Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! Jeg lurer på om noen her har erfaring med at arbeidsgiver bestrider en sykmelding.

Arbeidsgiveren min har bestridt sykmeldingen min fra august og frem til nå. Jeg ble ganske sjokkert da jeg fikk vite dette. Jeg var helt ny i jobben da jeg ble syk, og har dessverre vært veldig dårlig gjennom sommeren og frem til nå. Det gjelder psykiske plager som har blusset kraftig opp igjen etter en periode med mye stress.

Det er utrolig frustrerende å føle at arbeidsgiver ikke tror på at jeg faktisk er syk, spesielt når både fastlegen og psykologen min kjenner situasjonen og kan dokumentere den.

En av begrunnelsene fra arbeidsgiver var at jeg har blitt sykmeldt av 3–4 forskjellige leger. Grunnen til dette er ganske enkelt at legekontoret mitt har flere leger, og når jeg har hatt behov for forlengelse eller oppfølging, har jeg fått time hos den legen som har vært tilgjengelig. Jeg synes derfor det er spesielt frustrerende at dette brukes mot meg. De har også ment at jeg har vært lite samarbeidsvillig, noe jeg ikke kjenner meg igjen i.

Nå har situasjonen satt meg i en vanskelig økonomisk posisjon fordi jeg ikke får utbetalt lønn/sykepenger mens saken behandles. NAV har bedt om flere opplysninger underveis, og jeg opplever dessverre at det har vært en del frem og tilbake og lang ventetid. Fastlegen min har sendt dokumentasjon og støtter sykmeldingen.

Jeg har dialogmøte med NAV, arbeidsgiver og fastlegen om cirka én uke, så jeg håper det kan bidra til å få avklart saken.

Er det noen som har vært gjennom noe lignende? Hvor lang tid tok det før NAV avgjorde saken? Og er det noe man kan gjøre for å få fortgang i behandlingen når man står uten inntekt?

Skremmelig at slike mennesker kan ha lederstillinger.

Tar veldig gjerne imot erfaringer og råd. 

Anonymkode: 55833...a12

• Liker 3
  • Hjerte 16
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her er det bare å finne seg en ny jobb dessverre ❤️‍🩹 hilsen en som ikke har opplevd eksakt det samme som deg, men noe i samme familie, og ting blir aldri bra med slik giftig ledelse dessverre… det henger ved hele veien. Lykke til! 🌹

Anonymkode: 65b47...c49

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Når de bestrider betyr det i praksis bare at det tar lengre tid før du får sykepenger og da får du tilbakebetalt fra dag 1. I mellomtiden kan du søke sosialhjelp (som du betaler tilbake når du får sykep). Det er bra det skal være møte nå. Nav og lege kjenner saken din, la de ta ordet og svar bare på spørsmål du får. Dette ordner seg, snart kryper leder tilbake med halen mellom beina

Anonymkode: a3477...fab

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Når de bestrider betyr det i praksis bare at det tar lengre tid før du får sykepenger og da får du tilbakebetalt fra dag 1. I mellomtiden kan du søke sosialhjelp (som du betaler tilbake når du får sykep). Det er bra det skal være møte nå. Nav og lege kjenner saken din, la de ta ordet og svar bare på spørsmål du får. Dette ordner seg, snart kryper leder tilbake med halen mellom beina

Anonymkode: a3477...fab

Jeg som arbeidsgiver har bestridt flere sykemeldinger som jeg har fått medhold i, vet jo ikke om denne saken, men det er ikke alltid bare en formalitet 

Anonymkode: 46405...a29

• Liker 17
  • Nyttig 8
Skrevet

Vil anbefale deg å begynne å søke etter nye jobber ts.

Anonymkode: 4ab41...774

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Hva er problemet, er det ikke nok at legen bekrefter at det har vært en helt reell sykemelding? Hvordan kan en arbeidsgiver si "Nei ,det tror vi ikke noe på"? 

Anonymkode: 63f9a...d51

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg som arbeidsgiver har bestridt flere sykemeldinger som jeg har fått medhold i, vet jo ikke om denne saken, men det er ikke alltid bare en formalitet 

Hva er årsaken til at du velger å bestride en sykemelding? Hva er det som gjør at du tenker at en sykemelding ikke er reell 

Anonymkode: 64a6b...173

• Liker 12
Skrevet

Dette med å bestride en sykemelding er jo en fin mulighet for arbeidsgiver å ha, men det må brukes med varsomhet.

Det er jo fint når en arbeidstaker ber om ferie en bestemt uke, får et nei, og tilfeldigvis blir sykemeldt den uken. Litt mer komplisert blir det jo i andre tilfeller, og i ditt tilfelle (da går jeg ut i fra at du er reelt syk) har det jo nå ødelagt et forhold til arbeidsgiver som fort er uopprettelig.

For deg er dette en arbeidsgiver som har satt deg i en økonomisk skvis, og arbeidsgiver tviler på at det du sier er sant. Det er vanskelig å jobbe under noe sånt senere.

Jeg undrer jo litt over hva som er forhistorien her, eller hva som er kommunisert. En arbeidsgiver bør være ganske sikker før man velger å bestride en leges avgjørelse.  

Anonymkode: 297bd...995

• Liker 15
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg regner med at du har hatt litt kjøtt på beinet før du har bestridt en sykemelding, og ikke bare tatt det på måfå? 

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

For den som tror det er enkelt å være leder 🧐 det kan være noe så enkelt som at ansatt har fått avslag på ferietidspunkt - så vipps kommer det en sykmelding 😵‍💫 

https://arbinn.nho.no/arbeidsrett/sykefravar_og_permisjoner/sykepenger/hvordan-bestride-en-sykemelding-egenmelding-og-legeerklaring/

Anonymkode: f2bff...2c0

Som i dette eksempelet. Dette er jo passe åpenbart, men det er litt vanskeligere med en langtids sykemelding som forlenges og forlenges.

