Gå til innhold

Gjerrig å ikke ha fri bar?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Jeg har vært i bryllup med femretters middag. Helt nydelig. Ingen gratis drink kan slå den matopplevelsen.

Antall retter avgjør ikke hvor god middagen er. Matopplevelsen kan være vel så stor med to eller tre-retters middag.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest
Jeg ville ikke blitt sur om det ikke var fri bar, men jeg ville tenkt for meg selv at det er sært og udannet.

Fordi jeg ikke synes man skal pålegge sine gjester utgifter.

Gjestene har mer enn nok utgifter som det er i forbindelse med bryllupet,

og dessuten er det dårlig vertskapskultur å kreve betaling for noe man inviterer til, synes jeg.

Synes brudeparet heller bør spare på andre ting, f. eks legge festen til et rimeligere sted.

Hvem pålegger gjestene sine utgifter?

Å drikke alkohol er noe folk velger, ikke noe som er pålagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Få jo nærmest inntrykk her av at for en del er alkoholen om ikke den eneste, så hvertfall den viktigste grunnen til å gå i et bryllup...

Og etter å ha lest her, så er det lett å få inntrykk av at gjestene kun inviteres pga. gavene. ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hvem pålegger gjestene sine utgifter?

Å drikke alkohol er noe folk velger, ikke noe som er pålagt.

Og hvem pålegger brydeparet å be gjester?

Snakk om seriøse innspill her.

Det koster selvfølgelig ikke noe å gå i bryllup - man tar bare på seg en gammel serk i skapet, trer et hårnett på hodet og stjeler en blomstervase man kan bruke som pakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Antall retter avgjør ikke hvor god middagen er.  Matopplevelsen kan være vel så stor med to eller tre-retters middag.

Nei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Og etter å ha lest her, så er det lett å få inntrykk av at gjestene kun inviteres pga. gavene. ;)

Mener du det?

Har noen skrevet noe om gavene som forventes?

Kan det tenkes at noen brudepar faktisk har som høyeste ønske å ha det greit sammen med vennene sine?

Jeg har kun hørt her om alkoholen som forventes, ikke et ord om gaver som forventes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mener du det?

Har noen skrevet noe om gavene som forventes?

Kan det tenkes at noen brudepar faktisk har som høyeste ønske å ha det greit sammen med vennene sine?

Jeg har kun hørt her om alkoholen som forventes, ikke et ord om gaver som forventes.

:Nikke: Derimot har jeg hørt overraskende mye om hva folk forventer å få igjen for gavene sine...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ny gjest

Denne debatten har nå foregått i 10 sider+en haug andre ganger her inne på bryllupsforumet. I denne tråden er det 10 sider med de samme argumentene. Ingen som leser svarene i tråden eller? Hvorfor må man kverne rundt og skrive ørten innlegg som er skrevet i de tidligere sidene? Herregud, den ene sier ditt, den andre datt.

Ingen blir enige i denne debatten.

Og for å svare på trådstarters spm. Nei, jeg synes ikke dere er gjerrige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
:Nikke: Derimot har jeg hørt overraskende mye om hva folk forventer å få igjen for gavene sine...

La meg gjette.

Hm - kan det være at du i denne tråden har lest at noen ikke synes noe om at gjestene skal betale alkohol etter middagen selv? Dette er selvfølgelig bare vill gjetning basert på overskriften i tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Vi hadde også festen på et flott sted. For baren gjorde vi som følger: 2 bonger hver + 1/2 pris på drikkevarer etter det. Brus var gratis hele kvelden.

Da splitta vi regninga med gjestene - og for de fleste holder det med et par drinker etter avec'en. Ingen forventer at brudeparet skal betale for at du blir snydens...

