam og frøs ned forrige helg - alltid en deilig følelse å ha fordelt alt kjøttet i passe store porsjoner og merket pakkene. :)

Hvordan lager du lammekjøttdeig, forresten? Har du kjøttkvern?

Ellers kjenner jeg meg igjen i det med å ha full fryser. Med ny forsyning av lam og alle bærene fra i sommer er det temmelig lite plass igjen hos oss for øyeblikket. Dessverre er planen å lage iskrem til et middagsbesøk i helgen, så da må vi på en eller annen måte forsøke å rydde rom til bollen med fryseelement fra ismaskinen... Det blir ikke lett! :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har ikke kjøttkvern, jeg kjørte bare kjøttbitene i foodprocessoren. Jeg har ikke gjort det før, så det var et rent eksperiment, men det i hvert fall bra ut. Fant ut at det var en kjekk måte å benytte småbiter som ikke kan brukes til stort annet.

Huff ja, full fryser er et stadig tilbakevendende problem her i huset. Det verste er at hver gang vi har "spist oss ned" eller ryddet, så begynner jeg å fylle på igjen. Skulle tro jeg ventet både krig og katastrofer... ;)

Nå må jeg samle mot å komme meg på trening. Jeg kommer nok aldri til å bli av dem som elsker å trene, men det er jo egentlig ganske morsomt når jeg først kommer meg i gang. Liker egentlig best å dra på trening rett etter jobb, det er liksom enklere når jeg allerede er ute av huset, verre å motivere seg til å reise seg fra sofaen når jeg har mest lyst på middagshvil. Men jeg vet jo at jeg har godt av det, så: OPP OG HOPP! :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er så utrolig deilig å ha trent! :) Nå har jeg dusjet og er klar for å slappe litt av. Skal lage meg en smoothie og sette meg ned med "Babylon badlands" en stund før det er leggetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snart helg! :) Men nå tror jeg det er fjerde eller femte helga på rad jeg har en eller annen form for program for en eller flere av dagene, og så mye sosialt liv er jeg rett og slett ikke skapt for. :forvirret: Ukedagene har også vært travle i det siste.

Ikke for det, det er jo bare hyggelige ting som har skjedd i helgene. Jeg har vært på besøk, vi har hatt besøk (inkl. overnattingsgjester), vi har vært på diverse tilstelninger og jeg har vært på "reunion" på universitetet. Likevel, nå er det NOK, jeg trenger litt fred og ro, ellers blir jeg rett og slett grinete. I morgen er det et arrangement på jobb, men det burde gå greit å ta en litt tidlig kveld, med mindre det viser seg å ta helt av da, men det tviler jeg egentlig litt på.

Heldigvis er lørdag og søndag helt til egen disposisjon, jeg har planer om mye god mat, litt god vin og en stabel med bøker. Jaja, jeg får vel spandere litt oppmerksomhet på samboeren min også, det er omtrent så mye sosialt liv jeg er interessert i denne helgen. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Nilma,

takk for hyggelige besøk i dagboken min. Koselig at du har fått deg dagbok du også. Jeg visste ikke at du er så matinteressert, skulle ønske jeg kunne vært det også. Jeg er helt håpløs på kjøkkenet :ler: Du skulle sett min hjemmelagde bacalao fra i går, ikke så den bra ut og ikke smakte den godt heller. Sambo har blitt veldig flink til å late som han liker det han spiser.

Forresten så er jeg ikke helt håpløs. Jeg er flink på festmat. Men hverdagsmat er så kjedelig, og jeg blir så utrolig lite oppfinnsom og inspirert.

God helg! :vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Nilma,

takk for hyggelige besøk i dagboken min. Koselig at du har fått deg dagbok du også. Jeg visste ikke at du er så matinteressert, skulle ønske jeg kunne vært det også. Jeg er helt håpløs på kjøkkenet :ler: Du skulle sett min hjemmelagde bacalao fra i går, ikke så den bra ut og ikke smakte den godt heller. Sambo har blitt veldig flink til å late som han liker det han spiser.

Forresten så er jeg ikke helt håpløs. Jeg er flink på festmat. Men hverdagsmat er så kjedelig, og jeg blir så utrolig lite oppfinnsom og inspirert.

God helg! :vinke:

Joda, jeg er veldig matinteressert, synes det er kjempemorsomt å lese om mat, lage mat og, ikke minst, spise mat. ;) Er enig i at hverdagsmat kan være kjedelig når man står i butikken og vrir hjernen klokka 16.30 en tirsdags ettermiddag, men jeg har kommet fram til at hemmeligheten er å planlegge litt på forhånd. Da kan man prøve ut litt spennende retter selv om det er hverdag, og uten at det nødvendigvis tar så fryktelig lang tid. :) Forresten har jeg en idiotsikker bacalaooppskrift om du er interessert.

Hyggelig å få besøk, en riktig god helg til deg også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan smaker västerbottenost?