Anonymkode: 297bd...995

• Liker 9
Skrevet

Som leder har jeg også bestridt en sykmelding. Dette var pga vi så et mønster på den ansatte som ble sykmeldt i eller ved alle ferier. Vi fikk medhold.

å bestride sykmeldinger er en rett arbeidsgiver har og er ikke en tegn på en giftig leder eller arbeidsplass. På de aller fleste sykmeldingene så ønsker vi medarbeideren god bedring og følger opp i henhold til rettningslinjene til NAV, men enkelte ganger må også legen/ansatte utfordres

Anonymkode: fe64d...dc2

• Liker 23
  • Nyttig 9
Skrevet

Aj, denne er lei. Tror neppe du kan jobbe der mer.. håper du har referanser fra tidligere plasser

Husk at du får forlenget prøvetid ved sykemelding 

Anonymkode: 7cfbd...7ed

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Av ren nysgjerrighet, hva får en arbeidsgiver til å anta at de vet bedre enn legen som har skrevet sykemeldingen? Det forstår jeg ikke. Arbeidsgiver har vel heller ikke innsikt i hele situasjonen og bakgrunnen for sykemeldingen?

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

For den som tror det er enkelt å være leder 🧐 det kan være noe så enkelt som at ansatt har fått avslag på ferietidspunkt - så vipps kommer det en sykmelding 😵‍💫 

https://arbinn.nho.no/arbeidsrett/sykefravar_og_permisjoner/sykepenger/hvordan-bestride-en-sykemelding-egenmelding-og-legeerklaring/

Ja, vi har vel alle vært borti kolleger som "skal" ha fri når en ønsker det, ellers så blir en syk/sykmeldt. Vi har en slik på jobb som aldri vil jobbe i julen. Hun blir alltid sykmeldt når det er hennes tur. I løpet av 10 år, har hun aldri jobbet i julen..... Hun har INGEN sympati for de som må jobbe for henne. Kun meg, meg og meg.... Vi har en til, men hun er "litt" bedre. 

Anonymkode: 9c3be...fdb

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
Kålrota skrev (2 minutter siden):

Av ren nysgjerrighet, hva får en arbeidsgiver til å anta at de vet bedre enn legen som har skrevet sykemeldingen? Det forstår jeg ikke. Arbeidsgiver har vel heller ikke innsikt i hele situasjonen og bakgrunnen for sykemeldingen?

Det er veldig lett å få en sykmelding. Vet om mange som går til legen og sier de ikke kan jobbe fordi de har så vondt i en arm/skulder/nakke, og vipps så har de fått en sykmelding. Det er veldig vanskelig for en lege også å bestride pasientens plager. 

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er veldig lett å få en sykmelding. Vet om mange som går til legen og sier de ikke kan jobbe fordi de har så vondt i en arm/skulder/nakke, og vipps så har de fått en sykmelding. Det er veldig vanskelig for en lege også å bestride pasientens plager. 

Det er ikke en verden jeg kjenner meg igjen i, men jeg antar det er forskjeller rundt om. Jeg vet også at jeg i hele mitt arbeidsliv aldri har involvert min leder når det kommer til helse. Det anser jeg som en privatsak. Jeg synes derfor det ville vært utrolig rart om en sykemelding skulle bli bestridt som beskrevet i hovedinnlegget. 

• Liker 6
  • Nyttig 5
Skrevet
Kålrota skrev (2 minutter siden):

Nå er ikke jeg arbeidsgiver, men har hatt en bekjent som har fått sykmelding både pga flis i foten, og fordi hun slet med mareritt. Hvis arbeidsgiver får nyss i dette er det på sin plass å bestride sykmeldingen.

Det mange ser ut til å glemme, er at en falsk sykmelding går ikke bare utover arbeidsgiveren, men også kollegaene som må steppe inn ekstra for å dekke opp. Dette fører til slitasje, og fare for flere sykmeldinger. 

Anonymkode: 42a05...17c

• Liker 12
Skrevet
Kålrota skrev (1 minutt siden):

Det er ikke en verden jeg kjenner meg igjen i, men jeg antar det er forskjeller rundt om. Jeg vet også at jeg i hele mitt arbeidsliv aldri har involvert min leder når det kommer til helse. Det anser jeg som en privatsak. Jeg synes derfor det ville vært utrolig rart om en sykemelding skulle bli bestridt som beskrevet i hovedinnlegget. 

Da har ikke du opplevd mye i arbeidslivet, å fake sykdom er vanligere enn man tror. 

Anonymkode: a8415...ad0

• Liker 12
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da har ikke du opplevd mye i arbeidslivet, å fake sykdom er vanligere enn man tror. 

Anonymkode: a8415...ad0

Vel, jeg har jobbet i ulike bedrifter og bransjer siden 1994. Jeg har ikke for vane å mistro folk. Det er da også en av grunnene til at jeg ikke vil være leder. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg bestred en sykemelding pga dette. En ansatt som leverte ønske om ferie på Fredag fra førstkommende Mandag, noe jeg dessverre ikke klarte å dekke inn i løpet av et par timer. Å dekke inn en uke med fravær når det er døgnkontinuerlig drift og fare for liv og helse er ikke bare enkelt.

På mandag kom sykemeldingen. Den ansatte skulle tross alt på «hoppe på tur».

Har bestridt et par andre sykemeldinger også med medhold.

Anonymkode: 52500...e62

• Liker 5
  • Hjerte 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...