Gå til innhold

17.mai med barn er bare pes?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Snart klart for årets verste dag med barn, stresse ned til sentrum for barnetog, dugnad på skolen resten av dagen. 

Savner tiden med champagnelunsj og daffing på dagen. Tar meg i å glede meg til ungene blir voksne, hehe.

Andre i samme situasjon? 

Anonymkode: ac541...a2a

• Liker 6
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja dagen er bare et eneste stort rotterace fra begynnelse (som egentlig vil si lenge før jeg er våken) til til slutt. 

Anonymkode: b6d83...fd3

• Liker 6
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

17 mai var i flere år en av årets travleste dager da hun ofte gikk i begge togene. Og på barneskolen ville hun gjerne leke med vennene sine.

Her er jeg vant med at akkurat den dagen er mye stress og mat spiser en når en har tid.

Anonymkode: 61663...7b8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Snart klart for årets verste dag med barn, stresse ned til sentrum for barnetog, dugnad på skolen resten av dagen. 

Savner tiden med champagnelunsj og daffing på dagen. Tar meg i å glede meg til ungene blir voksne, hehe.

Andre i samme situasjon? 

Hvorfor så negativt fokus? Elsker 17 mai med barn, se de glade, og kunne glede dem også masse med å være aktiv med dem. I år får jeg ikke deltatt da jeg må holde meg i ro. Veldig lei meg for det. 

Jeg er heldig som har barnebarn jeg kan se i tog, så gikk rett fra feiring med egne barn iht yngste, til barnebarn hos den elsdte å feire med.

Anonymkode: 88326...73c

• Liker 2
  • Hjerte 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor så negativt fokus? Elsker 17 mai med barn, se de glade, og kunne glede dem også masse med å være aktiv med dem. I år får jeg ikke deltatt da jeg må holde meg i ro. Veldig lei meg for det. 

Jeg er heldig som har barnebarn jeg kan se i tog, så gikk rett fra feiring med egne barn iht yngste, til barnebarn hos den elsdte å feire med.

Nei, hvorfor så negativ? Jeg vet ikke jeg. Som mor synes jeg det er mest styr, men jeg er ikke særlig glad i store menneskemengder heller, så kan nok henge sammen med det:) 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er styr fordi vi har et barn som ikke takler store folkemengder og litt andre ting. I tillegg har vi ansvar for å arrangere 17.mai pga skolebarn. I år skal jeg jobbe så, så slipper styret med en unge som nekter å kle på seg og nekter å gå i tog. Og slipper å være med på skolen for å arrangere noe som helst. Frivillig tvang som det kalles. 

Anonymkode: 4cb18...869

• Liker 2
Skrevet

Her har vi barn som ikke liker 17mai. Så vi reiser heller bort på en liten mini ferie☺️

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Som mor opprettholder jeg fasaden mens jeg springer 60 meteren hele dagen (virker det som). Det er helt greit å ha en plass en kan si ting som de faktisk er. Hvor fasaden kan slippe og en kan ærlig talt si at ja jeg savner å sitte å spise på 17. mai før kl 17. Ja jeg savner å ikke ha hvilepuls i et minutt den dagen. 

Vi må ikke være positive hele tiden når sannheten er at det er en strevsom og hektisk dag for de fleste småbarnsforeldre. Det er nok fasade i sammfunnet ellers om en ikke skal kunne si det som det et anonymt på kg

Anonymkode: b6d83...fd3

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det èn dag i året jeg helst skulle vært uten (skole)barn, så er det 17. mai. Særlig de årene barna har ansvar for 17. mai opplegget på skolen. Det var veldig koselig med 17. mai før barna begynte på skolen og med mine to eldste er det også bare koselig (om jeg ser dem i det hele tatt).

Jeg savner ikke champagnelunsjen, da. Jeg savner en dag uten stress. Jeg savner å kunne ha tid til å lage god mat (og faktisk spise den også) og spise is til en sprekker. Men her starter dagen 8 med skoletoget, så rett på skolen, og så har vi et par-tre timer etter opplegget på skolen, hvor vi får hevet i oss noe enkel mat, før vi må ned til byen (tar minst èn time å komme dit pga buss/trafikk/mangel på parkering i nærheten, så får ca 1 time hjemme), og der er det full fres med borgertog osv. Så er vi hjemme i 20 tida. Da er både voksne og barn fullstendig kaputt og senga skriker etter en.

Anonymkode: 2a141...32c

• Liker 6
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Andre i samme situasjon? 

Jeg drikker ikke alkohol, men er enig med at det er dyrt, stress og tvang. I år spiller guttungen i korpset, så jeg blir å gå i toget med ham. Søsteren skal være med kusinene som bor på andre siden av byen, og mannen skal kjøre russebilen til eldste. Vi slipper hele det maset med skoletvang, "leker", pengebruk og styr. Så kan de andre sitte i en overfylt gymsal, betale for det de selv har laget og brukt penger på ingrediensene, kjøpe dyr brus og is og fryse ute mens ungene "leker". Ingen dugnad på skolen her. Vårt trinn har ikke ansvaret for arrangementet, og barna blir aldri små nok til å ha ansvaret (her er det 3. trinn, mine går i 5. og 7.) Det er svært mange som hater denne dagen, de fleste jeg har snakket med, synes det er stress og mas. Mange barn synes dagen blir for lang, det er ofte kaldt ute i penklær, foreldrene er trøtte og irriterte der de flyr som pisket skinn og jobber dugnad. Likevel holdes det på "tradisjonene" og arrangeres på samme måte år etter år. Folk er feige og tør ikke å si fra.

