Gå til innhold

17.mai med barn er bare pes?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja, værste dagen i året for min del. Men nå har jeg tenåringer så jeg og mannen er bare hjemme den dagen 

Anonymkode: 143de...131

• Liker 2
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men vi vil jo ikke ha deres slitsomme opplegg med pengegalopp, slit og styr! Vi ønsker det ikke. Nei, de elsker ikke å stå og hutre i nulltemperatur, eventuelt regn og vinne ræl. Slutt å venne barna dine til forbrukersamfunn og miljøfiendtlig ræl! Noen må stelle det i stand? Gjør det da. Ikke forvent at dere skal kunne bestemme over andre voksne fordi DERE vil ha dette opplegget. Vi vil ikke.

Anonymkode: 6d968...d6c

Hvem er "vi"? Her er det tjokkafullt av barn og voksne som koser seg på skolearrangementet ihvertfall og som vil ha det hvert år, så da må jo noen faktisk bidra med å arrangere og organisere dette også. At det tydeligvis ikke fungerer for deg/dere der du bor er jo ikke universielt. 

Anonymkode: a5005...e1c

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Tror det handler om hvordan du legger opp dagen.

Alle klær og sånt gjøres klart på fredag

kake til skolen lages på lørdag

17 mai:

kaken leveres kl 08.00

barna leveres kl 09:15

vi ser på toget

er på skolen i noen timer 

går hjem og griller.

enkelt og greit? 

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg dropper det jo. Men får tilsnakk og stygge blikk fra tradwivesene i FAU.

Og så? Du ser jo åpenbart ned på dem, så hvorfor bry seg? 

Her er det forøvrig ikke en eneste hjemmeværende mor eller far i FAU så vidt jeg vet. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg savner tiden med barnetoget. Aldri sett på det som stress. 

Anonymkode: 047d9...828

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Er jo ikke hjemmeværende mammaer... Hvis ikke folk bidrar på dugnaden i sine timer så blir det rett og slett ikke noe opplegg for barna på 17.mai! Har du tenkt over det? Barna elsker jo å være på skolen og vinne ræl og spise is, men noen må jo stelle det i stand. 

Anonymkode: b9438...1a0

Ingen som vinner hvis dugnaden har så stort omfang at foreldrene ikke får kost seg og blir helt utkjørt, heller. Tror de fleste er villige til å stille opp en rimelig mengde for at barna skal kose seg, men blir skremt bort av de som roper høyest om at alt må være likt i fjor og helst enda mer omfattende.

Anonymkode: e5aff...d9d

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Så rart dette. Min mor hadde tre barn og det gikk i kjøpe nye finklær nesten hvert år når vi vokste, stryke dem dagen før, pynte oss, pynte seg selv, pynte bilen, ned i både barnetog og folketog, vinke og vifte med flagg til oss barna i tog, hjem en kjapp tur, så ned til lekene... og min mor koste seg nesten mer enn oss barna. 

Hun stresset aldri og hennes glede over dagen smittet over på oss barna.

Anonymkode: 66a57...c1c

• Hjerte 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Nå som barna er 7 og 10 år er det bare kos, de er så store at de bare kan finne noen å leke med på skoleplassen. Barna går på skoler 2 forskjellige steder, så vi skal der yngste går først å gå i tog og eldste har tog litt senere så vi rekker begge steder 😊 da de var yngre og måtte passes på konstant var det litt annerledes:) 

Anonymkode: e43b8...21b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvem er "vi"? Her er det tjokkafullt av barn og voksne som koser seg på skolearrangementet ihvertfall og som vil ha det hvert år, så da må jo noen faktisk bidra med å arrangere og organisere dette også. At det tydeligvis ikke fungerer for deg/dere der du bor er jo ikke universielt. 

