AnonymBruker Skrevet i går, 07:25 #21 Skrevet i går, 07:25 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Haha, så ulike kan man være😅 er så glad dagene med champagnefrokost er over. Mye gøyere med tog, skole og grilling hjemme etterpå😅 Anonymkode: d3c9b...197 Her skal vi stå fire timer på dugnad på skolen for å arrangere opplegget på skolen for hele bydelen, så jeg tror det blir mest stress egentlig 🫣 Anonymkode: ac541...a2a 1
AnonymBruker Skrevet i går, 07:30 #22 Skrevet i går, 07:30 Her drar vi til sverige den dagen, etter ønske fra yngstemann. Da spiser vi is og god mat og handler litt. Slipper unna dugnader og stress☺️ Anonymkode: 3af25...48d 2
AnonymBruker Skrevet i går, 07:32 #23 Skrevet i går, 07:32 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Hvorfor så negativt fokus? Elsker 17 mai med barn, se de glade, og kunne glede dem også masse med å være aktiv med dem. I år får jeg ikke deltatt da jeg må holde meg i ro. Veldig lei meg for det. Skjønner ikke det negative fokuset endel har til 17.mai jeg heller. Har alltid likt 17.mai, enten jeg var barn med barnetog, aktiviteter på skolen og så borgertog, student med 17.mai frokost og prosesjon i Bergen eller nå som forelder til barn i barnehage og skole. Det er en fin dag med høytidsstemning, god mat og sosiale aktiviteter. Ja - det er mer aktiviteter enn på en vanlig dag, men så er det heller ikke en vanlig dag. Synes synd på de som blir overveldet og negative over at en dag i året er litt mer hektisk. Sitte hjemme eller gå på fjelltur kan man gjøre resten av året. Anonymkode: 4f800...d21 1 1
AnonymBruker Skrevet i går, 07:36 #24 Skrevet i går, 07:36 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Det er styr fordi vi har et barn som ikke takler store folkemengder og litt andre ting. I tillegg har vi ansvar for å arrangere 17.mai pga skolebarn. I år skal jeg jobbe så, så slipper styret med en unge som nekter å kle på seg og nekter å gå i tog. Og slipper å være med på skolen for å arrangere noe som helst. Frivillig tvang som det kalles. Anonymkode: 4cb18...869 Hvorfor tvinger dere barnet til å gå i toget? Det er helt frivillig. Anonymkode: a9c6e...f84
AnonymBruker Skrevet i går, 07:43 #25 Skrevet i går, 07:43 Jeg hadde nok klart å kose meg mye mer dersom barnetoget hadde startet klokken 11 i stedet for kl 09. Så tidlig på morgen er det kjøligere (man må kle barna for lave temperaturer, men tre timer etter er det typ 20+), man må stå opp før sola står opp, man må inn mot byen lenge før 08, og man kan glemme alt som heter "frokost" eller "kaffe". Et par ganger har vi reist utenlands med barna for å slippe styret, uten å komme unna pliktene ved å måtte levere diverse kaker og bakst i forkant til 17.mai-komiteen på barnas skole. Når det er sagt: jeg ELSKER 17.mai🇧🇻 Synes det er viktig og flott at vi feirer Norge så storslagent år etter år. Bare synd når plikter og stress tres over hodet på en, og man ikke har overskudd til å gjøre noe frivillig (som jeg gjorde før jeg fikk barn). Skjønner jo også at jeg har valgt feil by å bo i, når byen legger barnetoget til klokken 09. Anonymkode: 8a1ee...13b
