Gå til innhold

Gjerrig å ikke ha fri bar?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Jeg har også vært i en god del bryllup, og har opplevd at enkelte har vært ubehagelig fulle i de fleste. At de gjestene som drikker mest har måttet betale noe av alkoholen sin selv har vært gjennomført i kanskje halvparten av bryllupene. Ikke akkurat sjeldent, vil jeg si  ;)

Og det at de har måttet kjøpe alkohol selv har bidratt til at gjestene har blitt mindre fulle?

Har folk et problem med alkohol, så er det tilgangen på alkoholen det bør gjøres noe med - ikke prisen.

Tror vi bare skal kunne slå fast at vi er mange mennesker i denne tråden, og vi omgås forskjellige miljøer. Noen av dere er åpenbart vant med at folk ikke har kontroll på alkoholforbruket sitt - og dere har jeg medfølelse for, men det blir likevel feil at dere aergumenterer som om alle oppfører seg sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest
Jeg har kanskje hatt uflaks med hvilke brylluper jeg har blitt invitert i da, hva vet jeg.
Ja, du er nok litt uheldig med folk du omgås.

Det er nok forskjellige tradisjoner i forskjellige kretser som sagt over her et sted, for jeg har aldri opplevd at noen har reagert negativt på at man ar måttet betale drinker selv etter middag og avec. Og jeg har da etterhvert vært i den god del bryllup selv.

Det er ingen tradisjon for at folk skal betale drinkene sin selv.

Dvs. egentlig så betaler alle gjestene. Man betaler i form av gave. Tar jeg ikke veldig feil, så har jeg sett at enkelte av de som argementerer for betalende gjester, i andre tråder arguemnterer for veldig billige gaver.

Jeg gir skikkelige gaver, og forventer å bli tatt i mot som gjest.

Hadde hver gjest slengt en gave på 200-300 kroner på bordet, så forstår jeg at mange mener gjestene er en stor utgiftspost.

Jeg som gir bryllupsgaver på mellom 1000-1500 synes faktisk at jeg betaler for meg på en skikkelig måte om jeg ikke skal betale for drikkevarer i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det finnes vel noen tørste i de fleste familer og omgangskretser, og de lar seg uansett ikke stoppe av at de må betale for alkoholen, da. Så er det de som er problemet, må man nok bare la være å invitere dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Det finnes vel noen tørste i de fleste familer og omgangskretser, og de lar seg uansett ikke stoppe av at de må betale for alkoholen, da. Så er det de som er problemet, må man nok bare la være å invitere dem.

Nettopp - så argumentet om fyllefest har falt for lengst -likevel blir det brakt på banen i enhver drinkedebatt her inne.

Samme med de som skal ha betalende drinker, men gratis vin og øl utover kvelden. Halloooo - onkel tørst og tante drita klarer fint å drikke seg fulle på vin og øl. Det er kun de som vet å oppføre seg skikkelig dette går ut over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Og det at de har måttet kjøpe alkohol selv har bidratt til at gjestene har blitt mindre fulle?

Har jeg sagt det?

Du "tolker" kreativt både det jeg sier, og det andre sier her inne.

Men vil man misforstå, så vil man misforstå. Fortsett med den holdningen, du, den vil føre deg langt i livet. Du oppnår nok det du vil til slutt; alle dine meningsmotstandere har etterhvert vett på å trekke seg unna, og du vil stå igjen som (eneste deltager og) "vinner" av debatten. Hurra! :ironi:

Og her takker jeg for meg, fortsatt hellig overbevist om at alle bør ha lov til å gifte seg med den de elsker med nærmeste familie og venner til stede, selv om de ikke er rike :hjerter_rundt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Har jeg sagt det?

Du "tolker" kreativt både det jeg sier, og det andre sier her inne.

Men vil man misforstå, så vil man misforstå. Fortsett med den holdningen, du, den vil føre deg langt i livet. Du oppnår nok det du vil til slutt; alle dine meningsmotstandere har etterhvert vett på å trekke seg unna, og du vil stå igjen som (eneste deltager og) "vinner" av debatten. Hurra! :ironi:

Og her takker jeg for meg, fortsatt hellig overbevist om at alle bør ha lov til å gifte seg med den de elsker med nærmeste familie og venner til stede, selv om de ikke er rike  :hjerter_rundt:

Ser du det spørsmålstegnet jeg skrev på slutten av setningen?