Aner ikke, jeg hadde faktisk tenkt å lage en tråd for å spørre om noen hadde forslag til hva den kan erstattes med. :ler:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som om ikke fryseren var full nok fra før, så kom broren til samboeren innom med en diger forsyning fisk i går. Men jeg skal ikke klage, breiflabb, kveitefilet og flyndre er jo ikke å forakte, særlig ikke når jeg vet hvor den kommer fra, og at den er frosset straks etter at den er fisket. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som om ikke fryseren var full nok fra før, så kom broren til samboeren innom med en diger forsyning fisk i går. Men jeg skal ikke klage, breiflabb, kveitefilet og flyndre er jo ikke å forakte, særlig ikke når jeg vet hvor den kommer fra, og at den er frosset straks etter at den er fisket.  :)

:sikle:

Skulle gjerne hatt noen sånne overraskelser i blant, jeg også! Har bekjente som er ivrige fritidsfiskere og som av og til må bli kvitt en bøtte nyfisket fangst, men de bor dessverre ikke i nærheten. :tristbla:

Hos fiskehandleren min er kiloprisen for fersk breiflabbfilet 350 kr - så det spiser vi ikke hver dag, akkurat...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har heller ingen fiskende venner i nærheten (broren til samboeren jobber på en båt som unntaksvis leverer her, derav "frynsegodene" i går), men vi bruker å reise hjem med velfylte kjølebager når vi har besøkt våre respektive familier. Jeg er så kresen på fisk at jeg helst vil kjenne fiskeren personlig, antagelig en miljøskade etter å ha vokst opp i et fiskevær og hatt sommerjobb på fiskebruk i hele studietida. ;)

Breiflabb er redselsfullt dyrt, ja, men utrolig godt, derfor setter jeg stor pris på slike besøk som i går. Det samme gjelder jo kveite, og det får man jo som regel bare kjøpt som koteletter, så det er jo deilig å få den som lekre filéter. :)

Jeg leste forresten om middagen din i går, piaf, den hørtes fantastisk god ut! :sikle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Når det gjelder bacalao er jeg en tilhenger at av "det enkle er det beste"; jeg synes at potetene og løken som har fått trekke til seg masse smak av fisken og tomatpureen bør få spille hovedrollen, selvsagt sammen med fisken. Ingredienser som chili, oliven osv. synes jeg bare er forstyrrende. Dessuten synes jeg tomatpuré er bedre enn hermetiske tomater, det synes jeg ofte kan bli litt vassent.

Idiotsikker bacalao (originalen hentet fra Cappelens kokebok, denne er tilpasset min smak).

0,5 kilo klippfisk (0,75 kg utvannet)

1 kg poteter

2-3 løk

1,5 dl tomatpuré

2 dl vann

1 dl olje

Nykvernet pepper

Vann ut fisken ca. et døgn i forveien. (Jeg liker den som regel mindre utvannet enn det som står i de fleste oppskrifter, men det er selvsagt en smakssak, og det er jo tross alt bedre at den er for lite enn for mye salt.)

Del fisken i passe biter, fjern evt. skinn og bein. Legg fisken lagvis med løk- og potetskiver og tomatpureen i en kasserolle. Viktig: Start med å legge et lag løk i bunnen, da er det mindre sjans for at bacalaoen svir seg. Hell over vann og olje, og ha i godt med kvernet pepper (ikke salt, i tilfelle fisken er i salteste laget). Kok opp og la småputre minst en time, ferdig når potetene er møre. Ikke rør i panna, men drei litt på den av og til så det ikke setter seg i bunnen.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat hørt Lang Lang spille på tv. :-D

Nydelig musikk, selv om jeg må innrømme at min kunnskap om klassisk musikk er minimal. Jeg synes det er mye flott, selv om jeg knapt vet forskjell på en symfoni og en sonate. Men vi skal til Wien i november, og da har blant annet nevnte Lang Lang konsert. Kunne være morsomt å høre på, men konserttilbudet i Wien er så enormt at jeg sliter med å orientere meg (ikke minst på grunn av ovennevnte kunnskapsmangel :sjenert: ), dessuten er det mye det er vanskelig å få billetter til dersom man ikke er medlem. Må prøve å få bestilt billetter snart, jeg er jo ikke helt typen til å dukke opp 5 min før konserten og håpe det beste. ;)

Endret av Nilma
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste forresten om middagen din i går, piaf, den hørtes fantastisk god ut! :sikle:

:hoppe:

Middagen i går var et typisk eksempel på et resultat av nitidig planlegging som jeg har kost meg med en stund nå, og da er det ekstra gøy når ting klaffer og gjester okker og stønner fornøyd. :) Jeg blir i godt humør av sånt i lengre tid etterpå. :sjenert:

På utenforstående (= ikke matinteresserte) virker det sikkert litt selvsentrert når jeg beskriver hele måltidet sånn i detalj her inne, men jeg blir bare så mett og happy at jeg kan ikke la være (særlig når det er midt på natten og jeg har drukket god vin i tillegg). Desssuten er det jo virkelig detaljene som er viktige i matlaging, synes du ikke?

Jeg er også kresen på fisk, forresten, og har heldigvis funnet en fiskehandler som respekterer og forstår meg. :ler: Men du som har vokst opp i et fiskevær vet garantert mer om kvalitet på fisken, og er sikkert skikkelig godt vant!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...