Gå til innhold

Gjerrig å ikke ha fri bar?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Chrizzy

Jeg synes ikke man er gjerrig. Har forståelse for at de kan bli sånn. Men jeg tror at det er lurt å legge ting til rette for at folk ikke må ut med mere utgifter enn reisen, klær, overnatting, taxi osv.. :) Men det er jo en annen sak at man ikke skal føle seg tvungen til å betale for en skikkelig fyllafest for 50 mennesker heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Piper
Jeg synes ikke man er gjerrig. Har forståelse for at de kan bli sånn. Men jeg tror at det er lurt å legge ting til rette for at folk ikke må ut med mere utgifter enn reisen, klær, overnatting, taxi osv..  :) Men det er jo en annen sak at man ikke skal føle seg tvungen til å betale for en skikkelig fyllafest for 50 mennesker heller..

Må det bli fyllafest, bare fordi noen ønsker å drikke litt ut over kvelden? De fleste er vel voksen nok, til å klare å styre seg. Og de som ikke klarer det, blir full enten man vil eller ikke.

Det er snakk om å invitere til stor fest, og da syns jeg det blir litt kjipt når gjestene må dekke noe selv. Og da spesielt siden en velger de dyreste løsningene, fordi rammen rundt skal bli perfekt. Vel, rammen er litt mer enn å bare ha det på et fint sted, for det er også en fin ramme å sørge for sine gjester. Men det er nå min mening da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chrizzy
Må det bli fyllafest, bare fordi noen ønsker å drikke litt ut over kvelden? De fleste er vel voksen nok, til å klare å styre seg. Og de som ikke klarer det, blir full enten man vil eller ikke.

Det er snakk om å invitere til stor fest, og da syns jeg det blir litt kjipt når gjestene må dekke noe selv. Og da spesielt siden en velger de dyreste løsningene, fordi rammen rundt skal bli perfekt. Vel, rammen er litt mer enn å bare ha det på et fint sted, for det er også en fin ramme å sørge for sine gjester. Men det er nå min mening da

Nei det må selvfølgelig ikke bli den fyllafesten. Jeg skrev bare det for å nyansere litt. Jeg synes man bør spandere så og si hele dagen. Så mye som man faktisk kan! Vi skal ha bryllupet på noenlunde samme måte som TS. Men vi har også overnatting til alle et sted utenfor byen, og buss såklart. Da det har blitt til at det kommer langt fler enn forventet er vi blitt litt bekymret over den åpne baren vi har tenkt å ha. Men det vi kanskje angrer på er at vi ikke bare leide lokale og fikset maten selv. Da hadde det vært mer enn nok drikke og folk kunne holde på så lenge de ville. Jeg synes ikke selv at gjestene skal betale noe på festen. Men det går jo ann og stenge den åpne baren i rimelig tid? Vi kommer til å ha åpen bar utover natten allikevel (har jo vært i bryllup og vet hvordan vi liker det selv).

Vår toastmaster kom med et forslag, han sa at han skulle sette en bøtte på bardisken. Så skulle han si -Det er dyrt med bryllup så om noen har lyst å hive på noe her så hadde sikkert brudeparet fått en litt mindre bar regning.

Poenget mitt var vel at jeg ikke synes man trenger å betale drikke i dyre dommer til langt utpå natta, når man må betale restaurant pris for drikken. Sist bryllup jeg og sambo var i satt vi og festet med hele gjengen i 5 timer etter brudeparet hadde gått. På brudeparets regning. Men de hadde kjøpt drikken selv. Vi storkoste oss alle sammen, har lyst at de som kommer til oss også skal det. men jeg tror ikke vi går tidlig som de her gjorde.

Uff hvorfor i all verden ble dette så langt? Det lengste jeg har skrevet på flere måneder her, tror jeg :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Poenget mitt var vel at jeg ikke synes man trenger å betale drikke i dyre dommer til langt utpå natta, når man må betale restaurant pris for drikken.

Nå er det jo faktisk slik, at med en sjenkebevilgning, kan man ikke selge alkohol til den lyse morgen, så det regulerer seg faktisk selv.

Synes denne tråden har kommet litt ut på viddene nå.

Til trådstarter - som du ser er det delte meninger her inne, det kommer det også til å være blant gjestene i bryllupet ditt.

Du skal selvsagt gjøre det du føler for, men vær forberedt at enkelte av gjestene kommer til å synes dere er gjerrige, og prate om det etterpå. Mens andre synes det er helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må det bli fyllafest, bare fordi noen ønsker å drikke litt ut over kvelden? De fleste er vel voksen nok, til å klare å styre seg. Og de som ikke klarer det, blir full enten man vil eller ikke.

Det er snakk om å invitere til stor fest, og da syns jeg det blir litt kjipt når gjestene må dekke noe selv. Og da spesielt siden en velger de dyreste løsningene, fordi rammen rundt skal bli perfekt. Vel, rammen er litt mer enn å bare ha det på et fint sted, for det er også en fin ramme å sørge for sine gjester. Men det er nå min mening da

Men er det ikke å sørge for gjestene sine når de får rikelig med vin til maten, god mat, kaffe og cognac/likør, kake, og noen bonger??

Hvis det imidlertid er slik at brudeparet åpenbart prioriterer veldig dyre ting fremfor å sørge for gjestene sine hadde jeg også reagert....

Synes enkelte her har liten forståelse for at alle ikke har like god råd. Har man huslån, studielån og kanskje også barn er det ikke alltid like lett å sette av penger til et bryllup. At noen sier at "da hadde de heller ventet til de fikk bedre råd" synes jeg er arrogant. Man må få lov til å arrangere bryllup med de pengene man har, uten at andre skal dømme en for det!

I denne tråden virker det som at alle som velger å IKKE ha fri bar, automatisk bruker alle pengene sine på dyre kjoler og fotografer, noe jeg tviler på alltid er tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta
I denne tråden virker det som at alle som velger å IKKE ha fri bar, automatisk bruker alle pengene sine på dyre kjoler og fotografer, noe jeg tviler på alltid er tilfelle.

Et MEGET godt poeng..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Synes enkelte her har liten forståelse for at alle ikke har like god råd. Har man huslån, studielån og kanskje også barn er det ikke alltid like lett å sette av penger til et bryllup. At noen sier at "da hadde de heller ventet til de fikk bedre råd" synes jeg er arrogant. Man må få lov til å arrangere bryllup med de pengene man har, uten at andre skal dømme en for det!

Men da bør man sette tæring etter næring, og ikke invitere flere gjester enn man har råd til å spandere på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Piper
Men er det ikke å sørge for gjestene sine når de får rikelig med vin til maten, god mat, kaffe og cognac/likør, kake, og noen bonger??

Hvis det imidlertid er slik at brudeparet åpenbart prioriterer veldig dyre ting fremfor å sørge for gjestene sine hadde jeg også reagert....

Synes enkelte her har liten forståelse for at alle ikke har like god råd. Har man huslån, studielån og kanskje også barn er det ikke alltid like lett å sette av penger til et bryllup. At noen sier at "da hadde de heller ventet til de fikk bedre råd" synes jeg er arrogant. Man må få lov til å arrangere bryllup med de pengene man har, uten at andre skal dømme en for det!

I denne tråden virker det som at alle som velger å IKKE ha fri bar, automatisk bruker alle pengene sine på dyre kjoler og fotografer, noe jeg tviler på alltid er tilfelle.

Dette brudeparet prioriterer å ha bryllupet på et dyrt sted, fordi de ønsker en fin ramme rundt det. Da kunne en kanskje valgt den billigste løsningen, og sørget for at gjestene kunne få gratis drikke hele kvelden.

Vi serverte i et bryllup for noen uker siden, og der hadde gjestene med egen drikke til festen. Jeg syns det var en god løsning, fordi brudeparet ikke hadde økonomi til å en skikkelig fest. Men så hadde dette brudeparet valgt å ha bryllupet på grendahuset, og alt var gjort billigst mulig. Både med bloster ol. Da syns jeg en slik løsning er helt topp, men ikke fordi brudeparet ønsker å velge det dyreste stedet. Da blir det helt feil i mine øyne, man tenker liksom minst mulig på gjestene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Vi serverte i et bryllup for noen uker siden, og der hadde gjestene med egen drikke til festen. Jeg syns det var en god løsning, fordi brudeparet ikke hadde økonomi til å en skikkelig fest. Men så hadde dette brudeparet valgt å ha bryllupet på grendahuset, og alt var gjort billigst mulig. Både med bloster ol. Da syns jeg en slik løsning er helt topp, men ikke fordi brudeparet ønsker å velge det dyreste stedet. Da blir det helt feil i mine øyne, man tenker liksom minst mulig på gjestene sine.

Veldig godt innlegg. Helt enig med deg Piper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Uff hvorfor i all verden ble dette så langt? Det lengste jeg har skrevet på flere måneder her, tror jeg  :overrasket:

:ler:

Jeg synes at du er så nydelig, for du vil så gjerne at alle skal ha det bra.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1
Turt i forhold til hvem?

Lettskremt?

Satset på markblomster i en bukett, for 300 kroner bindes det ikke skikkelig og man risikerer en vissen kvast i hånden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg merker jeg blir litt provosert av noen av innleggene her (uten at jeg har lest alle). Bryllupet er da virkelig for brudeparet, eller er jeg helt på jordet? Selvfølgelig vil jeg sørge for at gjestene har det bra, men ikke hvis det skal bety at vi skakkjører økonomien vår.

Hvis jeg blir bedt i bryllup, så ja, jeg føler meg beæret. Og jeg ville aldri komme med krav om det ene og det andre. Dessuten, om jeg må bruke penger på ny kjole, så er da vel ikke det brudeparets problem? Penkjoler trenger man uansett, og hvis man må ha ny kjole for hvert bryllup, er det vel en selv som har et problem?

Selv ville jeg f.eks. aldri ha hatt bryllup et sted langt unna (annet land) hvor alle gjestene måtte ha betalt reise og opphold. Samtidig så kan gjester som syns det blir for dyrt velge å ikke komme. Men jeg syns likevel at dette er mye mer spesielt enn å ikke ha fri bar (med mindre en av partene kommer fra dette landet selvfølgelig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Jeg merker jeg blir litt provosert av noen av innleggene her (uten at jeg har lest alle). Bryllupet er da virkelig for brudeparet, eller er jeg helt på jordet? Selvfølgelig vil jeg sørge for at gjestene har det bra, men ikke hvis det skal bety at vi skakkjører økonomien vår.

Hvis jeg blir bedt i bryllup, så ja, jeg føler meg beæret. Og jeg ville aldri komme med krav om det ene og det andre. Dessuten, om jeg må bruke penger på ny kjole, så er da vel ikke det brudeparets problem? Penkjoler trenger man uansett, og hvis man må ha ny kjole for hvert bryllup, er det vel en selv som har et problem?

Selv ville jeg f.eks. aldri ha hatt bryllup et sted langt unna (annet land) hvor alle gjestene måtte ha betalt reise og opphold. Samtidig så kan gjester som syns det blir for dyrt velge å ikke komme. Men jeg syns likevel at dette er mye mer spesielt enn å ikke ha fri bar (med mindre en av partene kommer fra dette landet selvfølgelig).

Ja fy så god grunn du har til å bli provosert. :overrasket:

Hva vet du om alle trenger ny penkjole?

