Gå til innhold

Nevrotiske notater


Nilma

Anbefalte innlegg

:vinke: Hei, Irie, hyggelig med besøk!

Ja, den signaturen er litt fin, jeg har dog ikke brukt den i praksis enda. ;)

Du er selvfølgelig hjertelig velkommen til å følge med og komme med innspill, det er alltids plass til en matnerd til. :) Er det noe spesielt du liker å lage?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er nok litt som dere, liker best å lage middager og er ikke så stor på baking ;)

Jeg skulle så gjerne vært flink til å "smelle" sammen noe når man får gjester. Men vaffler er jo alltid en hit da :ler:

Men jeg er veldig glad i å lage mat, og liker å prøve nye ting, og det er kjekt med litt inspirasjon fra omverdenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle så gjerne vært flink til å "smelle" sammen noe når man får gjester.

Ja, ikke sant? :ler:

I dag skal jeg på jentetur i byen med en venninne. Shoppe litt og så gå å ta en matbit. Gleder meg! :)

Jeg trenger nye høst-/vintersko, men det spørs om jeg finner noen. Jeg er veldig flink til å shoppe sommersko, men vintersko.... :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dere ikke noe glade i å bake?

Jeg er motsatt, ikke så glad i lage middagsretter, men veldig glad i å bake. Kaker, vel og merke. Dessverre føler jeg ikke at jeg kan lage kake så ofte som jeg vil :sjenert:

Alt vel, Nilma?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dere ikke noe glade i å bake?

Jeg er motsatt, ikke så glad i lage middagsretter, men veldig glad i å bake. Kaker, vel og merke. Dessverre føler jeg ikke at jeg kan lage kake så ofte som jeg vil :sjenert:

Alt vel, Nilma?

Nei, baking er nok ikke min sterke side. For så vidt greit når det gjelder kaker, det er jeg (med få unntak) ikke så veldig glad i, men jeg skulle gjerne bakt brød oftere. Hjemmebakte brød er jo såååå mye bedre enn kjøpte. På den andre siden har nå kantina på jobb begynt å selge brød fra favorittbakeriet mitt til å ta med hjem, sånne ordentlig gode bakt i steinovn. Veldig praktisk! :sikle:

Alt er vel med meg, takk. :) Det eneste er at jeg er fryktelig trøtt for tiden :Gjesp:, og det medfører jo blant annet at jeg ikke har kommet særlig lengre i "Mitt navn er Karmosin". Har du kommet noe lengre på den, Ciara?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så bra at du likte den stekte kålen, Irie, det er alltid så hyggelig når man anbefaler noe som faller i smak. :) Selv fikk jeg så lyst på colcannon da jeg nevnte det i kål-tråden din at jeg blir nødt til å ha det til middag i dag. Tenkte å ha stekt uer, colcannon og grønnsaker av noe slag. Kanskje appelsinkokte gulrøtter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det greit at jeg kommer på middagsbesøk til deg i dag da eller? ;)

Har du forresten sett at det er jazz-festival i byen snart? Lurte på om det kanskje er noe for deg. Jeg er nemlig gressenke da, og det hadde vært koselig å gå på konsert sammen med noen, så om du finner noe på programmet som frister. Jeg er bortreist de to første dagene, men har ellers ingen planer, og kan tenke meg å se det meste :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jazzkonsert høres kjempeartig ut, Fakse! :tommelsmil:

Jeg må innrømme at jeg ikke har allverdens peiling på jazz. Liker det veldig godt, men å skille artister/sjangre fra hverandre er jeg heller dårlig på. :sjenert: Mer sånn: Åh, det var en fin melodi på radioen, var visst noe jazz-greier.... ;)

Det eneste jeg tror utgår er sånne über-eksperimentelle ting, ellers er jeg helt åpen for det meste, så det er bare å komme med forslag om du har noen preferanser. :)

Det er bare å komme på middag, har fått fisken hos broren til samboeren, som ser ut til å ha fått det for seg at vi er fem, ikke to :ler: (les: enorme pakker).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal lage appelsinsaus-fisken din i dag. :) Dvs bruker hyse i stedet for torsk, for jeg synes hyse er så godt.

Ellers hadde de så fin, frisk timian på butikken, så jeg tenkte å bruke det - pleier du ha tørket eller frisk? Og så har jeg noen fine økologiske appelsiner og sitroner, så jeg lurer på å forsøke litt finstrimlet skall i sausen også, for å understreke sitrussmaken.

Ang. baking: Det er brødbakst jeg sliter mest med, jeg også, har et lite kompleks der. :sjenert: Kaker går greit, har noen sikre vinnere i porteføljen, men jeg baker sjelden og glemmer steketider etc fra gang til gang - stekeovnen er nemlig overmoden for utskifting og oppfører seg stikk i strid med alle oppskrifter.

Mulig det hjelper med brødbaksten når jeg snart får min enorme, arvede kjøkkenmaskin i hus. :forvirret: Grove spelt- og havrescones blir imidlertid redningen inntil videre - de tar 5 min å røre sammen, og hever seg så sant man ikke glemmer bakepulveret. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei piaf!

Jeg varierer med frisk eller tørket timian alt etter hva jeg har; har jeg frisk bruker jeg selvsagt det, men hvis ikke synes jeg det funker helt fint med tørket i denne oppskriften.

Jeg så du hadde traumer over kjøkkenmaskinen din :ler: , jeg for min del har kjempelyst på en Kenwood. Det er det mamma har hatt hjemme i alle år, så jeg er vokst opp med det og synes den er super. Jeg innbiller meg også at den er mer anvendelig mht. ekstrautstyr og sånt enn KitchenAid, men KA er jo til gjengjeld aldeles griselekker da. Enn så lenge blir det vel uansett med drømmen, vi har ikke verdens største kjøkken sånn at den kunne stått fremme, og kjenner jeg meg selv rett blir ikke ting som må hentes fra boden brukt så ofte. :sjenert:

Grove spelt- og havrescones hørtes spennende ut. Du har ikke tilfeldigvis en oppskrift å dele? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du så kjøkkenmaskintråden, ja? :sjenert:

Jeg hadde gått mange runder med meg selv, smørt mannen over lengre tid, og omsider klart å få gjennomslag for å kjøpe Kitchen Aid til tross for høy pris og få praktiske fordeler - alt fordi jeg synes den er så flott. Og får jeg en telefon om at jeg har arvet en nærmest ubrukt Kenwood Major. :overrasket::frustrert: Men jeg er ikke så utakknemlig som jeg kan virke, altså, jeg er glad for den... tror jeg. :ler: Men som du sier: Den tar uforholdsmessig mye plass.

Snart blir det imidlertid mer benkeplass og bedre organisering av kjøkkenet hos oss: Vi skal totalrenovere. Meeen... det tar tid å planlegge for at alt skal være godt gjennomtenkt og bli perfekt, som du kanskje kan forestille deg. :rodme:

Grove spelt- og havrescones hørtes spennende ut. Du har ikke tilfeldigvis en oppskrift å dele? :)

Her er oppskriften - helt hjemmelaget. Smaker definitivt best nystekte. :)

Grove speltscones

150 g sammalt spelt (merke Helios demeter)

100 g siktet spelt

4 ss små havregryn

1-2 ss havrekli

litt salt

2 toppede ts bakepulver

1 ss vegetabilsk olje

1 egg og 1 eggeplomme

ca. 2,5 dl vann

Bland det tørre i en bolle. Rør inn olje, egg og vann. La svelle i 20-30 min (det gjør sconene litt saftigere og mindre smulete). Sett med skje på bakepapir (blir ca. 9 stk), stek ved 225 grader i ca. 17 minutter.

Det kan hende du må prøve deg litt frem med vannmengden, det kommer an på melet. Hvis sconene flyter utover og er flate etter steking, har du brukt for mye vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jazzkonsert høres kjempeartig ut, Fakse! :tommelsmil:

Jeg må innrømme at jeg ikke har allverdens peiling på jazz. Liker det veldig godt, men å skille artister/sjangre fra hverandre er jeg heller dårlig på. :sjenert: Mer sånn: Åh, det var en fin melodi på radioen, var visst noe jazz-greier....  ;) 

Det eneste jeg tror utgår er sånne über-eksperimentelle ting, ellers er jeg helt åpen for det meste, så det er bare å komme med forslag om du har noen preferanser. :) 

Jeg har heller ikke så veldig peiling, så da kan vi jo plukke noe ut i fra hvilket klokkeslett og hvilken dag som passer best ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner forresten godt hva dere sikter til når det gjelder kjøkkenmaskiner. Jeg har en helt super sak fra Bosch som er praktisk og god, men skulle så veldig gjerne hatt en lekker liten KA. Helst i rødt selvfølgelig...

Jeg baker faktisk brød til hverdags da. Det vil si VI baker brød, for jeg lager deig, mens mannen heller i former og vasker utstyret. Gruer meg til å gjøre alt alene nå som han er bortreist, men det går vel på et vis. Jeg er veldig lite glad i kjøpt brød, så det har blitt en vane, akkurat som å vaske badet eller lage middag. Men jeg barker heller ikke noe "unødvendig" som kaker eller rundstykker. Med mindre anledningen krever altså. Ikke det, jeg får det til om jeg prøver, men det er liksom bare ikke så gøy som f.eks en ny og spennende oppskrift på en indisk lammerett. Tror nok ofte man er litt sånn enten-eller, at mange som er glade i å bake ikke er fullt så glade i å eksperimentere med annen mat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du så kjøkkenmaskintråden, ja? :sjenert:
Jepp! :ler:

Her er oppskriften - helt hjemmelaget. Smaker definitivt best nystekte. :)

Hjemmelaget bakeoppskrift?!? :overrasket: *imponert*

Jeg har heller ikke så veldig peiling, så da kan vi jo plukke noe ut i fra hvilket klokkeslett og hvilken dag som passer best ;)

Tror de fleste dagene er OK for meg, jeg er muligens også bortreist den første dagen. Men kanskje ikke kl.9 om morgenen? ;)

Ikke det, jeg får det til om jeg prøver, men det er liksom bare ikke så gøy som f.eks en ny og spennende oppskrift på en indisk lammerett. Tror nok ofte man er litt sånn enten-eller, at mange som er glade i å bake ikke er fullt så glade i å eksperimentere med annen mat?

Sånn har jeg det også, jeg kan hvis jeg , og det blir jo absolutt spiselig, det er bare så kjeeeeedelig. Jeg lager heller middag i fem timer enn å klaske sammen en kake på en halvtime, forstå det den som kan. :sjenert: Tror nok det stemmer at det er en enten-eller ting, det er i hvert fall langt på vei tilfelle i min omgangskrets.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er hyse i appelsin/timiansaus fortært - det ble godt! :)

Jeg gjorde som jeg planla og brukte finstrimlet skall fra 1 appelsin og 1 sitron i sausen, i tillegg til saften fra 2 appelsiner. Syntes den tålte litt mer syre, så det ble en god skvis sitronsaft også. Resultat: Veldig god appelsinsmak, passet godt til fisken. Men jeg kunne nok brukt mer timian, den forsvant litt (tørket smaker kanskje mer?).

Neste gang kunne jeg kanskje også tenke meg å forsøke å surre litt finhakket sjalottløk i smøret før jeg tilsetter mel og sper med melk?

Så retten blir garantert forsøkt igjen - den falt i smak også hos mannen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har hatt en veldig fin ettermiddag og kveld. Det var så deilig vær da vi kom hjem at vi fant ut at middagen fikk vente, så vi tok oss bare litt frukt og gikk en lang tur. Været var skikkelig klart og kaldt, komplett med lav høstsol, så det var utrolig friskt og deilig ute. :smilbla:

Jeg var litt spent på kombinasjonen vi prøvde ut til middag idag; stekt uer med colcannon og appelsinkokte gulrøtter. Det ble faktisk veldig godt (men nå liker jo jeg hva som helst så lenge det innebærer potetstappe i en eller annen form ;) ).

Nå har jeg dusjet og krøpet inn i fleecepysjen, tenker jeg skal sette meg å gjøre litt research til Wienturen neste måned. Jeg koser meg typisk nok nesten like mye med planleggingen som med selve ferien. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekt at du likte "appelsinfisken", piaf, jeg synes det er en super hverdagsmiddag. :)

Neste gang kunne jeg kanskje også tenke meg å forsøke å surre litt finhakket sjalottløk i smøret før jeg tilsetter mel og sper med melk?

Sikkert ikke dumt, nei. Løk er jo godt til det meste. Jeg har av en eller annen grunn vært litt pysete med tanke på ha løk i denne sausen, har vært litt redd for at det skulle overdøve den fine sitrussmaken, men jeg tror jeg må prøve sjalottløk eller Deceptions idé om purre neste gang. Sitronsaft har jeg faktisk brukt som en variasjon sammen med appelsinen noen ganger, og det var jo godt, så det var bra du minte meg på det. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det Irie, god helg til deg også! :)

Jeg har også spelt på handlelisten, håper å få ånden over meg slik at det blir nystekte scones til søndagsfrokosten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...