Gå til innhold

Amme til skolealder?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Ja akkurat. Det er definitivt værre å ha en mamma med et sykt forhold til kropp, enn en mamma som ikke har noe imot å amme lenge om barnet vil det.

Fint at du er i stand til å forstå poenget... :klaske:

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Denne diskusjonen tar jo helt av... :overrasket:

Er det så fryktelig ille at enkelte mødre verden over synes det er deilig å kunne amme barna sine til de begynner på skolen? Det må da kunne gå an å ha ulike syn på dette uten å anklage hverandre for incest?

Gjest Gjest
Skrevet
Denne diskusjonen tar jo helt av... :overrasket:

Er det så fryktelig ille at enkelte mødre verden over synes det er deilig å kunne amme barna sine til de begynner på skolen?

Hvis det er der grunnen ligger, så ja, da er det ille!

Skrevet

Det er da pokker ikke naturlig å amme barnet til h*n begynner på skolen! :hakeslepp:

De mødrene som mener det må ha et par skruer løse.

Gjest Gjest
Skrevet

Synes det er flott at folk ammer så lenge barnet ønsker det. Dessuten vil da barnet slutte selv når det føler seg klar for det. Ammer selv sønnen min på ett og et halvt år.Kan ikke skjønne hvordan det kan være sykt...

Gjest Gjest
Skrevet
Synes det er flott at folk ammer så lenge barnet ønsker det. Dessuten vil da barnet slutte selv når det føler seg klar for det. Ammer selv sønnen min på ett og et halvt år.Kan ikke skjønne hvordan det kan være sykt...

Enig med deg, synes folk bør kunne få holde på så lenge de lyster. :)

Gjest Gjest
Skrevet
Og jeg tror noe av grunnen til den enorme kritikken er at vi alle er sjeleglade for at vi ikke har klare minner av at vi suger på mammas pupp, mens vennene våre var ute og spilte fotball...

Du setter jo situasjonen fullstendig på spissen. Dette er en karikatur, og ikke noe som passer som et innlegg i en debatt.

Desverre er ikke verden slik at vi kan spørre barna om det er bra for dem eller ikke. Men vi vet hvordan samfunnet vårt fungerer, og vi vet at gutten i klassen som får skjegg i 3. klasse og ikke får lov til å barbere seg blir mobbet. Vi vet at jenta som først får pupper i klassen blir mobbet. Vi vet at ungen som har en mor eller far som drikker blir mobbet. Vi vet at barnet som bare går i arveklær blir mobbet. Mye av grunnen er fordi man frykter det ukjente.

Og med så sneversynte mødre som deg er det kanskje ikke så rart at barn blir mobbere. Mobbing er ikke noe som selvskrevent eksisterer. Mobbing er blant annet en konsekvens av at barn ikke får sine behov møtt, og blir aggressive.

Men i mine øyne er det ingen forskjell på et stort barn som suger på mors pupp, enn et barn som suger på fars tiss. Det kommer et tidspunkt hvor barnet må ta på seg badetøy på stranda. Og det kommer en tid hvor det ikke lenger er naturlig å amme barnet.

Hjelp. Jeg håper du er i et absolutt mindretall. Og din biologiske forståelse er skremmende. Kvinnebrystet er konstruert for at barn (ikke bare babyer, men barn) skal kunne ta til seg næring av det. Dette er naturens ordning - ikke at vi gir barna være kumelk. Seksualiseringen av kvinnebrystet har nok sin forplantningsmessige upside, men hensikten er først og fremst matstasjon. En penis derimot, er konstruert for helt andre formål. Og jeg synes sammenligningen din er grotesk - spesielt når du vet at andre av debattdeltakerne ammer store barn. Du insinuerer faktisk at det er noe incestuøst over det å amme et stort barn. På den måten fornærmer du ikke bare de som ammer og barna deres, men du bagatelliserer også det barn som har vært utsatt for incest har opplevd.

Gjest Gjest
Skrevet
Det ble vist til studier fra tannleger som viser at barn som suger mye, dvs ammer, bruker flaske, smokk, utover 2-3 års alderen er mer utsatt for alvorlige kariesangrep og tannstillingsfeil.  Risikoen var enda større hvis det ble ammet eller brukt flaske på natten!

