Gå til innhold

Amme til skolealder?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Det er stor forskjell på lyst og behov.  Jeg lar selvsagt ikke barna mine få alt de har lyst på. Men jeg gir dem alt de har behov for. :)

Ok, men hvordan vet du at de virkleig har behov for amming, og at det ikke bare er en vane de er blitt vandt med?

Da jeg vendte barnet mitt av med nattamming (fordi det ikke trengte det lenger, og hadde bedre av å sove hele natten igjennom), våknet det og skrek et par timer midt på natten før det sovnet igjen de første nettene. Etter det sov det som en sten hele natten gjennom. Skulle jeg da bare fortsatt å gi nattpupp fordi barnet skrek og virket som det hadde lysst på pupp? Og barnet da aldri blitt avvent med nattamming når jeg så hvor mye bedre det var for barnet å få sove hele natten igjennom?

Kanskje er det bedre for barnet ditt også å kunne slippe å føle seg så knytt til mor når det gjelder drikke. Hva om du må reise bort noen dager, eller blir innlagt på sykehus/må operere etc. Er det ikke det beste for barnet ditt å kunne være litt selvstendig på matområdet når det er såpass gammelt?! Hva om melken din tar slutt og barnet fortsatt har lysst å amme, hva gjør du da egentlig??

Kjenner jeg blir veldig engasjert i dette temaet. Er ikke meningen å rakke ned på deg KKristin, men å få frem at andres synspunkt på saken ikke bare er ment som sinte og dumme, men et perspektiv på hvordan kanskje de utenfor ser på amming av store barn.

Videoannonse
Annonse
Gjest til kkristin
Skrevet

denne treåringen din. sover h*n nå i egen seng? Kanskje verre for deg å slutte å amme om h*n fortsatt ligger i dobbelsenga?

Skrevet
OK, forklar meg hvorfor en treåring har behov for brystmelk. Jeg spør ikke hvorofr barnet kan sette pris på det, men hvorfor det har BEHOV for det. Kan du det?

For å si det slik: mennesker er like utrolig laget som resten av jordkloden. Jeg tror ikke at barn er defekte, jeg tror ikke at barn gir utrykk for at de virkelig trenger pupp uten at de faktisk gjør det. Jeg er overbevist om at dette er et behov som varer lenger enn et år. Et år eller to år, den grensen som liksom har blitt satt så bastant er satt av forskere. Ville vært snodig om dette tilfeldigvis var nøyaktig samtidig som barnets behov for pupp plutselig avtar og blir forvandlet til lyst. ønske eller krav. Eller at plutselig ved dette tidspunkt forsvinner barnets behov og mammaens behov overtar. Og dette selv om barnet oppfører seg akkurat likt i forhold til puppen som før.

Og for noen år siden, ja da hadde barn bare behov for pupp i noen få mnd.

Gjest Gjest
Skrevet

gratulerer med å ha klart å lage enda en lang tråd om dette temaet. Tydelig at dette temaet engasjerer.

Men jeg tror det er ganske nyttesløst å diskutere med kkristin, ettersom hun følger Attachment Parenting-prinsippet. bare les litt om det selv, så skjønner dere at det nok kan være vanskelig å diskutere med sånne folk :forvirret:

Jeg håper nå bare jeg slipper å treffe på disse ungene som er oppfostra på denne måten. Jeg ser ikke amminga i seg selv som det verste med denne "ideologien", men begrunnelsen for hvorfor man ikke skal avvise barnet osv. Jeg tror en del lærere kan få en vanskelig jobb med å disse barna :forvirret:

Gjest Gjest
Skrevet
gratulerer med å ha klart å lage enda en lang tråd om dette temaet. Tydelig at dette temaet engasjerer.