Jeg smiler også og later som jeg koser meg. For at sånne som du ikke skal mase, tjase og bitchblikke. Det er mye letter å klistre på seg et smil. Jeg vil ikke ha det hvert år, flere av dem jeg har snakket med, vil heller ikke ha det hvert år. Vi har tatt opp det med miljøfiendtlige "premier" som blir kastet/glemt før man kommer hjem eller går i stykker med en gang, hutring i kulda i timevis som resulterer i sykdom, stress og mas. Men sånne hjemmeværende husfruer med for mye fritid overkjører alltid dem som ønsker det annerledes.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ingen som vinner hvis dugnaden har så stort omfang at foreldrene ikke får kost seg og blir helt utkjørt, heller. Tror de fleste er villige til å stille opp en rimelig mengde for at barna skal kose seg, men blir skremt bort av de som roper høyest om at alt må være likt i fjor og helst enda mer omfattende.

Anonymkode: e5aff...d9d

Jeg husker da minste var baby, og jeg hadde tre barn som gikk på skolen. Jeg ble satt i oppvasken med en baby på 1,5 måned. Jeg hadde mye smerter i kroppen av tog-gåingen, ungen var urolig, jeg ønsket bare å sette meg ned og fikk kjempevondt i bekkenet av å stå bøyd over oppvaskkummen. Fikk kjeft da jeg foreslo at jeg kunne gjøre noe annet. Mannen sto i kiosken og solgte is, mens barna var overlatt til seg selv. Jeg er drittlei barn-sentrerte mammaer som ikke har lykkes med noe annet her i livet og prøver å leve drømmene sine via barna.

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Jeg husker da minste var baby, og jeg hadde tre barn som gikk på skolen. Jeg ble satt i oppvasken med en baby på 1,5 måned. Jeg hadde mye smerter i kroppen av tog-gåingen, ungen var urolig, jeg ønsket bare å sette meg ned og fikk kjempevondt i bekkenet av å stå bøyd over oppvaskkummen. Fikk kjeft da jeg foreslo at jeg kunne gjøre noe annet. Mannen sto i kiosken og solgte is, mens barna var overlatt til seg selv. Jeg er drittlei barn-sentrerte mammaer som ikke har lykkes med noe annet her i livet og prøver å leve drømmene sine via barna.

Det var en 17. mai jeg pga langvarig sykdom ikke klarte å stå i kiosk eller noe. Jeg klarte å bake, og fikk en avtale om å levere dobbelt av kake og rundstykker. Var ikke tilstede på arrangementet. Det er lov å finne gode løsninger 🙂

Anonymkode: 33e73...a3a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det spørs hva man gjør det til og om man har noen rundt seg tenker jeg. Å invitere til opplegg blir bare avvist, og ingen tar seg brye med å inkludere oss så da har jeg gitt opp det.

Uansett så har hvert eneste år hvert tvungen 17. Mai komité. Da blir det uansett en del styr og stress.

Nå er det ungdomsskole, akkurat gjennomført konfirmasjon og jeg har ikke planer om annet enn å stå klar med rømmegrøt hvis det er ønskelig.

Tog og mas utgår.

Anonymkode: 1be20...bb6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Jeg smiler også og later som jeg koser meg. For at sånne som du ikke skal mase, tjase og bitchblikke. Det er mye letter å klistre på seg et smil. Jeg vil ikke ha det hvert år, flere av dem jeg har snakket med, vil heller ikke ha det hvert år. Vi har tatt opp det med miljøfiendtlige "premier" som blir kastet/glemt før man kommer hjem eller går i stykker med en gang, hutring i kulda i timevis som resulterer i sykdom, stress og mas. Men sånne hjemmeværende husfruer med for mye fritid overkjører alltid dem som ønsker det annerledes.

Tro meg, jeg bryr meg da fint lite om du feirer hjemme eller på skolen, ikke er jeg med i FAU heller 😅 du har noen issues her med 17 mai som er litt fjernt fra slik vi opplever dagen. Og igjen, så kan dere la være å dra og så blir det til slutt hvis såpass få kommer så blir det jo ikke noe av. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Åh, ja det er stress. Jeg bor et sted der 17.mai blir store greier og totalt kaos. Alle mennesker i alle bydeler skal stimle sammen i sentrum for å se på et tog vi skal tråkke i i timesvis. Stort arrangement på skolen etterpå. Så det blir fullt opplegg fra morgen til kveld.

Ungene elsker det. Hele dagen. Så her må jeg bare opp i ringene og bidra. 

Men når de er store, da skal jeg bare trekke ut av byen og feire med å gå meg en nydelig fjelltur. Gleder meg!

Anonymkode: 886d3...241

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Snart klart for årets verste dag med barn, stresse ned til sentrum for barnetog, dugnad på skolen resten av dagen. 

Savner tiden med champagnelunsj og daffing på dagen. Tar meg i å glede meg til ungene blir voksne, hehe.

Andre i samme situasjon? 

Anonymkode: ac541...a2a

Bare pes. Greit at ungen er hos far i år 

Anonymkode: 56234...c96

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Er det èn dag i året jeg helst skulle vært uten (skole)barn, så er det 17. mai. Særlig de årene barna har ansvar for 17. mai opplegget på skolen. Det var veldig koselig med 17. mai før barna begynte på skolen og med mine to eldste er det også bare koselig (om jeg ser dem i det hele tatt).

Jeg savner ikke champagnelunsjen, da. Jeg savner en dag uten stress. Jeg savner å kunne ha tid til å lage god mat (og faktisk spise den også) og spise is til en sprekker. Men her starter dagen 8 med skoletoget, så rett på skolen, og så har vi et par-tre timer etter opplegget på skolen, hvor vi får hevet i oss noe enkel mat, før vi må ned til byen (tar minst èn time å komme dit pga buss/trafikk/mangel på parkering i nærheten, så får ca 1 time hjemme), og der er det full fres med borgertog osv. Så er vi hjemme i 20 tida. Da er både voksne og barn fullstendig kaputt og senga skriker etter en.

Anonymkode: 2a141...32c

Må dere i det borgertoget/byen? Hvorfor ikke bare dra hjem å leke, slappe av og kanskje grille eller no? 🤔

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Syns det er litt stress at 17.mai begynner så tidelig og varer så lenge. De vil være med å gå i fellestoget i sentrum og da er oppmøte for bussen 06.30. Så er det å gå i toget i bygda og alt som skjer på skolen. Og hun yngste skal danse på arrangementet på skolen på ettermiddagen. 

Anonymkode: f5096...143

Skrevet (endret)

Helt motsatt her. Som singel dro jeg og så på barnetoget og på skolene for å kjøpe is, for å få 17.mai-følelsen. Nå som jeg har barn i livet er dagen mye morsommere 😍 elsker 17. mai-frokost, men helst uten alkohol og helst med masse barn rundt meg hele dagen! 

Endret av BeeKind
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et anstrengt forhold til 17. mai. Vi har lite familie, og ikke så mye nettverk her. Og som mange skriver er gjerne familier med skolebarn oppslukt i sitt eget hamsterhjul, og andre samles som vennegjenger. Syns dette føles ekstra ensomt på 17. mai, som i så stor grad handler om feiring i offentligheten. 

Betyr ikke at jeg ikke setter pris på demokrati - eller spytter på grunnloven. Jeg bidrar til fellesskapet på annet vis. Har dessverre opplevd å bli kritisert og kjefta på av nær familie fordi vi ikke feirer på riktig måte. Noen ser på tradisjonell feiring av 17. mai nærmest som en moralsk plikt, med liten forståelse for andres syn eller valg. Den underliggende moralismen hos en del, gjør denne dagen verre enn den hadde trengt å være.

Så lenge barna går i barnehage velger vi å utnytte røde dager i mai til ferie. Her vi bor er det ikke opplegg for barnehagebarn på selve dagen - og vi drar dem ikke ned i kaoset i sentrum bare for at de skal se på. Så vi feirer på vår måte - der vi er, og ikke nødvendigvis i Norge.

Når barna starter på skolen følger vi det vanlige opplegget så lenge de og vi har glede av det. 

Anonymkode: 90723...d06

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Et lite tips: Til dere som later som om dere koser dere - hva om dere faktisk koset dere? Tenk så mye kjekkere det hadde vært både for dere selv og for deres barn?

Anonymkode: 66a57...c1c

• Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...