Hvem har sagt at noenb som helst her henvender seg til brudeparet og kommer med krav om det ene og det andre?

Snakk om å trekke en sak langt over streken.

Hvem har sagt at det er brudeparets problem om man må kjøpe ny kjole? Ingen. Det har vært forsøkt forklart at det faktisk ikke er gratis å være gjest i bryllup.

Selvfølgelig er bryllupet brudeparets dag, men det betyr ikke at det er lurt å drite i gjestene.

Tror det hadde vært smart av deg å lese hele tråden, før du tillot deg å lage et sammendrag av den.

Hvis man skakkjører økonomien sin ved å ha fri bar, så har man høyst sannsynlig enten prioritert feil - eller man har en svært drikkfeldig omgangskrets/familie.

Hva skal dere egentlig med disse helvetes gjestene i bryllupet deres?

Kunne dere ikke bare gitt beskjed om at dere vil feire i fred, og siden alle gjestene blir forskånet fra å komme - så forventer dere gaver i tusenkronersklasen fra alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turboguri

Jeg for min del.. Vil at brudeparet skal kose seg og ha sitt bryllup som di selv vil ha det! Og kan ikke gjestene like at di må betale for alkoholen, så får di bare bare holde seg hjemme!! Er veldig sjokkert gidder å bry seg om en så liten filleting, som alkohol..

Eller som noe sa, lommelerke er oppfunnet!!

Så finn fram bunad og lommelerke, så blir det ikke så dyrt!! :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Ja fy så god grunn du har til å bli provosert.  :overrasket:

Hva vet du om alle trenger ny penkjole?

Hvem har sagt at noenb som helst her henvender seg til brudeparet og kommer med krav om det ene og det andre?

Snakk om å trekke en sak langt over streken.

Hvem har sagt at det er brudeparets problem om man må kjøpe ny kjole? Ingen.  Det har vært forsøkt forklart at det faktisk ikke er gratis å være gjest i bryllup.

Selvfølgelig er bryllupet brudeparets dag, men det betyr ikke at det er lurt å drite i gjestene. 

Tror det hadde vært smart av deg å lese hele tråden, før du tillot deg å lage et sammendrag av den.

Hvis man skakkjører økonomien sin ved å ha fri bar, så har man høyst sannsynlig enten prioritert feil - eller man har en svært drikkfeldig omgangskrets/familie.

Hva skal dere egentlig med disse helvetes gjestene i bryllupet deres?

Kunne dere ikke bare gitt beskjed om at dere vil feire i fred, og siden alle gjestene blir forskånet fra å komme - så forventer dere gaver i tusenkronersklasen fra alle sammen.

Hjelp, snakker du om at jeg lager en sak ut av dette? Jeg må da uansett få lov til å bli provosert. Jeg mener ikke at jeg tror noen stiller direkte krav til brudeparet om fri bar. Men ved å snakke om sånt her, stilles det jo et indirekte krav om fri bar. Altså, man tenker sitt om man ikke får det slit man ønsker. Jeg sier ikke at man skal drite i gjestene, men jeg sier at noen gjester ser ut til å glemme at det er brudeparets dag. Det virker som mange tenker at de fortjener en real fest når man har brukt penger på gave. Jeg trodde man ga gave fordi man deltok oppriktig i gleden ved et giftemål. Kanskje det er bare jeg som er vant til mindre bryllup; det blir kanskje litt annerledes når man er nær familie eller nære venner enn mer perifere.

