Gjest Gjest Skrevet 30. juli 2006 #141 Skrevet 30. juli 2006 Det finnes vel ingen vitenskapelige "bevis" for at det er sunt for barn å bli ammet til de begynner på skolen, og litt utover det - men det finnes heller ingen vitenskapelige bevis som sier at det ikke er sunt. Dermed er vi like langt. Mange mødre synes det er svært tilfredsstillende å amme, da det gir henne stimuli og spenninger i kroppen. På en måte noe erotisk, men likevel ikke, i og med at det er ens eget barn. For at mor og barn kan kose sammen er ammingen en fin måte å gjøre det på.
Gjest Gjest Skrevet 30. juli 2006 #142 Skrevet 30. juli 2006 Det finnes vel ingen vitenskapelige "bevis" for at det er sunt for barn å bli ammet til de begynner på skolen, og litt utover det - men det finnes heller ingen vitenskapelige bevis som sier at det ikke er sunt. Dermed er vi like langt. ← hvis du kjenner til vitenskapelig metode er aldri målet å bevise at noe er "sant". Derimot beviser man at hyppigheten er slik at det ikke kan forklares med tilfeldig variasjon, og foreløpig anser man teorien som så sannsynlig at man ikke forkaster den. Målet med vitenskapelig metode er altså ikke å bevise teorier, men å avkrefte hypoteser til man sitter igjen med et fåtall teorier som det er stor sannsynlighet for at er riktige. Hva som er best for den enkelte vil heller ikke komme fram med denne metoden, da det selvsagt finne tilfeldig variasjon.
Gjest Gjest Skrevet 30. juli 2006 #143 Skrevet 30. juli 2006 Det finnes vel ingen vitenskapelige "bevis" for at det er sunt for barn å bli ammet til de begynner på skolen, og litt utover det - men det finnes heller ingen vitenskapelige bevis som sier at det ikke er sunt. Dermed er vi like langt. Mange mødre synes det er svært tilfredsstillende å amme, da det gir henne stimuli og spenninger i kroppen. På en måte noe erotisk, men likevel ikke, i og med at det er ens eget barn. For at mor og barn kan kose sammen er ammingen en fin måte å gjøre det på. ← Og de bevisene om skadevirkninger som finnes blir tydeligvis oversett (beleilig nok)!
Gjest Gjest Skrevet 30. juli 2006 #144 Skrevet 30. juli 2006 Jeg blir også rystet av å lese denne tråden. Jeg blir rystet av hvor lett det er for enkelte å komme med utrolig nedsettende kommentarer om andre menneskers livsførsel. Jeg blir lei meg av hvor lite tillit enkelte her inne har til barna sine og hvordan dere tillegger barna alle slags skumle motiver. Hvorfor er dere så redde for det som er fremmed? Hvorfor tillegger dere kkristin og andre erotiske motiver for amming? Kan dere akseptere at et bryst er mer enn en erogen sone, det er også en matstasjon? Og kan dere akseptere at amming handler om mer enn ernæring, det handler også om nærhet ? Jeg finner det direkte komisk hvordan et av innleggene sier at kkristin umulig kan vite at hennes barn fortsatt trenger bryst, mens hun selv konkluderer at hun sluttet å amme de barnet ikke lenger trengte morsmelk. Hvordan vet du det? Hele tråden er preget av et negetivt menneskesyn - mistro og nedrakking av andres holdninger. Hvordan tror dere kkristin føler seg når hun leser ord som "syk, pervers, ekkel". Hun gjør bare det andre mødre også burde gjøre - hun innfrir sin datters behov. Tror dere barn blir manipulative av pupp? Det tror ikke jeg! Jeg tror barn blir manipulative av mangel på respons, å bli oversett, gråtekurer. Jeg tror barn blir manipulative av så utrolig mye annet enn attachment parenting. For meg har dette vært en smugtitt inn i en del av den norske folkesjela jeg ikke setter pris på. Det dere representerer får meg til å grøsse nedover ryggen, og til å bli oppriktig lei meg. Hva skjedde med takhøyde, toleranse, forståelse? Borte herfra, i alle fall - og det blir jeg også!
