Gå til innhold

17.mai med barn er bare pes?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker 17.mai. Liker å gå i toget med barna. Ikke så fan av arrangementet på skolen etterpå. Gøy for barna, jeg går hjem fortest mulig. 

For meg blir 17.mai nok en dag der jeg føler alle andre er sammen og gjør noe gøy. Grilling med familie, venner osv. Jeg og barna er alltid alene. Det er kos det og, men... 

Anonymkode: e988e...230

• Hjerte 3
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi nyter at vi har barn som er over alderen der man må bli med i tog. Skal bare ta det med ro hjemme, lage digg mat (ikke Toro-kaker som man ofte får kjøpt på skoler). Se på de kongelige og nasjonaldagen fra ulike steder på TV sammen og se på toget når det går forbi nabolaget vårt.

Anonymkode: 52b98...569

AnonymBruker
Skrevet

Det blir trivelig igjen når du slipper det obligatoriske opplegget på barneskolen. Det tok virkelig knekken på meg!!
 Jeg har blitt glad i 17.mai igjen etter at ungene er ferdige med barneskolen. Jeg står gjerne tidlig opp, heiser flagg, kjører musikantene mine til korpset og deltar i arrangementer fra 7 om morgenen til 13/14 utpå dagen. Alt det er helt supert! Alt unntatt de dreiende kjedelige timene på barneskolen! Det burde bli slutt på det tullet der! 

Anonymkode: 167e8...5b5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Et lite tips: Til dere som later som om dere koser dere - hva om dere faktisk koset dere? Tenk så mye kjekkere det hadde vært både for dere selv og for deres barn?

Anonymkode: 66a57...c1c

Jeg er oppriktig usikker på hvordan jeg skal kose meg mer på 17. Mai. Jeg gleder meg langt mer til 17. Mai enn jul feks. Hva er å kose seg i din bok? Å gjøre og delta på minst mulig?

Anonymkode: d3c9b...197

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Men så er det slik at mange av oss har jobber og andre forpliktelser. Jeg forstår at det er koselig å løfte rompa fra sofaen og være aktiv en hel dag for mammaer som er hjemmeværende fruer, men vi andre har nok stress som det er. 

Anonymkode: 6d968...d6c

Ja jeg bytter gjerne både kropp og liv med deg,men det vil du vel neppe når det kommer til stykket. 

Anonymkode: 61663...7b8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Hvorfor så negativt fokus? Elsker 17 mai med barn, se de glade, og kunne glede dem også masse med å være aktiv med dem. I år får jeg ikke deltatt da jeg må holde meg i ro. Veldig lei meg for det. 

Jeg er heldig som har barnebarn jeg kan se i tog, så gikk rett fra feiring med egne barn iht yngste, til barnebarn hos den elsdte å feire med.

Anonymkode: 88326...73c

Det finnes mange andre måter å glede barna enn akkurat bare 17.mai. 

Tidlig opp om morgenen, stress både for barn og voksne for å kle seg og dra i barnetoget. Så går barna og trasker i tog, med varierende glede. Noen syns selvsagt at det er kjempegøy, andre går fort lei. For ikke å snakke om de barna som av ulike grunner har utfordringer med sterke inntrykk som mange mennesker, høye lyder osv. 

Så er det gjerne å gå å titte litt i sentrum, før det er  rett på skolen for leker, is og kaker. Det kan selvsagt være greit det, iallfall for mange barna, men det tar gjerne ikke så veldig lang tid før de første barna begynner å vise tegn på å være sliten, overstimulert og ville hjem, også baller det bare på seg. Og oppi del hele kan man måtte haste seg av gårde for å se på/delta i flere tog, som borgertoget.

Så er det hjem (gjerne med besøk) eller på besøk for å spise mat. Barna går på siste rest av energi og er gjerne havnet langt på minussiden, og vil egentlig gjøre alt mulig annet enn å «spise mat og kose osd». Voksne er også gjerne ganske slitne og lei, og har vært det store deler av dagen også, og det aller beste med hele dagen blir å få av seg finstasen og slenge seg på sofaen.. 

