Gå til innhold

Malama skal gifte seg med sin elskede!


Malama

Anbefalte innlegg

Ja. Det skal jeg.

For jeg svarte JA da han fridde i går, på 5-årsdagen vår.

Jeg skrev litt om frieriet i dagboka mi i går.

Men jeg må jo ha en egen bryllupsdagbok for alle tankene og planleggingen. Så, her er den.

Endret av Malama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, for å begynne med det grunnleggende...

Hvem, hva, hvor, når.

Hvem: Jeg og min forlovede. (Merkelig å ikke skrive "min samboer" lenger) :hjerte:

Hva: Gifte oss :bryllup:

Hvor: ei kirke på sunnmøre. Men vi er nok ikke helt sikker på hvilken enda. Den der jeg ble døpt? (Fineste kirka jeg vet om) Eller der jeg ble konfirmert? (ikke like pen kirke, en ny/moderne krike) Eller der han ble døpt? (Dersom det er den jeg tror, så er den ikke så veldig stgor, men den er gammel og fin nok) Eller der han ble konfirmert? (Den har jeg aldri sett, men den er på en liten plass, så den er sikkert gammel og lita?)

Når: Ja, det er usikkert. Muligens til neste år. Eller året etter om vi ikke rekker det/får det til til neste år. Tida går fort, og det er mye som skjer, vi er i en huskjøpingsprosess i år. (og pengene kan jo bare brukes en gang også...)

Myyyyyyyyye som gjenstår å finne ut av enda.

Det som jeg har tenkt mest på i natt er dette med forlover.

Jeg har ingen opplagt kandidat til å være min forlover.

"venninna jeg har hatt siden barneskolen" har jeg ikke hatt kontakt med på 3 år sånn ca. Jeg har brutt all kontakt, bevisst. (Hun var den som ledet mobbingen på barneskolen og har i årene som fulgte hevet seg selv ved å presse meg ned. Dette er ikke et menneske jeg ønsker å ha tilstede på min store dag)

Studievenninnene har jeg mistet kontakten med.

Jeg har ingen "bestevenninne".

Jeg har ei kusine som jeg hadde mye å gjøre med i oppveksten, vi var nærmest som søstre. Men hun er 8 år yngre enn meg, og jeg flytta hjemmefra når jeg var 19. Følgelig har hun "blitt voksen" uten at jeg har hatt så mye med henne å gjøre lenger. Hun er 19 år gammel nå. russ i år. Men er det "rettferdig" mot henne å be henne om noe sånt? Vi har altså hatt kontakten begrenset til ferier siden hun var 11 år gammel, og hun bor i en helt annen del av landet enn meg. Det gjør det litt vanskelig for henne å delta i planleggingen, se på kjole og sånn... (Jeg forventer uansett ikke noe utdrikkningslag, det finnes ikke så mange mennekser å be til en slik anledning, og hun ville i alle fall ikke visst hvem hun skulle be. Ettersom jeg uansett er avholdsmenneske og flertallet av dem det faller naturlig man evt skulle bedd sikkert ville brukt kvelden på å prøve å få meg til å drikke... frister ikke)

Hun har jo snakka om å flytte til Bergen for å studere, men det er ikke aktuelt før tidligst neste år. (og noe usikkert om det blir noe av, hun har jo samboer som jobber der de bor nå)

Nei, jeg aner ikke hvem jeg skal be om å være forlover. Dette er faktsik noe vi har snakka om "hypotetisk" før. Men nå er det reelt. Jeg skal jo gifte meg! :hjerter_rundt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svimle

Gratulerer med bryllupsdagbok! Skal bli gøy å følge med deg!

Jeg synes det er så fint at du er reflektert rundt dette med forlover, at du ikke bare gir oppgaven til "hvem-som-helst". Selv om du ike har noen "bestevenninne", så er jeg sikker på at du kommer til å finne en flott forlover!

Lykke til videre med planlegging!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, jeg gir ikke denne oppgaven til hvemsomhelst.

Jeg er bare ikke så sikker på hvem jeg skal gi den til, men... finner nok ut av det.

