Gå til innhold

Nevrotiske notater


Nilma

Anbefalte innlegg

Det var forresten på langt nær så kaldt ute som jeg innbilte meg, det ble litt i varmeste laget med superundertøy, fleece, skjerf og hansker. :Hehe:

Endret av Nilma
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fikk akkurat beskjed om at min guddatter på 11 er i byen for å besøke storesøsteren sin, og har ytret et sterkt ønske om å treffe "gudmor Nilma", som hun sier. :-D

Men hva finner man på for å underholde en 11-åring? :klø: Da hun var her for et par år siden var kino en stor slager, men det skulle de på i dag, og da er ideene mine oppbrukt - og jeg regner med at kaffe og konversasjon ikke er særlig aktuelt. ;)

*null peiling på barn*

Endret av Nilma
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat snakket med guddatteren min nå, og avtalt at vi skal hente henne og lillesøsteren (et år yngre) etter jobb tirsdag. :)

Trodde jeg hadde en lur idé om underholdning, nemlig å dra opp med fjellheisen for å se på byen, drikke kakao og spise vafler, men de har selvsagt stengt for sesongen. :sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:vinke:

Kan dere ikke lage litt mat sammen, da? Pizzabaking med eget valg av fyll eller noe sånt? *fantasifull* :ironi: Vel, som du har skjønt for lenge siden, er jeg litt snevert anlagt.

Så ellers at du hadde risotto med røkelaks til middag i går. Lurer litt på hva slags kraft/buljong du koker den på? Høres godt ut.

Håper ellers at alenehelgen har svart til forventningene! :)

Endret av Eurydike
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei piaf!

Jo, jeg hadde nok tenkt å involvere mat på noe vis (selvsagt!), men vet ikke om matlaging er så spennende, tror nok de gjør litt av det hjemme. Hadde mer tenkt i retning av å ta dem med ut å spise, de bor på et meget lite sted, så sånt forekommer sjelden. Kanskje kinamat, det er jo ikke for sterkt, og da kan man jo smake på ulike ting? Med mindre de foretrekker Peppes eller noe sånt, da. ;)

Aktivisering av barn er heller ikke min sterke side - føler meg til tider som verdens dårligste tante. :sjenert:

:ler: Ikke sant? Har du mange tantebarn da, piaf? Jeg har ingen "egne", men sambo har fire, og de to minste har av en eller annen merkelig grunn lagt sin elsk på meg. Og jeg som ikke eier barnetekke! Fatter det ikke, men hyggelig er det jo.

Risotto med røkelaks er utrolig godt, jeg tror faktisk at det er noe av det aller beste jeg vet. Hva jeg lager det på varierer etter hva jeg har i fryseren; har jeg ordentlig kylling- eller fiskekraft bruker jeg det, hvis ikke jukser jeg med buljong (helst flytende). Hvis du er interessert kan jeg selvsagt legge ut risottooppskriften. :)

Alenehelg har vært aldeles utmerket! Tiden har gått kjempefort, selv om jeg ikke egentlig har gjort så mye (minst mulig, faktisk :sjenert: ). Fikk akkurat melding fra kjæresten om at han er hjemme om et par timer, det skal bli koselig å se ham igjen, nå som jeg har fått levd ut min mindre sosiale side for en stund. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil gjerne ha oppskrift på risottoen, hvis du ikke har noe i mot å legge den ut! :)

Ellers måtte jeg smile litt for meg selv da jeg så hva du skal ha til middag i dag, for jeg hadde nettopp lest oppskriften på kveite og linseragu som du også linker til i ukesmeny-tråden, og hadde tenkt å spørre deg om du hadde prøvd den og om linseraguen var god! ;) Vurderer å teste den senere i uken til en eller annen stekt, hvit fisk. Hva slags Riesling ble det, forresten?

Men nå må jeg snart tilbake til komfyren og sjekke litt - jeg koker kalkunkraft, av alle ting, og det er en slags merkelig juleduft i huset.

Endret av Eurydike
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, og god søndag!

