Gå til innhold

Gjerrig å ikke ha fri bar?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

I vår omgangskrets hadde det ikke vært et alternativ å ikke ha fri bar, noe som etter min mening er helt greit. Synes at når en først spanderer et bryllup så får en gjøre det fullt og helt. Folk drakk masse i vårt bryllup, men det var ingen som laget problemer. De fleste vet hvor mye de tåler selv og velger å stoppe når grensa nærmer seg. Unntaket er selvfølgelig hvis festen er full av fjortiser. Hos oss var det faktisk en som fikk i seg 1,5L whiskey og mange øl og han virket ikke så full. Jeg er av den oppfatning at alkohol faktisk bidrar til at festen blir vellykket. Nå får jeg sikkert flere på nakken, men jeg ville ikke ha noe stivt bryllup der folk såvidt snakket med naboen sin, og satt på stolen sin hele kvelden. Hos oss danset folk masse og minglet fra kl 21 og utover. Noe av grunnen er nok alkohol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Jeg syns kaffe-gjester er mye verre enn ikke fri bar. Men det forutsetter, som en over her sier, at det er gratis alkoholfri drikke, syns jeg. Gjestene må ha muligheten til å gå derfra edru og fornøyd uten å bruke penger (ikke edru heller, ser jo ut som om det er nok drikke til maten).

Jeg selv ville følt meg dum hvis jeg ikke hadde fri bar i mitt bryllup, men det er bare meg. Har full forståelse for at man ikke vil betale om man tror det blir fylle-fest av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta
i akkurat det scenarioet kan du få flau smak i munnen...

men de fleste som velger å ikke ha fri bar gjør det vel nettopp fordi de ikke har råd til det (eller andre dyre ting)?

Det blir vel en prioriteringssak som regel. Noen har nesten ikke råd til noen ting, andre har råd til det beste av alt. Og for noen er lokale viktigere enn fri bar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes jo fine mellomting til fribar/ikke fri bar, her er noen jeg har vært borti/hørt om

bonger:

da bestemmer man selv hvor mange man vil gi bort, og har full kontoll over utgiftene

halvveis løsning:

noen drikkevarer fritt. Foreksempel mineralvann og øl fritt. De som vil ha drinker betaler for det.

penger i baren:

brudeparet velger et beløp som det kan drikkes for, når dette beløpet er brukt opp, må man betale for drikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke dere er gjerrige! Vi skal selv ha fri bar, men det er kun fordi vi kan kjøpe inn drikkevarene selv. Hvis ikke hadde vi trolig valgt en bong-løsning og gitt 2-3 bonger til hver + redusert noe på antall gjester.

Har selv vært i bryllup der vi måtte reise et godt stykke, kjøpte kjole, gave, dress til mannen, og i tillegg måtte betale for all drikke etter maten. Reagerte ikke negativt på det i det hele tatt. Visste at brudeparet stod for det meste av kostnadene selv, og forventet derfor ikke at de skulle holde meg med alkohol etter maten. Så faktisk på det som et lite ekstra bidrag til at brudeparet skulle ha en fin dag :) Hverken så eller hørte at noen andre reagerte negativt på det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Gjerrige, nei? Verken jeg eller samboeren min drikker, og vi har vurdert å kutte ut alkohol etter maten fullstendig. Snåle mennesker vi. Men for oss ville det blitt helt unaturlig, og hvertfall å skulle betale for det. jeg ville aldri ha forventet det selv. Nå skal det sies at vi ikke har supergod råd, og ikke får hjelp av foreldre. De fleste skjønner altså at vi også må spare. Bryllup er dyrt nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så lenge dere serverer vin til maten, hadde ikke jeg reagert på det, men dere burde vel servere Konjak til kaffen i tillegg. Det som er viktig å tenke på er at bryllupsfest med fri bar, og bryllupsfest uten fri bar blir to helt forskjellige fester. Det er opp til dere å velge hva slags fest dere ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hvorfor i all verden er det krise om noen av gjestene skulle få litt for mye innabords?

I bryllupet vårt hadde vi fri bar (en cognac/likør eller to til kaffen, og fri flyt av øl og vin) og noen av gjestene ble temmelig sørpete utpå natta. Jeg syns det bare var artig, det ødela da ikke dagen????

Ellers - hvis man bruker mye penger på et fint lokale og dyr mat så syns jeg det er litt merkelig prioritering at gjestene må betale drikkevarene sine selv. Det finnes mange fine lokaler der man kan ha medbrakt.