Jeg har aldri forstått det der. Vi feirer nasjonaldagen. En av de viktigste verdiene i Norge er FRIHET. Vi er en fri nasjon, med egen vilje, vi inkluderer, vi hyller individer, vi ønsker å gå frem med et godt eksempel. I 2026, akkurat som de siste 20-30 årene, handler dagen om pengebruk, slit, stress og tvang. 

Jeg er heller ikke en slik som slipper unna ting. Jeg jobber som frivillig i Dyrebeskyttelsen, sitter i styret i den ene idrettsklubben til barna, er trener i den andre, jobber dugnad for idretten, stiller opp for folk. Men på nasjonaldagen skal ikke pengekåte, hjemmeværende mammaer som kjeder seg og vil sjefe over andre voksne, fortelle meg hvordan JEG skal feire dagen. Vi bidrar allerede ved at det ene barnet er med i russebilkortesje og lager show for barna, det andre barnet spiller i korps og sørger for musikken. Vi har gjort nok. 

Anonymkode: 6d968...d6c

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Men så er det slik at mange av oss har jobber og andre forpliktelser. Jeg forstår at det er koselig å løfte rompa fra sofaen og være aktiv en hel dag for mammaer som er hjemmeværende fruer, men vi andre har nok stress som det er. 

Anonymkode: 6d968...d6c

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi har meldt oss ut av det racet. Jeg er autist, og antageligvis barna våre også, så hvis vi skulle deltatt på alt hadde det blitt et mareritt fra ende til annen. Ingen av oss tåler stress og overveldes lett av mye lyd og folk.

Vi har aldri deltatt i barnetoget i sentrum. Jeg har gode minner fra det da jeg vokste opp på en liten plass, men her i storbyen er det bare kaos og bråk. Heldigvis har barneskolen nå begynt med eget lokaltog istedenfor, og det er vi med på. Det starter ikke grytidlig, og det er ikke så folksomt og kaotisk. Deretter er vi litt på skolen hvor barna leker, vi spiser is og  kjøper lodd før vi drar hjem. Da kan barna slappe av, leke og kanskje bade i basseng hjemme, mens vi voksne lager middag før besteforeldrene kommer på besøk på ettermiddagen.

Anonymkode: cb22b...84c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg er så glad jeg er ferdig med det maset der. Nå er 17 mai bare en fridag. Går turer med hund i joggebukse, mens folk går forbi i bunad 😆

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det blir litt hva man gjør det til. Jeg pleier å tenke at det er barnas dag(for de som har barn), og justere meg deretter. Ingen vits i å lengte etter noe annet - bare go with the flow. Det kommer andre tider etterhvert. Jeg koser meg med å se at barna koser seg denne dagen.

Anonymkode: e2fef...24a

• Liker 3
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke hatt det travelt 17. mai etter at jeg spilte i skolekorps.

Må være veldig ulike opplegg rundt om kring.

Her starter toget kl 11. I 14-tiden er vi ferdige på skolen. Ikke travelt i det hele tatt.

Her har man ett år i komiteen på barneskolen, og ett år på ungdomsskolen. Syns det er helt ok at man må ta sin tørn for at alle i bygda skal få et fint opplegg 17. mai. Mye bedre det, enn at mange skal sitte ensomme hjemme uten å ha en plass å gå. Lave priser på arrangementet blir det også med dette opplegget, slik at alle har råd til å feire dagen.

Anonymkode: 33e73...a3a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er stress for toget går så tidlig, også må man selv løpe gjennom hele byen for å stå klar for å se etter leveringen. Men jeg tenker vi gjør det så enkelt som mulig. Barna gleder seg til å gå i tog, og jeg gleder meg til å se på dem. Ellers så skjer det ikke så mye utover dagen egentlig, bare lunsj og russetog så er det jo ferdig. Har valgt å ikke styre med noe klær i år. Bruker fra jula. Bare kjøpt 17. stylish sløyfer og jakkepynt, og strømper og øredobber til mor. 

Anonymkode: 30d5a...990

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det har vært koselige 17. maier, for all del. Og det ulikt hvordan jeg så på dagen. Men selvsagt har det vært 17 mai der jeg var sliten i utgangspunktet, det var mye styr med klær, og så regnet det, blåste, kalde barn. Eller jeg måtte springe mellom, og være på to steder samtidig, ordne på skole osv. Det er litt stress med dagen for foreldre, det er ikke til å nekte for. 

Nå er barna mine unge voksne, og jeg har ingen barnebarn, så jeg og mannen tar turen på hytta, setter et lite flagg på utsiden, et lite glass bobler og tar det helt rolig og feirer nasjonaldagen. Så ja- jeg er litt traumatisert etter alle disse årene med 3 barn, og nå vil jeg bare ha veldig rolige 17. mai, og ikke være i et folkehav eller gjøre NOE på dagen. Men jeg kommer vel tilbake når jeg har fått barnebarn eller har kommet meg ...

Anonymkode: 5852f...985

AnonymBruker
Skrevet

Haha, så ulike kan man være😅 er så glad dagene med champagnefrokost er over. Mye gøyere med tog, skole og grilling hjemme etterpå😅

Anonymkode: d3c9b...197

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Glad vi bor på bygda.

Møttes på samfunnshuset kl 11. Korpset kommer, vi går rundt huset 2 runder, synger nasjonal sangen, inn til felles lunsj med påsmurt snitter,  kaker, brus, kaffe. Barna leker, ungdom og voksene sitter å snakker. Så drar vi hjem og griller med familie

Anonymkode: ff2c8...f03

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Hmmmmmm skrev (10 minutter siden):

Jeg er så glad jeg er ferdig med det maset der. Nå er 17 mai bare en fridag. Går turer med hund i joggebukse, mens folk går forbi i bunad 😆

Trives hunden i joggebukse?🙂🐶

Anonymkode: d5867...5d7

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...