Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg regner med at du har hatt litt kjøtt på beinet før du har bestridt en sykemelding, og ikke bare tatt det på måfå? 

Som i dette eksempelet. Dette er jo passe åpenbart, men det er litt vanskeligere med en langtids sykemelding som forlenges og forlenges.

Anonymkode: 297bd...995

Nå har ikke jeg gjort det, men det er mange arbeidsgivere som gjør det når det er snakk om arbeidskonflikt og det da kommer en sykmelding eller ved advarsler. Jeg har kun gjort det når det har bitt bedt om fri som ikke ble innvilget, og deretter kom med sykmelding og når en ansatt gjentatte ganger har kommet med sykmelding i forbindelse med høytider. 

Det som jeg synes er viktig her som andre skriver er at man må vurdere hvordan det vil påvirke det videre samarbeidet, kan man jobbe sammen etter dette osv. nå kan jeg ikke vurdere det tilfellet her med så lite informasjon, men regner med at arbeidsgiver har vurdert den biten før de gjør det. Ofte er det vel slik at hvis arbeidsgiver velger  å bestride en sykmelding så er det vel en ansatt som de har med i planene fremover uansett, men som sagt vet ikke hva som er tilfellet her da.

Anonymkode: 46405...a29

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at det ikke er noen motsetning mellom å ha forståelse for og medfølelse med TS, og å mene at det er riktig og naturlig at arbeidsgiver har mulighet til å bestride sykmeldinger.

Selvfølgelig skal det virkemiddelet brukes med forsiktighet, det tror jeg ingen er uenige i. Jeg har selv opplevd å ha kollegaer som år etter år blir syke akkurat på «populære fridager», med eller uten å ha søkt i forkant. Det er noe dritt både for arbeidsgiver og for oss andre. Jeg er glad arbeidsgiver kan bestride slikt fravær. 

Samtidig er det selvfølgelig enormt fortvilende for TS at arbeidsgiver bestrider en sykmelding hun (antagelig med rette) opplever som helt legitim og riktig. Både den opplevde mistilliten og den økonomiske usikkerheten mens saken behandles. 

Anonymkode: 14d87...ecf

• Liker 5
Skrevet
Kålrota skrev (9 timer siden):

Av ren nysgjerrighet, hva får en arbeidsgiver til å anta at de vet bedre enn legen som har skrevet sykemeldingen? Det forstår jeg ikke. Arbeidsgiver har vel heller ikke innsikt i hele situasjonen og bakgrunnen for sykemeldingen?

Noen tilfeller hvor det kommer sykmeldinger på tidspunkt hvor de allerede har søkt om fri, men fått avslag, en som ved gjentatte anledninger kom med sykmeldinger rundt høytider/ferier. Jeg har vunnet frem med alle, og kan man jo selvsagt stille spørsmål vedd legen som har skrevet den. Når det har gått så langt så vil det også bli et spørsmål om tillit mellom arbeidsgiver og arbeidstaker. 

Når det er sagt så er de aller fleste sykmeldinger reelle, og det blir selvsagt satt inn tiltak for tilrettelegging hvis det er mulig. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Grunnen til at arbeidsgivere ofte "vinner" mot/med fagforeninger i dialogmøter, er at lokale tillitsvalgte ofte er for forsiktige og søker kompromisser for å bevare det generelle samarbeidsklimaet. 
En privat advokat har derimot kun én lojalitet, og det er til deg. De går i strupen på arbeidsgiver med en helt annen tyngde, og de krever harde juridiske fakta på bordet i stedet for sjefens synsing om '"legeshopping".  Mitt råd til TS står seg.  Hvis hen har økonomi til det, eller har rettshjelpsdekning i innboforsikringen, så hent inn en ekstern advokat.

Anonymkode: fb0fc...cef

Det kan godt være mulig at det i enkelte tilfeller kan hjelpe arbeidstaker å ha en advokat, men tror du ikke arbeidsgivere konfererer jurister? Tror du ikke at arbeidsgivere har tilgang til jurister i sine fagforbund? Tror du virkelig arbeidsgiver bare sitter på kontoret og mener og synsere litt før de bestemmer seg? 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det kan godt være mulig at det i enkelte tilfeller kan hjelpe arbeidstaker å ha en advokat, men tror du ikke arbeidsgivere konfererer jurister? Tror du ikke at arbeidsgivere har tilgang til jurister i sine fagforbund? Tror du virkelig arbeidsgiver bare sitter på kontoret og mener og synsere litt før de bestemmer seg? 

Absolutt ikke. Men pipa får en helt annen lyd, så fort den ansatte også anskaffer advokat.

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Absolutt ikke. Men pipa får en helt annen lyd, så fort den ansatte også anskaffer advokat.

Nå kan jeg bare snakke for meg selv, vi hadde en sak som startet med en sykmelding og endte opp med en oppsigelse. Skal ikke ikke gå noe mer inn på saken, men den ansatte hadde med advokat og representant fra arbeidstilsynet. Både arbeidstaker sin advokat og arbeidstilsynet fremla ønske om å få utlevert diverse dokumenter, som de ikke med medhold i. Det endte med arbeidstaker trakk saken. Du skjønner at når jeg velger å gjøre tiltak uansett hva det er, så gjør jeg alt jeg kan for å forsikre meg om at det er innenfor lovverket, og hvis arbeidstaker velger å ha med advokat så synes jeg det er helt greit, da har han noen til å representere seg. 

Vi har tilgang til mange forskjellige jurister, og noen av det har selvsagt spesialisering innen arbeidsrett og arbeids miljøloven. Det regner med at alle større fagforbund har. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvem forteller hva som feiler deg  til en leder som mistenker deg? Aldri delt noe med en slik leder, for å dele må man ha tillit. 

Anonymkode: 16dcc...47a

Ved å holde kjeft om det som feiler deg, er det du som starter mistilliten.

Anonymkode: cf6fb...d26

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Nå kan jeg bare snakke for meg selv, vi hadde en sak som startet med en sykmelding og endte opp med en oppsigelse. Skal ikke ikke gå noe mer inn på saken, men den ansatte hadde med advokat og representant fra arbeidstilsynet. Både arbeidstaker sin advokat og arbeidstilsynet fremla ønske om å få utlevert diverse dokumenter, som de ikke med medhold i. Det endte med arbeidstaker trakk saken. Du skjønner at når jeg velger å gjøre tiltak uansett hva det er, så gjør jeg alt jeg kan for å forsikre meg om at det er innenfor lovverket, og hvis arbeidstaker velger å ha med advokat så synes jeg det er helt greit, da har han noen til å representere seg. 

Vi har tilgang til mange forskjellige jurister, og noen av det har selvsagt spesialisering innen arbeidsrett og arbeids miljøloven. Det regner med at alle større fagforbund har. 

Det er ekstremt usannsynlig, for ikke å si tilnærmet umulig ,at en faktisk representant fra Arbeidstilsynet fysisk møter opp i et drøftelses- eller forhandlingsmøte om en oppsigelse sammen med en advokat. Heller ikke et fagforbund (snakker her om den ansatte) ville stilt opp i møtet, da de ikke tar i saker der medlemmet bruker ekstern advokat. Historien din henger juridisk og praktisk overhodet ikke på grep, så at dette er basert på egen erfaring har jeg ingen tro på.

Hvis den ansatte har varslet Arbeidstilsynet eksternt, blir det en helt separat sak som handler om bedriftens arbeidsmiljø eller ulovlige forhold, og ikke om selve oppsigelsen. 

• Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er ekstremt usannsynlig, for ikke å si tilnærmet umulig ,at en faktisk representant fra Arbeidstilsynet fysisk møter opp i et drøftelses- eller forhandlingsmøte om en oppsigelse sammen med en advokat. Heller ikke et fagforbund (snakker her om den ansatte) ville stilt opp i møtet, da de ikke tar i saker der medlemmet bruker ekstern advokat. Historien din henger juridisk og praktisk overhodet ikke på grep, så at dette er basert på egen erfaring har jeg ingen tro på.

Hvis den ansatte har varslet Arbeidstilsynet eksternt, blir det en helt separat sak som handler om bedriftens arbeidsmiljø eller ulovlige forhold, og ikke om selve oppsigelsen. 

Du får tro hva du vil, jeg var i møtene, og det hadde ikke noe bedriftens arbeidsmiljø, og saken var veldig spesiell, så fagforbundet ville prøve den for retten hvis det gikk så langt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du får tro hva du vil, jeg var i møtene, og det hadde ikke noe bedriftens arbeidsmiljø, og saken var veldig spesiell, så fagforbundet ville prøve den for retten hvis det gikk så langt. 

Nå bytter du jo forklaring underveis. Først påsto du at det var en representant fra Arbeidstilsynet som satt i møtet og krevde dokumenter. Nå skriver du plutselig at det var fagforbundet som ville ta saken til retten. Du blander sammen begrepene og jussen. Arbeidstilsynet har ingenting i et slikt møte å gjøre, og som jeg nevnte, stiller ikke fagforbundet opp i møter hvis arbeidstakeren allerede har valgt å bruke en privat advokat.

• Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tror du ikke at arbeidsgivere har tilgang til jurister i sine fagforbund? Tror du virkelig arbeidsgiver bare sitter på kontoret og mener og synsere litt før de bestemmer seg? 

Satte kaffen i halsen her ;) 

Jeg tror du må regne med at en god del arbeidsgivere ikke gjør det altså. Har opplevd litt av hvert av dumskap i min tid i arbeidslivet, og brorparten er fra arbeidsgiverne, ikke -takerne. Skulle MER ENN GJERNE sett at alle arbeidsgiverne i dette landet var pålagt å ta i mot råd fra jurister, det ville gjort ting en del bedre for arbeidstakerne etter mitt skjønn. 

Anonymkode: 26f14...40f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dere som har opplevd dette: jobber dere i helsevesenet eller barnehage? Mitt inntrykk er at ledere på disse stedene har en lav terskel for å bestride. 

Anonymkode: bad87...deb

Mitt inntrykk er at mange ansatte i den bransjen har lav terskel for å sykemelde seg/bruke egenmelding eller har en høyere belastning for fysiske plager og psykisk helse en andre bransjer og sektorer i Norge.

Det samlede sykefraværet (egenmeldt og legemeldt) i helse- og sosialtjenestene ligger gjerne rundt 8,5–10 %, 

Det nasjonale sykefraværet i Norge varierer normalt mellom 6,5 % og 7,2 %. 

Bransjer som finans og IT ligger ofte under 4–5 %.  Industri og bygg/anlegg ligger ofte rundt 5–6,5 %. 

Anonymkode: 52500...e62

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Nå bytter du jo forklaring underveis. Først påsto du at det var en representant fra Arbeidstilsynet som satt i møtet og krevde dokumenter. Nå skriver du plutselig at det var fagforbundet som ville ta saken til retten. Du blander sammen begrepene og jussen. Arbeidstilsynet har ingenting i et slikt møte å gjøre, og som jeg nevnte, stiller ikke fagforbundet opp i møter hvis arbeidstakeren allerede har valgt å bruke en privat advokat.

Nei jeg bytter ikke forklaring, kanskje litt upresist, men med fagforbundet så mente jeg organisasjonen for arbeidsgiver, de ville heller ta det til retten enn å lage en sluttpakke for å finne en praksis

Skrevet

Det er dessverre en del arbeidstakere som bruker trusler for å få det som de vil, og da er det helt på sin plass å bestride. "Hvis ikke jeg får X så sykemelder jeg meg!" leger er ofte overbelastet (noen ganger av eget valg) og har ikke kapasitet til å grave i enhver forespørsel om sykemelding, så noen gir gjerne etter. Det er jo heller ikke lett for en lege å vurdere om Kari som har vondt i ryggen med jevne mellomrom faktisk har vondt i ryggen nå også, eller bare lyver. Smerte kan ikke objektivt måles utenfra på et legekontor. 

Bestridelse er helt nødvendig. Noen ganger vinner man gjennom, andre ganger ikke. En fornuftig arbeidsgiver bør jo også være inneforstått at noen ganger er mistanken rett og slett ikke berettiget. 

Det er også ganske typisk å bestride sykemelding når det pågår en arbeidskonflikt, fordi konflikt ikke gir rett på sykepenger. 

Det er ikke arbeidsgivers oppgave å bevise at arbeidstaker mottar sykepenger på feil grunnlag. Arbeidstaker trenger en begrunnet mistanke, men det er NAV som skal undersøke og konkludere. 

Noen ganger har rett og slett legen gjort altfor dårlige undersøkelser av pasienten og vil slite med å dokumentere at pasienten er syk, selv om hen er syk. Denne risikoen kan jo øke med mange vikarleger i bildet. 

Noen leger blir fratatt retten til å sykemelde, så noen ganger er det verken arbeidsgiver eller arbeidstaker som er "teit", men legen som har slurvet. 

Og visste dere at leger ikke er overordnet oss andre på moral, og selv OGSÅ kan lyve på seg sykdom? 

Ts, jeg skjønner godt at dette er fortvilende. Hvis du faktisk er syk så går nok dette greit, men relasjonen til arbeidsgiver vil nok føles skadet. Søk sosialstønad i perioden du mangler penger. 

• Liker 2
Skrevet

Det er veldig uvanlig at arbeidsgiver bestrider sykmelding. Det sitter langt inne, for man skader relasjonen for alltid. Jeg har hatt lederansvar i mange herrens år og har aldri vært borti at vi har gjort det, verken der jeg jobber nå eller hos tidligere arbeidsgivere. Vi sliter dog heller ikke med høyt sykefravær, og er avhengig av å kunne rekruttere svært attraktive kandidater, så vårt omdømme ville fått seg en knekk om vi begynte å bestride sykmeldinger uten helt åpenbare grunner. Nyansatt og flere vikarleger ville ikke fått meg til å heve et øyenbryn engang.

Så lenge du er trygg på at du har en diagnose som gir rett til sykepenger, og fastlegen og psykologen din backer deg, så kommer dette til å ordne seg. Søk NAV om midler i mellomtiden dersom du ikke har sparepenger (eller bufferen er brukt opp).

Anonymkode: bc8ef...8a6

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Grunnen til at arbeidsgivere ofte "vinner" mot/med fagforeninger i dialogmøter, er at lokale tillitsvalgte ofte er for forsiktige og søker kompromisser for å bevare det generelle samarbeidsklimaet. 
En privat advokat har derimot kun én lojalitet, og det er til deg. De går i strupen på arbeidsgiver med en helt annen tyngde, og de krever harde juridiske fakta på bordet i stedet for sjefens synsing om '"legeshopping".  Mitt råd til TS står seg.  Hvis hen har økonomi til det, eller har rettshjelpsdekning i innboforsikringen, så hent inn en ekstern advokat.

Og du jobber som advokat innen dette feltet og bruker tråden på egenreklame eller?

Anonymkode: 3f48d...708

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Igjen - hvorfor?

Som regel er både arbeidsgiver og arbeidstaker forpliktet til å prøve å legge til rette for å jobbe mest mulig - 100% sykmelding er ikke ønskelig. Jobber man på lager er det vanskelig å gjøre den vanlige jobben, men kanskje man kan jobbe på kontoret etterhvert. Ligger man på sykehuset i koma får man ikke gjort noe, men da tenker jeg at det er like enkelt å bare si det, hvis arbeidsgiver egentlig mistenker at du har vært på sydenferie.

Hvis man ikke har svin på skogen, tenker jeg at det mest fornuftige er å være behjelpelig med å få arbeidsplassen til å gå rundt. Hvis det betyr å fortelle sjefen at beinet er brukket slik at h*n vet sånn ca hvor lang tid det tar og hvor lenge man trenger vikar.

Hvorfor skal noen gjøre seg så vanskelige?

Ja, jeg ringer sjefen for å si at jeg er sykemeldt, og som oftest også hva det gjelder. Det gjør alt mer forutsigbart - for alle.

Anonymkode: 42a05...17c

Fordi noen sjefer som er sjefer er udugelige og du kan ikke fortelle de noe. Så nei en sjef har ingen rett på å vite hvorfor noen er syk. 

Jeg har en leder, hadde sjefer før. 
Lederen min forteller jeg det meste til, han driver heller ikke å spekulerer i om alt av fravær er skulk slik sjefer gjør. 
Han vet liver skjer, han vet at man kan bli syl i ferier, i jobbhelg, når man har søkt fri, men likevel ble syk. Han er en leder, en sjef er en som ikke forstår dette og mistenker alle for å være syke, mest sannsynlig tror han/hun sikkert at alle er sånn som meg som skulker. 
Forresten samarbeide med din arbeidsgiver betyr ikke å fortelle hvordan syk du er. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Ved å holde kjeft om det som feiler deg, er det du som starter mistilliten.

Anonymkode: cf6fb...d26

Mistilliten startet lenge før, bestrider en arbeidsgiver sykemelding hele tiden sier det enormt mye om den ledelsen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Fordi noen sjefer som er sjefer er udugelige og du kan ikke fortelle de noe. Så nei en sjef har ingen rett på å vite hvorfor noen er syk. 

Jeg har en leder, hadde sjefer før. 
Lederen min forteller jeg det meste til, han driver heller ikke å spekulerer i om alt av fravær er skulk slik sjefer gjør. 
Han vet liver skjer, han vet at man kan bli syl i ferier, i jobbhelg, når man har søkt fri, men likevel ble syk. Han er en leder, en sjef er en som ikke forstår dette og mistenker alle for å være syke, mest sannsynlig tror han/hun sikkert at alle er sånn som meg som skulker. 
Forresten samarbeide med din arbeidsgiver betyr ikke å fortelle hvordan syk du er. 

Arbeidslivet er nok ikke riktig så svarthvitt for de fleste av oss, slik det ser ut til å være for deg.

Anonymkode: 42a05...17c

• Liker 1
Skrevet

Jeg har også bestridet en sykmelding som leder i en butikk. Det handler nok ikke ofte om at leder ikke tror på den ansatte. I vårt tilfelle handlet det om tilrettelegging. Den ansatte hadde betennelse og smerter i foten, var 100% sykmeldt i 2 uker. Vi hadde en god dialog hele veien og den ansatte fortalte at hen ikke kunne gå mye på foten. Når jeg la frem forslag på tilretteleggingen som besto av at den ansatte kunne utføre alle oppgavene sittende,  sitte mer i kassen og i tillegg få en ekstra pause i løpet av arbeidsdagen så valgte hen å levere inn ny sykmelding. Hen hadde fortalt en kollega at hen ikke GADD å sitte så lenge i kassen for det var kjedelig og ensformig. 

• Liker 4
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...