Jeg formulerte meg på den måten nettopp for å ikke dra feil konklusjon. Jeg konstaterte altså ingenting, men spurte deg om min forståelse var riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
fortsatt hellig overbevist om at alle bør ha lov til å gifte seg med den de elsker med nærmeste familie og venner til stede, selv om de ikke er rike  :hjerter_rundt:

:klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Og her takker jeg for meg, fortsatt hellig overbevist om at alle bør ha lov til å gifte seg med den de elsker med nærmeste familie og venner til stede, selv om de ikke er rike  :hjerter_rundt:

Det er da ingen som har tenkt å nekte noen verken det ene eller det andre! Det var et spørsmål om det var gjerrig å ikke ha fri bar og nå diskuteres det. Det er veldig typisk kvinner å vri det på den måten. Noen skal nekte noen å xxx, Hvorfor tror du andre må mene det samme som deg osv. Dette er et diskusjonsforum!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Det er jo ikke snakk om at de ikke har råd til et stort bryllup, det er snakk om at de vil ha et flottere stort bryllup enn det de har råd til. Så da vil de at gjestene skal punge ut.

Nemlig.

Jeg synes det er ille at gjestene skal måtte betale for at brudeparet skal få det bryllupet de vil ha. Skal man invitere hele slekta og vennene deres, så får man heller kutte ned på andre ting i stedet for å begynne å ta betalt av gjestene. Man MÅ ikke nødvendigvis ha 5 retters middag, 10 forskjellige sorter vin, 50kaker og bryllupssuite til 6000kr natta og bryllupsreise til 50000.

Da får man heller prioritere hva som er viktigst. At venner og slektninger feirer med en eller de materielle tingene.

For å si det sånn så tror jeg ikke folk bryr seg katten om om man har middagen på det lokale bydehuset i stedet for Grand Hotel så lenge man kan kose seg og ha det morro sammen med folk man er glad i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Nemlig.

Jeg synes det er ille at gjestene skal måtte betale for at brudeparet skal få det bryllupet de vil ha. Skal man invitere hele slekta og vennene deres, så får man heller kutte ned på andre ting i stedet for å begynne å ta betalt av gjestene. Man MÅ  ikke nødvendigvis ha 5 retters middag, 10 forskjellige sorter vin, 50kaker og bryllupssuite til 6000kr natta og bryllupsreise til 50000.

Da får man heller prioritere hva som er viktigst. At venner og slektninger feirer med en eller de materielle tingene.

For å si det sånn så tror jeg ikke folk bryr seg katten om om man har middagen på det lokale bydehuset i stedet for Grand Hotel så lenge man kan kose seg og ha det morro sammen med folk man er glad i.

Man tar da bare betalt av gjestene dersom de ønsler alkohol utover det som blir servert til maten jf. hovedinnlegget.

Hvis brudeparet ønsker å prioritere en 5 retters middag til gjestene, hvorfor kan de ikke det? Noen bryllupsgjester setter kanskje enda større pris på 5 retters flott middag enn på drikkevarer etter middagen. Er det bedre å ta kutte ut hele baren og si at det ikke blir alkohol etter middagen? Da blir ingen nødt til å ta inn betaling og ingen behøver å punge ut med noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Man tar da bare betalt av gjestene dersom de ønsler alkohol utover det som blir servert til maten jf. hovedinnlegget.

Hvis brudeparet ønsker å prioritere en 5 retters middag til gjestene, hvorfor kan de ikke det? Noen bryllupsgjester setter kanskje enda større pris på 5 retters flott middag enn på drikkevarer etter middagen.  Er det bedre å ta kutte ut hele baren og si at det ikke blir alkohol etter middagen? Da blir ingen nødt til å ta inn betaling og ingen behøver å punge ut med noe.