Selvsagt er det mye fint med 17.mai sammen med småbarn, det er ingen tvil om det. Men det er langt fra den beste dagen i året, og barna gledes og jeg et aktiv med med veldig mange dager ellers i året uten dette racet og stresset som følger med 17.mai. 

Nå er heldigvis barna mine blitt så store at de ikke lenger går i tog eller må delta på aktiviteter i etterkant. De styret dagen sin selv, og vi velger ut felles aktiviteter i løpet av dagen som er kjekke og koselig å gjøre sammen. Men dagen i seg selv er rolig, og vi gjør akkurat det som passer oss og det som vi føler er lystbetont. Og ikke minst er det er en rolig start på morgen med en god frokost eller brunsj, noe jeg føler gir en ekstra giv for resten av dagen. 

Anonymkode: a10dd...d14

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det finnes mange andre måter å glede barna enn akkurat bare 17.mai. 

Tidlig opp om morgenen, stress både for barn og voksne for å kle seg og dra i barnetoget. Så går barna og trasker i tog, med varierende glede. Noen syns selvsagt at det er kjempegøy, andre går fort lei. For ikke å snakke om de barna som av ulike grunner har utfordringer med sterke inntrykk som mange mennesker, høye lyder osv. 

Så er det gjerne å gå å titte litt i sentrum, før det er  rett på skolen for leker, is og kaker. Det kan selvsagt være greit det, iallfall for mange barna, men det tar gjerne ikke så veldig lang tid før de første barna begynner å vise tegn på å være sliten, overstimulert og ville hjem, også baller det bare på seg. Og oppi del hele kan man måtte haste seg av gårde for å se på/delta i flere tog, som borgertoget.

Så er det hjem (gjerne med besøk) eller på besøk for å spise mat. Barna går på siste rest av energi og er gjerne havnet langt på minussiden, og vil egentlig gjøre alt mulig annet enn å «spise mat og kose osd». Voksne er også gjerne ganske slitne og lei, og har vært det store deler av dagen også, og det aller beste med hele dagen blir å få av seg finstasen og slenge seg på sofaen.. 

Selvsagt er det mye fint med 17.mai sammen med småbarn, det er ingen tvil om det. Men det er langt fra den beste dagen i året, og barna gledes og jeg et aktiv med med veldig mange dager ellers i året uten dette racet og stresset som følger med 17.mai. 

Nå er heldigvis barna mine blitt så store at de ikke lenger går i tog eller må delta på aktiviteter i etterkant. De styret dagen sin selv, og vi velger ut felles aktiviteter i løpet av dagen som er kjekke og koselig å gjøre sammen. Men dagen i seg selv er rolig, og vi gjør akkurat det som passer oss og det som vi føler er lystbetont. Og ikke minst er det er en rolig start på morgen med en god frokost eller brunsj, noe jeg føler gir en ekstra giv for resten av dagen. 

Men hvorfor? Hvorfor dro dere for å "kikke i sentrum" eller se på flere tog når ingen hadde noen glede av det? Hvorfor gikk dere ikke hjem fra skolen når barna var slitne? Hvorfor gå med ubehagelige klær? Hvorfor inviterte dere gjester akkurat 17. mai når dere visste det var en travel dag? 

Anonymkode: a9c6e...f84

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Snart klart for årets verste dag med barn, stresse ned til sentrum for barnetog, dugnad på skolen resten av dagen. 

Savner tiden med champagnelunsj og daffing på dagen. Tar meg i å glede meg til ungene blir voksne, hehe.

Andre i samme situasjon? 

Anonymkode: ac541...a2a

Ja, det er tungt å ha fått barn, for så å oppdage at noen dager og ferier er på barnas premisser. Huff og uff...