83` Skrevet 30. juli 2006 #145 Skrevet 30. juli 2006 Det finnes vel ingen vitenskapelige "bevis" for at det er sunt for barn å bli ammet til de begynner på skolen, og litt utover det - men det finnes heller ingen vitenskapelige bevis som sier at det ikke er sunt. Dermed er vi like langt. Mange mødre synes det er svært tilfredsstillende å amme, da det gir henne stimuli og spenninger i kroppen. På en måte noe erotisk, men likevel ikke, i og med at det er ens eget barn. For at mor og barn kan kose sammen er ammingen en fin måte å gjøre det på. ← Ja, dette var i allefall et bevis for at de fleste gjør det kun for sin egen del, og ikke for barnets.. Virker som at fordi amming er så kos, gjør det ikke noe om barnet kanskje blir mobbet for det senere, eller at de aller fleste (ja, etter min oppfatning iallefall) ser med litt rare øyne på de damene som holder på med slik amming. Hva med å be mannen stimulere brystvortene, og la barnet slippe?
Gjest UmmK Skrevet 30. juli 2006 #146 Skrevet 30. juli 2006 Hvor får dere denne koblingen til amming og erotikk fra? Bare fordi dere selv ble kåte av å amme? Jeg fatter det ikke, for jeg har aldri fått disse følelsene, så jeg skjønner ikke helt hvor dere har disse uttalelsene deres fra! Er dere så stokk amerikanisert at pupper kun er for sex og til mannens kos?
Gjest Gjest Skrevet 30. juli 2006 #147 Skrevet 30. juli 2006 Og de bevisene om skadevirkninger som finnes blir tydeligvis oversett (beleilig nok)! ← Hvilke skadevirkninger? Det finnes ikke et fnugg av bevis, verken den ene eller andre veien.
afr0dite Skrevet 30. juli 2006 #148 Skrevet 30. juli 2006 Det trenger da aldeles ikke å ha noe med sex å gjøre!! Perverst betyr mye mer enn kinky sex!! Flesteparten her reagerer på fremtiden til barnet som blir ammet til langt opp i årene. Faren for mobbing og traumer. Det ER foreldrenes oppgave å sette grenser. Det har ikke noe med mangel på respons eller gråtekurer å gjøre. Det har med sunn allmenndannelse å gjøre! Barn skal bli voksne de også. De skal lære hva som er greit, og hva som ikke er greit. Og lærer de ikke det gjennom foreldrene, lærer de det gjennom andre instanser. Barn kan være fryktelig slemme mot andre barn. Dersom det kommer ut at barn i skolealder fortsatt blir ammet, er sannsynligheten for skjødeløs mobbing enorm. Når barnet kommer opp i tenårene, og videre opp i årene, kan minnene av ammingen være så psykisk belastende for barnet, at det utvikler traumer. Barn vet ikke å sette egne grenser! Man ser ikke et smellfeit barn fortelle foreldrene sine at nå vil h*n ikke ha mer junk, men fisk med grønnsaker. Barn er ofre av foreldrenes adferd. Barn er foreldrenes ansvar. Jeg synes amming opp i skolealder er et fryktelig overgrep. Barn som blir voldtatt vet heller ikke at det er et overgrep. Voldtatte barn kan komme til å plumpe ut med setninger som "Onkel har fløte i tissen sin" uten videre affekt. Grunnen til at jeg påstår at de ikke vet at det er et overgrep, er fordi de enda ikke har et begrep om hva det innebærer. De vet ikke sitt eget beste enda, fordi det er vår oppgave å lære dem det! (Til gjesten som spurte om hvilken kultur smågutter må suge sine fedre for å bli kjønnsmodne, husker jeg ikke nøyaktig hvilken, men det er en afrikansk stammekultur. Orker ikke bla opp i bøkene og finne ut hvor. Syke greier... )