Men dersom alle må betale alt selv i baren.. Pass på at folk vet om det. Vi var i et bryllup hvor dette kom som en overraskelse - og festen bla avsluttet tidlig. INGEN ble i farta. Det var rett og slett litt kjedelig.. Jeg ville ha satset på bonger om igjen.. Det anbefales - dersom en åpen bar blir for heftig for lommeboka..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Og nei, det er ikke alle steder som synes det er greit at vi skal feire alkoholfritt. Ett sted ville ikke leie ut til oss "fordi vi da nesten ikke tjener noenting", mens to andre steder gav oss en alternativ prisliste for maten (myyye dyrere) siden "de ville tjene så dårlig på oss uten salg av alkohol".

Akkurat det tviler jeg faktisk at de har lov til å gjøre og si med tanke på den norske alkohol politikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
hvorfor ikke?

Fordi det er helt spesielt å få servert flere utsøkte retter fremfor få. Helt subjektivt fra min side selvsagt. Heller det enn noen usle drinker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjesta
Akkurat det tviler jeg faktisk at de har lov til å gjøre og si med tanke på den norske alkohol politikken.

Tvil ivei du, vi sitter bare her og juger ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest betsy

Gjerrig? Nei.

Jeg foretrekker nesten at det ikke er fri bar. Er ofte bedre mat da..

Vet ikke hva som er vanlig i resten av landet, men i de fleste bryllup jeg er på så får man vin til maten (2-3 glass) og kanskje en konjakk, likør etc etter dessert. Resten kjøper man i bar.

Opplys om at det blir mulighet for å kjøpe drinker etter middagen, så kan de som blir sure heller holde seg hjemme :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1
Et bryllup med nærmest familie og fem vennepar koster ikke 100.000 selv om dere har den flotteste champagne.

Det lages noen scenarioer her nå som er helt ville.

Hvis du vil at gjestene dine skal betale for ditt bryllup, så gjør du det da vettu - like fullt kan vi andre mene at det er en gjerrig løsning.

:klappe:

Jeg har ikke skrevet at man punge ut. Som noen andre skrev, så kunne brudeparet også ha valgt å ta betalt pr kakestykke, og da måtte man jo ikke ha kjøpt seg kake heller.

Jeg synes det kommer antydninger om at jeg er en dranker fordi jeg synes det er kjipt å ta seg betalt for drinker i et bryllup. Ville dere også ha synes at jeg var et kalorivrak hvis jeg syntes det var kjipt å ta seg betalt for kake?

Når det blir tilbudt både kake og drinker i et bryllup vil mange (de fleste?) gjestene takke ja til det, og disse tingene fremstår som en naturlig del av den selskapspakken et bryllup er. Når drinker eller kake blir tilbudt og ikke er gratis, synes jeg det er å dytte en del av betalingen over på gjestene. Men jeg har også vært i et alkoholfritt bryllup, og da har jeg ikke tenkt at det var gjerrig av brudeparet.

:ler::klappe:

Hvis de hadde spart litt på en rekke områder: kjole, sminke, undertøy, sko, godtepose ved bordet, droppet å sende save the day kort, droppet bryllupssuite, brukt bryllupsskyss de har råd til osv. - så ville nok de fleste hatt råd til å servere sine gjester.

Interessant at du spør om man heller burde spare inn på middagen.  Hvorfor spare inn på det som angår gjestene? ;)

Noen av dere tipper helt over i pengebruk på ting som gjelder brudeparet (les:bruden), men skal knipe inn ovenfor gjestene deres.

Samme for meg, men dere er og blir gjerrige.

:klappe:

Når man ser hvordan enkelte her inne tar av, med spesialpapir, frimerker som må ha et romantisk motiv i tillegg til det gjesten her over har skrevet, så syns jeg det er gjerrig og ikke servere alkohol på festen etterpå. For min egen del gjør det ingenting, jeg drikker svært lite, men da syns jeg det virker ekstra dumt å måtte betale det selv. Ber man inn på spleiselag, ja så få det med i innbydelsen. Eller er dere brudepar redde for å virke gjerrige?

Edit: Skrivefeil

:ler::klappe:

Nå vil jeg bare si at alle disse utgiftene som du nevner over + min manns antrekk kommer på 10 000kr tilsammen.

En av vennene i bryllupet skal ta bildene - gave som takk+ at vi dekker utgifter

Ingen bryllupssuite -0 kr

Stero-anlegg m musikk-liste m DJ - 2500 kr

En av mine søstre kommer til å synge i kirken - 0 kr

Alle blomstene er markblomster, men buketten blir satt sammen av dekoratør - 300 kr

Bryllupsreisen - rest tur - max 10 000 kr (mulig vi må ta den en annen gang)

Buss til gjestene frs kirke til fest - 2000 kr

Middag og overnatting til tilreisende gjester - 60 000 kr

Gifteringer - bruker dem fra forlovelsen

-----

Dersom vi ønsker fri bar så ble vi opplyst om at vi minst måtte regne med 25 000 kr ekstra (dette includere da alt mineralvann + alkohol)

Vi velger derfor å ha gratis mineralvann + 2 drinker pr person - noe vi regner med kommer på ca 10 000 - 12 000kr

---

Så argumenter ikke med at gjestene ikke blir i varetatt i allefall :sur:

:klø: Brudebukett for 300 kroner?

Jo på et sted med skjenkebevilging spiller det faktisk rolle!!!

Jeg har selv jobbet på et sted som fikk kroken på døren etter at dette ble oppdaget, riktig nok hadde det her skjedd ved flere anledninger.

Men slik er reglen. Blir en tatt så blir det karantene (hvor lenge avgjøres på basis av alvorlighet) + saftig bot!

Har jeg aldri hørt om. Og dersom dette var så ulovlig og problemfylt tviler jeg på at Oslos utesteder gang på gang HVER GANG det er en happening godtar sånt

Jeg tror at i et vanlig bryllup vil det gå med to drinker pr gjest. Noen drikker ikke, noen drikker en eller to, noen få drikker mer. Kan ikke skjønne at det vil bli en sånn enorm utgiftspost. Noen snakker også om to bonger. Det er jo kjempeteit, da kan man heller ha fri bar. Ikke hør på de som jobber der dere skal ha festen, de er bare ute etter å tjene penger.

:Nikke:

Det spiller da ingen rolle hva man betaler - saken er at man må betale.  Snakk om å trekke det til det ytterste for å få gjennomslag for noe så patetisk.

Trist at du har sånne folk rundt deg.  De fleste av oss bruker å bli invitert til bryllup hvor folk vet å oppføre seg, og du har attpå til vært i flere bryllup hvor ting har blitt utrivelig.  Tror nok dine opplevelser har mer med type folk du omgås enn alkoholen å gjøre.

:klappe:

Akkurat det tviler jeg faktisk at de har lov til å gjøre og si med tanke på den norske alkohol politikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest

Så lenge det er hyppig med påfyll under middagen så er det helt greit at det ikke er fri bar. Det er en fin gest å tilby gjestene noe brunt til kaffen, det bør man klare. Ellers er det fritt frem ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest enda-en-ny-gjest
Vi hadde også festen på et flott sted. For baren gjorde vi som følger: 2 bonger hver + 1/2 pris på drikkevarer etter det. Brus var gratis hele kvelden.

Det anbefales - dersom en åpen bar blir for heftig for lommeboka..

Konstuktivt forslag!

Er det nesten ingen her inne som har fått med seg fra trådstarter forklarer om sitt bryllup? Synes det høresut som bra prioriteringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

:klø: Brudebukett for 300 kroner?

Det står jo at det er markblomster.... Kan da ikke koste mer enn 300kr å få satt dem sammen :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1
Det står jo at det er markblomster.... Kan da ikke koste mer enn 300kr å få satt dem sammen :sjenert:

Hadde jeg aldri turt, men meg om det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...