Anonymkode: dd9a1...d4e

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men hvorfor? Hvorfor dro dere for å "kikke i sentrum" eller se på flere tog når ingen hadde noen glede av det? Hvorfor gikk dere ikke hjem fra skolen når barna var slitne? Hvorfor gå med ubehagelige klær? Hvorfor inviterte dere gjester akkurat 17. mai når dere visste det var en travel dag? 

Hvor skrev jeg at klærne var ubehagelige? Det er bare sykt deilig å ta de av nå alt av festligheter er over, jeg blir iallfall lei av å gå i penklær over tid. Jeg syns det er deilig å ta av finklær på julaften også, selv om akkurat den dagen elsker jeg.

Alt dette er forventet på 17.mai, man må delta på tog og man må delta på dugnad på skolen etterpå. Å gå å se litt i sentrum før skolen, handler jo om at barna vil kjøpe seg ett eller annet og at det er lite vits i å dra hjem i mellomtiden før man må delta på skolen. 

Så 17.mai med småskolebarn handler veldig mye om forventninger og krav, mens 17.mai med barnehagebarn og større barn handler om å gjøre akkurat det man ønsker å gjøre. Og ja, det å invitere folk på besøk er noe jeg fremdeles gjør og syns er koselig, men nå blir det enda hyggeligere. Null stress før på dagen og med å rekke hjem og ordne klart, og ingen slitne og leie barn. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, det er tungt å ha fått barn, for så å oppdage at noen dager og ferier er på barnas premisser. Huff og uff...

Anonymkode: dd9a1...d4e

Du tenker at 17.mai, slik den er lagt opp, er på barnas premisser? Det er ikke på barnas premisser å legge opp til en litt roligere dag? 

Jeg tror foreldre i dag legger opp veldig mye av alle dagene i året på barnas premisser, det har kanskje heller tippet litt over i det ekstreme i mange tilfeller. Mange barn i dag tror jo helt oppriktig at verden faktisk dreier seg rundt dem, og blir rett og slett sjokkert og sint når de oppdager at faktisk de også må ta hensyn og sette andre sine behov og ønsker før egne behov og ønsker.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvor skrev jeg at klærne var ubehagelige? Det er bare sykt deilig å ta de av nå alt av festligheter er over, jeg blir iallfall lei av å gå i penklær over tid. Jeg syns det er deilig å ta av finklær på julaften også, selv om akkurat den dagen elsker jeg.

Alt dette er forventet på 17.mai, man må delta på tog og man må delta på dugnad på skolen etterpå. Å gå å se litt i sentrum før skolen, handler jo om at barna vil kjøpe seg ett eller annet og at det er lite vits i å dra hjem i mellomtiden før man må delta på skolen. 

Så 17.mai med småskolebarn handler veldig mye om forventninger og krav, mens 17.mai med barnehagebarn og større barn handler om å gjøre akkurat det man ønsker å gjøre. Og ja, det å invitere folk på besøk er noe jeg fremdeles gjør og syns er koselig, men nå blir det enda hyggeligere. Null stress før på dagen og med å rekke hjem og ordne klart, og ingen slitne og leie barn. 

Poenget mitt er at disse forventningene og kravene kommer fra deg selv. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Snart klart for årets verste dag med barn, stresse ned til sentrum for barnetog, dugnad på skolen resten av dagen. 

Savner tiden med champagnelunsj og daffing på dagen. Tar meg i å glede meg til ungene blir voksne, hehe.

Andre i samme situasjon? 

Må dere stille på dugnad på skolen hvert år? Her har det vært et trinn som har ansvaret for opplegget på skolen, så jeg har kun vært på dugnad når mine barn har vært på trinnet.

De andre årene har vi sett barna gå i barnetoget, så dratt hjem og slappet av, og grillet. 

Anonymkode: f749f...967

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Ja jeg bytter gjerne både kropp og liv med deg,men det vil du vel neppe når det kommer til stykket. 

Anonymkode: 61663...7b8

Jeg er kronisk syk (to autoimmune sykdommer), så bytter gjerne med glede.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

KG altså. Hvordan klare å gjøre selv en festdag på den vakreste tiden av året til noe nitrist og masete. For en innstilling å gå gjennom livet med.

