Gå til innhold

Malama skal gifte seg med sin elskede!


Malama

Anbefalte innlegg

Da har jeg fått svar også, sløret koster 1090 på butikken. Jeg mener jeg finner slør som fyller mine krav (altså farge, perler og lengde, og at det er enkelt, ikke dobbelt) for ca 450-600 kroner på ulike nettbutikker (pluss porto da) og lurer på om jeg skal våge meg på noe slikt...

Det på butikken må jo faktsik klippes av da, så jeg betaler for et lenger slør enn jeg vil ha...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så henger en signert forlovererklæring på kjøleskapet.

Min mor og min forlover har reist hjem.

Og jeg sitter på jobb, trøtt og ukonsentrett og glod på klokka og lurer på om jeg kan gå hjem snart....

Sto opp TIDELIG for å frakte besøket til flyplassen, og spiste ikke frokost (for mat før halv sju frista bare ikke) og vel fremme på jobb har jeg ikke roa meg til å spise enda heller, og snart er det lunsjtid, rart jeg er slapp og uvel da? Og kjempetrøtt altså.

Men om 7 måneder er vi gift (om alt går etter planen) så det er vel bare å fortsette med forberedelsene om dette skal bli sånn som vi ønsker oss :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då må spise, ha alltid banan o.l i nærheten som er kjapt å ta med seg og kjapt å spise. Vann, du vet du skal drikke mye vann. Bare minner deg på det også.

Ellers, ta det rolig, del opp oppgavene, gift blir dere, men jeg vil at du skal huske dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en kjekspakke stående ved siden av meg jeg.

Bare ikke rotet meg til å kome så langt som å begynne å spise av den... Når jeg er sultn blir jeg uvel, når jeg er uvel har jeg ikke lyst på mat, og det er en ond spiral. Dessuten er kjeksene bedre med smør på (om enn spiselig uten også) og jeg har smør i kjøleksapet, ca ti skritt unna pulten.... bare, ehh.... har ikke gidda hente det...

Vann har jeg stående på pulten til enhver tid, men jeg burde bytta det ut med kaldt vann om det skulle vært fristende (hjemme drikker jeg masse vann, men jeg er blitt bortskjemt med iskaldt vann fra kjøleskapet, med knuste isbiter, og da frister ikke det halvkalde vannet fra springen på jobb, jeg må ha det kaldt i alle fall (vi har dispenser med KALDT vann en etasje opp da...)

Gift blir vi, og dagen skal jeg huske. Og forberedelsene skal jeg huske som KOS!

Selv om denne uka ikke ble helt som den skulle, siden morfar ble så dårlig, så har vi da kost oss litt innimellom, og funnet ut mye.

Så tar vi det skritt for skritt videre.

Papirene om musikken returneres i dag, og min elskede settes på neste oppgave (jeg har regien, men jeg delegerer noe til ham :) ) nemlig fotograf. Så snart mamma har roet seg litt ned derhjemme, så skal hun få se etter i smykkeskrinet sitt etter de øredobbene, og om de ikke passer (hun snakka noe om en gullkant på dem nemlig, og det vil neppe passe) så skal jeg forklare min elskede hva jeg ønsker meg til jul også :)

Det er på tide, DEFINITIVT på tide, å begynne å lage julekortene, for dem må jeg nesten ha ferdig før jeg begynner på invitasjonene (mulig vi gir gipp på "perfeksjonismen" og lager veldig enkle julekort eller rett og slett kjøper dem i år, men det er jo KOSELIG å lage dem, så jeg har lyst å finne tid til det da.) Invitasjoner skal lages, og da må gjestelista fullføres.

Også fant jeg ut da jeg sto og prøvde kjolen siste gangen at det vil være fint med sterkt fargede blomster, gjerne dyprøde roser. Det påvirker ikke bare buketten men også mine tanker om pynt av lokalet (fint om det går litt sammen?) og da muligens også invitasjonene (fordi de skal lages i samme "design" som bordkort og sanghefteforside.) Jeg er helt klar over at jeg nå høres "perfeksjonistisk" ut, men så lenge dette er helt ut gjennomførbart uten større problemer enn å bruke andre farger, så ser jeg ingen grunn til å la være?

Men, ettersom dette rett og slett er GØY, så trives jeg nå med det.