De bryllupene jeg har vært i der lokale og mat har vært ekstra dyrt og flott har vært temmelig stive og kjedelige greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er gjerrig. Veldig merkelig hvor mange kommende bruder som har venner og famile som ikke klarer å styre alkoholinntaket sitt, slik at de må passes på. Det argumentet kommer alltid i slike debatter. Når man først skal invitere til stort flott selskap med dyre antrekk, blomster, bil osv synes jeg det er smålig å ikke kunne spandere festen på gjestene som kommer med gaver i dyre dommer. Spar hellir litt inn på andre ting, da vel. Bruden går rundt i en kjole i 10-20000 kroners-klassen og skal beundres av alle, mens jeg må betale for en drink... Får litt flau smak i munnen, jeg. Og jeg kan drikke med måte og har råd til å kjøpe drinkene mine selv.

Enig med deg! Enten har man råd til å ha gjester, eller så har man ikke... Synes gjester i et bryllup fortjener "full pakke" - og det er SJELDEN jeg hører om fyll i bryllup heretter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Gjør det som føles riktig for dere, og la folk mene hva de vil.

Var på ett bryllup der alle fikk middag og velkomstdrink. Lokalet var leid, og man fikk kjøpt øl og vin til butikkpris i baren der vi delte på å stå bak disken.

Det var kjempehyggelig, og brudeparet brydde seg heldigvis ikke om hva andre skulle mene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal ikke ha FRI bar. Gjestene får champ. v/ankomst, vin til maten, og kaffe & avec, samt en 3 retters middag. Siden vi skal ha festen på hotell, hvor en drink koster 100kroner, så tror jeg og føler jeg at det er helt fair og IKKE har fri bar... Hadde vi hatt masse penger, så ville vi selvfølgelig hatt det... Vi har selvfølgelig oppgitt i inv. at det er anledning til å få kjøpt drikke i baren etter kaffe/avec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest1
Vi skal ha fri bar og jeg ser mer på det som en investering til at stemningen utover kvelden blir bra! Sjelden at folk drikker seg snydens i et bryllup, rølpefestene tar man andre dager... Men så skal det legges til at vi har et billig lokale, ordner alt selv og har handla inn drikke i Sverige...  :ler:

Nettopp, slik kan man gjøre det

Jeg synes det er gjerrig. Veldig merkelig hvor mange kommende bruder som har venner og famile som ikke klarer å styre alkoholinntaket sitt, slik at de må passes på. Det argumentet kommer alltid i slike debatter. Når man først skal invitere til stort flott selskap med dyre antrekk, blomster, bil osv synes jeg det er smålig å ikke kunne spandere festen på gjestene som kommer med gaver i dyre dommer. Spar hellir litt inn på andre ting, da vel. Bruden går rundt i en kjole i 10-20000 kroners-klassen og skal beundres av alle, mens jeg må betale for en drink... Får litt flau smak i munnen, jeg. Og jeg kan drikke med måte og har råd til å kjøpe drinkene mine selv.

Jeg vil kanskje ikke kalle det GJERRIG, men jeg er veldig enig i innlegget ditt

Ja, jeg synes faktisk det er gjerrig. Spesielt når det er fordi man velger å invitere gud og hvermann/flere gjester enn man har råd til, og/eller velger et dyrere lokale og andre dyre løsninger, og så satser man på at gjestene betaler halve feste selv... for de har jo tross alt fått SPANDERT middag...

:Nikke:

min venninne gifter seg i Afrika neste år. Gjestene må da betale reise og opphold, samt gave. Vi snakker endel tusen i utgifter... For brudeparet blir det en rimelig løsning å gifte seg der nede, ettersom hele hennes familie bor der, samt at prisnivået er noe helt annet enn her hjemme...

Jeg blir derfor ganske sjokkert når hun snakker om at gjestene skal betale for seg i baren, samt at forlover (jeg) og brudepikene skal ha kjoler hun bestemmer hvordan skal se ut, men vi skal betale for gildet selv... Jeg har sagt at det nok ikke er vanlig jeg... Jeg kan godt betale kjolen min selv, men da vil jeg også bestemme hvordan den skal se ut...

Når man velger å gifte seg langt pokker i vold bør man i det minste sørge for gjestene sine (jeg har en lei følelse av at den "offisielle" middagen (de må ha en åpen fest også, for alle dukker opp likevel, den offisielle blir på en restaurant/et hotell) blir slik at vi må betale for oss selv der også).