Et lite tips med gud-datter og søsteren er å ta dem med på Polaria. Det er ypperlig for unger, men stenger litt tidlig nå på vinteren (17:00), så kanskje det blir for knappt å rekke det etter arbeid? Ellers pleier jo alltid Tangs med det store akvariet å fengsle. Eller kanskje dere kan gå litt i noen spennende butikker, når de er ti år gamle er de jo store nok for litt shopping, og om utvalget ikke er det beste der de bor så slår kanskje det an? Tror nok uansett dere får det koselig, når hun ringer og vil lage avtale med deg på den måten så er det et tegn på at hun trives godt sammen med deg :)

Ellers må jeg slutte meg til Piaf, vil gjerne ha oppskrift på risottoen din jeg også, har jo forstått at det er en favoritt, og nå har jeg endelig fått skikkelig risotto-ris i hus :hoppe:

Siden jeg likevel er her inne må jeg også benytte anledninga til å skryte av min siste omorganisering på kjøkkenet til noen som forstår hvorfor jeg er så fornøyd. Vi har nemlig blitt en færre i husstanden og trenger dermed ikke riktig like mye kjøleskapsplass. Før hadde jeg og mannen et lite kjøleskap, mens de to leieboerene delte det store. Nå har en flyttet ut, så vi deler det store alle tre, mens det lille er satt på høyere temperatur, slik at det fungerer som svalskap for grønnsaker. Det ER så deilig å ha fått en plass som hverken er for varm eller kald til å oppbevare denslags, og jeg bare gleder meg til å finne ut hvor lenge jeg kan oppbevare ting nå som de faktisk få riktig temperatur :)

Nå skal jeg vende tilbake til kjøkkenet for å lage søndagsmiddag, så dere får ha en fortsatt god søndag både Nilma og Piaf :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers måtte jeg smile litt for meg selv da jeg så hva du skal  ha til middag i dag, for jeg hadde nettopp lest oppskriften på kveite og linseragu som du også linker til i ukesmeny-tråden, og hadde tenkt å spørre deg om du hadde prøvd den og om linseraguen var god! ;)  Vurderer å teste den senere i uken til en eller annen stekt, hvit fisk. Hva slags Riesling ble det, forresten?

Linseraguen ble veldig god, har laget noe liknende flere ganger tidligere, men sennep var en ny vri, og det gjorde seg veldig godt. Det eneste jeg kan innvende er at det hele ble litt tørt (silte av det meste av "sjyen" fra linsene, kanskje litt dumt, men den er jo ikke særlig lekker). Neste gang tror jeg at jeg skal lage blomkålpuré i tillegg, det har jeg brukt som tilbehør til liknende middager tidligere, og det var kjempegodt. Kjøpte denne Rieslingen. Veldig god, både frisk og smakfull, om enn kanskje ikke helt perfekt til risottoen.

Et lite tips med gud-datter og søsteren er å ta dem med på Polaria. Det er ypperlig for unger, men stenger litt tidlig nå på vinteren (17:00), så kanskje det blir for knappt å rekke det etter arbeid? Ellers pleier jo alltid Tangs med det store akvariet å fengsle. Eller kanskje dere kan gå litt i noen spennende butikker, når de er ti år gamle er de jo store nok for litt shopping, og om utvalget ikke er det beste der de bor så slår kanskje det an? Tror nok uansett dere får det koselig, når hun ringer og vil lage avtale med deg på den måten så er det et tegn på at hun trives godt sammen med deg :)

Polaria er et godt tips, men der var vi sist guddatteren var på besøk. Lurte på om bowling kanskje kunne være noe? :klø: Tangs var en god idé, jeg har vurdert Lotus, de har jo også akvarier, men det på Tangs er kanskje litt mer "spennende". Shopping har jeg en sterk mistanke om at storesøsteren har tatt dem med på. ;)

Joda, tror nok også at det er et godt tegn at hun så gjerne vil på besøk, hun hadde mast veldig på sin mor om at hun måtte ringe meg (hun er litt sjenert selv), så noe må jeg da ha gjort riktig. :sjenert:

Kjøleskapsløsningen din høres super ut Fakse, det er så deilig å ha god plass i kjøleskapet. Da vi skulle kjøpe nytt kjøleskap for et par år siden kjøpte vi det største vi hadde plass til, og likevel er det til stadighet fullt. :ler:

Risottooppskrift kommer, skal prøve å få lagt den inn i kveld. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sennep er godt til linser - jeg pleier å ha sennepsvinaigrette på tomat- og linsesalaten min. Får se om jeg prøver oppskriften - har linser og såvidt de aktuelle grønnsakene i kjøleskapet (får ny levering av økologiske grønnsaker først mot slutten av uken).

Rieslingen så god ut, jeg har liksom ikke regnet Østerrike blant vinprodusentene jeg forholder meg til, men drakk en nydelig, tørr Riesling på restaurant i sommer - kanskje det var den samme?

Koselig med tantebarnet ditt som vil besøke deg - du har nok mer barnetekke enn du tror! :)

Nå bør det imidlertid jobbes, jeg har en travel uke foran meg. Ha en fin dag! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sennep er godt til linser - jeg pleier å ha sennepsvinaigrette på tomat- og linsesalaten min. Får se om jeg prøver oppskriften - har linser og såvidt de aktuelle grønnsakene i kjøleskapet (får ny levering av økologiske grønnsaker først mot slutten av uken).

Rieslingen så god ut, jeg har liksom ikke regnet Østerrike blant vinprodusentene jeg forholder meg til, men drakk en nydelig, tørr Riesling på restaurant i sommer - kanskje det var den samme?

Den tomat- og linsesalatoppskriften din har jeg sett på flere ganger, har store planer om å prøve den ved anledning. :)

Østerriksk vin er et helt nytt bekjentskap for meg også, men det ga absolutt mersmak. Neste gang tror jeg at jeg skal prøve en Grüner Veltliner, det er vel den druen Østerrike er mest kjent for. Rødvin fra Østerrike kjenner jeg derimot at jeg er mer skeptisk til, men det ser ut til at mange restauranter der nede ikke serverer stort annet. :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Håper du har en hyggelig ettermiddag med tantebarna. :)

(Guddatter med lillesøster.) Joda, vi har hatt en kjempeflott ettermiddag! :)

Først bowling, deretter kinarestaurant - første gang for dem - og til slutt en liten tur hjem til oss (de ville så gjerne se hvordan vi hadde det hjemme). Veldig koselig ettermiddag, og veldig kjekke jenter; blide, høflige og takknemlige (de takket til og med for at de fikk være sammen med oss :overrasket: ) - sånne barn liker jeg.

Nå skal jeg gå å lete opp oppskriften på røkelaksrisotto. *kommer snart*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fakse og piaf, her er oppskriften på risotto med røkelaks. Hører gjerne fra dere om den faller i smak, jeg føler at jeg har hypet den så mye at det blir pinlig om dere ikke liker den. :ler:

Risotto med røkelaks og erter (egentlig en James Martin-oppskrift, med noen små justeringer).

1 finhakket sjalottløk (bruker som regel vanlig løk, medmindre jeg tilfeldigvis har sjalottløk i huset)

2 finhakkede hvitløkbåter

1 ss smør

200 g arborioris

0,5 dl hvitvin

4 dl hver med kylling- og fiskekraft (jeg bruker det jeg har, evt. flytende buljong)

50-100 g mascarpone

200 g røkt laks i små terninger

200 g erter

2 ss hakket flatpersille

100 g revet parmesan

Vanlig risotto-fremgangsmåte; surr løk og hvitløk i smør, tilsett ris, surr litt til, ha i vin og spe gradvis med varm kraft. Når risottoen er nesten ferdig lar jeg ertene koke med et par minutter, før jeg har i ostene og laksen i siste øyeblikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Moderne teknologi er oppskrytt! :frustrert:

Har for n'te gang problemer med den trådløse routeren hjemme, så nettbruken min begrenser seg for tiden til noen kjappe visitter fra jobb.

Ble så glad da jeg kikket ut av vinduet i morges: SNØ! Ikke for det, jeg forbanner den nok snart, men det er alltid så flott med den første snøen; alt virker så rent og friskt. :smilbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt hva jeg synes er mest utrolig: At dere allerede har snø, eller at du er glad for det... ? :overrasket::ler:

Jeg liker ikke vinter og snø, og håper den holder seg unna lengst mulig. :sjenert:

Til sammenlikning satt vi på terrassen i solen med hver vår café au lait lørdags ettermiddag og beundret de framdeles frodige blomsterkassene våre... Underlig høst i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt hva jeg synes er mest utrolig: At dere allerede har snø, eller at du er glad for det... ? :overrasket:  :ler:

Nei, det kan du egentlig gjerne lure på! :ler: Men den er neppe kommet for å bli, nå er det bare noen små flekker igjen utenfor kontorvinduet mitt. Og som sagt, jeg begynner snart nok å forbanne den.

Høres ut som dere har en deilig høst i hvertfall! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:vinke:

Jeg skulle egentlig bare inn å se litt i dagboken din, fordi jeg synes signaturen din var fantastisk herlig :ler:

Men jeg skjønner jo at jeg må holde et øye med denne dagboken, her snakker dere jo om mat ;) og det liker jeg å pusle med óg. Så da håper jeg det er greit om jeg følger litt med her :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...