Anonymkode: b4941...119

• Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er alenemor til 3, har korpsbarn som skal spille i 3 forskjellige bygder (pluss flaggheising 08:00), sitter i FAU og har ansvar for innkjøp og vaktlister til 17. mai og skal selvfølgelig også jobbe frivillig i 3-4 timer 17. mai. Og selv om det er litt stress er det aller mest kos❤️

Anonymkode: 54baa...0b6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

KG altså. Hvordan klare å gjøre selv en festdag på den vakreste tiden av året til noe nitrist og masete. For en innstilling å gå gjennom livet med.

Anonymkode: b4941...119

Men det er dere FAU-damene som gjør det nitrist og masete. Vi som velger å droppe mesteparten av maset deres, har det hyggelig og vakkert. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg er alenemor til 3, har korpsbarn som skal spille i 3 forskjellige bygder (pluss flaggheising 08:00), sitter i FAU og har ansvar for innkjøp og vaktlister til 17. mai og skal selvfølgelig også jobbe frivillig i 3-4 timer 17. mai. Og selv om det er litt stress er det aller mest kos❤️

Anonymkode: 54baa...0b6

Men så bra at du har jernhelse og energi til å gjøre alt dette. Folk er forskjellige, og det må du i FAU forstå. Ikke alle har like god helse som deg eller like mye energi. Det som er kos for deg, trenger for øvrig ikke å være kos for andre. Mange avskyr store folkemengder en hel dag, mange har ryggplager/bekkenplager som gjør det smertefullt å være på beina og stresse i flere timer. I år faller dessuten 17. mai på en søndag, dagen etter er det rett på jobb - man får ikke hentet seg inn i det hele tatt.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jobber du 100 prosent? 

Ja, akkurat i år har ikke det noen betydning. Men ja, jeg jobber 100% og vel så det. Og det gjør mannen min og. Begge har en jobb hvor vi må forholde oss til frister, så akkurat i år må vi jobbe både Kr. Himmelfart og litt på lørdag begge to, pga frister rett over helga. Men vi rekker fint det vi skal til 17. mai likevel 😊

Anonymkode: b6243...fef

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.5.2026 den 8.34):

Andre i samme situasjon? 

Altså, man kler jo på barna og reiser på jobb hver dag. Og dugnad er bare et trinn. 

Folk krisemaksimerer sånn. Virker som nordmenn flest bare vil ligge i senga og sofaen året rundt. 

Anonymkode: f78f7...431

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

ikke i samme situasjon i det hele tatt. Dette er barnas "Gamledager", og jeg bygger den så innholdsrik og minnerik som mulig. Med glede, frihet, frivillig arbeid på skole, kakebaking, 17. mai komite på skolen/barnehagen. Fullsirkel-øyeblikk for meg også. 

Og så legger vi lista lavere, forventninger legges lavere og våre behov må justeres med barn. Jeg forventer ikke at verden er den samme etter å satt barn til verden. Å vente på at barna blir voksne selv, er ulykken over tapt tid sammen for resten av mitt liv. Dems også, vil jeg påstå.

Mulig du er ny mor, da tar omstillingen tid. Gi deg selv tid. Gi barna tid.

:flagg::flagg::flagg::flagg::flagg::flagg:   Jeg ofrer lett en dag fordi vi feirer vår frihet  :flagg::flagg::flagg::flagg::flagg::flagg::flagg::flagg::flagg::flagg::flagg::flagg::flagg::flagg::flagg::flagg::flagg::flagg::flagg::flagg::flagg::flagg::flagg::flagg::flagg::flagg::flagg::flagg::flagg::flagg::flagg::flagg::flagg::flagg::flagg::flagg::flagg::flagg::flagg::flagg::flagg::flagg::flagg::flagg::flagg::flagg::flagg::flagg::flagg:

Endret av Wonders
  • Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...