Gå til innhold

Amme til skolealder?

Fremhevede innlegg

Gjest gjest1
Skrevet
De fleste voksne er i såfall ikke særlig selvstendige. De må jo ha sin mann eller kvinne i senga sammen med seg. ;)

Har barn mindre behov for trygghet og nærhet om natta enn voksne? Høres ikke særlig logisk ut syns jeg.

Ah ja. Sin mann eller kvinne. Ikke barn eller mamma ;)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet
I noen kulturer må små gutter suge fedrene sine til de selv får sin første utløsning, fordi de tror at det er slik guttene blir kjønnsmodne.

:overrasket:

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg har overhodet ikke forståelse for dette her jeg... Leser masse på det forumet nå, og de er jo spinnville hele gjengen.

Gjest Frk Åberg
Skrevet
Jeg tror du ville like deg på forumet

http://ap-norge.com/

Der kan du snakke om langtidsamming, tandemamming, hva du vil, og du vil garantert ikke få noen sure svar. :)

Huff, har vært og lest på forumet, og må si jeg blir litt skremt av en del ting. Intensjonene er gode, men er redd det fort kan produseres "drittunger" av en slik oppdragelse. Barn som er vant til å få viljen sin, og å være midtpunkt i alle sammenhenger. Er redd man gjør barna en bjørnetjeneste - tenker på når de faktisk må forholde seg til grenser og andre barn i barnehage og på skole.

Syns også det er litt skumelt med så spesialiserte fora, hvor man får veldig legitimitet for egne meninger, ved at alle er enige med deg. De som diskuterer der gjør det fordi de er tilhengere av den samme oppdragelsesstilen. Man trenger virkelig en "devil's advocate", altså litt motgang, mener jeg. Man trenger folk som tenker litt annerledes for å få en konstruktiv debatt.

Dette var kanskje litt på siden, men måtte bare få det ut.

Gjest gjest1
Skrevet
Huff, har vært og lest på forumet, og må si jeg blir litt skremt av en del ting. Intensjonene er gode, men er redd det fort kan produseres "drittunger" av en slik oppdragelse. Barn som er vant til å få viljen sin, og å være midtpunkt i alle sammenhenger. Er redd man gjør barna en bjørnetjeneste - tenker på når de faktisk må forholde seg til grenser og andre barn i barnehage og på skole.

Syns også det er litt skumelt med så spesialiserte fora, hvor man får veldig legitimitet for egne meninger, ved at alle er enige med deg. De som diskuterer der gjør det fordi de er tilhengere av den samme oppdragelsesstilen. Man trenger virkelig en "devil's advocate", altså litt motgang, mener jeg. Man trenger folk som tenker litt annerledes for å få en konstruktiv debatt.

:klappe:

Gjest Gjest
Skrevet

I noen kulturer må små gutter suge fedrene sine til de selv får sin første utløsning, fordi de tror at det er slik guttene blir kjønnsmodne.

Jeg synes ikke det er den minste forskjell fra den historien og denne. Dette er bare sykt!!!! ÆSJ!!!!! Skulle ønske jeg ikke hadde sett denne tråden!!

nå ble JEG skikkelig kvalm. Fy flate!!! Men i hvilken kultur er dette? Og hvor er Redd barna? Dette er minst like ekkelt som omskjæing av jenter.

Gjest Gjest
Skrevet
Det kan vel hende at den forrige gjesten rett og slett mente (eller insuinerte) at enkelte mødre ammer barna sine lenge (fram til skolealder), fordi de selv blir seksuelt stimulert av det.

Neida, jeg stilte et spørsmål, jeg, og har fortsatt ikke fått svar. Jeg lurer på om treåringen hennes sover i dobbeltsenga, og spurte konkret om det. hun har valgt å ikke svare.

Gjest Gjest
Skrevet

de fleste har ammesmiley i signaturen og avatar som viser bilde av ungen med puppen i munnen. Uff, for et forum... :overrasket::forvirret:

Gjest King James
Skrevet

Etter min mening er det på grensen til blodskam...Det er bare kvalmt man burde ikke amme barn mer en til de vel er 1 år etter min mening.

Gjest Gjest
Skrevet
de fleste har ammesmiley i signaturen og avatar som viser bilde av ungen med puppen i munnen. Uff, for et forum... :overrasket:  :forvirret:

Hm...skaper fellesskapsfølelse her ved å skape motstand og frakt overfor andre. Kjent taktikk.

Skrevet
Før var det bannlyst med amming, nå er Norge på verdenstoppen i amming!

Det er sunt å amme barna sine, og de blir smartere. Dessuten er det sunt for både mor og barn med brystkos!

http://www.kampdager.no/arkiv/helse/intervju_helsing.html

Linken din omhandler spebarn, ikke barn opp mot skolealder. Det er vel ingen her som har benektet at spebarn bør ammes så sant det er mulig?

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg syns synd på ungene jeg, som må gå rundt og huske at de er blitt ammet. Ikke spør meg hvorfor, men det virker bare ikke riktig i MITT hode.

Eneste minnene jeg har selv er ett flashback med meg som ble avvist. Og det har ikke gjort meg trist og lei!