Og nå skal jeg, inspirert av deg, gå ut på kjøkkenet og finne smør og begynne å spise litt. Om en time er det lunsj, så når jeg har spist noen kjeks skal jeg gå ut, ned på butikken, og kjøpe mat som jeg skal spise til lunsj også. :)

Og snart er det helg. Deilig, deilig helg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger tips og råd om det meste jeg (om du nå enn tenker på bryllup, delegering, invitasjoner, julekort eller husarbeide eller å ikke være perfeksjonist eller noe helt annet) og tar generelt mot det.

Ja, med den filosofien min mor har fostret meg opp på da: Det er fint å få masse gode råd, også følger man de man har lyst til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her tenkte jeg bryllup, vi har en annen tråd om husarbeide.

Mine tanker rundt ett bryllup:

alt skal være slik dere ønsker det. Klær, mat, gjester, blomster og farger. Ha så lite stress som mulig, opplev dagen. Sett bort det som kan settes bort. Bryllupsperm med alle detaljer (lik kontrolljournal) kan være ett godt hjelpemiddel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en bryllupsperm, men den er nok ikke så innholdsrik enda da.

Jeg håper dagen skal bli "perfekt", og da vet jeg at jeg må gjøre en del ting i forkant for at det skal bli slik.

Og etterhvert som tiden går så skjer mer og mer av disse tingene, og jeg storkoser meg :)

Så merker jeg det da, at jeg er ikke sånn der hemmelig av meg. Min elskede har ikke sett kjolen, og skal ikke se den før den store dagen. Men han vet at det er en "hvit kjole" (vel, ivory er den da...) Han har hørt meg og mamma og min forlover snakke om kjole, former og tilbehør litt sånne "svevende måter å snakke på" den siste uka, og vet at jeg skal ha slør, ikke utenkelig at han kan ha fått med seg at jeg skal ha min mors gamle brudekrone også.

Jeg har enda ikke fortalt ham at jeg har kjøpt smykket, for jeg avventer litt dette med mammas perleøredobber eller om jeg skal forklare hva jeg vil ha til jul (men... jeg er ego, DEN julegaven kan godt være en overraskelse, for jeg elsker sånne gaver jeg ikke vet hva er, og jeg vet allerede hva jeg får av mamma og pappa, og skal selv avsted og kjøpe gaven fra farmor... så jeg håper jeg kan bruke mamma sine jeg...)

Men jeg har LYST til å snakke med den viktigste personen i mitt liv om dette jeg.

Jeg har lyst til å diskutere invitasjoner/design og fargevalg med ham (han skal jo definitvt se invitasjonene, og hjelpe til å lage dem også!) og fargene på blomstene kan han vel få vite? (det er jo ikke noe revolusjonerende med en bukett basert på røde roser akkurat heller da...) Men jeg kan ikke vise ham smykket? (I alle fall ikke ettersom han neppe skal kjøpe meg perleøredobber til jul, fikk nettopp sms fra mamma om at hun har noen jeg tror vil passe perfekt, en enkel perle rett og slett (i tillegg til noen med en gullkant, men det tror jeg ikke vil være så fint, fargemessig og sånn?))

Jeg er av den typen som snakker med min forlovede, om alt, og jeg elsker å snakke med ham, fortelle ham, vise han, dele med ham, og evner dårlig dette med å ha hemligheter for ham... Jeg har så lyst til å dele, snakke, fortelle....

Men, han skal ikke se kjolen da. Og da skal han vel ikke se/vite om så mye av det andre heller. Skoene kan han vel se, når jeg finner dem? For de skal jeg jo gå med hjemme, masse, for å ikke få gnagsår på den store dagen, ikke sant? Og selv om han jobber mye, så er det jo begrenset hvor mye jeg er alene hjemme da... Men skoene er nå vel bare hvite pensko, tenker jeg? (eller ivory?) Jeg tenker meg noe enkelt.

Sitter her på jobb og burde jo jobbe, men jeg sitter bare og glor på klokka og gleder meg til jeg kan gå hjem, og egentlig ser jeg frem til ei deeeeeeeeeilig, rolig helg, skal gjøre "ikke noe", men vi skal visst på fotballkamp, og dessuten er det "tusen ting" jeg har lyst til å ta fatt på med bryllupet da.

I alle fall fargene på blomstene må jeg få lov til å diskutere med ham, eller?

(eller, er det ikke slik at det pleier være samsvar mellom fargen på brudebuketten og blomstene på bordet? (ikke eksakt samme fargen, men at det evt også baseres på mørkerøde roser?))

Innser at jeg er relativt uvitende om dette.

Også er det det å finne klær til ham da.

Men det ordner seg nok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også mente jeg forresten det at jeg altså generelt er åpen for alle tips da, så ja, derfor leser jeg jo flylady-tråden for husarbeide, og forsøker å tenke bryllup i denne dagboka, og jul en annen plass etc :)

Men, jeg tror jeg skal finne frem bryllupspermen min i helga, pynte den litt (har tenkt på å bytte perm til en som er hvit og har plastlommer på utsida, slik at jeg kan stikke inn et ark der det står at det ER brylluspermen min da, for kosen sin del, i stedet for den vinrøde som jeg har i dag, fordi det var første permen jeg fant...) og begynne å få orden inni den.

DET er plassen å oppbevare forlovererklæringen, og dit kan jeg putte våre egenerklæringer og denslags også (dvs noen tomme eksemplarer inntil vi fyller dem ut, og kopiene av de ferdige når de sendes inn (just in case...))

Og begynne å se på hva jeg ellers kan gjøre med organiseringen av permen for å lette det videre arbeidet.

Og evt lage et prøveutkast til en invitasjon, jeg ser den nemlig delvis for meg for mitt indre øye, men usikker på om det er mulig å få til, dessuten usikker på fargevalg og deler av designet (så egentlig aner jeg ikke hvordan de skal se ut, samtidig som jeg vet hvordan de skal være...)

Dette ER jo kos, og jeg får bare arrangee bryllup en gang, så jeg skal virkelig gjøre det slik jeg vil, og kose meg med det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med kjole-bestilling. :hoppe::hoppe::hoppe::hoppe:

Er veldig nysgjerrig på hvordan den ser ut!

Jeg er heller ikke sånn super-hemmelig ovenfor forloveden. Dvs han vet bare at kjolen er hvit (kremhvit) og at jeg skal ha slør. Han kommer ikke til å se noe av det før dagen, men jeg har vist ham buketten jeg har lyst på, og skoene står fremme hjemme. Tror spenningen er like stor uansett, med hår, sminke og kjole blir det jo helt annerledes..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååå! Gratulerar med bestilt brudekjole, kjøpt smykke og bestemt slør! :hoppe:

Kva kjole vart det?

Såg du hadde skrive om brudekrona her også, skal du bruka den? Passa den til kjolen?

Nokre stadar er det vanleg at mannen står for brudebuketten og det er overraskinga til brura på brullaupsdagen akkurat som at kjolen skal vera overraskinga til brudgommen. Når brureparet har bestemt seg for å gå for den versjonen av brurebuketten, blir som regel gommen utstyrt med ein igjensegla konvolutt med bilete av brura med brudekjolen på, før han dreg avgarde til blomsterdekoratøren. På den måten for blomsterdekoratøren sjå kjolen og kan slik laga ein flott bukett som står til brura og kjolen, utan at gommen får sjå kjolen. Han berre seier kva slags blomar han vil ha eller liknande... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble Ginniskjolen, den på Cleopatra.

Slett ikke så sikker på om han skal ha ansvaret for blomstene eller ei, for jeg har nå gjort meg mine tanker om hvordan jeg vil ha den, så jeg vil i alle fall legge en del "føringer" på ham... (dvs, den skal være basert på (mørke) røde roser, litt hengende, men ikke mer enn max 40 cm, ha enten perler og/eller "heklabånd" (om han skal stå for dette må han altså snakke litt med mamma tror jeg, og HAN skal jo ikke egentlig vite at jeg skal ha krona og hvordan den ser ut, som jo er poenget med heklabåndet...))

For ja, jeg skal bruke krona. Det blir mer "moderne" å gå for tiara, men det er mer slik jeg vil å ha den krona. Mamma hadde den da hun giftet seg, det blir litt "familietradisjon". Mora til min forlover brukte den også da hun gifta seg, og jeg kan se at min forlvoer likte den. Først syntes hun den så litt rar ut, og mamma syntes ikke jeg skulle ha den. Men dess mer jeg prøvde den, dess mer RETT syntes vi at det ble, og innen kjolen var bestemt var også krona bestemt. Kombinert med et slør som festes høyt oppe på hodet (ellers ser krona veldig alene ut, men når det festes høyt "sprer" det seg mer også, utover skuldrene slik jeg ønsker (har med "barheten" å gjøre bl.a, pluss at jeg synes det er penest)

Antakelig tar jeg opp noe av håret, men har en del hengde ned helt motsatt av hva jeg først tenkte, nemlig at jeg lar det henge ned noe bak, i stedet for å sette det opp og la det henge ned lokker på sidene. Det "kler" litt rundt halsen min, samtidig som krøllene synes gjennom sløret bakfra.

Jeg har en litt lang hals, og er litt obs på det etter at min bror en gang virkelig satte ord på det... Derfor liker jeg gjerne å ha litt hengende rundt den, så ser den ikke så lang ut på en måte...

Jeg tror dette skal bli kjempefint!

Meget usikker på dette med sko, hvor jeg finner dem, noen som er gode å gå i, og sitter på foten min. Også vet jeg ikke hvordan det skal være med undertøy under kjolen heller da, men finner vel ut av det også etterhvert vil jeg tro...

Også lurer jeg på om det er skummelt/for skummeltå kjøpe sløret på nett, når jeg kjøper fra en norsk nettside altså, for det blir billigere enn sløret i butikken (som dessuiten må klippes av en god del) Jeg vil ha det i livlengde. (det på butikken har ikke sydd kant, så det KAN klippe altså, men hvorfor ikke kjøpe ett som ER i livlengde? Må prøve å få målt hvor langt det er da, noe som kanskje ikke er så lett uten å ha et slør på, men sånn ca i alle fall.

(evt, om du har lyst/tid så kan vi ta en tur på cleo, prøve kjolen og slør, så kan du hjelpe meg måle på det sløret hvor langt jeg vil ha det, så får du se hvordan det blir seende ut også (også kan jeg sikkert spørre dem om dette med undertøy og sånn) men du får dessverre ikke sett krona, for den har mamma allerede tatt med hjem (skal blekes litt til (den hadde jo lagti en skuff i 30 år og blitt gul...) og stive og sy perler på) Men jeg har bilde av meg med den på da (uten perler da, selvsagt) som du kan få se...) Eller så skal jeg nok få målt uten å ha på sløret også da, det er jo ikke på millimeternivå heller, så det ordner seg nok likevel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Nå har det ikke vært mye oppdatering her i det siste, det har ikke skjedd så mye, men jeg har bestilt sløret jeg (fikk mail fra somaras om jeg hadde bestemt meg, så da bare målte jeg på meg selv (og klemra meg på målebåndet og måtte forklare min kjære forfor jeg ropte AU, og sa bare at jeg prøvde å måle, ikke helt HVA, så han hjalp meg medå måle hele lengden min han. Også målte vi ham også, og fant ut at han er visst noe lenger enn meg enn jeg trodde, så det blir neppe noe problem med sko (men jeg vil ikke ha dem for høye uansett, jeg skal gå i dem i MANGE timer...) Så noe godt kom det da utav kløninga, selv om jeg ikke helt visste hva jeg skulle si, jeg følte ikke at jeg kunne si at jeg prøvde å finne ut hvor langt det var fra midt på hodet mitt og ned til livet, for å se hvor langt slør jeg ville ha...

Men nå har jeg bestilt et slør i ivory bruetyll (det er vel bare helt vanlig tyll det vil jeg tro? Men det er det hun kaller det) som er 75-80 cm langt (derfor er altså de 120cm lange "korte" slørene på brudebutikkene for lange!) med påsydde perler.

Så gjentsår det "bare" sko og undertøy og evt annet "dill"? (og jeg må få bekreftet fra mamma om hun HAR enkle perleøredobber jeg kan låne/arve eller ei, for om hun ikke har det så har jeg et meeeget klart julegaveønske....)

Burde bestille frisørtime (sminker de meg der? Jeg vil ikke oversminkes, jeg bruker lite til daglig, men jeg vil jo være pen (vel, gitt forutsetningenee om at det skal være MEG da...), og har ALDRI i mitt liv lagt foundation eller sånn der selv (har rett og slett aldri brukt det) så jeg tror jeg trenger hjelp, for det "må" man vel ha?

Også burde jeg vel sørege for å finne en blomsterbutikk som kan sette av tid til å lage buketten min.

Også må vi finne ut av hva min kjære skal ha på seg (og om det skal leies eller kjøpes)

Også må vi bestille fotograf! (men det er liksom hans oppgave, det er han som har peiling på foto, og vet hva han vil, liker og sånn)

Ja, det er vel det vi må jobbe med fremover...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempekoselig å lese om "veien til alteret", det får meg bare til å glede meg enda mer til mitt eget, som er 3 måneder senere, så vi har ikke kommet like langt i planleggingen. Må være utrolig godt når ting begynner å løsne og du ser lyset i tunnelen! Takk for inspirasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Ja, og lite har skjedd på planleggingsfronten fortsatt. Egentlig ingenting. Jeg begynner å se for meg invitasjonene i hodet, men har fortsatt ikke prøvd å lage dem i papir enda, så det gjenstår å se om det er gjennomførbart....

En eneste ting har jeg gjort, og det er å få et løfte av min elskede, om at han ikke skal la meg stoppe opp.

Som flere sikkert vet, døde min morfar 2. juledag. Dessverre har jeg nesten "erfaring" i å miste besteforeldre, dette var den 3. av mine besteoreldre som døde på 18 måneder. Og det jeg har funnet ut er at jeg "forsvinner" i et par måneder etter noe slikt. Jeg eksisterer, jeg jobber, men jeg er ikke "meg". Jeg skravler ikke (normalt skravler jeg mye) og har lite overskudd.

Jeg har derfor fått min elskede til å love meg at han ikke skal la meg la bryllupsplanene ligge i denne perioden, jeg blir passe stressa om jeg "våkner" i begynnelsen av mars og innser at vi ikke har kommet noe lenger enn vi har nå, det begynner å bli på tide å komme i gang med saker og ting, NÅ.

Nå skal jeg bare bite tennene sammen og få denne begravelsne overstått (på onsdag, vi reiser "hjem" i morgen, og returnerer til Bergen 4. januar) og så får vi bare gå i gang med dette, uansett hvor "fraværende" jeg er.

Innbydelser skal lages. Greit, jeg laga julekorta på et par dager, men det var 30 julekort. Det er langt flere invitasjoner, og dessuten har jeg altså ikke designet klart, og de skal vær mer avansert enn hva julekorta var (de var fine, men enkle) De skal leveres/sendes til påske er planen (vi treffer mange av gjestene i påskeferien, og synes det kan være koselig å levere infitasjonene personlig, resten sender vi rett før/etter påske) Og da er det jo egentlig på tide å begynne.

Dermed må gjestelista ferdigstilles. Og "ryktet spres" litt mer, sånn at folk ikke planlegger noe annet denne dagen. Det er jo tross alt St.Hans. Våre tanter/onkler har fått beskjed om å holde av datoen, men ikke våre søskenbarn og andre gjester (få andre gjester da, men noen er det vel)

Det er på tide å ta kontakt med frisør, og blomsterbutikk tror jeg?

Og vi må ta tak i hva HAN skal ha på seg den store dagen, samt at jeg må finne ut av dette med undertøy under kjolen min...

Og fotograf. VELDIG på tide med fotograf. *legge seg på minne at det må mases på dette tema*

Mm, det skal nok bli bra tilslutt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Invistasjoner er vanskelige greier...

De skal jo være FINE! Ja, dette er et bryllup, det skal være litt STIL over det da.

Jeg vil gjerne lage dem selv, det skal være "personlig", men ikke se ut som noe en unge laga i barnehagen, og akkurat nå føler jeg meg ganske inkompetent.

Designet på invitasjonene skal gå igjen på bordkort, takkekort og sanghefter (forsiden) så dette er jo noe som bør være litt gjennomtenkt og stilfullt. Som gjerne skal passe til resten av pynten, blomstene på bordet etc.

Jeg har tenkt på dette siden han fridde, men ikke kommet skikkelig i gang med å lage det, og nå som jeg har begynt... så stoppa det helt opp. Jeg ser for meg mye rart... men klarer ikke konkretisere det... Vet ikke helt hvilke farger/fargetoner jeg ser for meg (tenkte å bare lage en "kladd" nå da, men bør jo ha sånn ca tanker om hvilke farger vi snakker om i alle fall...)

Invitasjoner er vanskelige.

Både å lage dem, og hva jeg skal skrive i dem. (Jfm tråden min om "dresskode")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest med sko

Gjennomtenkt og stilfullt, ja. Men er det noen som legger merke til om invitasjonen en fikk måneder før den store dagen, matcher blomstene på bordene? :klø:

*banner i kjerka og FLYr videre* ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer du til å legge ut bilder av invitasjonene her? *håper på inspirasjon*

Har heldigvis et år ekstra på meg jeg da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har nett laga invitasjonar til dåpen - kjempegøy, men vanskeleg å koma i gong, ja... Håpar du kjem på noko flott!

Har du forresten vore innom Panduro-butikken på Exhibition? Der var det utruleg masse flott til kort og scrapping no. :)

Og så er det jo ein flott butikk på Sotra også. www.papirgleder.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...