Gå til innhold

Nevrotiske notater


Nilma

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Mathimmelen går også under navnet Meinl am Graben. ;) Fantastisk butikk!

Dessverre var jeg så sårbeint etter en lang dags gåing at jeg ikke orket å bruke så mye tid der jeg gjerne ville, men jeg rakk da å kjøpe med meg noen godbiter; kaffe, te, sjokolade (både til å spise og drikke), tørkede morkler, andepaté, belugalinser, rød ris fra Camargue, tegelé.... (Husker ikke alt i farten, noe ligger i samboerens bagasje, og han kommer ikke hjem før i morgen.) Skulle gjerne brukt mer tid der, ikke minst til å utforske diskene med oster og spekemat og denslags, men var rett og slett for sliten. :tristbla: Men en flott opplevelse for en matnerd var det likevel! :-D

Ellers kom vi over en bod med et fantastisk utvalg av honning på et av julemarkedene - mørk, lys, fra forskjellige blomster, med nøtter osv - der gikk jeg litt amok og handlet honning nok for de nærmeste fem årene eller så (men jeg har planer om å gi bort en del, altså, i likhet med noe av sjokoladen ;) ).

I tillegg spiste vi selvsagt mye god mat, høydepunktet var middagen siste kvelden: paté av kanin og foie gras, gjørs med ricottaravioli og glasert agurk, oksefilét med rødvinsrisotto og kastanjeparfait med sjokolademousse. Selvsagt med passende viner til. O lykke! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på deg salsera! :vinke:

Håper du ikke stresser for mye nå da, eller at det er hyggelige ting som juleforberedelser du holder på med. Hyggelig at du stikker innom! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kommer snart samboeren hjem! :hoppe: Ikke det at vi har vært fra hverandre sååå lenge da (siden søndag), og jeg har kost meg veldig i mitt eget selskap, men det skal bli koselig likevel. :)

Dessverre er det bare i dag vi får anledning til å kose oss alene sammen; i morgen skal vi på en sammenkomst med kollegene hans og lørdag skal vi i bursdag. Dessuten må han jobbe både lørdag og søndag formiddag. :forvirret:

Jul er koselig, men det kan bli litt mye med sammenkomster både her og der (vi skal på en felles jobbgreie neste fredag) og venner som er så lite praktisk anlagte at de har bursdag like før jul. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jul er koselig, men det kan bli litt mye med sammenkomster både her og der (vi skal på en felles jobbgreie neste fredag) og venner som er så lite praktisk anlagte at de har bursdag like før jul. ;)

Huff, dette kjenner jeg også på for tiden - det topper seg noe enormt med arbeidsmengde i jobben før jul (og i julen, for sikkerhets skyld :frustrert: ), samtidig som jeg skal kjøpe gaver, skrive julekort, planlegge innkjøp og middager til jul med besøk i flere dager (egentlig hyggelig, men ikke når det ikke er tid til overs), vaske hus og være sosial. :forvirret:

*har dårlig dag*

Hyggelig å drømme seg litt bort i lenken til mathimmelen, da - takk for den! :) Ser for meg at besøket der må ha vært både fantastisk og frustrerende (umulig å rekke over alt?). :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huff, dette kjenner jeg også på for tiden - det topper seg noe enormt med arbeidsmengde i jobben før jul (og i julen, for sikkerhets skyld :frustrert: ), samtidig som jeg skal kjøpe gaver, skrive julekort, planlegge innkjøp og middager til jul med besøk i flere dager (egentlig hyggelig, men ikke når det ikke er tid til overs), vaske hus og være sosial. :forvirret:
Phuh, det hørtes ut som litt i meste laget, ja. Heldigvis har jeg ikke så mye stress bortsett fra de sosiale forpliktelsene; julegaver synes jeg stort sett det er morsomt å kjøpe (og jeg har ikke så mye igjen), og mat og innkjøp og sånt trenger jeg ikke tenke så mye på, i og med at vi skal reise til familien min i julen. :sjarmor:

*har dårlig dag*
:klem: Uffda, håper du rekker å kose deg litt innimellom alt stresset.