Jeg merker også at jeg blir litt engstelig for å arangere bryllup selv når folk har veldig bestemte forventninger til hvordan ting skal være. Jeg har blitt lært opp til at jeg som gjest tar høflig imot det som kommer, uavhengig av om det er sik jeg selv ville valgt det. Det er vel kanskje derfor jeg blir litt provosert; fordi jeg oppfatter det som nærmest dårlig folkeskikk å gå i kulissene og klage på vertskapet. Skyt meg den som vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest

Skjønner forøvrig ikke helt koblingen alkohol og bryllup. Dvs. alkohol i mengder. Ville syns det var fælt med fulle folk i mitt bryllup. Men det er vel kanskje ettersom hva man er vant til. Jeg er generelt ikke spesielt glad i folk i beruset tilstand, og drikker minimalt selv. Man kan si at voksne folk burde kunne begrense seg, men som brud har du faktisk lite kontroll over gjestene dine, og om de velger å drikke seg snydens, så er det vel lite man kan gjøre med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Til dere som kritisere TS for å skulle ha et stort, flott bryllup....

Er det ingen av dere som leser hva hun skriver:

Nå vil jeg bare si at våre fulle antrekk + sminke og hår kommer på 10 000kr tilsammen.

En av vennene i bryllupet skal ta bildene - gave som takk+ at vi dekker utgifter

Ingen bryllupssuite -0 kr

Stero-anlegg m musikk-liste m DJ - 2500 kr

En av mine søstre kommer til å synge i kirken - 0 kr

Alle blomstene er markblomster, men buketten blir satt sammen av dekoratør - 300 kr

Bryllupsreisen - rest tur - max 10 000 kr (mulig vi må ta den en annen gang)

Buss til gjestene frs kirke til fest - 2000 kr

Middag og overnatting til tilreisende gjester - 60 000 kr

Gifteringer - bruker dem fra forlovelsen

-----

Dersom vi ønsker fri bar så ble vi opplyst om at vi minst måtte regne med 25 000 kr ekstra (dette includere da alt mineralvann + alkohol)

Vi velger derfor å ha gratis mineralvann + 2 drinker pr person - noe vi regner med kommer på ca 10 000 - 12 000kr

---

Så argumenter ikke med at gjestene ikke blir i varetatt i allefall :sur:

Å ikke ha fri bar kan være ginent men ikke her synes jeg.

De prioriterer middag + overnatting for tilreisende. Hadde jeg måttet dra langt på bryllup så hadde jeg satt mye større pris på gratis overnatting enn gratis alkohol etter kakene. :klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Til dere som kritisere TS for å skulle ha et stort, flott bryllup....

Er det ingen av dere som leser hva hun skriver:

Å ikke ha fri bar kan være ginent men ikke her synes jeg.

De prioriterer middag + overnatting for tilreisende. Hadde jeg måttet dra langt på bryllup så hadde jeg satt mye større pris på gratis overnatting enn gratis alkohol etter kakene. :klappe:

Ja, jeg ser at trådstarter legger opp til et rimelig nøkternt bryllup. Likevel, dersom trådstarter ikke har økonomi til å sørge for bevertning til gjestene hele kvelden så har de invitert for mange gjester.

Jeg drikker heller lite når jeg er i bryllup, og har heller aldri opplevd å være i bryllup hvor noen av gjestene har blitt beruset. Likevel, det må da vel være mulig å kunne forvente å få noe i glasset utover kvelden. Hva med å droppe spriten og bare ha gratis øl og vin ? Var nettopp i et bryllup hvor de hadde dette, og det fungerte helt fint. Jeg ville uansett ikke hatt drinker i mitt eget bryllup, det synes jeg er litt harry. Og med gratis øl/vin/mineralvann så er det noe å drikke for enhver smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg ser at trådstarter legger opp til et rimelig nøkternt bryllup. Likevel, dersom trådstarter ikke har økonomi til å sørge for bevertning til gjestene hele kvelden så har de invitert for mange gjester.

Eller de velger å prioritere annerledes... Jeg kan fremdeles ikke skjønne hvorfor det er viktigere at gjestene får drikke alt de vil hele kvelden enn at brudeparet får ha alle de er glad i rundt seg på en så stor dag. Ville faktisk stusset mer på prioriteringene til et par som valgte bort folk de gjerne ville be for å få råd til fri bar enn motsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...