AnonymBruker Skrevet i går, 07:48 #26 Skrevet i går, 07:48 Jeg ELSKER 17. mai, og så med barn. Vi har 3 barn og de elsker 17. mai og bunad like mye som foreldrene. Men det må være mye ulike opplegg rundt omkring, for vi har aldri følt på styr og stress med 17. mai, kun kos. Det vi pleier å gjøre er at vi forbereder litt "ordentlig mat" på morgenen som skal spises etter opplegget på skolen, før vi får på barna og far bunadene (han klarer seg selv, da 😅), og så drar far med barna til skolen for toget som går til kirken. Imens ordner jeg ferdig meg selv og maten. og møter opp ved kirken for å bli med toget tilbake til skolen. Så har en av oss eller begge oppgaver på skolen (kiosk, parkeringsvakt, lekeansvarlig osv). Mens vi er på skolen er det null stress for da koser barna seg med vennene sine og leker som de pleier når de er på skolen. Da vi fortsatt hadde barn i barnehagealder, var det kun en av oss som hadde oppgaver, eller så tok vi på oss oppgaver begge to hvis besteforeldrene var med. Så rekker vi en tur hjem å spise den "ordentlig maten" (ikke bare is og pølse) før vi drar til sentrum for å se russetoget på ettermiddagen. Etter russetoget er det familieunderholdning i parken før vi reiser hjem, kanskje en stopp for å få trykket ned en siste is, glade og fornøyd med dagen 🥰 16. mai er det dugnad på skolen, vaske bil, stryke 5 bunadbluser og bake kake til kiosken 😊 Fortsatt langt unna styr og stress 🥰 Anonymkode: b6243...fef 2 1
AnonymBruker Skrevet i går, 07:50 #27 Skrevet i går, 07:50 Hvor mye stress det blir på 17 mai for folk med barn avhenger nok veldig av hvor og når det toget går og om det er mye dugnad. Her er det veldig lite stress i år, toget går lokalt her i nærområdet og ungene skal møte på skolen kl 0930. Kun 2 og 5. klasse som har dugnad hvert år. Etter toget er ferdig og vi har vært på lekene på ungdomsskolen tar det ca 2 minutter å gå hjem 😅 da blir det mat, kake og is, før vi ser borgertoget på ettermiddagen nede i byen. Anonymkode: a5005...e1c
AnonymBruker Skrevet i går, 07:50 #28 Skrevet i går, 07:50 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg hadde nok klart å kose meg mye mer dersom barnetoget hadde startet klokken 11 i stedet for kl 09. Så tidlig på morgen er det kjøligere (man må kle barna for lave temperaturer, men tre timer etter er det typ 20+), man må stå opp før sola står opp, man må inn mot byen lenge før 08, og man kan glemme alt som heter "frokost" eller "kaffe". Et par ganger har vi reist utenlands med barna for å slippe styret, uten å komme unna pliktene ved å måtte levere diverse kaker og bakst i forkant til 17.mai-komiteen på barnas skole. Når det er sagt: jeg ELSKER 17.mai🇧🇻 Synes det er viktig og flott at vi feirer Norge så storslagent år etter år. Bare synd når plikter og stress tres over hodet på en, og man ikke har overskudd til å gjøre noe frivillig (som jeg gjorde før jeg fikk barn). Skjønner jo også at jeg har valgt feil by å bo i, når byen legger barnetoget til klokken 09. Anonymkode: 8a1ee...13b Den ser jeg. Her jeg bor nå. Var toget annethvert år på to steder. Ene stedet startet toget kl 08 og avsluttet i gudstjeneste ute. Jeg er ikke morgen fugl eller religiøs, så vi unnskyldte oss med at vi måtte da se tog til bonus i nabo kommunen. Andre toget startet kl 11. Så der deltok vi. Så ble det endret til stedet kl 11 og ingen gudstjeneste. Så grytidlige tog som krever å stå opp kl 06 , det ser jeg ikke like positivt på. Det er stress. Anonymkode: 88326...73c
AnonymBruker Skrevet i går, 08:22 #29 Skrevet i går, 08:22 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Jeg ELSKER 17. mai, og så med barn. Vi har 3 barn og de elsker 17. mai og bunad like mye som foreldrene. Men det må være mye ulike opplegg rundt omkring, for vi har aldri følt på styr og stress med 17. mai, kun kos. Det vi pleier å gjøre er at vi forbereder litt "ordentlig mat" på morgenen som skal spises etter opplegget på skolen, før vi får på barna og far bunadene (han klarer seg selv, da 😅), og så drar far med barna til skolen for toget som går til kirken. Imens ordner jeg ferdig meg selv og maten. og møter opp ved kirken for å