Gjest Gjest Skrevet 30. juli 2006 #149 Skrevet 30. juli 2006 Jeg synes amming opp i skolealder er et fryktelig overgrep. Barn som blir voldtatt vet heller ikke at det er et overgrep. Voldtatte barn kan komme til å plumpe ut med setninger som "Onkel har fløte i tissen sin" uten videre affekt. Grunnen til at jeg påstår at de ikke vet at det er et overgrep, er fordi de enda ikke har et begrep om hva det innebærer. De vet ikke sitt eget beste enda, fordi det er vår oppgave å lære dem det! (Til gjesten som spurte om hvilken kultur smågutter må suge sine fedre for å bli kjønnsmodne, husker jeg ikke nøyaktig hvilken, men det er en afrikansk stammekultur. Orker ikke bla opp i bøkene og finne ut hvor. Syke greier... ) ← Er jeg virkelig vitne til en sammenligning av å amme et barn, noe som fyller barnet med kjærlighet å trygget, av sin egen mor, og et barn som blir pult av en gammel mann????? Du må være svært distansert til følelser for å trekke en slik konklusjon.
Gjest Gjest Skrevet 30. juli 2006 #150 Skrevet 30. juli 2006 Det trenger da aldeles ikke å ha noe med sex å gjøre!! Perverst betyr mye mer enn kinky sex!! Flesteparten her reagerer på fremtiden til barnet som blir ammet til langt opp i årene. Faren for mobbing og traumer. Det ER foreldrenes oppgave å sette grenser. Det har ikke noe med mangel på respons eller gråtekurer å gjøre. Det har med sunn allmenndannelse å gjøre! Barn skal bli voksne de også. De skal lære hva som er greit, og hva som ikke er greit. Og lærer de ikke det gjennom foreldrene, lærer de det gjennom andre instanser. Barn kan være fryktelig slemme mot andre barn. Dersom det kommer ut at barn i skolealder fortsatt blir ammet, er sannsynligheten for skjødeløs mobbing enorm. Når barnet kommer opp i tenårene, og videre opp i årene, kan minnene av ammingen være så psykisk belastende for barnet, at det utvikler traumer. Barn vet ikke å sette egne grenser! Man ser ikke et smellfeit barn fortelle foreldrene sine at nå vil h*n ikke ha mer junk, men fisk med grønnsaker. Barn er ofre av foreldrenes adferd. Barn er foreldrenes ansvar. Jeg synes amming opp i skolealder er et fryktelig overgrep. Barn som blir voldtatt vet heller ikke at det er et overgrep. Voldtatte barn kan komme til å plumpe ut med setninger som "Onkel har fløte i tissen sin" uten videre affekt. Grunnen til at jeg påstår at de ikke vet at det er et overgrep, er fordi de enda ikke har et begrep om hva det innebærer. De vet ikke sitt eget beste enda, fordi det er vår oppgave å lære dem det! (Til gjesten som spurte om hvilken kultur smågutter må suge sine fedre for å bli kjønnsmodne, husker jeg ikke nøyaktig hvilken, men det er en afrikansk stammekultur. Orker ikke bla opp i bøkene og finne ut hvor. Syke greier... ) ← fantastisk bra innlegg
Gjest Gjest Skrevet 30. juli 2006 #151 Skrevet 30. juli 2006 Er jeg virkelig vitne til en sammenligning av å amme et barn, noe som fyller barnet med kjærlighet å trygget, av sin egen mor, og et barn som blir pult av en gammel mann????? Du må være svært distansert til følelser for å trekke en slik konklusjon. ← Tull og vås, du trekker ytterpunkter her. I sin ytterste konsekvens er amming svært skadelig for barnet, i sin mildeste konsekvens er et seksuelt overgrep begått av "onkel" ikke nødvendigvis så alvorlig som puling.
