Gå til innhold

Nevrotiske notater


Nilma

Anbefalte innlegg

Byggryn er en av mine favoritter, jeg bruker det alt for sjelden fordi jeg glemmer å legge i bløtt. Kanskje jeg skal gjøre det i dag, for de kan jo fryses ferdig kokte... Puy-linser kjenner jeg overhode ikke til, men nå ble jeg nysgjerrig, så kanskje jeg også må prøve :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du noen byggrynsfavoritter å anbefale, Fakse? Jeg har som sagt liten erfaring med det, men det høres spennende ut, så noen tips hadde vært kjekt. :) Puy-linser er godt ja, jeg har særlig brukt det til fisk.

Endret av Nilma
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:Gjesp: Trøtt for tiden, jeg har så å si akkurat våknet etter to timer i totalt koma på sofaen. :overrasket: Det kan selvsagt ha noe med spaserturen i frisk vind og etterfølgende pinnekjøttmiddag og juleøl å gjøre, men likevel. Hvis jeg slapper like mye av resten av helga kan jeg ikke skjønne annet enn at jeg må være litt sprekere på mandag. ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så deilig med en sløv helg da, jeg er overbevist om at man trenger noen sånne for å komme seg gjennom mørketida!

Når det gjelder byggryn har jeg egentlig ingen oppskrifter. Jeg synes bare det er veldig godt, så når jeg har det for hånden (det vil si ferdig bløtt og kokt i passelige porsjoner i fryseren) så dæsjer jeg det oppi der det faller seg, men da mesti supper selvfølgelig. Er ikke noe for gammeldagse desserter egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innom med en liten hilsen.

Vi har hatt svigerfamiliebesøk i helgen. Nå er samboer ute og spiser sammen med dem og jeg kan endelig slappe av med å bygge sammen en kommode og vaske litt klær. :ler:

Og kanskje blir de borte så lenge at jeg rekker å tenke litt på ukesmeny også. Jeg vil prøve å få den rutinen, for de to siste ukene gikk det jo så fint. Det var virkelig deilig å ikke vri hodet sitt hver dag.

Ha en fin søndag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så deilig med en sløv helg da, jeg er overbevist om at man trenger noen sånne for å komme seg gjennom mørketida!

Det tror jeg du har helt rett i. Ikke minst følte jeg behov for en slik helg da det her om dagen gikk opp for meg at vi har så å si alle helgene frem til jul booket med et eller annet. Bare hyggelige ting riktignok; middagsbesøk, ferie, julebord og burdagsselskap - men likevel litt slitsomt.

Håper du også har hatt en fin og avslappende helg, Fakse! :)

Innom med en liten hilsen.

Vi har hatt svigerfamiliebesøk i helgen. Nå er samboer ute og spiser sammen med dem og jeg kan endelig slappe av med å bygge sammen en kommode og vaske litt klær. :ler:

Og kanskje blir de borte så lenge at jeg rekker å tenke litt på ukesmeny også. Jeg vil prøve å få den rutinen, for de to siste ukene gikk det jo så fint. Det var virkelig deilig å ikke vri hodet sitt hver dag.

Jeg skjønner at vi ikke har heeelt samme definisjon av å slappe av. ;) Ukesmeny er en fin ting, det minner meg på at jeg ikke er riktig ferdig med min. *tenke*

Gresskarsuppen ble forresten kjempegod, den falt i smak hos både meg og sambo. Jeg synes det var veldig godt med villris i, det ga veldig god smak og litt tyggemotstand.

Ha en fin søndag du også, salsera! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå tror jeg at jeg snart skal stikke av fra cupfinalegnålet i stua og gå ut på kjøkkenet og pusle litt. ;) Skal lage fiskegrateng til middag, så da lager jeg dobbel porsjon og fryser ned den ene ustekt (eller kanskje tredobbel, har tatt opp en stor pakke torsk). Veldig greit å ha på lur til en travel dag senere.

I tillegg har jeg tenkt å prøve meg på Sticky Toffee Pudding for første gang. Jeg smakte det i England i sommer, og falt fullstendig for det. :sikle: Merkelig nok, for jeg er overhodet ikke noe glad i søte kaker, og STP er jo så søtt og klissete som man får det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jamen tror jeg ikke at det hjalp å hvile godt ut i helgen - tidlig til sengs hver kveld, og to timers middagshvil både lørdag og søndag :sove: - i dag våknet jeg før klokka ringte og følte meg riktig så sprek.

Latskap er undervurdert! :Hehe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hyggelig at gresskarsuppen falt i smak. Jeg var nesten litt nervøs for at du ikke ville like den. :ler:

Slappe av er relativt. Alternativet til å skru sammen møbler var å være med svigerfamilien på middag, og etter to dager med besøk var det deilig med litt alenetid. ;)

Suppen til Piaf er forresten veldig god, så du kan glede deg til middagen i morgen!

Og så har jeg et matspørsmål... Jeg klarer ikke helt å bestemme meg for hva jeg skal servere på fredag (vi får besøk). jeg tenkte litt på Piafs pai med purre, chevre og valnøtter siden det er så mye purre å få tak i nå. Men jeg vil gjerne servere noe til. Eller jeg lager noen forskjellige småretter. Kanskje du (eller andre her inne hos deg) har noen gode ideer?

Hvordan ble egentlig Sticky Toffee Pudding?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen grunn til bekymring, salsera, suppen var deilig (men jeg kjenner igjen det med å være nervøs når man anbefaler en oppskrift ;)).

Suppen til Piaf er forresten veldig god, så du kan glede deg til middagen i morgen!

Ser ut som om jeg må utsette den en dag, vi hadde besøk i går, og det ble så mye lasagne og focaccia (og rødvin :sjarmor:) igjen at jeg tror vi må ha rester i dag.
Og så har jeg et matspørsmål... Jeg klarer ikke helt å bestemme meg for hva jeg skal servere på fredag (vi får besøk). jeg tenkte litt på Piafs pai med purre, chevre og valnøtter siden det er så mye purre å få tak i nå. Men jeg vil gjerne servere noe til. Eller jeg lager noen forskjellige småretter. Kanskje du (eller andre her inne hos deg) har noen gode ideer?

Pai er ikke noe jeg lager så ofte, så der har jeg dessverre få idéer. Når det gjelder småretter er jeg stor fan av libanesiske mezze, og der er det jo veldig mye god vegetarmat, så kanskje det kunne være noe for deg? I så fall har jeg nok noen tips å komme med.

Hvordan ble egentlig Sticky Toffee Pudding?

Sticky Toffee Pudding ble veldig godt, utrolig søtt og mektig, men nydelig. Et typisk eksempel på at for mye av det gode er deilig. :sjarmor:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder småretter er jeg stor fan av libanesiske mezze, og der er det jo veldig mye god vegetarmat, så kanskje det kunne være noe for deg? I så fall har jeg nok noen tips å komme med.

De tipsene vil jeg svært gjerne ha!

Fikk akkurat mail fra hotellet i Wien om at de har greid å ordne billetter til Wiener Philharmoniker til oss. :hoppe:

Det høres jo flott ut! Hvor lenge skal dere være i Wien? Jeg har jo lagt merke til at du har planlagt restaurantbesøkene grundig. ;) Er det julemarked alt i Wien når dere drar, eller er det for tidlig for det ennå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tipsene vil jeg svært gjerne ha!

Det høres jo flott ut! Hvor lenge skal dere være i Wien? Jeg har jo lagt merke til at du har planlagt restaurantbesøkene grundig. ;) Er det julemarked alt i Wien når dere drar, eller er det for tidlig for det ennå?

Her ligger noen tips og oppskrifter jeg har lagt inn tidligere (du får bare overse dem med kjøtt ;) ). granateplesalaten er helt herlig. Jeg har nok noen tips til, men da må jeg titte i noen kokebøker og det er jeg litt for trøtt til nå. Skal prøve å få tid i morgen kveld. :)

Vi skal være i Wien i 4 dager. Restaurantbesøkene begynner å falle på plass ja, men hvordan vi skal rekke over alle kaféene jeg har lyst å besøke, det lurer jeg på. :klø: De fleste julemarkedene er åpnet når vi kommer, ja, tidspunktet er jo ikke heeeeelt tilfeldig valgt (nevnte jeg at jeg er glad i å planlegge ting? :sjenert: ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det blir nok pai på oss i morgen (selv om jeg fremdeles ikke har bestemt meg for tilbehør), men snart skal vi ha en liten vennefest (en slags innvielsesfest), så da får jeg bruk for småretter! Jeg tror jeg får ønske meg en food processor (eller gavekort til en butikk hvor det selger det) til jul. Hjemmelaget hummus (og falafel) høres veldig fristende ut.

Det er utrolig hvor mange kafebesøk man kan flette inn i løpet av en dag. :sjarmor: Mitt problem sist vi var på ferie, var at jeg ikke hadde tilgang på kjøkken. Markedene bugnet over av deilige ting, og jeg hadde ikke mulighet til å lage noe av dem! :sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom forresten over et muskatgresskar i dag, så det ble innkjøpt. Tror jeg må prøve den risottoen din snart. Søtpotet ble det også, så nå blir det snart søtpotetsuppe med ingefær igjen. :hoppe: Og noe annet. :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir nok pai på oss i morgen (selv om jeg fremdeles ikke har bestemt meg for tilbehør), men snart skal vi ha en liten vennefest (en slags innvielsesfest), så da får jeg bruk for småretter! Jeg tror jeg får ønske meg en food processor (eller gavekort til en butikk hvor det selger det) til jul. Hjemmelaget hummus (og falafel) høres veldig fristende ut.

Bra du ikke hadde akutt bruk for mezze-oppskrifter, jeg hadde så mye å gjøre i går at jeg ikke kom meg inn hit. Food processor høres ut som et bra julegaveønske, jeg er fryktelig glad i min - ikke minst til å lage hummus. Falafel har jeg bare spist på libanesisk restaurant, men det er jo knallgodt, så jeg har lyst til å prøve å lage selv. Skal prøve å få lagt inn noen oppskrifter på mezze etterhvert. :)

Det er utrolig hvor mange kafebesøk man kan flette inn i løpet av en dag. :sjarmor: Mitt problem sist vi var på ferie, var at jeg ikke hadde tilgang på kjøkken. Markedene bugnet over av deilige ting, og jeg hadde ikke mulighet til å lage noe av dem! :sur:

Ja, jeg har kommet frem til at vi må ha morgenkaffe, formiddagskaffe, etter-lunsj-kaffe, ettermiddagskaffe og kaffe etter middagen - minst! ;) Å være på ferie og se bugnende markeder og butikker med alt mulig spennende som vi ikke har her gjør meg alltid dypt misunnelig. Hvor var du hen da?

Spennende å høre hva du synes om risottoen om du lager den! :)

Endret av Nilma
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi har bedt venner på middag i kveld, så jeg begynte å forberede en del av maten i går kveld, for at det ikke skulle bli sånt stress i dag. Har planer om å servere indisk mat, så i går laget jeg lam rhogan josh og la kyllinglår i tandoorimarinade. Dessuten bakte jeg en kakebunn og laget fyll til den, sånn at det bare er å montere den i dag. Faktisk andre gang jeg baker på en uke, det må være noe i nærheten av rekord. :overrasket:

Som vanlig fikk jeg det for meg at det sikkert blir for lite mat (noe som til dags dato ikke har skjedd ;)), så på vei til trening stakk jeg innom en butikk for å kjøpe litt ekstra lammekjøtt, men det hadde de selvsagt ikke, så jeg kjøpte oksekjøtt i stedet. Jeg tenkte egentlig å ha det sammen med lammegryten, men kanskje jeg lager en egen rett i stedet, morsomt med litt å velge i.

I tillegg skal jeg bake naanbrød, lage raita og en eller annen grønnsakrett (tror det blir en variant med blomkål og erter). :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar middagen ble vellykket?

Indisk mat er en av favorittene våre også.

Har du forresten noen tips om hva jeg bør se etter ved en food processor? Jeg søkte litt på nettet, men jeg ente opp mer forvirret enn før.

Tror jeg trenger en kopp kaffe til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Middagen var vellykket, alle ble veldig mette og fornøyde. :) Indisk mat er nammenam, dessverre finnes det ingen indisk restaurant her i byen, så jeg må pent lage selv om jeg vil ha. ;)

Har ingen universaltips når det gjelder foodprocessor, men selv har jeg denne, og er i grunnen veldig fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Nilma! :)

Å være på ferie og se bugnende markeder og butikker med alt mulig spennende som vi ikke har her gjør meg alltid dypt misunnelig.

Måtte bare kommentere din og salseras felles frustrasjon - kjenner meg også godt igjen. ;) Kjedelig å bo på hotell utenlands og vandre rundt med all verdens deilige, billige råvarer rundt seg på alle kanter. Mitt tips er å leie seg hus/leilighet, og gjerne også bil, fortrinnsvis i Frankrike, :ler: og ha seg en skikkelig markeds- og matlagingsferie.

Jeg synes dette er den mest behagelige ferieformen jeg har forsøkt - kanskje et tegn på at jeg begynner å bli gammel? :sjenert:

Endret av piaf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...