bli med toget tilbake til skolen. Så har en av oss eller begge oppgaver på skolen (kiosk, parkeringsvakt, lekeansvarlig osv). Mens vi er på skolen er det null stress for da koser barna seg med vennene sine og leker som de pleier når de er på skolen. Da vi fortsatt hadde barn i barnehagealder, var det kun en av oss som hadde oppgaver, eller så tok vi på oss oppgaver begge to hvis besteforeldrene var med. Så rekker vi en tur hjem å spise den "ordentlig maten" (ikke bare is og pølse) før vi drar til sentrum for å se russetoget på ettermiddagen. Etter russetoget er det familieunderholdning i parken før vi reiser hjem, kanskje en stopp for å få trykket ned en siste is, glade og fornøyd med dagen 🥰 16. mai er det dugnad på skolen, vaske bil, stryke 5 bunadbluser og bake kake til kiosken 😊 Fortsatt langt unna styr og stress 🥰 Anonymkode: b6243...fef Jobber du 100 prosent? Anonymkode: ac541...a2a 2
AnonymBruker Skrevet i går, 08:32 #30 Skrevet i går, 08:32 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jobber du 100 prosent? Anonymkode: ac541...a2a Hvorfor er det relevant? 16.mai er en lørdag i år. Mange som jobber 100% har fri på lørdager Anonymkode: b9438...1a0 2
AnonymBruker Skrevet i går, 08:42 #31 Skrevet i går, 08:42 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jobber du 100 prosent? Anonymkode: ac541...a2a Halloen. 16 og 17. Mai er på en lørdag og søndag. Ikke alle som jobber i helger. Anonymkode: 27eb8...6ab 2 2
AnonymBruker Skrevet i går, 08:45 #32 Skrevet i går, 08:45 Synd at så mange mennesker ikke forstår hvorfor vi feirer 17 mai på den måten vi gjør, det er en helt unik måte og en tradisjon vi bør holde på for fremtiden. Det er samhold, glede og frihet til å samles sammen og feire dagen. At barna får velge å gå i tog er utrolig synd, og det vil bli glissent i barnetogene fremover. Ja, det er litt mer stress enn vanlig hverdag. Likevel vi er utrolig heldig som har denne friheten. Mine barn har ikke et valg når det gjelder å gå i tog, det skal de. Ja, det er litt stress å rekke dette. Det er som regel min egen feil som ikke har gjort det klart nok godt på forhånd, sovet litt lenger. Jeg er ofte alene den dagen, da mannen jobber. Vi er ikke av de som er på skolen etterpå, vi er i byen, spiser is, koser oss på den måten. Tre år har vi hatt dugnad, da utfører vi den, er på skolen den dagen før vi gjør vårt. Ja, det er mellom 25.000/30.000 skritt på klokka når beina legges høyt. Det har vi ikke vondt av å bevege oss, så vonde er ikke bunadskoene, anbefaler å kjøpe gode sko. Jeg jobber fullt, det gjør også mannen, jeg er også kronisk syk. Likevel feirer vi 17 mai Anonymkode: a86d0...f20 4 3
AnonymBruker Skrevet i går, 08:50 #33 Skrevet i går, 08:50 AnonymBruker skrev (1 time siden): Trives hunden i joggebukse?🙂🐶 Anonymkode: d5867...5d7 Min har gensre, regntøy og vinterdrakt. Men ingen joggedress. Da hadde han pissa i buksa. Anonymkode: 2b930...eae 1 1
AnonymBruker Skrevet i går, 08:54 #34 Skrevet i går, 08:54 17 mai ble ødelagt når jeg selv fikk barn. Stress hele dagen. Jeg klarer ikke tanken på 17 mai. Lell om mine barn er voksne no. Jeg gjør ingenting. Kun spiser middag sammen. Jeg har det helt i vrangstrupen hele opplegget. Anonymkode: d58fc...dc5 2 1
Hmmmmmm Skrevet i går, 08:56 #35 Skrevet i går, 08:56 AnonymBruker skrev (1 time siden): Trives hunden i joggebukse?🙂🐶 Anonymkode: d5867...5d7 🤣🤭 1
AnonymBruker Skrevet i går, 09:03 #36 Skrevet i går, 09:03 AnonymBruker skrev (1 time siden): Her skal vi stå fire timer på dugnad på skolen for å arrangere opplegget på skolen for hele bydelen, så jeg tror det blir mest stress egentlig 🫣 Anonymkode: ac541...a2a Hehe, jeg liker sånt jeg😁 Anonymkode: d3c9b...197 1
AnonymBruker Skrevet i går, 09:45 #37 Skrevet i går, 09:45 Vi har 3 barn mellom 8-11. De valgte selv at de verken ville ha bytog eller skoletog. Ønsket en rolig start med god frokost, stille innom skolen et par timer, og så hjem igjen til god middag 😁😁😁 Vi er temmelig low-key på det meste av STORE dager. Julaften her er også bare kos og lave skuldre. Rolig morgen, starter med julemiddagen rundt 13 og spiser rundt 17.00. Åpner gaver og så ser vi gjerne en julefilm sammen mens vi spiser dessert og julegodteri 😊 Aldri forstått de som lager så mye kaos for seg selv i høytider 🤷 Anonymkode: 73be5...91c 1
AnonymBruker Skrevet i går, 09:56 #38 Skrevet i går, 09:56 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Vi har 3 barn mellom 8-11. De valgte selv at de verken ville ha bytog eller skoletog. Ønsket en rolig start med god frokost, stille innom skolen et par timer, og så hjem igjen til god middag 😁😁😁 Vi er temmelig low-key på det meste av STORE dager. Julaften her er også bare kos og lave skuldre. Rolig morgen, starter med julemiddagen rundt 13 og spiser rundt 17.00. Åpner gaver og så ser vi gjerne en julefilm sammen mens vi spiser dessert og julegodteri 😊 Aldri forstått de som lager så mye kaos for seg selv i høytider 🤷 Anonymkode: 73be5...91c Fordi de hjemmeværende mammaene i FAU forventer det, maser og shamer dem som ikke vil være med på det sinnssyke opplegget deres. Anonymkode: 6d968...d6c
AnonymBruker Skrevet i går, 09:58 #39 Skrevet i går, 09:58 AnonymBruker skrev (1 time siden): Synd at så mange mennesker ikke forstår hvorfor vi feirer 17 mai på den måten vi gjør, det er en helt unik måte og en tradisjon vi bør holde på for fremtiden. Det er samhold, glede og frihet til å samles sammen og feire dagen. At barna får velge å gå i tog er utrolig synd, og det vil bli glissent i barnetogene fremover. Ja, det er litt mer stress enn vanlig hverdag. Likevel vi er utrolig heldig som har denne friheten. Mine barn har ikke et valg når det gjelder å gå i tog, det skal de. Ja, det er litt stress å rekke dette. Det er som regel min egen feil som ikke har gjort det klart nok godt på forhånd, sovet litt lenger. Jeg er ofte alene den dagen, da mannen jobber. Vi er ikke av de som er på skolen etterpå, vi er i byen, spiser is, koser oss på den måten. Tre år har vi hatt dugnad, da utfører vi den, er på skolen den dagen før vi gjør vårt. Ja, det er mellom 25.000/30.000 skritt på klokka når beina legges høyt. Det har vi ikke vondt av å bevege oss, så vonde er ikke bunadskoene, anbefaler å kjøpe gode sko. Jeg jobber fullt, det gjør også mannen, jeg er også kronisk syk. Likevel feirer vi 17 mai Anonymkode: a86d0...f20 Jo, det er trist om togene blir glisne, men jeg tror ikke man vinner noe på å tvinge barn som virkelig ikke vil gå til å være med. De blir bare sure og gretne og ødelegger for de andre barna som har sett fram til å gå. Da tror jeg heller de voksne bør prøve å snakke opp feiring og toget på forhånd, snakke om hvordan det var da de selv gikk og om alle som kommer for å se på. Gjøre det til noe de er heldige som får være med på, ikke noe negativt med tvang. Anonymkode: a9c6e...f84
AnonymBruker Skrevet i går, 09:59 #40 Skrevet i går, 09:59 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Fordi de hjemmeværende mammaene i FAU forventer det, maser og shamer dem som ikke vil være med på det sinnssyke opplegget deres. Anonymkode: 6d968...d6c Aldri brydd meg om sånt. Vårt liv, vårt valg. Og vi har det som plommen i egget 🤗 Anonymkode: 73be5...91c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå