Gå til innhold

Nevrotiske notater


Nilma

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja, der har du det. Jeg er nok i kategorien "behøver sterkt nye bøker hele tiden" :ler:

Høres kjent ut... :sjenert: Er imidlertid ikke heeeelt sikker på at samboeren min er enig. Han er heller ikke overbevist om at jeg ikke tuller når jeg insisterer på at jeg ønsker meg bokhylle i julegave, men det gjør jeg faktisk. :ler:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må begynne å drikke mer kaffe om morgenen. :sjokkbla: I ørska ved frokostbordet i dag greide jeg faktisk å love å lage raspeball til middag i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:riste: Men du må jo aldri love noe til noen før lunsj!  :ler: 

*noterer Iries visdom* :ler:

Vi hadde noe pinnekjøtt som har ligget i fryseren en stund, som vi egentlig skulle ha til middag i dag, men da jeg tok det opp av fryseren i går både luktet og så det litt tvilsomt ut. Altså måtte vi ha en plan B, og siden vi allerede hadde handlet kålrot, vossakorv og juleøl :sjarmor: , fant jeg ut at det var en god idé å ha raspeball i stedet (i hvert synes jeg at det var en god idé kvart over 7 i morges ;) ).

En riktig god helg til deg også, Irie. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:vinke:

:ler: Samboeren min var ganske skeptisk han også, da han oppdaget at jeg var vegetarianer. Men nå har han oppdaget at det er litt mer enn tilbehør, så nå velger han ofte vegetarmat selv. Men jeg får visst begynne å lese den andre middagstråden oftere igjen for å se om jeg finner fram til vegetardagene dine.

Hos meg er problemet ikke så ofte hva jeg skal handle inn når jeg står i butikken på vei hjem fra butikken. Jeg tar det som ser friskest og best ut og som ikke har en altfor avskrekkende pris. Hodepinen kommer når jeg er hjemme og skal begynne å lage mat, og forsøker å vri hjernen for å komme på noe jeg kan lage med de ingrediensene jeg har. Men kanskje jeg kan lære noe av deg og de andre her inne! :)

God helg!

Endret av salsera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar det som ser friskest og best ut og som ikke har en altfor avskrekkende pris. Hodepinen kommer når jeg er hjemme og skal begynne å lage mat, og forsøker å vri hjernen for å komme på noe jeg kan lage med de ingrediensene jeg har.

Det er nettopp det som er problemet mitt når jeg handler etter innfallsmetoden - jeg kjøper et eller annet som ser veldig godt ut i butikken, men så kommer jeg ikke på noe å bruke det til når jeg kommer hjem, slik at hva-det-nå-måtte-være blir liggende å dø i kjøleskapet. :sjenert: Ergo må jeg først bestemme meg for hva jeg skal lage, og så lage handleliste ut fra det. Skulle det være noe jeg ikke får tak i så improviserer jeg og bruker noe annet i stedet.

Vi hadde forøvrig en av våre "nesten-vegetar"-favoritter i går; pasta med brokkoli, hvitløk og ansjos (men regner med det blir godt selv uten ansjosen, om enn litt tammere). Cluet er å skjære brokkolistilken i små terninger og la dem surre lenge i litt smør sammen med hvitløken og ansjosen - får en utrolig god smak! Resten av brokkolien deles i buketter og kokes de siste minuttene med pastaen. Til slutt blander jeg alt og har i en god dose revet parmesan. Veldig godt! (tror det står at det skal være chiliflak i originaloppskriften, det husker jeg aldri å kjøpe, men det kan kanskje gi litt ekstra smak om man ikke vil bruke ansjos?) :)

God helg til deg også, salsera! :vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hoppe: "Løvekvinnen" av Erik Fosnes Hansen lå i postkassen da vi kom fra jobb i dag!

Føler jeg har vært veldig effektiv etter at jeg kom hjem fra jobb; har rukket å gå tre kvarter tur med sambo (hm, det hørtes ut som om jeg lufter ham :ler: ) og har laget raspeball og bananbrød. Nå har vi akkurat spist, og jeg har plantet meg i sofaen med en juleøl for å se "Mat med Niklas". Helg er fint! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aarrgh, glemte Mat med Niklas igjen! :sur: Hver fredag...

Det er jo snart ingen matprogrammer igjen på TV (bare dansing og barneoppdragelse :roll: ), så da er det ekstra surt å gå glipp av det lille som fins. *vil ha BBC Food*

Håper raspeballene smakte - vi hadde det samme på søndag, og jeg er nesten mett ennå. :ler: Kraftige saker.

Jeg liker også pasta med brokkoli og ansjos! :) Er det Jamie Olivers oppskrift du bruker? (jeg har et par versjoner fra bøkene til The River Café også).

Ellers en fortsatt riktig god helg til deg - jeg skal være alene hjemme og satser på effektiv jobbing kombinert med god mat og drikke. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aarrgh, glemte Mat med Niklas igjen! :sur:  Hver fredag...

