Gå til innhold

Gjerrig å ikke ha fri bar?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest gjest1
:legrine:    :legrine:

Skjønner det ikke er alle som er like opplyst!!!!

Det er noe som heter skjenkebevilgning som medfører streng regulering av alkohol servering. Man MISTER skjenkebevilgningen i tillegg til at en blir i lagt bøter dersom det nevnte over praktiseres.

Så INGEN seriøse steder vil tillate dette!!

Kjære deg. Jeg jobber med noe som gjør at man arrangerer endel fester. Senest på onsdag arrangerte jeg en fest på et kjent utested i Oslo hvor vi fikk sponset endel drikkevarer fra produsenter som ønsker å forbindes med det jeg jobber med. Dette blir gjort ganske ofte skjønner du. Da tar vi med alkoholen, gjestene får bonger, også kan de kjøpe andre ting i baren ved siden av. Og; dersom man stenger av et sted er det fritt frem for medbragt. Vi hadde en konjakk-type, en sprittype og en øltype.

Min venninne arrangerer liknende fester; og sist fikk de sponset en vodkatype, og delte ut bonger av den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gjest1

Må man absolutt ha bar i det hele tatt?

Er jeg den eneste som synes at en bar med drinker ikke står helt i stil med en litt formell middag? Jeg synes det passer godt med vin til en bedre middag og oppstasede antrekk. Synes egentlig greia med å gå i baren og kjøpe "Sex on the beach" og "Tequila Sunrise" etter kaffen er litt rar. Om dere serverer rikelig med vin til maten, og kaffe avec etterpå, skulle det holde.

Endret av Sukkerert
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Det er jo ikke snakk om at de ikke har råd til et stort bryllup, det er snakk om at de vil ha et flottere stort bryllup enn det de har råd til. Så da vil de at gjestene skal punge ut.

:klappe::klappe::klappe::klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Anne_*
Må man absolutt ha bar i det hele tatt?

Er jeg den eneste som synes at en bar med drinker ikke står helt i stil med en litt offesiell middag?  Jeg synes det passer godt med vin til en bedre middag og oppstasede antrekk. Synes egentlig greia med å gå i baren og kjøpe "Sex on the beach" og "Tequila Sunrise" etter kaffen er litt rar. Om dere serverer rikelig med vin til maten, og kaffe avec etterpå, skulle det holde.

DET er et mye bedre alternativ enn å ha en bar hvor gjestene må betale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Det er jo ikke snakk om at de ikke har råd til et stort bryllup, det er snakk om at de vil ha et flottere stort bryllup enn det de har råd til. Så da vil de at gjestene skal punge ut.

Gjestene må jo ikke punge ut med mindre de skal ha alkohol utover det som blir servert eller fått ved bonger. Hadde du følt at du måtte punget ut hvis du hadde fått servert drikke til maten og barkuponger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Må man absolutt ha bar i det hele tatt?

Er jeg den eneste som synes at en bar med drinker ikke står helt i stil med en litt offesiell middag?  Jeg synes det passer godt med vin til en bedre middag og oppstasede antrekk. Synes egentlig greia med å gå i baren og kjøpe "Sex on the beach" og "Tequila Sunrise" etter kaffen er litt rar. Om dere serverer rikelig med vin til maten, og kaffe avec etterpå, skulle det holde.

Drinker er harry i bryllup!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Må man absolutt ha bar i det hele tatt?

Er jeg den eneste som synes at en bar med drinker ikke står helt i stil med en litt offesiell middag?  Jeg synes det passer godt med vin til en bedre middag og oppstasede antrekk. Synes egentlig greia med å gå i baren og kjøpe "Sex on the beach" og "Tequila Sunrise" etter kaffen er litt rar. Om dere serverer rikelig med vin til maten, og kaffe avec etterpå, skulle det holde.

:klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1
Gjestene må jo ikke punge ut med mindre de skal ha alkohol utover det som blir servert eller fått ved bonger. Hadde du følt at du måtte punget ut hvis du hadde fått servert drikke til maten og barkuponger?

Det ville jo da kommet an på hvor mange bonger man fikk. Fikk man ubegrenset med bonger hadde det jo ikke vært noe problem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det selvfølgelig mulig at jeg mister litt av bildet i og med at jeg ikke drikker selv og derfor ikke ville se på det som noe problem, men det må da være viktigere at brudeparet får bedt alle de vil, enn at alle får drikke alt de ordker hele kvelden? De aller fleste har begrensede budsjetter, og hvis jeg måtte velge mellom å ha fri bar og å kunne invitere 10 ekstra venner, vet jeg hva jeg ville valgt.

Og hva er alt dette med at "når jeg betaler i dyre dommer for gave og antrekk, forventer jeg fri flyt av alkohol"? Går jeg i bryllup, er det da for å feire og kose meg med folk jeg er glad i, ikke for å "få noe igjen for det", eller for maten og drikkens skyld. Jeg har til og med -flere ganger -sendt gave til bryllup hvor jeg ikke har vært invitert :overrasket:

Bryllupet er faktisk først og fremst brudeparets dag, og da må det være opp til dem hvordan de ønsker å prioritere. Og hvis du som gjest synes det er så grusomt at bruden har valgt å unne seg en litt finere kjole på det som sannsynligvis er en av de største dagene i livet hennes fremfor at alle gjestene -som for en del (hvis man skal tro enkelte av innelggene her på forumet) dette er en dag de lider seg gjennom fordi de føler at de må -så synes jeg faktisk det er du som har problemer og ikke bruden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svimle

Jeg er en av de som aldri hadde hørt om at gjesten skal betale for seg i et bryllup (med mindre det er et spleiselag eller at en ønsker at gjesten blir med å spise i stedet for gaver), og jeg ble nesten sjokkert av det. Jeg tenkte så som så at da kunne jeg like gjerne be om betaling neste gang vi har middagsgjester hjemme..

Men tanken har fått modnet, og jeg ser at dette er et valg mange faller på. Jeg vet ikke helt hvordan jeg hadde reagert om jeg selv kom som gjest i et bryllup og måtte betale drikke selv. Mest sannsynlig hadde jeg ikke hatt penger med til å betale med, med mindre jeg hadde fått beskjed på forhånd. Dette har nok noe med at jeg overhodet ikke er vant med det, og aldri hadde hørt om det før. For de som er vant med det, og det er vanlig i ens kretser, er det nok ikke like reaksjoner hos.

Vi selv skal ha fri bar. Det har aldri vært noe annet alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Når man snakker om å MÅTTE punge ut høres det ut som om det er noe dere absolutt MÅ gjøre. Å drikke alkohol utover det som blir servert er frivillig.

Her var det snakk om å ha en middag som kostet mye og som var forseggjort og at drikke til maten ble servert.

Ville dere synes at det hadde vært bedre å fått ubegrenset med alkohol og at brudeparet heller hadde spart på middag og lokale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Har ikke lest hele tråden - ga opp etter side 4...)

En slik sak blir vi ALDRI enige om!

Hver og en får gjøre som de selv ønsker, kanskje sett litt i forhold til hva som er vanlig i miljøet/familien/vennekretsen.

Selv hadde vi inkludert drikke til maten, velkomstdrink og kaffe avec. I tillegg fik alle gjestene 2 bonger hver. Slik har det vært i de fleste bryllup jeg har vært i - det er det som er mest vanlig i min krets.

Dersom det er mest vanlig å holde fri bar i din krets, så kan du nok godt bli sett på som gjerrig dersom du velger noe annet.

Jeg har kun èn gang vært i et bryllup med fri bar og det er det "billigste" bryllupet jeg har vært i noensinne!

Billig lokale (klubbhuset til det lokale idrettslaget - trimsyklene og tredemøllen var satt inntil veggen.......), gjestene var selv serveringshjelp, gryterett til middag, en onkel av bruden sto for musikken - (han var IKKE musiker, men hadde kanskje gått på et orgelkurs en gang i ungdommen......) :forvirret:

Men fri bar - det var det!! En mengde blanke flasker med forskjellige etiketter, men alt luktet likt...... Tror kanskje det kom fra kjelleren til brudens far...... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg er en av de som aldri hadde hørt om at gjesten skal betale for seg i et bryllup (med mindre det er et spleiselag eller at en ønsker at gjesten blir med å spise i stedet for gaver), og jeg ble nesten sjokkert av det. Jeg tenkte så som så at da kunne jeg like gjerne be om betaling neste gang vi har middagsgjester hjemme..

Jeg har vært invitert på mange fester hvor vi får servert mat men har drikkevarer med selv. Jeg synes ikke det er rart i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til Trådstarter som jeg nå har glemt hva heter.

Skal dere ha mineralvann ol stående fremme slik at alle kan forsyne seg fritt av det eller må man betale for det, kaffe, te ol. også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Det er jo ikke snakk om at de ikke har råd til et stort bryllup, det er snakk om at de vil ha et flottere stort bryllup enn det de har råd til. Så da vil de at gjestene skal punge ut.

Det er ikke snakk om et flottere stort bryllup. :frustrert:

Det er kun den aller nærmeste familie samt 5 nærme vennepar, ikke mulig å kutte listen noe mer uten å sitte igjen uten venner i bryllupet :sur:

Der hvor vi vil gifte oss siden vi begge har tilknyttning der såer det kun to alternativer for bryllupsfesten; enten der vi ønsker eller div nedslitte bygdahus....