Skrevet
Hehe, har du lest innleggene selv eller?  :legrine:

Det finnes jo ikke fnutt av sakelige argumenter, bare masse synsing.

Jeg kan heller ikke finne noen saklige argumenter for å amme barnet til skolealder... Eller synes du kanskje dine argument er bedre og mer saklige enn de som er imot langstidsamming?

Jeg venter bare på beviset på at så store barn trenger amming, hva nå enn behovet skulle være. Noen av dere tilhengere som kan komme med forsknings-rapporter eller lignende som tyder på at det er behov? (og jeg trenger ikke AP-retningslinjer, men skikkelige vitenskaplige bevis)

Venter i spenning ;)

Gjest Gjest
Skrevet

Beviset på at store barn helt opp til skolealder (og gjerne ut 1. klasse også) trenger amming er at det er sunt, og trivselsskapende for mor og barn. De knytter tette bånd og føler en samhørighet. Det er behagelig for mor, og ikke skadelig for barna.

I grenda hos oss er vi flere fra gamle barselgruppa som ammer barna til de begynner skolen. Ikke noe gale i det!

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg kan heller ikke finne noen saklige argumenter for å amme barnet til skolealder... Eller synes du kanskje dine argument er bedre og mer saklige enn de som er imot langstidsamming?

Jeg venter bare på beviset på at så store barn trenger amming, hva nå enn behovet skulle være. Noen av dere tilhengere som kan komme med forsknings-rapporter eller lignende som tyder på at det er behov? (og jeg trenger ikke AP-retningslinjer, men skikkelige vitenskaplige bevis)

Venter i spenning  ;)

Åh jeg blir så sliten av at alle roper opp om "BEVIS" "BEVIS" "BEVIS". Det er da vel nok bevis at vi mødrene synes det er sååååå kooooz med en åtte-åring som kroer seg opp i soffan sammen med oss og sutter ivei på puppen. Eller sjuåring. Eller seksåring. Eller fem, fire, tre, to og videre nedover.

Gjest Gjest
Skrevet
Åh jeg blir så sliten av at alle roper opp om "BEVIS" "BEVIS" "BEVIS". Det er da vel nok bevis at vi mødrene synes det er sååååå kooooz med en åtte-åring som kroer seg opp i soffan sammen med oss og sutter ivei på puppen. Eller sjuåring. Eller seksåring. Eller fem, fire, tre, to og videre nedover.

Faktisk bør det være "bevis" nok. Små barn, spesielt sønner, vil senere utvikle et mer positivt forhold til kvinnekroppen, og ha et mer naturlig forhold til sex, kropp og helse.

Jeg vil anbefale flere å delta mer aktivt på andre forum der folk er noe mer liberale til amming av større barn!

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har ingen sterke følelser hverken for eller i mot langtidsamming.

De fleste eksperter er enige i at det er sunt for barnet å bli ammet opp til barnet er 2-3 år, men jeg har ennå ikke sett/hørt en lege/helsesøster/ammeekspert som oppfordrer vestlige mødre til amming ut over tre år.

Det jeg savner er derimot et nyansert bilde av langtidsamming, for eksempel har tannleger oppdaget at det er en klar sammenheng mellom langtidsamming og økt kariesforekomst hos barn.

Ingen "ammeeksperter" opplyser om dette når de forteller om fordelene med langtidsamming...

De opplyser heller ikke om at ALL suging etter 12-24 mnd kan medføre tannstillingsfeil. Vi har alle hørt at dette gjelder for flaske og smokk, men det er ingen som opplyser om at dette også gjelder for amming...

Jeg mener det hadde vært mye lettere om man kunne veie fordeler og ulemper opp i mot hverandre, og avgjøre hvilke argumenter som veier tyngst når en tar avgjørelsen "langtidsamming eller ikke".

I stedet får en kun høre kun de positive sidene, mens de negative effektene blir hysjet ned, eller blir ikke vektlagt.

Gjest Gjest
Skrevet
Beviset på at store barn helt opp til skolealder (og gjerne ut 1. klasse også) trenger amming er at det er sunt, og trivselsskapende for mor og barn. De knytter tette bånd og føler en samhørighet. Det er behagelig for mor, og ikke skadelig for barna.

I grenda hos oss er vi flere fra gamle barselgruppa som ammer barna til de begynner skolen. Ikke noe gale i det!

tannleger oppdaget at det er en klar sammenheng mellom langtidsamming og økt kariesforekomst hos barn.

Ingen "ammeeksperter" opplyser om dette når de forteller om fordelene med langtidsamming...

De opplyser heller ikke om at ALL suging etter 12-24 mnd kan medføre tannstillingsfeil.  Vi har alle hørt at dette gjelder for flaske og smokk, men det er ingen som opplyser om at dette også gjelder for amming...

Hull i tennene og tannstillingsfeil er kanskje ikke skadelig for barna, men kan være temmelig ubehagelig!

Skrevet
Faktisk bør det være "bevis" nok. Små barn, spesielt sønner, vil senere utvikle et mer positivt forhold til kvinnekroppen, og ha et mer naturlig forhold til sex, kropp og helse.

Jeg vil anbefale flere å delta mer aktivt på andre forum der folk er noe mer liberale til amming av større barn!

Det er nok vitenskapelige bevis folk er ute etter. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...