Gå til innhold

Gjerrig å ikke ha fri bar?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Når man snakker om å MÅTTE punge ut høres det ut som om det er noe dere absolutt MÅ gjøre. Å drikke alkohol utover det som blir servert er frivillig.

Her var det snakk om å ha en middag som kostet mye og som var forseggjort og at drikke til maten ble servert.

Ville dere synes at det hadde vært bedre å fått ubegrenset med alkohol og at brudeparet heller hadde spart på middag og lokale?

Hvis de hadde spart litt på en rekke områder: kjole, sminke, undertøy, sko, godtepose ved bordet, droppet å sende save the day kort, droppet bryllupssuite, brukt bryllupsskyss de har råd til osv. - så ville nok de fleste hatt råd til å servere sine gjester.

Interessant at du spør om man heller burde spare inn på middagen. Hvorfor spare inn på det som angår gjestene? ;)

Noen av dere tipper helt over i pengebruk på ting som gjelder brudeparet (les:bruden), men skal knipe inn ovenfor gjestene deres.

Samme for meg, men dere er og blir gjerrige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gjest1
Hvis du vil at gjestene dine skal betale for ditt bryllup, så gjør du det da vettu - like fullt kan vi andre mene at det er en gjerrig løsning.

Enig!

Og jeg regner med at du spurte her inne fordi du ville ha ærligere svar enn du ellers ville fått?

Deal with it!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
:legrine:    :legrine:

Skjønner det ikke er alle som er like opplyst!!!!

Det er noe som heter skjenkebevilgning som medfører streng regulering av alkohol servering. Man MISTER skjenkebevilgningen i tillegg til at en blir i lagt bøter dersom det nevnte over praktiseres.

Så INGEN seriøse steder vil tillate dette!!

Pisspreik.

Vi hadde vært bryllup på en bedre restaurant i nærheten av Oslo. Drikke til maten og brus om kvelden ble kjøpt fra restauranten. Uåpnede spritflasker fikk vi lov til å ta med oss for servering i en bar hvor en av de ansatte ved restauranten blandet drinker.

Så dropp å uttale deg om noe du ikke har peiling på.

En skjenkebevilgning bryr seg ikke om hvem som har kjøpt alkoholen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de hadde spart litt på en rekke områder: kjole, sminke, undertøy, sko, godtepose ved bordet, droppet å sende save the day kort, droppet bryllupssuite, brukt bryllupsskyss de har råd til osv. - så ville nok de fleste hatt råd til å servere sine gjester.

Interessant at du spør om man heller burde spare inn på middagen.  Hvorfor spare inn på det som angår gjestene? ;)

Noen av dere tipper helt over i pengebruk på ting som gjelder brudeparet (les:bruden), men skal knipe inn ovenfor gjestene deres.

Samme for meg, men dere er og blir gjerrige.

Når man ser hvordan enkelte her inne tar av, med spesialpapir, frimerker som må ha et romantisk motiv i tillegg til det gjesten her over har skrevet, så syns jeg det er gjerrig og ikke servere alkohol på festen etterpå. For min egen del gjør det ingenting, jeg drikker svært lite, men da syns jeg det virker ekstra dumt å måtte betale det selv. Ber man inn på spleiselag, ja så få det med i innbydelsen. Eller er dere brudepar redde for å virke gjerrige?

Edit: Skrivefeil

Endret av Annie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Et bryllup med nærmest familie og fem vennepar koster ikke 100.000 selv om dere har den flotteste champagne.

Det kan det da faktisk fort gjøre, dersom alkoholen skal flyte. I tillegg så skal altså gjestene helst ha mat, kaker osv, lokale og serveringspersonale skal betales (dersom dette ikke er inkludert, men da koster jo mat/drikke desto mer), man skal helst ha noe å ha på seg (og nei, det behøver slett ikke å være en brudekjole til 20 000,-, men et nytt antrekk koster litt uansett. Julekjolen man har brukt de fire siste årene føles kanskje litt stusselig... :sjenert: ), kanskje nye ringer (eller gravering av forlovelsesringer), noe blomster/lys/servietter osv, kanskje frisør, fotografering osv, eller i det minste trykking av takkekort...

Alle har faktisk ikke en nærmeste familie som består av mor, far og toppen et søsken eller noe på hver side. Av og til utgjør "nærmeste familie" temmelig mange, men det er kanskje sånn at en og annen bestemor eller søskens partnere bør kuttes ut for å gi storebror muligheten til å drikke seg snydens?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hvis de hadde spart litt på en rekke områder: kjole, sminke, undertøy, sko, godtepose ved bordet, droppet å sende save the day kort, droppet bryllupssuite, brukt bryllupsskyss de har råd til osv. - så ville nok de fleste hatt råd til å servere sine gjester.

Nå vil jeg bare si at alle disse utgiftene som du nevner over + min manns antrekk kommer på 10 000kr tilsammen.

En av vennene i bryllupet skal ta bildene - gave som takk+ at vi dekker utgifter

Ingen bryllupssuite -0 kr

Stero-anlegg m musikk-liste m DJ - 2500 kr

En av mine søstre kommer til å synge i kirken - 0 kr

Alle blomstene er markblomster, men buketten blir satt sammen av dekoratør - 300 kr

Bryllupsreisen - rest tur - max 10 000 kr (mulig vi må ta den en annen gang)

Buss til gjestene frs kirke til fest - 2000 kr

Middag og overnatting til tilreisende gjester - 60 000 kr

Gifteringer - bruker dem fra forlovelsen

-----

Dersom vi ønsker fri bar så ble vi opplyst om at vi minst måtte regne med 25 000 kr ekstra (dette includere da alt mineralvann + alkohol)

Vi velger derfor å ha gratis mineralvann + 2 drinker pr person - noe vi regner med kommer på ca 10 000 - 12 000kr

---

Så argumenter ikke med at gjestene ikke blir i varetatt i allefall :sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Hvorfor er det så mange her som tillegger trådstarter meninger hun aldri har sagt at hun har? Hvor har dere lest at hun skal ha kjole til 20 000,-, at de skal leie dyr bryllupsskyss og bryllupssuite, ha gaveposer ved kuvertene og dyrt undertøy? Jeg kan ikke finne noe sted hvor TS har fortalt om dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Pisspreik.

Vi hadde vært bryllup på en bedre restaurant i nærheten av Oslo.  Drikke til maten og brus om kvelden ble kjøpt fra restauranten.  Uåpnede spritflasker fikk vi lov til å ta med oss for servering i en bar hvor en av de ansatte ved restauranten blandet drinker.

Så dropp å uttale deg om noe du ikke har peiling på.

En skjenkebevilgning bryr seg ikke om hvem som har kjøpt alkoholen.

Jo på et sted med skjenkebevilging spiller det faktisk rolle!!!

Jeg har selv jobbet på et sted som fikk kroken på døren etter at dette ble oppdaget, riktig nok hadde det her skjedd ved flere anledninger.

Men slik er reglen. Blir en tatt så blir det karantene (hvor lenge avgjøres på basis av alvorlighet) + saftig bot!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg har vært invitert på mange fester hvor vi får servert mat men har drikkevarer med selv. Jeg synes ikke det er rart i det hele tatt.

Nei nemlig, men da har man drikkevarene MED selv. Man betaler ikke for dem i en bar.

Nå drikker jeg lite selv, og enda mindre når jeg er i bryllup. Men, jeg synes fortsatt det blir feil å skulle la gjestene betale dersom de ønsker å ha noe i glasset mellom middagen og kaffen. Det er tross alt en lang kveld.

Dersom det blir for dyrt hadde jeg spandert kun vin og øl på gjestene og kuttet ut drinkene. Det er ikke opplest og vedtatt at man må ha sprit. Øl og vin kan man kjøpe inn selv. Det behøver ikke bli så dyrt. Og ja, sted med sjenkebevilgning kan servere drikkevarer som du tar med selv. Det gjorde de i mitt bryllup.

Til trådstarter - du må selvsagt gjøre som du selv vil, men du stilte faktisk et spørsmål her inne. Da må du forvente at alle som svarer ikke er enig med deg, og at noen faktisk synes du framstår som gjerrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta
DET er et mye bedre alternativ enn å ha en bar hvor gjestene må betale.

Mulig det, men hvis man arrangerer bryllupet sitt på et sted med serververing(foreksempel hotell) så er det ikke alltid man kan nekte å ha bar.. Men for all del, det går jo an å slutte selskapet rett etter kaffe avec :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Mulig det, men hvis man arrangerer bryllupet sitt på et sted med serververing(foreksempel hotell) så er det ikke alltid man kan nekte å ha bar.. Men for all del, det går jo an å slutte selskapet rett etter kaffe avec  :forvirret:

DET er det dummeste jeg har hørt. Hva med dem som vil ha alkoholfrie bryllup, kan de ikke ha festen på hotell ?! :ler::riste:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta
DET er det dummeste jeg har hørt.  Hva med dem som vil ha alkoholfrie bryllup, kan de ikke ha festen på hotell ?! :ler:  :riste:

Unnskyld meg, men jeg har faktisk jobbet på hotell.. Så jeg jeg tror jeg vet litt bedre enn deg hva jeg snakker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg tror at i et vanlig bryllup vil det gå med to drinker pr gjest. Noen drikker ikke, noen drikker en eller to, noen få drikker mer. Kan ikke skjønne at det vil bli en sånn enorm utgiftspost. Noen snakker også om to bonger. Det er jo kjempeteit, da kan man heller ha fri bar. Ikke hør på de som jobber der dere skal ha festen, de er bare ute etter å tjene penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

selv syntes jeg vi hadde en veldig fin ramme på festen selv om vi ordnet ting selv...

tror ikke folk forventer åpen bar på hotell el. men husk å oppgi dette så folk har med penger....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Iforhold til hele denne debatten må jeg si jeg ikke helt vet om jeg synes det er gjerrig eller ikke uten fri bar. Jeg vil tro at det i noen tilfeller ER gjerrig å ikke ha det, mens i andre ikke trenger å være gjerrig overhodet.

Selv skal jeg ha et litt mer "avslappet" bryllup enn de fleste her inne. Jeg og samboern ville kanskje klart å skrape sammen til et bryllup med en vakker "ramme" rundt, hvis gjestene f.eks hadde betalt for baren selv.. Men for oss er ikke det noe alternativ, vi skal ha en bryllupsFEST, med fri bar(men det blir jo mye billigere for oss når vi kjøper inn alkoholen selv, og at den ikke kommer fra f.eks hotellets bar.).

Endret av Binna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

..... Blir du litt sur om du drar i et bryllup der du må betale drikken etter middagen selv? Er det frekt å ikke betale alt for gjestene?....

Nope. Var i bryllup til en venninne for noen år siden og der fikk vi vin/mineralvann/øl til maten + 2 bonger etterpå til drinker. (vi var på hotell) Det etter måtte vi betale selv. Funka heeeelt greit. Drakk totalt en 5-6 drinker og syntes no det var evig nok. Cluet er no vel ikke å drikke så inni hampen mye?!?

Blir litt matt over dette "guri så gjeeeeerrig dere er som ikke har fri bar". Sludder og vas!! Man _har_ lov til å tenke litt penger når man skal gifte seg. Ikke alle som har uendelige mye å ta av når man skal si "i do" til sin kjære.

Vel nok har alkohol "litt å si" i et bryllup, men det skal da for pokker ikke være hovedessensen?? Nehh, stemningen, musikken, talene.....samtalene og latteren - DET er det som er essensen i et bryllup. Ikke om man får 5 eller 20 drinker!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest
Drakk totalt en 5-6 drinker og syntes no det var evig nok. Cluet er no vel ikke å drikke så inni hampen mye?!?

5-6 drinker? :overrasket: Kaller du da det du drikker til maten for drinker? Håper det... Jeg kaller ikke vin og øl og avec for drinker, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne diskusjonen tar jo helt av. :overrasket:

Syns opplegget til trådstarter virker veldig bra jeg! De har jo til og med ordnet med overnatting for tilreisende gjester!

Det virker som en god del mener at bryllup er gode fyllekalas her... Er ikke det viktigste at man feirer sammen med de man er glade i og bryr seg om da?? Bryllup koster en god del uansett hvordan det gjøres, og at man ordner seg og prioriterer forskjellig ut ifra hva man selv ønsker bør da være helt greit! Jeg hadde hvertfall aldri reagert med å tenke at brudeparet er gjerrige dersom jeg måtte betale litt for drikke etter middag og avec. Spesielt ikke dersom man har blitt opplyst om det i inbydelsen.

Den dagen jeg skal gifte meg med min kjære, så håper jeg at de som føler at det ikke er verdt noe annet enn en gratis fyllefest takker nei til å komme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Det virker som en god del mener at bryllup er gode fyllekalas her... .

Hvem sier det? Kan du sitere noen som har sagt det i denne diskusjonen? Folk er i mot å skulle måtte betale for noe når de blir bedt på en bryllupsfest. Les tråden før du uttaler deg om hva folk mener. Det er mange som kan styre drikkinga si, skjønner du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
DET er det dummeste jeg har hørt.  Hva med dem som vil ha alkoholfrie bryllup, kan de ikke ha festen på hotell ?! :ler:  :riste:

Vi har vært i kontakt med diverse steder i forbindelse med planleggingen av vårt bryllup. Og nei, det er ikke alle steder som synes det er greit at vi skal feire alkoholfritt. Ett sted ville ikke leie ut til oss "fordi vi da nesten ikke tjener noenting", mens to andre steder gav oss en alternativ prisliste for maten (myyye dyrere) siden "de ville tjene så dårlig på oss uten salg av alkohol".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...