Ikke alle kan spare opp 100 000kr på få år og vi ønsker å gifte oss før vi får barn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svimle
Jeg har vært invitert på mange fester hvor vi får servert mat men har drikkevarer med selv. Jeg synes ikke det er rart i det hele tatt.

Jeg har aldri opplevd det, med mindre det har vært en spleisefest. Jeg har aldri hatt med drikkevarer når vi har vært invitert til middag hos familie, og jeg har heller aldri invitert til middag - mot at gjesten tar med seg drikken selv.

Lurer på om jeg skal gjøre det neste gang svigers er på middag da, for de spiser alltid så himla mye...

Er det vorspiel (og da spleiser en som regel på maten også..) så er det noe helt annet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest
Til Trådstarter som jeg nå har glemt hva heter.

Skal dere ha mineralvann ol stående fremme slik at alle kan forsyne seg fritt av det eller må man betale for det, kaffe, te ol. også?

Ja vi skal ha gratis mineralvann ol.

Har også kommet frem til at hver gjest får 2 bonger (eller om vi skal ha gratis vin) - ikke helt avgjort det siste enda.

Og selvfølgelig alle får beskjed om ordnigen når vi sender ut innbydelser.

Må bare si det er velkomst drinker (champange), plenty vin til maten og konjakk til kaffen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Det er ikke snakk om et flottere stort bryllup:frustrert:

Det er kun den aller nærmeste familie samt 5 nærme vennepar, ikke mulig å kutte listen noe mer uten å sitte igjen uten venner i bryllupet :sur: 

Der hvor vi vil gifte oss siden vi begge har tilknyttning der såer det kun to alternativer for bryllupsfesten; enten der vi ønsker eller div nedslitte bygdahus....

Ikke alle kan spare opp 100 000kr på få år og vi ønsker å gifte oss før vi får barn!

Et bryllup med nærmest familie og fem vennepar koster ikke 100.000 selv om dere har den flotteste champagne.

Det lages noen scenarioer her nå som er helt ville.

Hvis du vil at gjestene dine skal betale for ditt bryllup, så gjør du det da vettu - like fullt kan vi andre mene at det er en gjerrig løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Nå er det selvfølgelig mulig at jeg mister litt av bildet i og med at jeg ikke drikker selv og derfor ikke ville se på det som noe problem, men det må da være viktigere at brudeparet får bedt alle de vil, enn at alle får drikke alt de ordker hele kvelden? De aller fleste har begrensede budsjetter, og hvis jeg måtte velge mellom å ha fri bar og å kunne invitere 10 ekstra venner, vet jeg hva jeg ville valgt.

Og hva er alt dette med at "når jeg betaler i dyre dommer for gave og antrekk, forventer jeg fri flyt av alkohol"? Går jeg i bryllup, er det da for å feire og kose meg med folk jeg er glad i, ikke for å "få noe igjen for det", eller for maten og drikkens skyld. Jeg har til og med -flere ganger -sendt gave til bryllup hvor jeg ikke har vært invitert  :overrasket:

Bryllupet er faktisk først og fremst brudeparets dag, og da må det være opp til dem hvordan de ønsker å prioritere. Og hvis du som gjest synes det er så grusomt at bruden har valgt å unne seg en litt finere kjole på det som sannsynligvis er en av de største dagene i livet hennes fremfor at alle gjestene -som for en del (hvis man skal tro enkelte av innelggene her på forumet) dette er en dag de lider seg gjennom fordi de føler at de må -så synes jeg faktisk det er du som har problemer og ikke bruden...

Helt enig :klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1
Gjestene må jo ikke punge ut med mindre de skal ha alkohol utover det som blir servert eller fått ved bonger. Hadde du følt at du måtte punget ut hvis du hadde fått servert drikke til maten og barkuponger?

Jeg har ikke skrevet at man punge ut. Som noen andre skrev, så kunne brudeparet også ha valgt å ta betalt pr kakestykke, og da måtte man jo ikke ha kjøpt seg kake heller.

Jeg synes det kommer antydninger om at jeg er en dranker fordi jeg synes det er kjipt å ta seg betalt for drinker i et bryllup. Ville dere også ha synes at jeg var et kalorivrak hvis jeg syntes det var kjipt å ta seg betalt for kake?

Når det blir tilbudt både kake og drinker i et bryllup vil mange (de fleste?) gjestene takke ja til det, og disse tingene fremstår som en naturlig del av den selskapspakken et bryllup er. Når drinker eller kake blir tilbudt og ikke er gratis, synes jeg det er å dytte en del av betalingen over på gjestene. Men jeg har også vært i et alkoholfritt bryllup, og da har jeg ikke tenkt at det var gjerrig av brudeparet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...