Gå til innhold

17.mai med barn er bare pes?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Njæ. Vil helst bare være hjemme, grille, ta livet med ro den dagen. Husker med gru barndoms 17.mai. Grytidlig opp, gå i tog som startet tidlig så vi måtte møte skolen vi gikk med halv åtte. Lang tur gjennom byen med toget. Så disse lekene, i store folkemengder. Så se borgertoget om ettermiddagen, kaos med folk og umulig finne parkering. Støy og bråk og stress. Stakkars foreldrene våre. Når det er sagt, har jeg en mamma som likte det. Faktisk. 

Selv bor jeg på bygda, og toget starter kl 11. Veldig mye bedre. Dessuten er barnetoget over på 20 minutter ca. Også veldig bra. Ungene går rundt litt med venner. Så er det avslapning resten av dagen. 

Skjønner godt at folk misliker, eller ikke orker, rotteracet som er mange steder.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

17. mai er barnas dag. Ja, det er et rotterace av en annen verden, men det klarer man en gang i året. Vi må dele oss og gå i to tog i ulike deler av kommunen fordi de to yngste vil gå med barnehagen og seksåringen vil gå med skolen sin. Det er hektisk og pes hele dagen, men ungene er glade. Og glade barn trumfer det meste, i hvert fall i min verden. 

Hadde vi ikke hatt barn, hadde jeg rømt på hytta eller til Sverige. 

Endret av Lorieen
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Lorieen skrev (2 minutter siden):

17. mai er barnas dag. Ja, det er et rotterace av en annen verden, men det klarer man en gang i året. Vi må dele oss og gå i to tog i ulike deler av kommunen fordi de to yngste vil gå med barnehagen og seksåringen vil gå med skolen sin. Det er hektisk og pes hele dagen, men ungene er glade. Og glade barn trumfer det meste, i hvert fall i min verden. 

Hadde vi ikke hatt barn, hadde jeg rømt på hytta eller til Sverige. 

Men når barna ikke trives med sånn stress, er det ikke lenger barnas dag, men husfruer fra FAU sin dag. De må virkelig få seg en ordentlig jobb, så slutter de å plage andre. Mine barn har aldri likt å være på beina hele dagen i kulda (bor i nord), drittvær, sludd/regn, gå med vonde bunadssko langt, delta i teite "leker" og få ræl-premier av plast som blir ødelagt etter 2 minutter. Vi går i tog, så er det hjem og spise middag. Så kan FAU-damene og venninnene deres kose seg med stresset sitt. 17. mai er en fridag. Vi kan ikke bli tvunget til å jobbe denne dagen. 

Anonymkode: 6d968...d6c

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har vært gjennom 17 mai med 3 barn. De 2 første gledet seg og hadde det gøy. Det var stress for meg og var greit sliten når dagen var over. Ikke mye avslapning, vonde ben etter mye gåing, stort sett kaldt på dagen. Den yngste hatet 17 mai  fra barnehagen, hatet å gå i tog, hatet å stå i kø, ja hatet egentlig alt med 17 mai. Siste året på barneskolen gav vi opp og lot poden slippe å gå i tog. Skal jo liksom være barnas dag, så vi valgte da å droppe det. Siden har vi bare vært med familien på dagen og senere år har vi gjerne reist fjelltur heller. Faktisk liker jeg det mye bedre selv også, nå som jeg ikke lenger har press om dugnad og diverse organisering.  Finner det ikke sjarmerende en plass å vase rundt i byen heller, uten mulighet for å sitte noen plass. Spise ute på en slik dag er en sørgelig affære. Dårlig mat til ekstremt mye penger.  Enten steller vi i stand selv evt. har med oss stormkjøkken/grill og koser oss ute i det fri. 

Anonymkode: 6679c...b89

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

17 mai ble ødelagt når jeg selv fikk barn.

Ja, det er ikke alle som tenkte på dette den dagen de sto der lykkelige med positiv graviditetstest. Slutt å syt alle sammen og husk på at det var DERE som absolutt skulle ha barn. Blir så lei av disse trådene hvor folk syter som om disse barna og pliktoppgavene ble påtvunget de!

Ha en fin 17.mai alle sammen og slutt å se så sure ut! 🇧🇻

Anonymkode: fa950...81a

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Livet med barn er bare pes. Bortsett fra når frivillig barnløse skal overtales til å joine de pesendes rekker, da er alt bare fryd og gammen og selve meningen med livet. 

Anonymkode: 98de2...8d4

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Fordi de hjemmeværende mammaene i FAU forventer det, maser og shamer dem som ikke vil være med på det sinnssyke opplegget deres. 

Adhd mødrene.

Anonymkode: 2b930...eae

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes det var koselig med 17. Mai når de var små. Barnehage 1 og 2 klasse. Etter det ble det verre 😄

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Fordi de hjemmeværende mammaene i FAU forventer det, maser og shamer dem som ikke vil være med på det sinnssyke opplegget deres. 

Men herlighet. Dette velger du selv. Om det er så ille, så dropp det. 

Anonymkode: a5005...e1c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg syns egentlig 17. mai var en skikkelig stresse-dag fra start til slutt da barna var mindre. De gledet seg jo, og hadde det kjempegøy med 17. mai feiring på skolen, og husker godt den følelsen selv. 17. mai var en av favorittdagene mine da jeg var barn - men som voksen med barneskolebarn er det bare styr og ingen kos syns jeg. Dugnad på skolen, som skal planlegges i månedsvis (heldigvis ikke hvert år alle må bidra da, her tas det i 2. og 6. klasse) og aldri rekke en koselig 17. mai frokost fordi alle skal kles på og være ut døren i tide til toget (som vi alltid nesten ikke rakk), være pakkesel for flagg, fløyter, halvspiste kaker og brusflasker osv osv. I bunad helst, og enten er det for varmt eller for kaldt. Ble liksom aldri rett temperatur uansett av en eller annen grunn😅 Nå er barna voksne og det er lenge siden vi styrte på sånn. Da de begynte på ungdomsskolen fikk de andre tradisjoner og ville ikke akkurat være med oss lengre 😉 Da var det å dra til byn på tivoli med venner etter en lang og god frokost, mens vi ble hjemme og slappet av og koste oss, stort sett med besøk fra våre foreldre. Nå er det blitt en skikkelig slappe-av-dag der vi ser an hva vi finner på alt etter som hvilket vær det blir og hvilke planer ungene har (yngste er russ i år, så vil helst være tilgjengelig som sjåfør for henne 😉 ) og eldste er midt i eksamensoppgave med innlevering 18. mai, så han blir nok hjemme i år😅 Eneste minuset er at det er på en søndag, så det ikke blir en ekstra fridag av det, men det skal vi heller stå i 😉 

Anonymkode: 2f72e...191

Skrevet

Men når barna ikke trives med sånn stress, er det ikke lenger barnas dag, men husfruer fra FAU sin dag. De må virkelig få seg en ordentlig jobb, så slutter de å plage andre. Mine barn har aldri likt å være på beina hele dagen i kulda (bor i nord), drittvær, sludd/regn, gå med vonde bunadssko langt, delta i teite "leker" og få ræl-premier av plast som blir ødelagt etter 2 minutter. Vi går i tog, så er det hjem og spise middag. Så kan FAU-damene og venninnene deres kose seg med stresset sitt. 17. mai er en fridag. Vi kan ikke bli tvunget til å jobbe denne dagen. 

Mine barn koser seg foreløpig veldig med 17. mai. Men om de begynner å vegre seg, kan jeg love deg at vi dropper tog og ståk og styr med aller beste samvittighet.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er jo ikke hjemmeværende mammaer... Hvis ikke folk bidrar på dugnaden i sine timer så blir det rett og slett ikke noe opplegg for barna på 17.mai! Har du tenkt over det? Barna elsker jo å være på skolen og vinne ræl og spise is, men noen må jo stelle det i stand. 

Anonymkode: b9438...1a0

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Adhd mødrene.

Eller mødre som ikke har noen andre talenter eller interesser enn å være mammaaaaaa 24/7. Utrolig slitsomt. De forsvinner og oppløser seg i barna sine, slutter å være egne personer, blir belærende, masende og besserwissere. Pappaer er ofte mye mer avslappa og interessante å diskutere med. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er jo ikke hjemmeværende mammaer... Hvis ikke folk bidrar på dugnaden i sine timer så blir det rett og slett ikke noe opplegg for barna på 17.mai! Har du tenkt over det? Barna elsker jo å være på skolen og vinne ræl og spise is, men noen må jo stelle det i stand. 

Men vi vil jo ikke ha deres slitsomme opplegg med pengegalopp, slit og styr! Vi ønsker det ikke. Nei, de elsker ikke å stå og hutre i nulltemperatur, eventuelt regn og vinne ræl. Slutt å venne barna dine til forbrukersamfunn og miljøfiendtlig ræl! Noen må stelle det i stand? Gjør det da. Ikke forvent at dere skal kunne bestemme over andre voksne fordi DERE vil ha dette opplegget. Vi vil ikke.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Men herlighet. Dette velger du selv. Om det er så ille, så dropp det. 

Anonymkode: a5005...e1c

Jeg dropper det jo. Men får tilsnakk og stygge blikk fra tradwivesene i FAU.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

17 mai har aldri vært stress, jeg gleder meg hvert år. Men, vi er så heldig at vi ikke har barn i sentrumstoget. Vi har eget barnetog for bare vår barneskole, og det begynner ikke før kl 12. Det er fremme på skolen noe før kl 13, og da er det sang og taler før ungene kan slippes til lekene. Da de var små fulgte vi de jo, men nå er de så store at de ordner seg selv mens vi foreldre skravler ved bordene osv. Og pga covid hadde vi ingen plikter på 17 mai før yngste gikk i 4 klasse, og om man hadde en oppgave på selve dagen så var dette en vakt på 45 min. Vi var heldige og hadde opprigg dagen før 17 mai (pynte skolegården, sette opp bord og stoler etc). Etter at det er ferdig på skolen kl 15 var det hjem for å grille med venner eller annen familie. Så her er 17 mai veldig avslappet og gøy, så lenge det er oppholdsvær 😅

Anonymkode: 8ba2f...87a

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nei, hvorfor så negativ? Jeg vet ikke jeg. Som mor synes jeg det er mest styr, men jeg er ikke særlig glad i store menneskemengder heller, så kan nok henge sammen med det:) 

Anonymkode: ac541...a2a

Er mange som faktisk synes 17 mai er en av det verste og mest stressende dagene. For folk med barn skjønner jeg at mange synes det er mer stress enn moro med barn som skal hit og dit 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg dropper det jo. Men får tilsnakk og stygge blikk fra tradwivesene i FAU.

Hadde jeg ikke brydd meg om. Fau har ingenting de skulle ha sagt. 17 mai er en offentlig fridag 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Men vi vil jo ikke ha deres slitsomme opplegg med pengegalopp, slit og styr! Vi ønsker det ikke. Nei, de elsker ikke å stå og hutre i nulltemperatur, eventuelt regn og vinne ræl. Slutt å venne barna dine til forbrukersamfunn og miljøfiendtlig ræl! Noen må stelle det i stand? Gjør det da. Ikke forvent at dere skal kunne bestemme over andre voksne fordi DERE vil ha dette opplegget. Vi vil ikke.

Oi, så surmaga! Har du ingen glade barndomsminner av 17mai arrangement på skoler altså? Da syns jeg synd på deg. Synes ikke du skal tre negstoviteten din nedover barna likevel. Jeg bidrar jeg, hver gang det er min tur!

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Oi, så surmaga! Har du ingen glade barndomsminner av 17mai arrangement på skoler altså? Da syns jeg synd på deg. Synes ikke du skal tre negstoviteten din nedover barna likevel. Jeg bidrar jeg, hver gang det er min tur!

Skal du ha medalje for at du bidrar til ditt eget pengegalopp? Her er medaljen, vær så god. Bare fordi ikke alle gidder å være med på stresset deres betyr ikke at det er synd på dem. Vi feirer FRIHET. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...