Gå til innhold

Gjerrig å ikke ha fri bar?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
  :ler:  Kan hende det, ja. Menmen, vi skal iallfall handle på polet vi da. Enda vi bare har en inntekt (jeg er nettopp ferdig som student) og ingen hjelp fra foreldrene våre. ;)

Bærre si fra, så kan æ brennj et par kannja te dåkk! :ler:

Har ikke vært i bryllup siden jeg var lita, og da tenkte jeg ikke over alkoholordningene. Men jeg tror det ble fri bar etter at jeg og andre barn hadde dratt...

Det er som regel nokså mange folk i bryllup, og det drikkes fort endel flasker! Så jeg synes ikke det høres ille ut at folk må betale for det de drikker utover kvelden og natta jeg. Øl og vin kan kanskje være fritt, men ikke brennevin?

Vet ikke hva som er vanlig jeg... Hvis folk er vant til fri bar, så synes de kanskje et uten er merkelig og gjerrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg liker ikke å måtte ha med meg penger i bryllup. Til taxi hjem ja, men ikke til drikkevarer. Nå drikker ikke jeg mye, men å invitere gjester som kanskje må bruke flere tusen kroner på gave, klær, taxi osv og i tillegg må kjøpe drikkevarene sine selv, det er å være for kjip!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Nå drikker ikke jeg mye, men å invitere gjester som kanskje må bruke flere tusen kroner på gave, klær, taxi osv og i tillegg må kjøpe drikkevarene sine selv, det er å være for kjip!

Jeg synes ikke at det går ann å bruke argumentet om gjester som har brukt flere tusen på gave.... Fra pris på gave diskusjon:

vi har som hovedregel i vår gjenger... 300,- pr pers. så 600 for par da...

Ser ut som om dette er vanlige summer å gi for.

Dessuten dersom brudeparet har venner som gir for flere tusen så har de sikkert veldig god råd selv også og ville helt sikkert hatt fri bar!!

Til trådstarter et bryllup er svært kostbart og dersom en har en litt trang økonomi så er det ikke noe i veien for at en ikke skal ha fri bar. Bare gi beskjed i godt tid. Går jo også ann å ha noen gratis drikke varer som øl og mineralvann da dette ikke blir helt enorme summer eller evnt noen bonger.

Dere er ikke gjerrige :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det kommer litt an på hele profilen på bryllupet om det virker gjerrig å ikke ha fri bar.

Jeg har vært i bryllup hvor gjestene måtte ha med seg drikkevarer til etter middag selv. Synes det var helt greit. Brudeparet hadde prioritert å ha mange gjester, og hadde telt i hagen og enkelt koldtbord til middag.

Problemet med fri bar er at det kan finnes gjester som utnytter systemet. De kan hente seg drinker, og så sette dem fra seg og hente nye før de er drukket opp. Synes derfor at sponset bar kan være en løsning. Da flår man ikke gjestene med stive barpriser, men unngår forhåpentligvis problemet med at folk ukritisk forsyner seg med drikke de ikke drikker opp/at de heller nedpå voldsomme mengder.

Synes vel allikevel at hvis det er tydelig at man ikke har spart på noe hverken når det gjelder antrekk, blomster, lokale, meny m.m kan prioriteringen virke litt rar hvis gjestene må betale for all drikke etter middag selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Synes ikke alkoholen er det viktigste i et bryllup.

Så lenge en får velkomst drink, vin til maten og en konjakk til kaffen så synes jeg det holder lenge.

Men folk er forskjellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Ha alkoholfritt bryllup, og glem hele dilemmaet. Ville satt spørsmålstegn ved gjester som kommer for alkoholen og ikke for dere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg har vært i bryllup hvor gjestene måtte ha med seg drikkevarer til etter middag selv.

Det virker som en veldig god løsning! :)

Og å si at gjestene må bruke tusenvis av kroner på gave, klær, sko, taxi osv blir altfor dumt... Man velger selv hvor mye man vil bruke på det. Istedet for taxi kan man få en venn (som kanskje skal den veien uansett) til å kjøre for en mindre penge enn taxituren ville koste. Med venner er det gjerne annenhvergang-ordning også, så de kjører hverandre på rettferdig omgang uten å betale noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Det virker som en veldig god løsning! :)

Og å si at gjestene må bruke tusenvis av kroner på gave, klær, sko, taxi osv blir altfor dumt... Man velger selv hvor mye man vil bruke på det. Istedet for taxi kan man få en venn (som kanskje skal den veien uansett) til å kjøre for en mindre penge enn taxituren ville koste. Med venner er det gjerne annenhvergang-ordning også, så de kjører hverandre på rettferdig omgang uten å betale noe.

Og da kan man vel i sin tur si at bruden kan droppe å kjøpe brudebukett, hun kan ikle seg en kjole hun har fra før av (man måååå vel ikke ha brudekjole, må man vel?), hun kan lage all maten selv så det ikke blir så dyrt osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Bryllup er utrolig dyrt men de fleste ønsker jo alikevel å ha de som betyr mest det.

Men det er jo ikke til å komme bort fra at mange inviterer alt som kan krype og gå til den store dagen, men spandere dagen på dem - DET vil de ikke ta seg råd til.

Flere gjester = flere gaver - ja takk. Spandere kvelden på dem - nei, da har man plutselig trang økonomi.

Kutt ned på noe av det andre. Man behøver ikke flotte blomsteroppsatser, limousin osv for at kvelden skal bli minnerik. Det er vel kjærligheten man skal feire, ikke omgi seg med luksus for en kveld.

Man må ikke glemme at man faktisk INVITERER noen i selskap. Da står man også for regningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hvor som helst ellers og man kan være sikker på at folk drikker med måte. Men fri bar i Norge er jeg litt skeptisk til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Men det er jo ikke til å komme bort fra at mange inviterer alt som kan krype og gå til den store dagen, men spandere dagen på dem - DET vil de ikke ta seg råd til. 

Flere gjester = flere gaver - ja takk.  Spandere kvelden på dem - nei, da har man plutselig trang økonomi.

Kutt ned på noe av det andre.  Man behøver ikke flotte blomsteroppsatser, limousin osv for at kvelden skal bli minnerik.  Det er vel kjærligheten man skal feire, ikke omgi seg med luksus for en kveld.

Man må ikke glemme at man faktisk INVITERER noen i selskap.  Da står man også for regningen.

Helt enig med deg, men det nytter ikke å diskutere det her på bryllupsforumet.

Her skal gjestene betale drikke selv, men er man selv gjest så er man så knipen at man knapt legger i kr 200 for en presang. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Helt enig med deg, men det nytter ikke å diskutere det her på bryllupsforumet.

Her skal gjestene betale drikke selv, men er man selv gjest så er man så knipen at man knapt legger i kr 200 for en presang. :ler:

:klappe::klappe::klappe::klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men det er jo ikke til å komme bort fra at mange inviterer alt som kan krype og gå til den store dagen, men spandere dagen på dem - DET vil de ikke ta seg råd til. 

Flere gjester = flere gaver - ja takk.  Spandere kvelden på dem - nei, da har man plutselig trang økonomi.

Kutt ned på noe av det andre.  Man behøver ikke flotte blomsteroppsatser, limousin osv for at kvelden skal bli minnerik.  Det er vel kjærligheten man skal feire, ikke omgi seg med luksus for en kveld.

Man må ikke glemme at man faktisk INVITERER noen i selskap.  Da står man også for regningen.

:klappe::klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Ja det er litt gjerrig -man inviterer da disse menneskene! Er iallefall lei av slike brylluper der man som gjest må ut med en liten formue...hva er vitsen i å ha et så stort bryllup, hvis man ikke ser seg råd til å servere drikke? Man kan da vel tilpasse gjesteantallet etter lommeboka :frustrert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke dere er gjerrige! Vi skal selv ha fri bar, men det er kun fordi vi kan kjøpe inn drikkevarene selv. Hvis ikke hadde vi trolig valgt en bong-løsning og gitt 2-3 bonger til hver + redusert noe på antall gjester.

Har selv vært i bryllup der vi måtte reise et godt stykke, kjøpte kjole, gave, dress til mannen, og i tillegg måtte betale for all drikke etter maten. Reagerte ikke negativt på det i det hele tatt. Visste at brudeparet stod for det meste av kostnadene selv, og forventet derfor ikke at de skulle holde meg med alkohol etter maten. Så faktisk på det som et lite ekstra bidrag til at brudeparet skulle ha en fin dag :) Hverken så eller hørte at noen andre reagerte negativt på det heller.

Gjør det som føles riktig for dere, og la folk mene hva de vil.

Var på ett bryllup der alle fikk middag og velkomstdrink. Lokalet var leid, og man fikk kjøpt øl og vin til butikkpris i baren der vi delte på å stå bak disken.

Det var kjempehyggelig, og brudeparet brydde seg heldigvis ikke om hva andre skulle mene.

:Nikke: Enig i at det ikke er gjerrig.

Nå har det kommet mange tenkte scenarioer her, men så vidt jeg forstod skal dere hverken ha "alt som kan krype og gå" av gjester eller ha festen i Afrika. Jeg synes at det er en grei løsning å enten ha bonger eller bataling i bare så lenge gjestene vet om det på forhånd. Da kan de jo heller bruke litt mindre penger på gaven hvis det er et problem.

Det er lett å si at man heller kan ha festen på et samfunnshus og spare på kjoleutgiftene, men jeg synes at dere skal gå for det lokalet dere drømmer om, for det er jo rammen rundt festen som setter stemningen og ikke alkoholmengden. De 50 gjestene som dere har invitert er sikkert folk som setter pris på å dele dagen i det flotte lokalet deres med dere (hvis ikke sier de vel nei takk), og de bryr seg nok ikke om at de må kjøpe et par drinker selv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest

Å spandere velkomstdrink,middag med vin og cognac til kaffen til alle gjestene, kan da umulig være gjerrig!!! De to siste brylluppene jeg har vært i ,har jeg kun vært invitert til kaffe.Likevel har jeg begge gangene blitt avspist med 2 bonger,DET er gjerrig det!!! Begge gangene brukte jeg tusenvis av kroner på gave,antrekk,reise og overnatting, og det man blir påspandert er to drinker,kake og litt betasuppe!!!Jeg synes opplegget deres er helt supert! ALLE gjestene deres er like viktige og får være med på HELE festen.Det er mye viktigere enn å få gratis alkohol! Middagen er jo en veldig vesentlig del i et bryllup, og det er ganske kipt å sitte på et hotellrom (les. venteværelse...)og vente på at det skal bli din tur til å få delta i festen...Lykke til med festen deres! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
:Nikke: Enig i at det ikke er gjerrig.

Nå har det kommet mange tenkte scenarioer her, men så vidt jeg forstod skal dere hverken ha "alt som kan krype og gå" av gjester eller ha festen i Afrika. Jeg synes at det er en grei løsning å enten ha bonger eller bataling i bare så lenge gjestene vet om det på forhånd. Da kan de jo heller bruke litt mindre penger på gaven hvis det er et problem.

Det er lett å si at man heller kan ha festen på et samfunnshus og spare på kjoleutgiftene, men jeg synes at dere skal gå for det lokalet dere drømmer om, for det er jo rammen rundt festen som setter stemningen og ikke alkoholmengden. De 50 gjestene som dere har invitert er sikkert folk som setter pris på å dele dagen i det flotte lokalet deres med dere (hvis ikke sier de vel nei takk), og de bryr seg nok ikke om at de må kjøpe et par drinker selv. :)

Å spandere velkomstdrink,middag med vin og cognac til kaffen til alle gjestene, kan da umulig være gjerrig!!! De to siste brylluppene jeg har vært i ,har jeg kun vært invitert til kaffe.Likevel har jeg begge gangene blitt avspist med 2 bonger,DET er gjerrig det!!! Begge gangene brukte jeg tusenvis av kroner på gave,antrekk,reise og overnatting, og det man blir påspandert er to drinker,kake og litt betasuppe!!!Jeg synes opplegget deres er helt supert! ALLE gjestene deres er like viktige og får være med på HELE festen.Det er mye viktigere enn å få gratis alkohol! Middagen er jo en veldig vesentlig del i et bryllup, og det er ganske kipt å sitte på et hotellrom (les. venteværelse...)og vente på at det skal bli din tur til å få delta i festen...Lykke til med festen deres!

Tusen takk for svar alle sammen. Blir litt lei meg når så mange synes at vi er gjerrige så takk for støtten til bla de over. Vi har faktisk måttet spare til dette bryllupet noen år nå siden vi betaler det hele selv.

50 gjester er et absolutt minimum for oss, det er kun foreldre, søsken, besteforeldre, forlovere med følge, tanter/onkler (litt vanskelig å kun invitere de vi har mest kontakt med) samt 4 nære vennene par.....

Så vi inviterer ikke gud og en hver mann. Og foreldre, besteforeldre samt de fleste av søsken og tanter/onkler bor i umiddelbar nærhet. Forlovere kommer også fra stedet og har heller ikke lang reise vei.

Alle får middag (ingen som kun er kaffe-gjester), og vi har lånt hele stedet fra fredag til søndag slik at de tilreisende har et sted å sove.

Det blir spandert det blir champange + jordbær til velkomst, deretter en tre-retters middag med den vinen en ønsker og konjakk til kaffen.

Gratis mineralvann hele kvelden, og kommer nok til å ha et par bonger.Gratis øl og vin var også gode ideer, så regner med at vi faller på en slik løsning.

Dersom vi skulle ha fri bar så regnet de som har stedet med mellom 500-1000kr ekstra pr person erfaringsmessig, jeg synes det høres veldig dyrt ut men vet ikke??? :overrasket:

Budsjettet vårt tillater i allefall ikke slike summer.

For oss er det viktigere at alle har muligheten til å komme og vil da heller hjelpe med overnatting enn fri bar hele kveld. I de bryllupene jeg har vært så har det vært en del som har drukket for mer enn det en overnatting koster.

Bare så det er sagt så skal jeg heller ikke ha en kjole i 10 000 til 20 000kr klassen, fant den brukt til 5 000.

Håper virkelig at våre gjester kommer til å sette pris på rammen på opplegget og ikke blir fornærmet om de betaler en drink eller to, har kun fått positive tilbakemeldinger på opplegget.

Tror heller ikke at det at vi ikke har fribar kommer til å legge noen demper på opplegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Piper
Tusen takk for svar alle sammen. Blir litt lei meg når så mange synes at vi er gjerrige så takk for støtten til bla de over. Vi har faktisk måttet spare til dette bryllupet noen år nå siden vi betaler det hele selv.

50 gjester er et absolutt minimum for oss, det er kun foreldre, søsken, besteforeldre, forlovere med følge, tanter/onkler (litt vanskelig å kun invitere de vi har mest kontakt med) samt 4 nære vennene par.....

Så vi inviterer ikke gud og en hver mann. Og foreldre, besteforeldre samt de fleste av søsken og tanter/onkler bor i umiddelbar nærhet. Forlovere kommer også fra stedet og har heller ikke lang reise vei.

Alle får middag (ingen som kun er kaffe-gjester), og vi har lånt hele stedet fra fredag til søndag slik at de tilreisende har et sted å sove.

Det blir spandert det blir champange + jordbær til velkomst, deretter en tre-retters middag med den vinen en ønsker og konjakk til kaffen.

Gratis mineralvann hele kvelden, og kommer nok til å ha et par bonger.Gratis øl og vin var også gode ideer, så regner med at vi faller på en slik løsning.

Dersom vi skulle ha fri bar så regnet de som har stedet med mellom 500-1000kr ekstra pr person erfaringsmessig, jeg synes det høres veldig dyrt ut men vet ikke??? :overrasket:

Budsjettet vårt tillater i allefall ikke slike summer.

For oss er det viktigere at alle har muligheten til å komme og vil da heller hjelpe med overnatting enn fri bar hele kveld. I de bryllupene jeg har vært så har det vært en del som har drukket for mer enn det en overnatting koster.

Bare så det er sagt så skal jeg heller ikke ha en kjole i 10 000 til 20 000kr klassen, fant den brukt til 5 000.

Håper virkelig at våre gjester kommer til å sette pris på rammen på opplegget og ikke blir fornærmet om de betaler en drink eller to, har kun fått positive tilbakemeldinger på opplegget.

Tror heller ikke at det at vi ikke har fribar kommer til å legge noen demper på opplegget.

Koster virkelig en drink eller to 500-1000 kr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Piper

En annen ting, hvorfor spør du om dere er gjerrige, når du ikke tåler å høre at dere er det? Håpet du at alle skulle synes dere gjorde det riktige, og at det bare var dere dere skulle tenke på på denne dagen?

Du har tydeligvis ikke vært i andre diskusjoner her inne, for her er det virkelig delte meninger om fri bar-problematikken. Der noen faktisk mener brudeparet er gjerrig om de ikke spanderer alt på gjestene sine, og når en spør om det må en jo også tåle å høre at en er det.

Det er umulig å få alle til å dele mening med deg, og du bør nok repsketere at noen vil mene dere er gjerrig, og det inkluderer noen av gjestene deres også. Selv om gjestene kanskje vil si til dere, at de forstår dere godt, og bla bla bla. Sånn er det bare, for det er en ting hva man tenker, og av og til noe helt annet som kommer ut munnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...