Gå til innhold

Monjas lille røde

Fremhevede innlegg

Skrevet

Bading, så herlig!

Ha en fin fredagskveld. :klem:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bading er digg! Både for store og små :hjerte:

Ha en fortsatt fiiin kveld! :kose:

Skrevet

Det er en grunn til at jeg aldri har kremkake på bursdagen min. Det er faen meg klin umulig å piske krem i hundedagene. Og nå lager vi en kake vi må ha krem til, men nei :sur:

Det blir smør med en gang :frustrert:

Skrevet

Hundedagene - Dies caniculares - 23.juli - 23. august

Også kalt røtmåned. Opprinnelig var dette en gammel egyptisk tidsangivelse for Sirius' (hundestjernen) heliakiske oppgang. Dette sammenfallt med at nilen flommet, og at det nå var den varmeste tiden på året. Disse observasjoner ble sett i sammenheng med stjernens oppgang, og årstiden fikk derfor navn etter stjernen. (Sirius' heliakiske oppgang har endret seg siden oldtiden)

De gamle grekerne trodde at det var hundestjernen som forårsaket sommervarmen. Man trodde også at varmen denne tiden kunne gjøre hunder gale.

Man skulle ikke la seg årelate under hundedagene, da kunne man få depresjoner. Det samme gjaldt også om man badet.

Ordet rødmåned kan muligens stamme fra mellomtysk rode (hund)

I røtmåned har all mat lett for å bli bedervet, surne, mygle eller råtne. Sår og verk ble lettere betent enn ellers, og grodde også langsommere. Gamle sår kunne åpne seg og begynne å verke på nytt.

Skrevet

Hvorfor er du kvalm da Monja-vennen??

*leter etter tegn* :sjarmor:

Skrevet

Det er IKM idag, jeg har tatt en test og den er negativ (som vanlig :ler: ). Jeg er rett og slett forspist på Tandoori :ler2:

Skrevet

Æsj! Også jeg som tenkte det kanskje var spennende saker på gang :sur:

Gjest Hedda Gabler
Skrevet

Du kunne vel heller ha sendt over litt tandoori til meg i stedet for å spise deg helt stappa selv?

Skrevet
Du kunne vel heller ha sendt over litt tandoori til meg i stedet for å spise deg helt stappa selv?

:sjenert: At jeg ikke tenkte på det da.....

Skrevet

På et annet forum jeg er litt på ble det snakka om spøkelser nå, for noen har to menn i huset sitt som skremmer ungene og lager bråk. Tror du på sånt? Opplevd noe sånt selv kanskje?

Jeg og tror på sånt - og har opplevd det selv.

Jeg og ei venninne lå over hjemme hos mormoren hennes (som var i syden akkurat da) en helg og like etter at vi hadde lagt oss på loftet hørte vi skritt nede på kjøkkenet. Hørte at de gikk litt rundt før de gikk mot gangen og utgangsdøra. Døra ble åpnet og lukket og vi hørte skrittene ute på gårdsplassen der de fortsatte mot redskapskjulet. Så hørte vi ikke så mye mer før vi plutselig hørte tydelig at noen måkte snø. Det skal forøvrig nevnes at dette var i juli *dåne*

En annen venninne fikk helt sjokk en dag jeg var på besøk. Jenta på 4 hadde gått på loftet og lagt seg og plutselig begynte hun å hylgrine. Vi gikk opp begge to, og da vi lurte på hva det var sa hun at XXX hadde vært på rommet hennes. Han som eide huset (og døde i det) før de kjøpte det heter XXX og jenta hadde aldri hørt om han før det. Så det var tydelig at de hadde snakket sammen :dåne: De fikk noen til å ta han over på andre siden og etter det har de ikke sett eller hørt mer til han. De fikk forøvrig ikke nyss i at han var der før de begynte å bygge ut andre etasjen. Den hadde stått der som kvist/mørkloft tidligere, men når de begynte å bygge ut til boligformål ble det liv i XXX. Nå er han iallefall borte.

Og så spøker det i barnehagen som vi har her vi bor. Sønnen vår er ikke i den barnehagen, men vi hører fra andre at barna hører barnegråt når de skal sove, lyset slår seg av og på og foreldre tør ikke hente sakene som ungene har i andre etasje om det ikke er flere sammen. Som regel holdes ungene i første etasje sent på dagen og da må foreldre gå opp selv å hente tingene deres, men det tør de ikke. Det skal være et barn og en voksen som går igjen der.