Det er jo snart ingen matprogrammer igjen på TV (bare dansing og barneoppdragelse :roll: ), så da er det ekstra surt å gå glipp av det lille som fins. *vil ha BBC Food*

Ja ikke sant! Savner tiden da det flommet over med gode matprogrammer, for den er definitivt forbi. Men jeg er ikke heeelt overbevist om at det blir så mye b edre med BBV Food, det blir litt som Discovery, med mye repriser og lite nytt. Fikk sett en del BBC Food i storbritania i sommer, men det var nesten så jeg ble lei i løpet av den korte tida vi var der, og alle programmene er heller ikke like gode når man skal fylle sendeflaten hele dagen og hele uken med dem. Vi har nok fått plukket ut ekstra god kvalitet for oss, mens vi har sett lite til fyllmassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo snart ingen matprogrammer igjen på TV (bare dansing og barneoppdragelse :roll: ), så da er det ekstra surt å gå glipp av det lille som fins. *vil ha BBC Food*
Ja, du kan gjerne si at det er bare dansing og barneoppdragelse, det var en god beskrivelse av tv-tilbudet for tiden. :ler: MEN: Jeg regner med å få BBC Food i løpet av ganske kort tid :sjarmor: , vi har akkurat fått lagt fiber inn i leiligheten (tv, telefon og internett), så vi får snart et betraktelig bedre tv-tilbud. Mitt eneste krav da vi skulle velge tv-pakke var at det måtte inkludere BBC Food. ;)

Jeg liker også pasta med brokkoli og ansjos! :)  Er det Jamie Olivers oppskrift du bruker? (jeg har et par versjoner fra bøkene til The River Café også).

Ellers en fortsatt riktig god helg til deg -  jeg skal være alene hjemme og satser på effektiv jobbing kombinert med god mat og drikke. ;)

Det er en Jamie Oliver-oppskrift ja, utrolig god! Hadde aldri ant at brokkolistilker kunne smake så godt. :overrasket: Høres ut som du har en bra plan for helgen. :)

Ja ikke sant! Savner tiden da det flommet over med gode matprogrammer, for den er definitivt forbi. Men jeg er ikke heeelt overbevist om at det blir så mye b edre med BBV Food, det blir litt som Discovery, med mye repriser og lite nytt. Fikk sett en del BBC Food i storbritania i sommer, men det var nesten så jeg ble lei i løpet av den korte tida vi var der, og alle programmene er heller ikke like gode når man skal fylle sendeflaten hele dagen og hele uken med dem. Vi har nok fått plukket ut ekstra god kvalitet for oss, mens vi har sett lite til fyllmassen.

Du har nok rett i at det blir en del reprise med BBC Food (jeg har sett litt hos venner som har det), men det gjør for så vidt ingenting, ellers hadde jeg vel blitt sittende foran skjermen 24/7. :ler:

Hvor i Storbritannia var dere da, Fakse?

Vi var også i Storbritannia i sommer, en uke i Yorkshire og noen dager i London. Det var vår tredje Storbritannia-tur på fire somre, både jeg og samboeren er noget anglofile. Jeg har funnet ut at vi må prøve å dra litt andre steder innimellom, før vi blir like ensporet som dem som drar til samme stedet i Syden for 20 året på rad. ;) Men det er så utrolig mange steder jeg har lyst til å se i Storbritannia; Wales, Cornwall, Cotswolds, Orknøyene, Scilly Isles..... I fjor var vi på Shetland og i Skottland, og det ga jo også mersmak. :) *trenger flere ferieuker*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det ER noe spesielt med Storbritania ja, både på godt og vondt egentlig. Vi var i Skottland i sommer, mest rundt Edinburgh, men også en tur litt nordover i landet. Fantastisk by, gjett om vi skal tilbake!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ER noe spesielt med Storbritania ja, både på godt og vondt egentlig. Vi var i Skottland i sommer, mest rundt Edinburgh, men også en tur litt nordover i landet. Fantastisk by, gjett om vi skal tilbake!!

:Nikke: Definitivt! Vi bodde i Glasgow da vi var i Skottland, så vi tok bare en dagstur til Edinburgh, og sa akkurat det samme som deg: Vi skal tilbake! I tillegg har jeg fryktelig lyst til å dra tilbake til Inverness, vi var bare en svipptur innom da vi var på rundtur i Høylandet, og det var noe med den byen som tiltalte meg så veldig. Dessuten synes jeg ser utrolig spennende ut. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten synes jeg dette ser utrolig spennende ut. :)

Oi, ja det så herlig ut! Men på websiden er det bare bilder med sol på, og det har man jo definitivt ingen garanti for i Skottland :ler:.

Hva fikk dere med dere da dere var i Edinburgh?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tilbake etter en deilig tur i det fine, friske været. :smilbla: Typisk lørdagsformiddag-scenario, der både jeg og sambo tøfler rundt iført superundertøy når vi kommer hjem fra tur. Vi er så lekre, atte! :ler:

Oi, ja det så herlig ut! Men på websiden er det bare bilder med sol på, og det har man jo definitivt ingen garanti for i Skottland :ler:.