afr0dite Skrevet 30. juli 2006 #152 Skrevet 30. juli 2006 Er jeg virkelig vitne til en sammenligning av å amme et barn, noe som fyller barnet med kjærlighet å trygget, av sin egen mor, og et barn som blir pult av en gammel mann????? Du må være svært distansert til følelser for å trekke en slik konklusjon. ← Jeg er ikke enig! Mødre som ammer på den måten er svært distansert til alle andres følelser, inkludert barnets, enn sine egne!
kkristin Skrevet 30. juli 2006 #153 Skrevet 30. juli 2006 Jeg er ikke enig! Mødre som ammer på den måten er svært distansert til alle andres følelser, inkludert barnets, enn sine egne! ← Hvordan vet du det?
Gjest Gjest Skrevet 30. juli 2006 #154 Skrevet 30. juli 2006 Hvilke skadevirkninger? Det finnes ikke et fnugg av bevis, verken den ene eller andre veien. ← Det ble vist til studier fra tannleger som viser at barn som suger mye, dvs ammer, bruker flaske, smokk, utover 2-3 års alderen er mer utsatt for alvorlige kariesangrep og tannstillingsfeil. Risikoen var enda større hvis det ble ammet eller brukt flaske på natten! Dette er etter min mening en skadevirkning!
afr0dite Skrevet 30. juli 2006 #155 Skrevet 30. juli 2006 Fordi du overhodet ikke er i stand til å se for deg andre sider av saken. Du er ikke i stand til å se at det kan være skadelig. Du er ikke i stand til å ta til deg noe av det som blir sagt her. Og jeg tror noe av grunnen til den enorme kritikken er at vi alle er sjeleglade for at vi ikke har klare minner av at vi suger på mammas pupp, mens vennene våre var ute og spilte fotball... Desverre er ikke verden slik at vi kan spørre barna om det er bra for dem eller ikke. Men vi vet hvordan samfunnet vårt fungerer, og vi vet at gutten i klassen som får skjegg i 3. klasse og ikke får lov til å barbere seg blir mobbet. Vi vet at jenta som først får pupper i klassen blir mobbet. Vi vet at ungen som har en mor eller far som drikker blir mobbet. Vi vet at barnet som bare går i arveklær blir mobbet. Mye av grunnen er fordi man frykter det ukjente. Men i mine øyne er det ingen forskjell på et stort barn som suger på mors pupp, enn et barn som suger på fars tiss. Det kommer et tidspunkt hvor barnet må ta på seg badetøy på stranda. Og det kommer en tid hvor det ikke lenger er naturlig å amme barnet. Ikke la barna ta støyten for noe du som mor har glede av. Et barn har hele livet foran seg, og skal leve med de feilene du og jeg gjør hele livet. Men ikke la et barn få vokse opp og huske og h*n sutter på mammas pupp. La et barn slippe å eksperimentere seksuelt og ha et bilde av seg selv og morens bryst på netthinnen. Vi kan ikke -vite- hva som er rett og galt. Men vi kan bruke sunn fornuft. Spør deg selv neste gang du har nærkontakt med mannen din, om du ville satt pris på minner av deg selv og din mors bryst som popper opp når han kysser deg på brystene dine. Spør deg selv om det er noe du vil utsette dine barn for. Når alt kommer til alt, handler ikke dette om hva du eller jeg synes er rett og galt. Det handler om barnets fremtid og hva vi kan gjøre for dem. Ville DU savnet ammestundene dersom du sluttet? For om du ville det, så tror jeg dette handler mer om deg. Beklager.
Netten Skrevet 30. juli 2006 #156 Skrevet 30. juli 2006 Jeg synes det er på tide å slutte med amming når barnet er stort nok til å kunne be om puppen selv. "Frem med puppen, Mamma. Jeg er sulten!" Dere som er for langtidsamming - når bør man slutte? Begrunn gjerne. Jeg har forresten laget en poll med tittelen "hvor lenge ammer dere?". Kan være interessant å se.
Gjest Gjest Skrevet 30. juli 2006 #157 Skrevet 30. juli 2006 De aller fleste selv-avvente barn (ja, for det er stort sett det langtidsamming handler om, at barnet selv styrer avvenningen!) slutter når de er mellom to og seks år gamle. Jeg er nesten sikker på at majoriteten av de som da venter til de er over fire, er avvent før de begynner på skolen.
Gjest Gjest_kaja_* Skrevet 30. juli 2006 #158 Skrevet 30. juli 2006 Fordi du overhodet ikke er i stand til å se for deg andre sider av saken. Du er ikke i stand til å se at det kan være skadelig. Du er ikke i stand til å ta til deg noe av det som blir sagt her. Og jeg tror noe av grunnen til den enorme kritikken er at vi alle er sjeleglade for at vi ikke har klare minner av at vi suger på mammas pupp, mens vennene våre var ute og spilte fotball... Desverre er ikke verden slik at vi kan spørre barna om det er bra for dem eller ikke. Men vi vet hvordan samfunnet vårt fungerer, og vi vet at gutten i klassen som får skjegg i 3. klasse og ikke får lov til å barbere seg blir mobbet. Vi vet at jenta som først får pupper i klassen blir mobbet. Vi vet at ungen som har en mor eller far som drikker blir mobbet. Vi vet at barnet som bare går i arveklær blir mobbet. Mye av grunnen er fordi man frykter det ukjente. Men i mine øyne er det ingen forskjell på et stort barn som suger på mors pupp, enn et barn som suger på fars tiss. Det kommer et tidspunkt hvor barnet må ta på seg badetøy på stranda. Og det kommer en tid hvor det ikke lenger er naturlig å amme barnet. Ikke la barna ta støyten for noe du som mor har glede av. Et barn har hele livet foran seg, og skal leve med de feilene du og jeg gjør hele livet. Men ikke la et barn få vokse opp og huske og h*n sutter på mammas pupp. La et barn slippe å eksperimentere seksuelt og ha et bilde av seg selv og morens bryst på netthinnen. Vi kan ikke -vite- hva som er rett og galt. Men vi kan bruke sunn fornuft. Spør deg selv neste gang du har nærkontakt med mannen din, om du ville satt pris på minner av deg selv og din mors bryst som popper opp når han kysser deg på brystene dine. Spør deg selv om det er noe du vil utsette dine barn for. Når alt kommer til alt, handler ikke dette om hva du eller jeg synes er rett og galt. Det handler om barnets fremtid og hva vi kan gjøre for dem. Ville DU savnet ammestundene dersom du sluttet? For om du ville det, så tror jeg dette handler mer om deg. Beklager. ← For meg virker du som en person som har et sykt forhold til kropp. Og da mener jeg sykt i ordets rett forstand.
afr0dite Skrevet 30. juli 2006 #159 Skrevet 30. juli 2006 For meg virker du som en person som har et sykt forhold til kropp. Og da mener jeg sykt i ordets rett forstand. ← Det spiller ingen rolle om du synes at jeg er syk, eller om jeg synes at du er syk. Det eneste som spiller noen rolle er barna, og det livet de skal leve - med den baggasjen vi har gitt dem.
Gjest Gjest_kaja_* Skrevet 30. juli 2006 #160 Skrevet 30. juli 2006 Det spiller ingen rolle om du synes at jeg er syk, eller om jeg synes at du er syk. Det eneste som spiller noen rolle er barna, og det livet de skal leve - med den baggasjen vi har gitt dem. ← Ja akkurat. Det er definitivt værre å ha en mamma med et sykt forhold til kropp, enn en mamma som ikke har noe imot å amme lenge om barnet vil det.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå