Gå til innhold

Gjerrig å ikke ha fri bar?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest gjest1
Men hva med å spandrere endel til maten, kaffen ogsånnt og noen drinker utenom. Den som vil ha noe utenom det betaler selv?

Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være sånn heller jeg...

Som gjesten her med kakene nevnte.

Kan ikke alle i utgangspunktet spise av sjokoladekakene, men hvis de vil smake på bryllupskaken må de betale litt for det?

eller hvis noen forsyner seg med litt ekstra dessert eller middag; kan de ikke da betale for det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest
og la gjestene føle at de er verdsatt.

Nesten det verste er jo at flere av betalingsbrudene driter i gjestene - for det er brudeparets dag. :roll:

Gjestene har å komme i bryllup, hvis det er lang vei, så har de å betale overnatting. Videre har de å kle på seg et skikkelig antrekk og se passe høvelig ut, helst skal de matche bordpynten.

Gave er en selvfølge - lister er lagt ut på en mengde glassmagasin, samt på egen side på internett i tillegg til at mamma har i oppgave å ringe rundt til gjestene å påse at hele listen blir kjøpt inn.

Vel fremme i bryllupet har du å betale for det du måtte ønske å drikke etter middag og ellers ta masse bilder som du kan forære brudeparet i ettertid.

Herre jeremias gor et galehus det er her til tider. :ler:

Jeg har alltid takket ja til de bryllupsinvitasjonene jeg har fått, men etter å ha lest her i perioder skal jeg sannelig være mer selektiv - for hvis brudeparet synes det er så grusomt å gjøre noe som helst for meg som gjest så skal de sannelig få slippe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være sånn heller jeg...

Som gjesten her med kakene nevnte.

Kan ikke alle i utgangspunktet spise av sjokoladekakene, men hvis de vil smake på bryllupskaken må de betale litt for det?

eller hvis noen forsyner seg med litt ekstra dessert eller middag; kan de ikke da betale for det?

Ja, også kan en gå rundt med hatt for å samle inn penger til musikken.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1
Nesten det verste er jo at flere av betalingsbrudene driter i gjestene - for det er brudeparets dag. :roll:

Gjestene har å komme i bryllup, hvis det er lang vei, så har de å betale overnatting.  Videre har de å kle på seg et skikkelig antrekk og se passe høvelig ut, helst skal de matche bordpynten. 

Gave er en selvfølge - lister er lagt ut på en mengde glassmagasin, samt på egen side på internett i tillegg til at mamma har i oppgave å ringe rundt til gjestene å påse at hele listen blir kjøpt inn. 

Vel fremme i bryllupet har du å betale for det du måtte ønske å drikke etter middag og ellers ta masse bilder som du kan forære brudeparet i ettertid.

Herre jeremias gor et galehus det er her til tider. :ler:

Jeg har alltid takket ja til de bryllupsinvitasjonene jeg har fått, men etter å ha lest her i perioder skal jeg sannelig være mer selektiv - for hvis brudeparet synes det er så grusomt å gjøre noe som helst for meg som gjest så skal de sannelig få slippe.

:ler::klappe:

Ja, også kan en gå rundt med hatt for å samle inn penger til musikken.

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Anne_*
Nesten det verste er jo at flere av betalingsbrudene driter i gjestene - for det er brudeparets dag. :roll:

Gave er en selvfølge - lister er lagt ut på en mengde glassmagasin, samt på egen side på internett i tillegg til at mamma har i oppgave å ringe rundt til gjestene å påse at hele listen blir kjøpt inn. 

Vel fremme i bryllupet har du å betale for det du måtte ønske å drikke etter middag og ellers ta masse bilder som du kan forære brudeparet i ettertid.

Godt sagt. Og det verste er at de ikke ser det urimelige i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest1
Godt sagt. Og det verste er at de ikke ser det urimelige i det.

Nemlig.

Egentlig kan det vel heller ikke kalles brudeparets store dag, men BRUDENS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Tusen takk for svar alle sammen. Blir litt lei meg når så mange synes at vi er gjerrige så takk for støtten til bla de over. Vi har faktisk måttet spare til dette bryllupet noen år nå siden vi betaler det hele selv.

50 gjester er et absolutt minimum for oss, det er kun foreldre, søsken, besteforeldre, forlovere med følge, tanter/onkler (litt vanskelig å kun invitere de vi har mest kontakt med) samt 4 nære vennene par.....

Så vi inviterer ikke gud og en hver mann. Og foreldre, besteforeldre samt de fleste av søsken og tanter/onkler bor i umiddelbar nærhet. Forlovere kommer også fra stedet og har heller ikke lang reise vei.

Alle får middag (ingen som kun er kaffe-gjester), og vi har lånt hele stedet fra fredag til søndag slik at de tilreisende har et sted å sove.

Det blir spandert det blir champange + jordbær til velkomst, deretter en tre-retters middag med den vinen en ønsker og konjakk til kaffen.

Gratis mineralvann hele kvelden, og kommer nok til å ha et par bonger.Gratis øl og vin var også gode ideer, så regner med at vi faller på en slik løsning.

Dersom vi skulle ha fri bar så regnet de som har stedet med mellom 500-1000kr ekstra pr person erfaringsmessig, jeg synes det høres veldig dyrt ut men vet ikke??? :overrasket:

Budsjettet vårt tillater i allefall ikke slike summer.

For oss er det viktigere at alle har muligheten til å komme og vil da heller hjelpe med overnatting enn fri bar hele kveld. I de bryllupene jeg har vært så har det vært en del som har drukket for mer enn det en overnatting koster.

Bare så det er sagt så skal jeg heller ikke ha en kjole i 10 000 til 20 000kr klassen, fant den brukt til 5 000.

Håper virkelig at våre gjester kommer til å sette pris på rammen på opplegget og ikke blir fornærmet om de betaler en drink eller to, har kun fått positive tilbakemeldinger på opplegget.

Tror heller ikke at det at vi ikke har fribar kommer til å legge noen demper på opplegget.

Synes det hørtes ut som et helt greit opplegg med gratis velkomstdrink, vin til maten, cognac, samt noen bonger. Hvis dere i tillegg går for gratis øl og vin, er det i grunnen ikke så langt unna fri bar, men uansett har ikke folk vondt av å betale noen kroner selv for det de drikker utover de rammene du nevner.

Det er deres dag, og dersom det er noen som sutrer for at de ikke får nok børst, er det de jeg vil kalle gjerrige. Det er ikke alle som har råd til å bruke like mye på bryllup, og om ikke folk forstår det, så får de heller takke nei til invitasjonen.

Lykke til med dagen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være sånn heller jeg...

Som gjesten her med kakene nevnte.

Kan ikke alle i utgangspunktet spise av sjokoladekakene, men hvis de vil smake på bryllupskaken må de betale litt for det?

eller hvis noen forsyner seg med litt ekstra dessert eller middag; kan de ikke da betale for det?

:ler: Hehe, nettopp,nettopp.

Men det må man ikke komme å fortelle en bridezilla vet du.

Kjolen skal koste 20000, bryllupsreise til 50000 må også til, stedet der vielsen skal foregå må pyntes med minimum ørten tusen blomster også skal man ha gullbelagt bryllupskake fordi det ser jo så bra ut på bildet der paret skjærer kaka. Gjestene driter man i med mindre de "bare" kommer med en skarve blomstervase eller lignende i gave. Da er det ikke måte på for noen gjerrige venner og slektninger man har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Jeg har aldri skjønt greia med bryllupsreise jeg da... Det er svindyrt, men det prioriteres... :klø:

Det er det første jeg hadde strøket av min liste ihvertfall (men jeg akter ikke å sette det opp i utgangspunktet da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo et alternativ å ha selskapet et billigere sted, men da får vi ikke en like flott ramme... :forvirret:

I etterkant vil du nok oppdage at det ikke er "rammen" rundt som vil bli husket av hverken deg eller gjestene. Det er atmosfæren. Og en atmosfære av at man tilbringer en kveld ute på byen, hvor man skal betale for seg selv............vel, det er ikke slike bryllup man går hjem fra med en god følelse i magen.

Personlig synes jeg det blir for dumt at gjestene skal betale for seg. Da har man misforstått noe helt vesentlig. De er jo GJESTER !!!!!

Men, når man leser litt på siden her, så oppdager man fort at gjestene i et bryllup er verdt null og niks. Så fremt de kommer med riktig presang, svarer tidsnok om de kommer og for all del, ikke svarer til andre enn brudeparet :gisp:

Det virker som om brudene her inne er mest opptatt av dyre kjoler, nattkjoler, borddekorasjoner osv. Det er ikke det som gjør et bryllup spesielt, og det er ikke det gjestene husker etterpå. De bryllupene jeg husker best, er de hvor jeg følte det ble satt pris på at akkurat jeg kom. Og nei, jeg har aldri måttet ha med penger i et bryllup. Det er bare skammelig, uansett hvordan man snur og vender på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
til dette med kostnader og fyll:

Jeg har hørt fra flere, inkludert min far som har jobbet i bransjen, at folk gjerne drikker MINDRE i bryllup. Dessuten kan det ofte hende man kan fikse en deal med stedet man feirer på; at man kan få ha med noe drikke selv, som serveres bak baren. Dette kan gjøre utgiftene mindre.

:legrine::legrine:

Skjønner det ikke er alle som er like opplyst!!!!

Det er noe som heter skjenkebevilgning som medfører streng regulering av alkohol servering. Man MISTER skjenkebevilgningen i tillegg til at en blir i lagt bøter dersom det nevnte over praktiseres.

Så INGEN seriøse steder vil tillate dette!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Et bryllup er brudeparets store dag!

I dette tilfellet så betaler jo også brudeparet hele gildet så la de nå få ha det slik de ønsker det.

Ser forresten heller ikke den store forskjellen mellom at gjestene betaler litt for ekstra drikke (hvem trenger forresten mer drikke etter velkomst drinker, vin til mat og konjakk til kaffen?????) og som så mange brudepar gjør nå til dagen nemlig kun ønsker seg penger.

Jeg føler i allefall at det er ubehagelig å gå i et bryllup der de kun ønsker seg penger. Brudeparet sitter jo ikke igjen men annet enn en haug med penger og det er jo uhørt å gi under 1000-1500kr dersom en er invitert i disse penge bryllupene.

Synes hele debatten er ganske teit. Et bryllup er ikke som en vanlig kveld på byen eller et fylleslag. Så hva med å gi hver gjest et par bonger til drinker utover kvelden da så slipper dere hele problematikken???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Et bryllup er brudeparets store dag!

Det er for all del riktig, men man bør ikke invitere flere enn man har råd til, eller til ett flottere bryllup enn man har råd til. Hva blir det neste, skal man begynne å ta inngangspenger i bryllup ?

Og fylleslag - er det ikke et bryllup man snakker om. Det handler ikke om at gjestene skal kunne drikke seg fulle (det er det de færreste som gjør i bryllup), men at de skal kunne ha et glass vin eller øl også etter maten, og føle at de er velkomne av en annen grunn enn bare for å gi bruden en ekstra gave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Det er for all del riktig, men man bør ikke invitere flere enn man har råd til, eller til ett flottere bryllup enn man har råd til.  Hva blir det neste, skal man begynne å ta inngangspenger i bryllup ?

Og fylleslag - er det ikke et bryllup man snakker om.  Det handler ikke om at gjestene skal kunne drikke seg fulle (det er det de færreste som gjør i bryllup), men at de skal kunne ha et glass vin eller øl også etter maten, og føle at de er velkomne av en annen grunn enn bare for å gi bruden en ekstra gave.

:klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest
Ja det er litt gjerrig -man inviterer da disse menneskene! Er iallefall lei av slike brylluper der man som gjest må ut med en liten formue...hva er vitsen i å ha et så stort bryllup, hvis man ikke ser seg råd til å servere drikke? Man kan da vel tilpasse gjesteantallet etter lommeboka :frustrert:

Tror du ikke at du får drikke om du ikke får alkoholen gratis? Har du hørt om noen som tar betalt for alkoholfrie drikkevarer? Vitsen med å ha et stort bryllup kan være at man har lyst til å dele dagen med de man er glad i. Å vente til pensjonsalderen slik at man har nok penger til å forsyne alle med ubegrenset mengde alkohol er kanskje ikke det alle ser for seg.

Hvorfor må du ut med en liten formue? Er det fordi du må ha store mengder alkohol i bryllup?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vitsen med å ha et stort bryllup kan være at man har lyst til å dele dagen med de man er glad i. Å vente til pensjonsalderen slik at man har nok penger til å forsyne alle med ubegrenset mengde alkohol er kanskje ikke det alle ser for seg.

:klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Tror du ikke at du får drikke om du ikke får alkoholen gratis? Vitsen med å ha et stort bryllup kan være at man har lyst til å dele dagen med de man er glad i. Å vente til pensjonsalderen slik at man har nok penger til å forsyne alle med ubegrenset mengde alkohol er kanskje ikke det alle ser for seg.

Hvorfor må du ut med en liten formue? Er det fordi du må ha store mengder alkohol i bryllup?

:klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1
Vitsen med å ha et stort bryllup kan være at man har lyst til å dele dagen med de man er glad i. Å vente til pensjonsalderen slik at man har nok penger til å forsyne alle med ubegrenset mengde alkohol er kanskje ikke det alle ser for seg.

Det er jo ikke snakk om at de ikke har råd til et stort bryllup, det er snakk om at de vil ha et flottere stort bryllup enn det de har råd til. Så da vil de at gjestene skal punge ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...