Hva fikk dere med dere da dere var i Edinburgh?

Sant nok, Skottland er ikke et sted man reiser for klimaets skyld. Vi var riktignok heldige med været da vi var i Skottland i fjor, det var verre på Shetland. Der regnet det nesten konstant, men det var flott likevel.

Vi gjorde egentlig ikke så mye i Edinburgh, ruslet litt rundt i byen, var på Edinburgh Castle og tok en runde med sightseeingbuss. Og så insisterte jeg på at vi måtte spore opp Oxford Bar, stampuben til en av mine favorittkrimhelter, Inspector Rebus. ;) Utrolig morsomt, skikkelig brunt sted, der jeg oppdaget at han som stod bak disken faktisk var "Harry the Barman" som han kalles i bøkene. Et definitivt høydepunkt! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres kjent ut... :sjenert: Er imidlertid ikke heeeelt sikker på at samboeren min er enig. Han er heller ikke overbevist om at jeg ikke tuller når jeg insisterer på at jeg ønsker meg bokhylle i julegave, men det gjør jeg faktisk. :ler:

:ler: Bokhylle holder jeg på å fikse meg selv, men jeg synes allerede jeg hører diverse familiemedlemmer når de snart spør hva jeg ønsker meg til jul og jeg svarer bøker. "Men du har jo så mange fra før", er svaret jeg pleier å få. :roll:

Det er nettopp det som er problemet mitt når jeg handler etter innfallsmetoden - jeg kjøper et eller annet som ser veldig godt ut i butikken, men så kommer jeg ikke på noe å bruke det til når jeg kommer hjem, slik at hva-det-nå-måtte-være blir liggende å dø i kjøleskapet.  :sjenert: Ergo må jeg først bestemme meg for hva jeg skal lage, og så lage handleliste ut fra det. Skulle det være noe jeg ikke får tak i så improviserer jeg og bruker noe annet i stedet.

Vi hadde forøvrig en av våre "nesten-vegetar"-favoritter i går; pasta med brokkoli, hvitløk og ansjos (men regner med det blir godt selv uten ansjosen, om enn litt tammere). Cluet er å skjære brokkolistilken i små terninger og la dem surre lenge i litt smør sammen med hvitløken og ansjosen - får en utrolig god smak! Resten av brokkolien deles i buketter og kokes de siste minuttene med pastaen. Til slutt blander jeg alt og har i en god dose revet parmesan. Veldig godt! (tror det står at det skal være chiliflak i originaloppskriften, det husker jeg aldri å kjøpe, men det kan kanskje gi litt ekstra smak om man ikke vil bruke ansjos?) :)

God helg til deg også, salsera! :vinke:

Problemet mitt er at når jeg ikke handler etter innfallsmetoden kommer jeg enten hjem med tomt bærenett eller jeg må innom en rekke butikker for å få tak i det jeg ønsker meg. Har jeg tenkt å handle sopp, er soppen dårlig. Skriver jeg auberginer og brokkoli på lista, har de ingen auberginer på butikken og brokkolien er gul... Ok, ikke alltid da, men ofte. Men jeg har prøvd meg på en ukesmeny igjen i dag, basert på ting jeg hadde i kjøleskapet og hva vi fant på handleturen i dag. Så kanskje du har smittet meg litt alt? :)

Den pastaretten høres god ut. Kanskje jeg kan bytte ut ansjosen med soltørkete tomater?

Men nå begynner jeg å bli sulten, så jeg får lage chapatideig. I kveld skal vi kose oss med indisk mat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler: Bokhylle holder jeg på å fikse meg selv, men jeg synes allerede jeg hører diverse familiemedlemmer når de snart spør hva jeg ønsker meg til jul og jeg svarer bøker. "Men du har jo så mange fra før", er svaret jeg pleier å få. :roll:
Jepp, den har jeg også hørt noen ganger. Skjønner de ikke at det ikke er noe som heter "for mange bøker"? ;) Bygger du bokhylle selv? Det hadde vært den store drømmen, bibliotek med bokhyller fra vegg til tak, men det får vente til vi kjøper større bolig, så foreløpig har jeg stort sett billige bokhyller fra Binders. Ikke så lekre, men de får duge inntil videre.

Så kanskje du har smittet meg litt alt? :)
Hadde aldri trodd jeg skulle ta den setningen som et kompliment. :ler:

Den pastaretten høres god ut. Kanskje jeg kan bytte ut ansjosen med soltørkete tomater?
Det burde nok funke, fortell hvordan det går om du prøver, da! :)

Åhhh, indisk mat er kjempegodt! Ha en fin kveld! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du på Sonja Lee i Argentina i dag? Hun ville ha biffen sin gjennomstekt, trodde ikke det fantes en kokk i verden mener at gjennomstekt biff er verd å bruke kallorier på å tygge :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...