Dette er spennende greier :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er ringene levert inn for gravering (og krymping)

Det tar dessverre lengre tid å få dm igjen enn vi hadde trodd. Min kjære fikk i går opplyst at det tok et par dager, go vi håpet å få dem over helga, men i dag sa dama to uker, og det er jo vesentlig lenger. Vel, kanskje bare en uke, lov å håpe...

Og hodet mitt er godt igang med planlegging i alle fall.

Vi har mye å finne ut av, ikke minst NÅR. Neste år er nevnt, men muuulig det blir 2008. Jeg synes nå 2007 virker helt grit jeg da. vi må finne en dato. Og begyne å tenke på hvilke kirke, "gjestebegrensninger" og alt dette andre.

Jeg gleder meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chica

Populære kirker blir jo booket år i forveien også, så man trenger jo litt tid på å planlegge. Har litt lyst til å gifte meg jeg og, så det er gøy å lese om andre som blir fridd til og som planlegger bryllup. Har diskutert bryllup her hjemme og, men vi har litt forskjellige meninger da - han er for hvit kjole, kirke og stooor fest etterpå, mens jeg gjerne kunne giftet meg på en ambassade i utlandet eller på tinghuset her hjemme og hatt middag med nærmeste familie. Men en stor vennefest hadde nok vært gøy det også. Vi blir vel enige den dagen det er aktuelt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... vi vet jo ikke hvilken krike vi skal ha det i enda.

Jeg forsøkte å søke opp de fire kirkene jeg antar er aktuelle på nettet, men det var meget varierene hva jeg fant.

Fra den krika jeg er døpt i fant jeg "alt", en broskyre for de som skal gite seg i den krika, med alt av ingo om "forberedende kurs", øvelsesdag, hva det koster for os som ikke bor i sognet etc.

Fra den krika jeg er konfirmrt i fant ejg at de hadde en hjemmeside... and that's it.

Fra de krikene min forlovede (måtte rette meg, holdte på å skrive min samboer...) er døpt og konfirmert i (dersom jeg har rett om hvilke kriker dette er da) så hadde ikke de sognener hjemmeside engang (det er mindre sogn, så det er kanskje ikke så rart?) og følgelig ingen info i det hele tatt.

Den kirka som jeg er døpt i ER en veldig populær kirke. Det kan derfor muligens være vanskeig å få "leie" den, og de tar seg selvsagt betalt for det (men det forsvinnre jo i mengden av andre kostnsder da, og er komplett irrelevant for hvilken krike vi ender opp med velge altså. Alle kirkene tar vel betalt, men ettersom det kek sto noe om dette på de andre kirkene vet jeg kke om det er lik pris...) Rett og slett fordi det er en nydelig kirke, en gammel og tradisjonsrik kirke, og mange v de som sogner til dn kirka jeg er konfirmert i føler tilhørighet til den krika jeg er dpot i. Dette fordi det var den kirka man sognet til "før i tiden", før den nye kirken ble bygget på 80-tallet.

Den kirka har også jeg sterkest tilhørighet til, føler jeg. Der ble mine foreldre gift, der ble jeg døpt. Og jeg har litt lyst å gifte meg i den kirka.

Men det er uten tvil en av de tingne vi må finne ut av SAMMEN.

Greit nok at han skal få slippe å være sterkt delaktig i alle detaljene rundt pynting, inbydelser, og alt det "priket" som bruder elsker å planlegge, men de store tingene som dato, sted og gjesteliste må han da i det minste ha t ord med i laget om. Og HAN har jo absolutt ingen tilknytning til de krika, han har vært der to ganger, begge ganger i begravelser i min familie.

Jeg gleder meg kjempemasse jeg, til å finne ut av alt dette her.

Men, ettersom jeg skulle gå hjem fra jobb, lage meg middag alene (han jobber overtid han, denne første dagen som forlovet) og gjøre husarbeide... og hittil bare hr kommet hjem og surfet nettet på bryllupsssider og kirkesider og skrevet på KG... ja så bør je vl løsrive meg fra pc'n, sette i gang vaskemaskina og finne meg noe mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når det gjelder forlover, har du noen søstre? eller har brudgommen det kanskje?

lykke til med planleggingen videre :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en bror. Han har vle og merke en samboer, men hun er "fersk" og ung (langt yngre enn ham) og jeg har absolutt ikke lyst å ha henne som forlover.