Hva hvis gjestene hadde satt mer pris på 3-retters middag og fri bar. Ville kanskje ikke spilt noen rolle det, hvis brudeparet har bestemt seg for fem-retters.

Snakk om å overdrive - tror det er i de aller færreste bryllup det eksisterer fem-retters middag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg har også vært i en god del bryllup, og har opplevd at enkelte har vært ubehagelig fulle i de fleste. At de gjestene som drikker mest har måttet betale noe av alkoholen sin selv har vært gjennomført i kanskje halvparten av bryllupene. Ikke akkurat sjeldent, vil jeg si  ;)

Det har jeg også opplevd i 4 bryllup. De fleste har holdt seg på matta, men enkelte har drukket alt for mye. I to av bryllupene har fulle enkeltpersoner laget kvalm for de andre.

Jeg har også vært i bryllup hvor man må betale for alkoholen og de bryllupene har vært ganske "tørrlagte". Det har vært lite alkoholdrikking etter middagen, og stemningen var like høy som i de bryllupene jeg har vært i som flyter over med drikkevarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta
Hva hvis gjestene hadde satt mer pris på 3-retters middag og fri bar. Ville kanskje ikke spilt noen rolle det, hvis brudeparet har bestemt seg for fem-retters.

Snakk om å overdrive - tror det er i de aller færreste bryllup det eksisterer fem-retters middag.

Hørt om å sette ting på spissen? Dessuten så er det mye som foregår, selv om det ikke er vanlig. Har vært i bryllup 12 retters middag jeg, det er faktisk ikke alle som har "standard" 3retters servering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Hørt om å sette ting på spissen? Dessuten så er det mye som foregår, selv om det ikke er vanlig. Har vært i bryllup 12 retters middag jeg, det er faktisk ikke alle som har "standard" 3retters servering.

Hvis alle i en diskusjon skal sette alt på spissen, vil det som diskuteres til slutt bli så langt fra virkeligheten at en seriøs diskusjon vil være umulig.

Det er forresten ikke snakk om hva som er standard middagsservering, men om det er ok å velge en lang rekke middagsretter fremfor fri bar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva hvis gjestene hadde satt mer pris på 3-retters middag og fri bar. Ville kanskje ikke spilt noen rolle det, hvis brudeparet har bestemt seg for fem-retters.

Man kan uansett aldri gjøre alle gjestene til lags -folk er forskjellige og har ulike preferanser. Og at brudeparet da prioriterer sine egne ønsker, synes jeg er helt naturlig.

Få jo nærmest inntrykk her av at for en del er alkoholen om ikke den eneste, så hvertfall den viktigste grunnen til å gå i et bryllup...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hva hvis gjestene hadde satt mer pris på 3-retters middag og fri bar. Ville kanskje ikke spilt noen rolle det, hvis brudeparet har bestemt seg for fem-retters.

Snakk om å overdrive - tror det er i de aller færreste bryllup det eksisterer fem-retters middag.

Jeg har vært i bryllup med femretters middag. Helt nydelig. Ingen gratis drink kan slå den matopplevelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Man kan uansett aldri gjøre alle gjestene til lags -folk er forskjellige og har ulike preferanser. Og at brudeparet da prioriterer sine egne ønsker, synes jeg er helt naturlig.

Få jo nærmest inntrykk her av at for en del er alkoholen om ikke den eneste, så hvertfall den viktigste grunnen til å gå i et bryllup...

:klappe:Man gifter seg da ikke for gjestene sin skyld...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Pia_*

Jeg ville ikke blitt sur om det ikke var fri bar, men jeg ville tenkt for meg selv at det er sært og udannet.

Fordi jeg ikke synes man skal pålegge sine gjester utgifter.

Gjestene har mer enn nok utgifter som det er i forbindelse med bryllupet,

og dessuten er det dårlig vertskapskultur å kreve betaling for noe man inviterer til, synes jeg.

Synes brudeparet heller bør spare på andre ting, f. eks legge festen til et rimeligere sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
:klappe:Man gifter seg da ikke for gjestene sin skyld...

Nei, og da kan man jo i grunnen droppe gjester.

Men da får man jo ikke gaver - så det vil jo være dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...