Er så mange bruder (tror faktisk ikke brudGOMMER) som åpenbart mener at alle gjeste bør se på en invitasjon som en ÆRE, og alle skal komme og hylle den vakre bruden i den storslåtte kjolen; og nåde deg om ikke ting går etter hennes pipe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært gjest i bryllup med fri bar og med betal-selv-bar uten bonger. Synes det siste var helt grei. Synes det første var helt horribelt, men det skyldes antakelig at jeg i ettertid fant ut at det var smuglersprit som ble servert. *grynt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk forøvrig en diskré sms kort tid før bryllupet om at det var betale-selv bar slik at vi skulle huske på å ha med kontanter eller kort. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest

JA

Jeg synes det er å være gjerrig. Du vil gjerne at gjestene kommer for å feire din dag, og du forventer at de skal ha med gave. Da er det på sin plass at de som gifter seg spanderer kvelden på gjestene. Som noen andre påpekte. Gjestene har allerede lagt ned masse penger i gave og antrekk for kvelden. Hva med å ha bare øl og vin i baren. Drinker er som regel mye dyrere. Det er ikke snakk om at man skal drikke seg full i et bryllup, men man må kunne forvente å ha noe i glasset utover kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1
JA

Jeg synes det er å være gjerrig.  Du vil gjerne at gjestene kommer for å feire din dag, og du forventer at de skal ha med gave.  Da er det på sin plass at de som gifter seg spanderer kvelden på gjestene.  Som noen andre påpekte.  Gjestene har allerede lagt ned masse penger i gave og antrekk for kvelden.  Hva med å ha bare øl og vin i baren.  Drinker er som regel mye dyrere.  Det er ikke snakk om at man skal drikke seg full i et bryllup, men man må kunne forvente å ha noe i glasset utover kvelden.

:klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er gjerrig i det hele tatt! Vi skal heller ikke ha fri bar i vårt bryllup og har ingen dårlig samvittighet for det. Noen her nevnte tidligere her at de ville følt seg snytt dersom de kom til et bryllup der det ikke var fri bar og de hadde brukt mye penger på gave,klær,reise osv. Jeg mener at det er da vel ikke alkoholen man kommer for??? :forvirret: er det ikke for å dele den spesielle dagen med brudeparet og de andre gjestene?? Jeg har selv vært i flere brylluper der det har vært fri bar og ikke og det har ikke telt for meg. Hovedsaken er at jeg har fått lov til å være der å oppleve den fine dagen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg synes ikke det er gjerrig i det hele tatt! Vi skal heller ikke ha fri bar i vårt bryllup og har ingen dårlig samvittighet for det. Noen her nevnte tidligere her at de ville følt seg snytt dersom de kom til et bryllup der det ikke var fri bar og de hadde brukt mye penger på gave,klær,reise osv. Jeg mener at det er da vel ikke alkoholen man kommer for???  er det ikke for å dele den spesielle dagen med brudeparet og de andre gjestene?? Jeg har selv vært i flere brylluper der det har vært fri bar og ikke og det har ikke telt for meg. Hovedsaken er at jeg har fått lov til å være der å oppleve den fine dagen!

:klappe::klappe:

Kunne ikke sagt det bedre selv!

Jeg synes heller IKKE det er gjerrig.

Flere snakker om at en må kjøpe nye kjoler og dyre gaver??? (leste en tråd der alle gavene kostet under 500 kr, ikke akkurat dyrt det tatt i betraktning at all inclusive sikkert koster 1500+ pr person). Skal selv ha et billig bryllup om 14 dager på samfunnshus, ikke akkurat slik vi hadde drømt om :grine:

Selv her koster maten 550 uten serverings hjelp.

Blir så irritert. Hvis dere synes det er gjerrig så trenger dere jo ikke å komme i bryllup. Bryllup er utrolig dyrt men de fleste ønsker jo alikevel å ha de som betyr mest det.

Og synes uansett at det er en bedre løsning å ha alle til middag men ikke fri bar utover kvleden enn å ha få til middag og mange til kaffe med fri bar. Et bryllup er jo høytidelig så middagen er en viktig del av selskapet.

Som nevnt over det er da ikke alkoholen en kommer for i et bryllup.

Flott å få kunne dele dagen med paret uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...