Min forlovede har to søstre, men ettersom forlovere må være myndige, og den eldste av hans søstre er 16, og vi muligens skal gifte oss neste år... (drømmer om det i alle fall, datodiskusjon må vi ha...) går ikke så bra. (dessuten bor de også i en annen landsdel enn oss, så da kommer de fleste av argumentene mot min kusine til å gjelde også for dem, pluss at de altså er enda yngre. (hun er i det minste myndig allerede)

Nei, når det gjelder forlover vet jeg ikke enda.

Men det haster ikke HELT enda, gjør det det? Vi må jo først begynen med å bestemme år. Kirke. Dato. (antakeligvis i den rekkefølgen, ettersom vi vel må innrette oss etter ledige datoer i kirka? I alle fall er det en aktuell problemstilling i noen av kirkene jeg ser for meg, da "mine" kirker er store, folkerike sogn, min "dåpskirke" er en meget populær kirke som mange "utflyttede" (og mange lokale, som bare ikke har tilhørighet der lenger pga at det ble bygget en ny) velger seg til)

Deretter kan vi "bekymre" oss for resten?

Nei, jeg bekymrer meg ikke. Jeg drømmer. Fantaserer. Gleder meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du har en nærere mannlig venn, så MÅ det ikke være ei venninne -altså hunkjønn, som du velger som forlover!

Hadde selv det samme dilemmaet for ett par år siden, tenkte da at HVIS jeg skulle gifta meg da, hadde jeg ingen åpenbare kanditater. Idag er ikke det noe problem ;)

Lykke til med planlegging!! Morro å lese om alle tankene dine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ringte kirken vi ville ha, spurte hvilke datoer de hadde ledige og plukket en.

Jeg ble fridd til på nyttårsaften, og giftet meg 9 mnd etterpå.

Og det gikk så fint og var ikke stress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

GRATULERER SÅ MYE!!!! Er så gøy med frieri. Eneste som er litt synd med å snart skulle gifte seg er at jeg aldri (eller hvem vet ;) , håper ikke det da) blir fridd til igjen!!

Lykke til med all planlegging!! Er utrolig gøy :enig_anim: :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du har en nærere mannlig venn, så MÅ det ikke være ei venninne -altså hunkjønn, som du velger som forlover!

Har ikke egentlig det heller nei. Min aller beste venn er utenkelig som forlover, det er jo han som skal være brudgom. Og ellers hr jeg ikke egentlig nære venner, dessverre.

Vi ringte kirken vi ville ha, spurte hvilke datoer de hadde ledige og plukket en.

Jeg ble fridd til på nyttårsaften, og giftet meg 9 mnd etterpå.

Og det gikk så fint og var ikke stress.

Må nok ringe kriken og spørre etter ledige datoer ja. Når vi har bestemt år. Og kirke. Snakka nettopp med mamma på telefonen nå. Hun antok liksom at den kirka jeg er døpt i var den mest aktuelle, og minnet meg på at der er det lang bestillingstid... Jeg har lest meg frem til (og det stemmer med det hun sa) at det tradisjonelt er brudens kirke man gifter seg i. Nå sogner vi jo begge til samme kirke vi da, og anser den som uaktuell, men "min kirke", det er altså i mitt hjerte den kriken jeg er døpt i.

GRATULERER SÅ MYE!!!! Er så gøy med frieri. Eneste som er litt synd med å snart skulle gifte seg er at jeg aldri (eller hvem vet ;) , håper ikke det da) blir fridd til igjen!!

Lykke til med all planlegging!! Er utrolig gøy :enig_anim:  :hoppe:

Hehe, satser på at dette er min første og sist forlovelse ja.

Nå er det teoretisk sett ikke egentlig det da, jeg har avtalt å gifte meg før jeg. Men det var "når vi blir voksen"-løfte, og ettersom jeg bare var 4-5 år gammel anser jeg ikke det som noen forlovelse akkurat...

Snakka nettopp med mamma nå altså, og hun kunne fortelle at min gu'mor hadde fortalt sine to barn (hver for seg) at "et søskenbarn har forlova seg". Min fetter lurte på "hvem da?" (hans samboer tippet derimot på meg) Men min kusine (som er den samme kusina som jeg altså har vurdert til en annen rolle) utbrøt "åhh, har hun?" og antok med en gang at det selvsagt var meg.

Ja, vi har jo vært sammen i 5 år. Så det lå vel litt i korta?

Bryllipsplanlegging er gøy :) Selv om jeg ikke helt kommer igang med planleggingen da, her alene hjemme for meg selv, så elsker jeg lese om planlegging i alle fall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjekt å lesa om tankane og planane dine! :)

For å kommentere dette med forlovar.. Du har jo eit veldig godt forhold til mammaen din verkar det som...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har et godt forhold til mamma. Det har jeg. Kommer nok til å involvere henne mye i planleggingen, ingen tvil om det.

Men mamma som forlover... det har jeg ikke tenkt på, tenkte hun hadde nok med rollen som "brudens mor". (Helt rart å tenke på meg selv som brud...) Jeg heller inne i hodet mitt mot min kusine, men jeg er høyst usikker enda, har ikke tenkt så innmari mye mer på det.

I natt drømte jeg bryllup.

Ja, altså, jeg drømte at jeg var hjemme i mine foreldres hus (vel, veklset mellom der, utenfor kirka (IKKE den krika jeg har mest lyst å gifte meg i, men den jeg ble konfirmert i) og lokalet (som jeg ikke aner hvor er) ferdig brudekledd og begynte å stresse, for vi hadde ikke laget bordplan, og nå hadde vi dårlig tid for å dra til kirka! Min forlovede brydde seg ikke om å hjelpe til, han var opptatt av å løpe rundt og ta bilder han. Så lenge han fikk sitte ved siden av meg kunne de andre sitte hvorsomhelst. Så da var det jeg og mamma som måtte ordne dette (kanskje du har rett, Linn3c, jeg inkluderer i alle fall mammai planene i drømme...), og vi klarte ikke engang å huske om foreldrene skal sitte sammen eller ha den andres foreldrer til bords (jeg mente å ha lest at brudens mor har brudgommens far til bords (leste jeg det i går tro?) og lette på nett for å vise mamma dette, mens vi lurte på hva vi skulle gjøre med alle de andre, det var MASSE gjester, og ingen plan for hvem de skulle sitte sammen med...

Nei, vi skal nok ha bedre kontroll på planleggingen enn det der, satser jeg på. Min kjære svarte s å greit når jeg sa det var mye planlegging å gjøre at "det er det jeg har deg til". Han anser planlegging av et bryllup til å være "i min gate". Han har jo rett i det, jeg ELSKER tanken på å planlegge bryllupet vårt.

Og bordplanen skal være klar før vi drar til kirken. Helt hvordan vi skal orde det vet jeg ikke. Hvor gjør man av brudgommens fars nye samboer? Vet ikke om det er ideelt at brudgommens far har mamma til bords heller. Han røyker (vel og merke ikke inne selvsagt, må gå ut ja) og mamma er astmatiker som reagerer på lukter. Hun må nok "dopes" maks for å takle blomstene, om hun får en røyker som bordkavaler kan vi sikkert likegodt legge henne inn på sykehuset med oksygenmaske. Og jeg vil jo at ALLE skal ha en fin dag, denne store dagen i vårt liv. Men å sette brudgommens foreldre sammen ved bordet er vel heller kanskje ikke HELT ideelt? Ettersom de er skilt, mener jeg? Og fortsatt vet jeg ikke hvor denne nye samboeren passer inn.. Min forlovede har fått en "stemor" i voksen alder. Som ikke er stort mer enn 5-10 år eldre enn oss vil jeg tro. Vi har truffet henne et par ganger. Hun må jo inviteres, men hvem hun skal sitte sammen med, og hva det skal stå på bordkortet hennes aner jeg ikke enda. (får satse på at ingen blander oss i alle fall da, vi heter det samme, men jeg skal være den som har hvit kjole og det står ikke nanvet mitt på mitt bordkort, så det ordner seg nok :) )

Det rent kribler i magen.

Jeg er forlovet og skal planlegge bryllup. Som kanskjeskal stå neste sommer, dersom vi får det til. Gleder meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...