Hyggelig å drømme seg litt bort i lenken til mathimmelen, da - takk for den! :) Ser for meg at besøket der må ha vært både fantastisk og frustrerende (umulig å rekke over alt?). :ler:

Akkurat sånn var det, ja. Jeg kunne gladelig ha brukt et par dager der, hadde det ikke vært for at vi hadde et par andre ting vi gjerne skulle ha sett og gjort mens vi var i Wien. ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klem: Uffda, håper du rekker å kose deg litt innimellom alt stresset.

Takk for sympati! :)

Var ikke helt høflig å syte om mitt i dagboken din, da. :sjenert:

Det gikk heldigvis bedre etterhvert i går, vi fikk kjøpt en del gaver og spiste middag på en koselig kombinert fiskebutikk og kafé, selvsagt med kun fiskeretter på menyen. Tradisjonell og traust kost, men laget fra grunnen uten juks - fantastisk at det finnes sånne steder!

Og så fikk jeg dessert i tillegg, så da ble jeg ihvertfall blid igjen. :ler:

Ha en god helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke helt høflig å syte om mitt i dagboken din, da. :sjenert: 

:ler: Heeeelt i orden!

Høres ut som om dagen din ble bra etterhvert. :)

Vi skal på et "minijulebord" med jobben til samboeren i kveld (vi jobber faktisk samme sted, bare i forskjellige avdelinger, så i dette tilfellet er jeg med som partner). Stedet vi skal være på er hyggelig nok, og har god mat til vanlig, men jeg er mer enn bare litt skeptisk til julemat tilberedt i store mengder. Dessuten skjønner jeg ikke hvorfor det er nesten klin umulig å få noe annet i tiden før jul, man blir jo lut lei før jula faktisk er der. :forvirret: (Nå vet jeg riktignok ikke helt sikkert at det blir julemat, men jeg har en mistanke.)

En riktig god helg til deg også, piaf!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God tur på minijulebord, og god helg :vinke:

og jeg tror du har helt rett når det kommet til at dere får julemat. ;) Sånn er det visst bare..nå er det snart jul, og da skal du like å spise mengder med julemat. For det har noen bestemt. Ellers så er jeg glad jeg ikke jobber i matbransjen lenger, for da blir en lei julemat allerede en gang tidlig i november... :nisse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Irie! :)

Stemmer, vi fikk julemat ja. ;) Faktisk var det overraskende godt, men først ribbe og så pinnekjøtt ble litt i voldsomste laget, det hadde holdt lenge med én av delene. Desserten var nesten høydepunktet, deilig blåbærpannacotta (jeg satt og fryktet ris- eller multekrem under hele middagen :ler: ).

Lørdag var vi i bursdag, så det har vært en travel helg. Veldig hyggelig, men litt slitsomt, så i går lå jeg stort sett strak ut på sofaen og slappet av.

I dag har jeg store planer om å gjøre ferdig julegavehandlingen, i hvertfall mer eller mindre. I det minste må jeg gjøre ferdig de gavene som skal sendes, resten tar jeg om jeg føler meg inspirert. :nisse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg spiste vi selvsagt mye god mat, høydepunktet var middagen siste kvelden: paté av kanin og foie gras, gjørs med ricottaravioli og glasert agurk, oksefilét med rødvinsrisotto og kastanjeparfait med sjokolademousse. Selvsagt med passende viner til. O lykke! :)

Damn! Det hørtes helt utrolig godt ut! Ble helt sulten her jeg sitter.

Og så flink du er som snart er ferdig med julegavene. Jeg har ikke begynt :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Damn! Det hørtes helt utrolig godt ut! Ble helt sulten her jeg sitter.
Det var like godt som det høres ut. :) Jeg må innrømme at jeg ikke skjønner meg helt på folk som stort sett spiser på PizzaHut og Burger King når de er på ferie, å spise spennende mat er jo halve opplevelsen (minst!).
Og så flink du er som snart er ferdig med julegavene. Jeg har ikke begynt :sjenert:

Du har jo vært travelt opptatt, så du er absolutt unnskyldt.

Jeg ble ikke ferdig i går heller, fikk handlet et par ting, men mangler enda noe. Dessuten finner jeg ikke fine merkelapper, alle er fulle av nisser og denslags.:sur: Jeg har ikke fullt så stor toleranse for dilldall på julepakkene som på juletreet. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var like godt som det høres ut. :)  Jeg må innrømme at jeg ikke skjønner meg helt på folk som stort sett spiser på PizzaHut og Burger King når de er på ferie, å spise spennende mat er jo halve opplevelsen (minst!). Du har jo vært travelt opptatt, så du er absolutt unnskyldt.

Jeg er (sikkert veldig uventet;)) bare SÅ enig med deg i dette! Og man behøver jo faktisk ikke spise dyrt for å spise spennende heller. For all del, det er jo deilig å spise dyrt og eksklusivt noen ganger om man har råd til det, men det finnes jo utallige spennende småsteder der man får lokale retter eller mat det ikke er like bra tilgang til hjemme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var like godt som det høres ut. :)  Jeg må innrømme at jeg ikke skjønner meg helt på folk som stort sett spiser på PizzaHut og Burger King når de er på ferie, å spise spennende mat er jo halve opplevelsen (minst!). Du har jo vært travelt opptatt, så du er absolutt unnskyldt.

Jeg er også helt enig i dette. Dvs, det finnes steder i verden hvor maten rett og slett ikke er etter min smak, og hvor jeg har måttet ty til MacDonalds, men det er heldigvis sjelden. Som oftest er lokal mat fantastisk. *drømmer seg tilbake til Asia*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er (sikkert veldig uventet;)) bare SÅ enig med deg i dette! Og man behøver jo faktisk ikke spise dyrt for å spise spennende heller. For all del, det er jo deilig å spise dyrt og eksklusivt noen ganger om man har råd til det, men det finnes jo utallige spennende småsteder der man får lokale retter eller mat det ikke er like bra tilgang til hjemme :)

Jepp, det trenger ikke være dyrt og fancy, det viktigste er å smake sånt som vi ikke spiser så mye av her hjemme. Vi prøver imidlertid alltid å få lagt inn en eller to litt luksuriøse middager når vi er ute og reiser. ;)

Jeg må innrømme at mat er den budsjettposten jeg er minst villig til å kutte når jeg er på ferie, da bor jeg heller enklere. Blir veldig fascinert når jeg leser på f.eks. Trip Advisor (særlig London-forumet) om enkelte som gladelig bruker et par tusen kroner pr. natt på hotell, men satser på å spise så mye til frokost at de ikke trenger lunsj og liknende kreative manøvrer. Mulig jeg er ekstremt lite på rommet når jeg er på ferie, men så lenge det er rent og billig er jeg strålende fornøyd, jeg ville i hvertfall ikke ofre god mat for et litt større eller finere rom (kanskje heller ikke så uventet :sjenert:).

Jeg er også helt enig i dette. Dvs, det finnes steder i verden hvor maten rett og slett ikke er etter min smak, og hvor jeg har måttet ty til MacDonalds, men det er heldigvis sjelden. Som oftest er lokal mat fantastisk. *drømmer seg tilbake til Asia*

Etter å ha sett et par Lonely Planet-programmer om matvaner rundt om i verden kan jeg skjønne at MacDonalds av og til fortoner seg som en god idé. :ler:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jepp, det trenger ikke være dyrt og fancy, det viktigste er å smake sånt som vi ikke spiser så mye av her hjemme. Vi prøver imidlertid alltid å få lagt inn en eller to litt luksuriøse middager når vi er ute og reiser. ;) 

Jeg må innrømme at mat er den budsjettposten jeg er minst villig til å kutte når jeg er på ferie, da bor jeg heller enklere. Blir veldig fascinert når jeg leser på f.eks. Trip Advisor (særlig London-forumet) om enkelte som gladelig bruker et par tusen kroner pr. natt på hotell, men satser på å spise så mye til frokost at de ikke trenger lunsj og liknende kreative manøvrer. Mulig jeg er ekstremt lite på rommet når jeg er på ferie, men så lenge det er rent og billig er jeg strålende fornøyd, jeg ville i hvertfall ikke ofre god mat for et litt større eller finere rom (kanskje heller ikke så uventet :sjenert:).

Etter å ha sett et par Lonely Planet-programmer om matvaner rundt om i verden kan jeg skjønne at MacDonalds av og til fortoner seg som en god idé. :ler:

Og jeg må igjen erklære meg totalt enig med deg. Det beste med å spise luksuriøst i utlandet er jo også at det stort sett er billigere enn å spise tilsvarende her hjemme. Vi spiste f.eks en glimrende seksretters middag med utsøkt vin til i Barcelona. Prisen kom på det samme som en middels biffmiddag her hjemme, og vinen hadde restaurantpris tilsvarende pol-pris her i landet(altså ganske billig for eksklusiv vin).

Jeg vil helst ha en OK seng når jeg er på reise. For det første er ryggen og nakken min kresen, og for det andre vil jeg helst ikke ha mannen på andre siden av "sprekken" i to enkeltsenger som er skjøvet sammen. Også vi jeg ha det skikkelig rent og badet bør være såpass OK at jeg ikke føler at det er ekkelt. Det vil si rent og varmt vann med passe trykk i dusjen. Også skal det ikke være røyklukt på rommet eller alt for mye støy (litt kan jeg tåle). Er de kravene tilfredstilt så er jeg fornøyd. Frokost spiser jeg aller helst ikke på hotellet, for der er det jo det samme tilbudet hver dag. Finner heller en koselig frokost-cafe eller liknende. Men om standaren er tilfredstillende i følge mine krav har mer med hvor man er enn hva man betaler å gjøre har jeg funnet ut. I London er det omtrent umulig å oppdrive et hotell som tilfredstiller de kravene jeg har med mindre man betaler for skikkelig luxus. På landsbygda i Spania var det derimot bra forhold selv på de billigste hotellene vi fant. Ja, selv campinghyttene hadde bra standard :)

Usj, nå fikk jeg lyst til å reise igjen. Tror vi må planlegge neste års ferie snart :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Fakse her - jeg vil helst ha både fint hotellrom med behagelig seng og skikkelig gode måltider når jeg er ute og reiser. :sjarmor::ler:

Endret av piaf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Fakse her - jeg vil helst ha både fint hotellrom med behagelig seng og skikkelig gode måltider når jeg er ute og reiser. :sjarmor:  :ler:

Jeg er absolutt ikke uenig med dere, jeg vil selvsagt helst ha begge deler, jeg er jo meget glad i komfort. ;) Jeg er bare fascinert over dem som sover i palass og spiser på MacDonalds (for å sette det litt på spissen); MÅ jeg velge, velger jeg god mat.

Men som Fakse sier, så er det jo stort sett London - i hvert fall av stedene jeg har vært - der dette er en særlig aktuell problemstilling. Mange andre steder kan man jo få i pose og sekk uten å blakke seg, særlig hvis man leter litt rundt etter hotelltilbud. Vi bodde her da vi var i Wien, og betalte vel bare snaut 100€ pr. natt. Me like! :sjarmor:

Endret av Nilma
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, i kveld er det førjulsfest på jobben. Kan ikke si at jeg har veldig lyst til å dra, var jo ute både fredag og lørdag forrige helg, og bortreist de to helgene før det, så en skikkelig sløvehelg hjemme er det jeg har mest lyst på. Heldigvis har vi ingen forpliktelser lørdag og søndag, så da skal det slappes av! :)

Lørdag tenkte vi å spise frokost på kafé, før vi kosehandler de siste småtingene til julegaver. Senere på kvelden skal jeg lage en god middag for å feire at vi har vært sammen i fem år i disse dager. :hjerte:

Foreløpig meny er kamskjell med juliennegrønnsaker til forrett, deretter biff med trøffelpotetmos og portvinssaus, og så tror jeg rett og slett det blir is til dessert. Hadde egentlig tenkt å lage Sticky Toffee Pudding, men med tanke på den forestående julen tror jeg at vi sløyfer det. ;)

Hvis noen har forslag til tilbehør til middagen tas det i mot med takk! Asparges eller aspargesbønner er favorittene våre til gode kjøttmiddager, men det er jeg litt lei, dessuten er vel ikke kvaliteten på topp på denne tiden. Jeg tenkte i hvertfall på å ha stekt sopp til, men hva mer? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...