Dette er etter min mening en skadevirkning!

Brystmelk er "noncariogenic", den skader ikke RENE tenner (slik som ku melk eller saft). Brystmelk inneholder også en enzyme som beskytter munnhulen.

Gjest Gjest
Skrevet

Brystmelk er sunt året rundt. :) Når vi skal kose oss som familie, ligger mannen på ene siden og suger pupp, og guttungen på 4 år på andre siden.

Utrolig nytelse! :)

Gjest Gjest
Skrevet
Brystmelk er "noncariogenic", den skader ikke RENE tenner (slik som ku melk eller saft).  Brystmelk inneholder også en enzyme som beskytter munnhulen.

Så tannlegene vet ikke hva de snakker om?

Det var godt å vite...

Sitatet nedenfor er hentet fra odontologisk avd, ved universitetet i Oslo. Link

Amming

Flere studier har påvist en sammenheng mellom langtidsamming og tidlig kariesforekomst. Morsmelk har et høyere innhold av lactose og lavere innhold av mineraler enn kumelk. En svensk studie viser at halvparten av barna som fremdeles ble ammet ved ett års alder, var kariesfrie ved 3 års alder, mens halvparten av barna utviklet kariesskader (2).

En dansk undersøkelse viser at flesteparten av barna slutter å bli ammet eller bruke flaske om dagen omkring ett års alder. Men i 2-3 års alderen brukte fremdeles 25% av barna flaske eller ble ammet, 20 % både dag og natt. Barn med sugevaner over ett års alderen, og i sær over 2 års alderen, særlig om natten, hadde signifikant mer karies enn barn som opphørte med denne vane ved ett års alderen. Kariesangrepene rammer først og fremst incisivene (10).

Men som sagt: det er godt å høre at de tar feil! :ironi:

Gjest Gjest
Skrevet

Herregud da menneske, du må ikke finne på å slå ihjel disse langtidsammerne med FAKTA! :ironi:

Gjest Gjest
Skrevet
Så tannlegene vet ikke hva de snakker om?

Det var godt å vite...

Sitatet nedenfor er hentet fra odontologisk avd, ved universitetet i Oslo.  Link

Men som sagt: det er godt å høre at de tar feil!  :ironi:

Denne undersøkelsen skiller ikke mellom amming og flaske. Den viser bare til suttevaner. Igjen, brystmelk er ikke skadelig for RENE tenner.

Gjest Bare innom
Skrevet
Denne undersøkelsen skiller ikke mellom amming og flaske.  Den viser bare til suttevaner.  Igjen, brystmelk er ikke skadelig for RENE tenner.

Så vidt jeg kan se, så skiller undersøkelsen mellom morsmelk og kumelk.

Den viser til at morsmelk har et høyere innhold av lactose (melkesukker om jeg ikke husker feil) enn kumelk.

Så vidt jeg husker, så lærte jeg en gang i mine barndomsår at sukker ikke er bra for tennene. Og i alle fall ikke om natten når spyttproduksjonen er lavere enn på dagtid.

Dessuten er det visst mer vanlig for langtidsammende å gi melk om natten utover det første leveåret enn for de som har sluttet å amme. Den samme artikkelen har et varsko om det også.

Link

Husk at også morsmelk og melk inneholder sukker og kan være uheldig å gi barnet nattestider etter at det har fått tenner.Spyttets beskyttende evne er nemlig nedsatt om natten. Derfor: Unngå spesielt sukkerholdige medisiner, søtt på smokken og søte drikker til tørste barn nattestid. Vann er den eneste riktige tørstedrikk om natten for både barn og voksne. Det er ikke mengden av sukker som er avgjørende for om det blir hull i tennene eller ikke, men hvor ofte en får i seg sukker.

Dette er fakta, men som jeg har poengtert i en annen tråd: studier kan vise en tendens, men aldri en "enkeltskjebne".

Jeg mener likevel det er viktig at de som langtidsammer/nattammer er klar over ALLE sider av saken, ikke bare fordelene!

Gjest Gjest
Skrevet
Så vidt jeg kan se, så skiller undersøkelsen mellom morsmelk og kumelk.

Den viser  til at morsmelk har et høyere innhold av lactose (melkesukker om jeg ikke husker feil) enn kumelk.

Så vidt jeg husker, så lærte jeg en gang i mine barndomsår at sukker ikke er bra for tennene.  Og i alle fall ikke om natten når spyttproduksjonen er lavere enn på dagtid.

Dessuten er det visst mer vanlig for langtidsammende å gi melk om natten utover det første leveåret enn for de som har sluttet å amme.  Den samme artikkelen har et varsko om det også.

Link

Dette er fakta, men som jeg har poengtert i en annen tråd: studier kan vise en tendens, men aldri en "enkeltskjebne".

Jeg mener likevel det er viktig at de som langtidsammer/nattammer er klar over ALLE sider av saken, ikke bare fordelene!

Det er ikke skadelig med morsmelk hvis du pusser tennene morgen og kveld. Er tenne ikke rene derimot er det værre.

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg har lest litt inne på ap-norge forumet, og må si jeg blir litt sjokkert, for eksempel over slikt:

Når barnet gråter er det fram med puppen. Gråt er alltid en manifestasjon av behov. Dette behovet kan nesten alltid oppfylles med nærhet, trygghet og kos i form av amming. (spørsmål! hva med far?)

Samsoving er veldig greit helt opp til skolealder, og det fremmer nattamming. Barnet finner fram til puppen selv, og mor slipper å stå opp for å ta opp barnet. Mor kan bare sove videre mens barnet forsyner seg selv.

Tandem-amming er jo kjempekos. (Baby+eldre søsken).

Hvis barnet er trist eller i dårlig humør er det fram med puppen/"tilby" (fordi mor ser et behov hos barnet som hun kan "løse" med amming)

Selvavvenning er jo et begrep som brukes mye der inne, men mødrene blir veldig triste og lei seg når barnet begynner å avvise puppen, og gjør sitt beste for å opprettholde melkeproduksjon og "tilby". Det er jo så kos å amme.

Lille snuppa på ligger på sofa'n sammen med mamma og smatter på puppene. Så biter hun plutselig mamma i puppen.

OSV...

:riste: på hodet.

Skrevet
Jeg har lest litt inne på ap-norge forumet, og må si jeg blir litt sjokkert, for eksempel over slikt:

Når barnet gråter er det fram med puppen. Gråt er alltid en manifestasjon av behov. Dette behovet kan nesten alltid oppfylles med nærhet, trygghet og kos i form av amming. (spørsmål! hva med far?)

Hva da med far?

Skrevet (endret)

Samsoving er veldig greit helt opp til skolealder, og det fremmer nattamming. Barnet finner fram til puppen selv, og mor slipper å stå opp for å ta opp barnet. Mor kan bare sove videre mens barnet forsyner seg selv.

Tandem-amming er jo kjempekos. (Baby+eldre søsken).

Det er jo så kos å amme.

Hva er egentlig galt med å kose seg med ammingen?

Det er full aksept for å bare vente på å bli ferdig med ammingen, og få kroppen sin tilbake som det sies. Og det er jo bra.

Men rart at med en gang noen faktisk koser seg med ammingen, og ikke har behov for å "få kroppen sin tilbake" så fort som mulig , ja da er de gærne.

Endret av kkristin
Skrevet

Dette har tatt av ser jeg...

Presonlig så synes jeg det virker helt rart at noen velger å amme så lenge...

Gjest Frida, TS
Skrevet

Jeg blir sjokkert :overrasket: Ante ikke at amming vekket så voldsomme reaksjoner!

Jeg vil fortsette å amme barnet (og barna) til de når skolealder, føler jeg. Spesielt etter å ha lest alle de gode synspunktene bla. her i denne tråden på hvorfor en bør fortsette så lenge som det går. Tror barna blir lykkelige av denne nærheten med mor :)

Men bevares, fin diskusjon her :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...