Gå til innhold

Nevrotiske notater


Nilma

Anbefalte innlegg

Tråder som denne gir meg faktisk lyst til å begynne å røyke på pur F. Det får da være måte på hysteri. :roll: (Og jeg har for ordens skyld ikke tatt så mye som ett trekk av en sigarett i mitt liv.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Deilig, avslappende dag; har gjort minst mulig i hele dag. Det mest slitsomme jeg har gjort i dag var å lage middag, og det kan jo knapt nok kalles arbeid. Ovnsstekt lammegryte med urtepotetmos, asparges og Ripasso-vin, gode greier. :)

I går overrasket jeg forresten meg selv med å bake, bananbrød og ostemuffins. Dessuten har jeg handlet ingredienser til å lage scones etter piafs oppskrift. Tenkte å lage dem til frokost i morgen, håper bakekicket mitt varer så lenge. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deilig, avslappende dag; har gjort minst mulig i hele dag. Det mest slitsomme jeg har gjort i dag var å lage middag, og det kan jo knapt nok kalles arbeid. Ovnsstekt lammegryte med urtepotetmos, asparges og Ripasso-vin, gode greier. :)

Det hørtes ut som en skikkelig nydelig middag! Her ble det bare pastaen jeg hadde planlagt til mandag eller tirsdag - vi skulle ut og spise i kveld, var planen, men det var ikke noe ledig bord å oppdrive på en eneste av restaurantene jeg kunne tenke meg (ringte 6 stk!! :overrasket: ).

Ellers har jeg hatt en hektisk lørdag, vi har nemlig vært på høstjakt - etter ny spisestue. Håpet å få den i hus til jul, men det måtte vi fort slå fra oss... Mange avveiinger, og lang leveringstid. Og når vi først skal investere i skikkelig spisestue, skal den være flott, funksjonell og helst vare livet ut!

I går overrasket jeg forresten meg selv med å bake, bananbrød og ostemuffins.

Jeg har også bakt i dag (prøver vi å motbevise noe her? :ler: ) - gulrot- og ananaskake, med små endringer i oppskriften for moro skyld. Godt, men kanskje vel søtt, slik jeg pleier å synes om kaker.

Dessuten har jeg handlet ingredienser til å lage scones etter piafs oppskrift. Tenkte å lage dem til frokost i morgen, håper bakekicket mitt varer så lenge.  ;)

*lett nervøs* :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes ut som en skikkelig nydelig middag! Her ble det bare pastaen jeg hadde planlagt til mandag eller tirsdag - vi skulle ut og spise i kveld, var planen, men det var ikke noe ledig bord å oppdrive på en eneste av restaurantene jeg kunne tenke meg (ringte 6 stk!! :overrasket: ).
Jo takk, det var en deilig middag. Egentlig en Bent Stiansen-oppskrift, som jeg har tuklet såpass mye med at jeg har begynt å betrakte den som "min". ;)

Synd dere ikke fikk bord, det er jo så utrolig trivelig å gå ut og spise.

Ellers har jeg hatt en hektisk lørdag, vi har nemlig vært på høstjakt - etter ny spisestue. Håpet å få den i hus til jul, men det måtte vi fort slå fra oss... Mange avveiinger, og lang leveringstid. Og når vi først skal investere i skikkelig spisestue, skal den være flott, funksjonell og helst vare livet ut!

Huff, møbeljakt er kjedelig! Vi kjøpte spisestue for et par år siden, kjempeflott og temmelig dyr, så vi trodde jo den skulle holde lenge, men det viste seg at bordet tålte fint lite. :forvirret: Etter kun kort tid var det fullt av merker, og vi er tross alt bare to voksne, relativt forsiktige mennesker. Heldigvis er stolene like flotte, og det var først og fremst dem vi falt for, så vi får vel bare bite i gresset å kjøpe et nytt bord om ikke så lenge.

Jeg har også bakt i dag (prøver vi å motbevise noe her? :ler: )
Det må være forklaringen, ja! :ler: Jeg er helt enig, de fleste kaker er rett og slett for søte. Egentlig litt merkelig, for jeg har jo ingen problemer med sjokolade eller knallsøte dessertviner. :sjarmor:

*lett nervøs* :sjenert:

Ingenting å være nervøs for (medmindre det er på vegne av bakeren ;) ), sconesene ble veldig gode, jeg likte særlig den gode havresmaken. :-D Ikke ofte vi har hjemmebakt frokost her i huset, men i dag var det scones til frokost og bananbrød som "dessert" til teen etterpå. *mett*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du har en deilig helg. :)

Så fint at du likte bakverket! :) Og det var det var selvsagt på vegne av oppskriften jeg var nervøs, da, ikke bakeren... :tunge1: Sånne scones er gode nybakte, særlig i forhold til arbeidsinnsatsen, så det er bakst etter min smak. ;)

Siden hodet mitt for tiden er fullt av spisestuemøbler, ble jeg nysgjerrig på hva slags overflatebehandling spisebordet deres har? Vi vurderer dette bordet, i ask i stedet for valnøtt, og selgeren ivret svært for såpebehandlet fremfor lakkert overflate. Jeg ser imidlertid for meg all (den gode!) rødvinen som potensielt sett kan søles på det bordet, og er skeptisk...

(Edit: Endret lenke)

Endret av piaf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden hodet mitt for tiden er fullt av spisestuemøbler, ble jeg nysgjerrig på hva slags overflatebehandling spisebordet deres har? Vi vurderer dette bordet, i ask i stedet for valnøtt, og selgeren ivret svært for såpebehandlet fremfor lakkert overflate.
Bordet vårt er lakkert (kirsebær), men jeg tror det må være et svært tynt lag med lakk, for mange av merkene ser rett og slett ut som fuktighet, og det enda vi selvsagt har vært påpasselige med å tørke straks vi har sølt. Vi har heller ikke satt varme ting rett på bordet, eller brukt det som "arbeidsbord", i det hele tatt vært meget forsiktige, men enda ser bordet ut som om det er 20, ikke to år. Ikke noe godt kjøp, med andre ord.

Bordet "ditt" var kjempelekkert, piaf! :) Hva vil det egentlig si at det er såpebehandlet? Rett og slett vasket / satt inn med såpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bordet "ditt" var kjempelekkert, piaf! :)  Hva vil det egentlig si at det er såpebehandlet? Rett og slett vasket / satt inn med såpe?

Ja, jeg tror det, man kan visstnok gjøre det samme selv og bruke Sunlight. :forvirret:

Helt nytt for meg også, noen år siden sist jeg kjøpte møbler. Men det gir en veldig delikat overflate, helt silkemyk samtidig som man kjenner strukturen i treverket. Vi har oljet og lutet gulv i leiligheten (nedslipte originale gulvbord), vil tro at det blir noe av det samme, minus oljen selvsagt. Men der blir det lett vannmerker...

Ellers er det marerittet å kjøpe et dyrt bord som blir ødelagt etter kort tid, det hørtes utrolig kjipt ut! Skulle nesten gått tilbake til butikken og klaget.

Forøvrig: Ha en fin dag! :) På tide å jobbe litt. ;)

Endret av piaf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har sambo akkurat laget "riste-vafler". Jag må innrømme en viss skepsis, både til konseptet og til kokken - han satte i smørbrødjernet i stedet for vaffeljernet til å begynne med. :ler: Men vaflene var faktisk ikke ille som jeg fryktet, de var passe sprø, men aaalt for søte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var usedvanlig lite motivert til å gå på trening i dag, men nå som det er overstått, og jeg har fått meg en dusj og plassert meg i sofaen, føles det meget bra. :)

Eksperimentet med egenkomponert breiflabbwok til middag falt ganske heldig ut. Stekte løk, hvitløk, purre, paprika, sopp og sukkererter, satte dette til side mens jeg stekte breiflabb i biter, før jeg blandet det hele og hadde i søt chilisaus og en god dæsj lime. Smakte faktisk veldig bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åh, så heldig du er som skal til Wien! Julen må være en perfekt tid å besøke den byen på. Du kommer neppe hjem uten en solid dose julestemning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hilsen, Sille! :)

Joda, jeg gleder meg veldig til å dra til Wien. Av en eller annen grunn har jeg alltid hatt veldig lyst til å se Wien, uten at jeg egentlig har visst så mye om byen. Jeg har lest meg litt opp i det siste, og det har ikke akkurat gitt meg mindre lyst til å dra dit. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle på bokhandelen i dag for å kjøpe den nye boka til Erik Fosnes Hansen, "Løvekvinnen", men de hadde ikke fått den enda. Derimot hadde de bøker på salg til 50,- pr. stykk, så jeg kjøpte "Pianolærerinnen" av Elfride Jelinek og "Blind" av Lars Ove Seljestad.... :sjenert: Et godt kjøp, men det tyter jo allerede ut av bokhyllene mine. Jeg pålegger meg selv kjøpestopp stadig vekk, men jeg hører jo ikke etter! :sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei, jeg snublet over dagboken din og ville legge igjen en liten hilsen.

Skulle ønske du kunne smitte meg med planleggingen din. :sjenert: Jeg er også veldig glad i å lage mat, men planlegging skorter det dessverre ofte på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:vinke: Hei salsera!

Kan godt smitte deg, jeg! Selv så glad jeg er i å lage mat er jeg ikke flink til å komme på ting helt av meg selv, så skal jeg kunne lage noe litt spennende må jeg nesten ha en viss plan. Ikke alltid jeg er like flink til å planlegge, men det er så deilig å slippe den der klø-seg-i-hodet-kl.16-på-butikken, som er resultatet om jeg prøver å være spontan i matveien. ;)

Tar jeg mye feil om jeg tror du er vegetarianer? Vi prøver i det minste å ha et vegetarmåltid i uken, mest for å få en liten ekstradose med grønnsaker. Da vi ble sammen var samboeren min meeeeget skeptisk til konseptet vegetarmat, men etter jeg hadde servert han diverse retter kom han over fordommene sine, og er nesten ivrigere enn jeg når det gjelder ukens "grønne" måltid. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråder som denne gir meg faktisk lyst til å begynne å røyke på pur F. Det får da være måte på hysteri. :roll: (Og jeg har for ordens skyld ikke tatt så mye som ett trekk av en sigarett i mitt liv.)

Ja, den tråden provoserte meg. Barn er så overbeskyttet at det er helt utrolig.

Skulle på bokhandelen i dag for å kjøpe den nye boka til Erik Fosnes Hansen, "Løvekvinnen", men de hadde ikke fått den enda. Derimot hadde de bøker på salg til 50,- pr. stykk, så jeg kjøpte "Pianolærerinnen" av Elfride Jelinek og "Blind" av Lars Ove Seljestad.... :sjenert: Et godt kjøp, men det tyter jo allerede ut av bokhyllene mine. Jeg pålegger meg selv kjøpestopp stadig vekk, men jeg hører jo ikke etter! :sur:

Hvilken bokhandel var dette? *nysgjerrig*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken bokhandel var dette? *nysgjerrig*

Libris på Pyramiden i Tromsø (så det hjelper kanskje ikke deg så mye? ;) ). Lurer på om det var noe ryddesalg i forbindelse med Amfi-dager eller hva det heter, så du kan jo evt. se etter om du har et Amfi-senter i nærheten.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...