Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Gulline skrev (7 timer siden):

Det føles ikke særlig demokratisk at man blir tvunget til å stemme Rødt, SV eller MDG for å ha en forhåpning om folkeavstemming om fortsatt monarki.
Og når man ser at et så stort flertall på stortinget stemmer for fortsatt monarki så er det helt håpløst for de som ønsker en avvikling av kongehuset. 
Jeg er fristet til å stemme blankt for å markere protest mot det systemet. 

Har du misforstått hva monarki er? Først stemmer vi på lokal politikere, som igjen med nok stemmer kommer inn på stortinget.

Stemmer du blankt påvirker du ingenting. Det hjelper heller ikke om et parti som støtter republikk er ledere, da det uansett må besremmes av et fler tall , som ønsker monarki. De vil ikke ta opp et slikt spøsmål heller, dersom folket støtter monarkiet.

Så er du i mindretall for republikk, så er det ikke bare å tvinge det igjenmom, mot folket ellers sitt ønske

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Krokenguri skrev (2 timer siden):

Har du misforstått hva monarki er? Først stemmer vi på lokal politikere, som igjen med nok stemmer kommer inn på stortinget.

Stemmer du blankt påvirker du ingenting. Det hjelper heller ikke om et parti som støtter republikk er ledere, da det uansett må besremmes av et fler tall , som ønsker monarki. De vil ikke ta opp et slikt spøsmål heller, dersom folket støtter monarkiet.

Så er du i mindretall for republikk, så er det ikke bare å tvinge det igjenmom, mot folket ellers sitt ønske

Jeg snakker om en folkeavstemning som det ikke har vært i dette landet siden 1905. Og den gang fikk ikke kvinner og menn under 25 år avgi stemme. 

Det burde settes opp alternativer til monarki og regnestykker på hva disse vil koste det norske samfunnet. 

Så nei, jeg har ikke tenkt å tvinge gjennom et skifte mot folks mening. Respekterer selvsagt flertallets avgjørelse. Men vi får ikke noe reell oversikt før vi har hatt en avstemning. 

Skrevet
blvck skrev (På 15.9.2026 den 17.11):

Noe, ja , men kanskje ikke alt?

Jeg skal ikke påberope meg å ha full oversikt over alle smykkene kongefamilien eier, og jeg er enig i at mye åpenbart er privat familiearv. Samtidig kan jeg godt se for meg at enkelte gjenstander, både smykker, kunst og annet, over tid har fått en så sterk tilknytning til norsk historie og kongehuset som institusjon at de også har en kulturell verdi utover det rent private. 

Da er spørsmålet: Hvem skal avgjøre hva som bare er privat eiendom, og hva som har en slik nasjonal eller kulturhistorisk betydning at det bør bevares for fellesskapet?

Hvis monarkiet en dag opphører, og de tidligere kongelige ikke selv velger å overdra slike gjenstander eller eiendommer til staten, ser jeg egentlig for meg at staten eventuelt måtte kjøpe dem ut (frivillig så klart) dersom man ønsker å sikre dem for ettertiden. Det kan fort bli dyrt, og det kan også bety at enkelte kulturhistoriske verdier forblir i privat eie eller i verste fall forsvinner ut av landet fordi de tidlgiere kongelige ikke ønsker å selge dem. 

Jeg påberoper meg ikke å ha noen fasit på dette. Jeg synes bare det er en interessant problemstilling, særlig sett i lys av diskusjonen om titler: Hvor går egentlig grensen mellom det som tilhører familien som privatpersoner, og det som gjennom generasjoner har blitt så tett knyttet til monarkiet at det også oppfattes som en del av vår felles historie?

Slottet i seg selv ville vel blitt et museum over vår tid som monarki tenker jeg, og mest sannsynlig delvis et kunstgalleri også. 

• Liker 1
Skrevet
Gulline skrev (1 time siden):

Jeg snakker om en folkeavstemning som det ikke har vært i dette landet siden 1905. Og den gang fikk ikke kvinner og menn under 25 år avgi stemme. 

Det burde settes opp alternativer til monarki og regnestykker på hva disse vil koste det norske samfunnet. 

Så nei, jeg har ikke tenkt å tvinge gjennom et skifte mot folks mening. Respekterer selvsagt flertallets avgjørelse. Men vi får ikke noe reell oversikt før vi har hatt en avstemning. 

Man tar ikke folkeavstemininger med stort ønske og stor støtte til monarkiet.   Heldigvis. Det er å ikke bruke resurser på riktig måte. Med  over 70% støtte til monarki, sier det seg selv at folkeavstemming ikke er nødvendig. Det var heller ikke flertall i vinter hos politikerne å ta det spm videre.

Så kongehuset forblir, av demokratisk vis. Rett og slett pga et flertall ønsker det slik.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...