Men jeg tror det er ganske nyttesløst å diskutere med kkristin, ettersom hun følger Attachment Parenting-prinsippet. bare les litt om det selv, så skjønner dere at det nok kan være vanskelig å diskutere med sånne folk :forvirret:

Jeg håper nå bare jeg slipper å treffe på disse ungene som er oppfostra på denne måten. Jeg ser ikke amminga i seg selv som det verste med denne "ideologien", men begrunnelsen for hvorfor man ikke skal avvise barnet osv. Jeg tror en del lærere kan få en vanskelig jobb med å disse barna :forvirret:

:klappe::klappe: Denne signerer jeg. Jeg vil også tillegge at jeg er skremt over hvordan disse mødrene legitimerer det som åpenbart er egne behov og ikke barnets. Jeg har aldri sett en sterkere uvilje mot å ta innover seg motstandernes meninger enn kvinnene som kjemper for å holde sin tre år gamle "baby" ved brystet.

Gjest Gjest
Skrevet

For et fjåsete innlegg!

Ettersom du skriver "Jeg håper nå bare jeg slipper å treffe på disse ungene som er oppfostra på denne måten." - tolker jeg det som at du aldri har truffet noen.

Rimelig tynt grunnlag å trekke slutninger på må jeg si.

Selv kjenner jeg flere barn som er oppdratt på denne måten, og dette er koselige, selvstendige og trygge barn.

Det morsomme er jo at mange ser på "Attachment Parenting" som kontroversiell og utradisjonell - men i sannhet er den jo akkurat det motsatte. Det er slik mennesket har blitt oppdratt i "alle tider" - det er bare de siste århundrene at ting har endret seg.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg har aldri sett en sterkere uvilje mot å ta innover seg motstandernes meninger enn kvinnene som kjemper for å holde sin tre år gamle "baby" ved brystet.

Du mener de bør ta til seg meninger som at "Det er kvalmt" og "Det er perverst" fra en gjeng kjerringer som ikke har noen som helst fakta eller forskning til å backe opp de surmagede innleggene sine? :D

JOMMEN.

Gjest Gjest
Skrevet
Det morsomme er jo at mange ser på "Attachment Parenting" som kontroversiell og utradisjonell - men i sannhet er den jo akkurat det motsatte. Det er slik mennesket har blitt oppdratt i "alle tider" - det er bare de siste århundrene at ting har endret seg.

Samfunnet har jo også endret seg radikalt de siste 200 år, sammenliknet med endringene i tidligerere tider. Før i tiden var ikke kravet til samhandling med andre menensker like mye til stede som det er i dag. Barn må lære seg allerede tidlig å kunne bli avvist.

Kostholdet har også endret seg radikalt de siste 200 årene. Og så må jeg si at det pussige oppe i dette er at ammerne jo er veldig opptatt av at ungen skal få bygget opp imuinnforsvaret. De samme mødrene er gjerne helt hysteriske emd tanke på husstøv ol, men det er jo nettopp det å la ungen bli utsatt for litt skitt.

Leste inne på dette forumet, og der var det en som begrunnet å amme ungen lenge med at sjimpansene også gjør det lenge. Hallo, vi mennesker har da utviklet oss siden the missing link :overrasket:

Gjest Gjest
Skrevet
Du mener de bør ta til seg meninger som at "Det er kvalmt" og "Det er perverst" fra en gjeng kjerringer som ikke har noen som helst fakta eller forskning til å backe opp de surmagede innleggene sine? :D

JOMMEN.

Hvor klarer du å lese akkurat DET? Nei jeg mener at de bør ta til seg det tunge materialet de har blitt presentert for i tråd etter tråd og oppriktige bekymringer fra andre voksne mennesker. Skrevet på en skikkelig måte og ikke det du refererer til som surmagede innlegg. Du får lese innleggene en gang til så kanskje du forstår hva motstanderne mener. Hvilken verden lver du i som føler deg så truet av folk som har andre meninger enn dine? Og viser respekt for, om enn medlidenhet med, de mødre som tar slike fatale veivalg i forhold til sitt barn, som dessverre tror det skal være sånn...

Gjest Gjest
Skrevet

Leste inne på dette forumet, og der var det en som begrunnet å amme ungen lenge med at sjimpansene også gjør det lenge. Hallo, vi mennesker har da utviklet oss siden the missing link :overrasket:

Prøv å fortell DET til folk som er for attachment parenting... nei, stakkars barn sier jeg bare.

Gjest Gjest
Skrevet
Hvor klarer du å lese akkurat DET? Nei jeg mener at de bør ta til seg det tunge materialet de har blitt presentert for i tråd etter tråd og oppriktige bekymringer fra andre voksne mennesker. Skrevet på en skikkelig måte og ikke det du refererer til som surmagede innlegg. Du får lese innleggene en gang til så kanskje du forstår hva motstanderne mener. Hvilken verden lver du i som føler deg så truet av folk som har andre meninger enn dine? Og viser respekt for, om enn medlidenhet med, de mødre som tar slike fatale veivalg i forhold til sitt barn, som dessverre tror det skal være sånn...

Hehe, har du lest innleggene selv eller? :legrine:

Det finnes jo ikke fnutt av sakelige argumenter, bare masse synsing.

Skrevet

For to år siden var jeg i samme situasjon som hovedinnlegger. Ammet gutten på 4,5 år, og var gravid. Han bestemte selv at nå var det nok, han skulle spare melken til babyen, fordi babyen trengte melken mer enn han.

Og da hadde jeg ikke hørt om Attachment Parenting engang... Vi bare gjorde det som var naturlig, jeg og guttungen. Den første ammet jeg til nr to ble født da hun var 18 mnd nesten. Da ville hun ikke mer, men tandemamming var målet mitt da, men hun rullet inn puppen.

Gjest Gjest
Skrevet
Hehe, har du lest innleggene selv eller?  :legrine:

Det finnes jo ikke fnutt av sakelige argumenter, bare masse synsing.

surmaget synsing, ifølge deg. Nei, jeg priser meg lykkelig over at jeg har valgt å gi mine barn en oppvekst som har gjort dem til trygge mennesker, uten at jeg tvang puppen på dem til skolealder. Ja, jeg tror de hadde vært mindre selvstendige og atskillig flauere i dag om jeg hadde ammet dem så lenge.

Gjest Gjest
Skrevet
Ammet gutten på 4,5 år, og var gravid. Han bestemte selv at nå var det nok, han skulle spare melken til babyen, fordi babyen trengte melken mer enn han.

:overrasket: Så du tror liksom at gutten "skjønte" at babyen trengte melken mer enn ham? Ærlig talt, nå tillegger du sønnen din evner en fireåring slett ikke har. :overrasket:

Skrevet
:overrasket:  Så du tror liksom at gutten "skjønte" at babyen trengte melken mer enn ham? Ærlig talt, nå tillegger du sønnen din evner en fireåring slett ikke har.  :overrasket:

Nei det var bare det han sa selv...

Muligens han hadde hørt det fra andre, men jeg hadde aldri sagt noe slikt til han, om han hadde villet tandemamme med babyen, og ikke villet gi slipp på kveldspuppen/nattpuppen, så hadde det vært ok. Men da vi flytta begynte han sove hele natten og kuttet etterhvert ut kveldspuppen og.

Men det var hans ord at han skulle spare til babyen og. Han trodde vel kanskje det ble tomt, at han drakk opp melken for babyen. Han spurte meg om babyen trengte melk når den kom, og jeg sa ja, det må babyen ha, fra puppen. Så sa han at, da skal jeg slutte, fordi jeg må spare melken til babyen kommer...

Kanskje faren kan ha sagt noe da, men jeg tror ikke faren visste jeg var gravid da (vi er ikke sammen), eller at min mor kan ha sagt noe til stakkaren på telefon, slik at han følte seg tvunget til å gi opp...

Hmmm, nå fikk du meg til å tenke litt, om noen eksterne personer kanskje tvang han til å ta det valget.

Gjest Bare innom i.i
Skrevet
For å si det slik: mennesker er like utrolig laget som resten av jordkloden. Jeg  Ville vært snodig om dette tilfeldigvis var nøyaktig samtidig som barnets behov for pupp plutselig avtar og blir forvandlet til lyst. ønske eller krav. Eller at plutselig ved dette tidspunkt forsvinner barnets behov og mammaens behov overtar. Og dette selv om barnet oppfører seg akkurat likt i forhold til puppen som før.

Og for noen år siden, ja da hadde barn bare behov for pupp i noen få mnd.

Nå skal ikke jeg begi meg innpå diskusjonen om hvor vidt det er riktig å amme barnet til det er 6 eller 10, men jeg har lyst til å komme med et innspill ang. barns behov...

Jeg er av den formening av at mange behov starter av en årsak, og fortsetter p.g.a en annen årsak.

Så jeg mener absolutt at det som startet som et behov for næring (amming) kan fortsette p.g.a behovet for trygghet, at det har blitt en vane, ett ønske, et krav, behov for bekreftelse eller lignende.

La oss ta noe så banalt som å skjære brød.

Når barna er små har de ett behov for at vi skjærer opp brødet for dem. Dette er et behov p.g.a av sikkerhet.

Noen barn på 8 har fremdeles behov for at noen skjærer opp brødet for dem. Dette er ikke lenger ett behov basert ut i fra sikkerhet, men kanskje redsel eller bekvemmelighet...

Det behovet som i utgangspunktet oppstod p.g.a sikkerhet, fortsatte av andre grunner.

Hvorfor er det da så utenkelig at det samme gjelder behovet for amming? Kan det ikke være mulig at behovet for amming oppstår p.g.a behovet for næring, men fortsetter av andre årsaker?

Gjest Gjest
Skrevet
Nei det var bare det han sa selv...

Muligens han hadde hørt det fra andre, men jeg hadde aldri sagt noe slikt til han, om han hadde villet tandemamme med babyen, og ikke villet gi slipp på kveldspuppen/nattpuppen, så hadde det vært ok. Men da vi flytta begynte han sove hele natten og kuttet etterhvert ut kveldspuppen og.

Men det var hans ord at han skulle spare til babyen og. Han trodde vel kanskje det ble tomt, at han drakk opp melken for babyen. Han spurte meg om babyen trengte melk når den kom, og jeg sa ja, det må babyen ha, fra puppen. Så sa han at, da skal jeg slutte, fordi jeg må spare melken til babyen kommer...

Kanskje faren kan ha sagt noe da, men jeg tror ikke faren visste jeg var gravid da (vi er ikke sammen), eller at min mor kan ha sagt noe til stakkaren på telefon, slik at han følte seg tvunget til å gi opp...

Hmmm, nå fikk du meg til å tenke litt, om noen  eksterne personer kanskje tvang han til å ta det valget.

Ja det kan ha vært noen utenomjordiske personer som landet på jordet drees en sen kveld. Jeg tror forresten det er forfatterne bak den første attachment parentingboka som jaget vekk den store stygge ufoen. Inni var det visst intelligente vesener...

Gjest Gjest
Skrevet
Ja det kan ha vært noen utenomjordiske personer som landet på jordet drees en sen kveld. Jeg tror forresten det er forfatterne bak den første attachment parentingboka som jaget vekk den store stygge ufoen. Inni var det visst intelligente vesener...

Den boka har jeg faktisk ikke lest, hva heter den?

Gjest Gjest
Skrevet
Den boka har jeg faktisk ikke lest, hva heter den?

Vel, i denne sammenhengen kan vel disse to være gjeldende:

"The ultimate breastfeeding book of answers" og "the womanly art of breastfeeding". Begge er like skremmende...

Skrevet
Vel, i denne sammenhengen kan vel disse to være gjeldende:

"The ultimate breastfeeding book of answers" og "the womanly art of breastfeeding". Begge er like skremmende...

De har jeg aldri hørt om faktisk. Jeg har ikke åpnet en eneste bok, hverken Attachment Parenting-bok eller ammebok. Her har det meste gått på skinner.

Eneste boken jeg har lest, som kan vagt tilknyttes til dette, er vel "Raising a Spirited Child", fordi det handler mye om meg og min sønn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...