:hår:

Skrevet

Nå må jeg ta meg selv i nakken og slite meg vekk fra data'n. Herregud, jeg må jo på butikken - kommer jo bursdagsgjester hit idag....

Skrevet (endret)

Jeg tror ikke på spøkelser og har (heldigvis) aldri opplevd det selv heller. Det er jeg glad for, jeg som er så pysete. :hår:

God bursdagsfeiring!

Malou

Endret av Malou
Skrevet

Tilbake :sjarmor:

Går fort unna når man bare skal på nærbutikken. Den er jo bare 7 - 8 minutter med bil unna så det hender seg jeg drar dit når jeg ikke skal handle så mye. Men det er Coop Marked og dyrt *grøss* så vi gjør aldri lørdagshandelen der for å si det sånn.

Idag kjøpte jeg laservater sett til mannen der (akkurat det var billig da for de skulle selge ut det så jeg betalte 85 kr), så nå står han og vatrer og pisker krem :ler:

Skrevet

Har vært en snartur i byen. Fikk 450 kr i gavekort på Black Design og da måtte jeg jo bare ut på shopping :sjarmor: Jeg kjøpte en olivengrønn ,glasskunst (hva skal jeg kalle det da? En "uro"? )for å henge i vinduet, og to telysestaker i olivengrønt for å henge i vinduet. Tror det blir fint jeg. Fant ikke bilder av akkurat dem da, men jeg skal ta bilder selv jeg ;)

Skrevet

Spøkelser! :overrasket: Vi har boden vår i kjelleren under et hus her og der er det så superskummelt at jeg ikke tør å gå ned der alene. LAAAANGE ganger med masse dører, hadde vært perfekt for skrekkfilminnspilling. (Må ikke tenke på det!)

:ler:

Håper vinduet ditt blir fint, da!

Og hvordan har du tenkt å feire 500-sidersrunding? Er jo ikke lenge til nå! :)

Skrevet
På et annet forum jeg er litt på ble det snakka om spøkelser nå, for noen har to menn i huset sitt som skremmer ungene og lager bråk. Tror du på sånt? Opplevd noe sånt selv kanskje?

Jeg og tror på sånt - og har opplevd det selv.

Jeg og ei venninne lå over hjemme hos mormoren hennes (som var i syden akkurat da) en helg og like etter at vi hadde lagt oss på loftet hørte vi skritt nede på kjøkkenet. Hørte at de gikk litt rundt før de gikk mot gangen og utgangsdøra. Døra ble åpnet og lukket og vi hørte skrittene ute på gårdsplassen der de fortsatte mot redskapskjulet. Så hørte vi ikke så mye mer før vi plutselig hørte tydelig at noen måkte snø. Det skal forøvrig nevnes at dette var i juli *dåne*

En annen venninne fikk helt sjokk en dag jeg var på besøk. Jenta på 4 hadde gått på loftet og lagt seg og plutselig begynte hun å hylgrine. Vi gikk opp begge to, og da vi lurte på hva det var sa hun at XXX hadde vært på rommet hennes. Han som eide huset (og døde i det) før de kjøpte det heter XXX og jenta hadde aldri hørt om han før det. Så det var tydelig at de hadde snakket sammen :dåne: De fikk noen til å ta han over på andre siden og etter det har de ikke sett eller hørt mer til han. De fikk forøvrig ikke nyss i at han var der før de begynte å bygge ut andre etasjen. Den hadde stått der som kvist/mørkloft tidligere, men når de begynte å bygge ut til boligformål ble det liv i XXX. Nå er han iallefall borte.

Og så spøker det i barnehagen som vi har her vi bor. Sønnen vår er ikke i den barnehagen, men vi hører fra andre at barna hører barnegråt når de skal sove, lyset slår seg av og på og foreldre tør ikke hente sakene som ungene har i andre etasje om det ikke er flere sammen. Som regel holdes ungene i første etasje sent på dagen og da må foreldre gå opp selv å hente tingene deres, men det tør de ikke. Det skal være et barn og en voksen som går igjen der.

:hår:

:overrasket::overrasket::overrasket: Tusler fort ut igjen...

Skrevet

Tenkte jeg skulle legge ut noen bilder av glasskunsten min :sjarmor:

Ikke så enkelt å få fine bilder mot vindu, men dere får nå en ide iallefall....

gallery_2024_118_80449.jpg

gallery_2024_118_60181.jpg

gallery_2024_118_133212.jpg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...