AnonymBruker Skrevet 14. mai #141 Skrevet 14. mai Jadasikkert29 skrev (1 time siden): Vi har sluttet å feire 17 mai. Det er bare ett styr og stress for hele familien. Gjør heller noe annet hyggelig den dagen❤️ Så flott da men husk at hvis alle skulle tenkt sånn så hadde det ikke blitt noen feiring i det hele tatt for de som vil møte opp. Tenk også på at det er sånne som MEG (ja, hun irriterende dama i FAU, vet du) som gjør at DU kan holde deg hjemme den dagen og drite i alt Anonymkode: fa950...81a 2 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai #142 Skrevet 14. mai Jeg har foreløpig bare barnehagebarn og styrer dagen stort sett som jeg vil, men gruer meg litt til barnetog, dugnad og obligatorisk oppmøte. Er heller ikke glad i store folkemengder, og vi bor i Oslo, men syns 17. mai uten feiring er stusslig, så en mellomting passer best. De mest stressende 17. mai-feiringene mine til nå hadde jeg som barn mens jeg spilte i korps, men jeg vet at moren min hatet de årene vi søsken gikk i 4, klasse og hun måtte være med i skolens 17. maikomite. Anonymkode: 75be2...003
AnonymBruker Skrevet 14. mai #143 Skrevet 14. mai AnonymBruker skrev (På 13.5.2026 den 7.25): Jeg er oppriktig usikker på hvordan jeg skal kose meg mer på 17. Mai. Jeg gleder meg langt mer til 17. Mai enn jul feks. Hva er å kose seg i din bok? Å gjøre og delta på minst mulig? Anonymkode: d3c9b...197 Da jeg var i barnehagealder, tok foreldrene mine oss søsken med på tur ut i skogen på 17. mai et år. De koste seg med å slippe unna alt maset mens jeg følte at jeg gikk glipp av hele 17. mai. Derfor biter jeg tennene sammen og gleder meg med barnet. Anonymkode: 75be2...003
Fighter83 Skrevet 14. mai #144 Skrevet 14. mai (endret) AnonymBruker skrev (På 12.5.2026 den 8.34): Snart klart for årets verste dag med barn, stresse ned til sentrum for barnetog, dugnad på skolen resten av dagen. Savner tiden med champagnelunsj og daffing på dagen. Tar meg i å glede meg til ungene blir voksne, hehe. Andre i samme situasjon? Anonymkode: ac541...a2a Nei, jeg synes faktisk det var hyggelig med 17 mai og barn. Styre med klær mm. Vil gjerne bistå mer fremover, delta med å stå i kiosken for FAU til skolen til barna mine men der satte barnefar ned foten gitt. Har gjort det de 2 forgje årene. Jeg burde visst være sammen med barna i år mente han, barna er derimot ikke interessert i å henge med meg da de heller vil henge med venner, så det blir vel bare å sitte sammen med andre foreldre å skravle tipper jeg. Endret 14. mai av Fighter83
LilleMy_09 Skrevet 14. mai #145 Skrevet 14. mai (endret) AnonymBruker skrev (9 timer siden): Så flott da men husk at hvis alle skulle tenkt sånn så hadde det ikke blitt noen feiring i det hele tatt for de som vil møte opp. Tenk også på at det er sånne som MEG (ja, hun irriterende dama i FAU, vet du) som gjør at DU kan holde deg hjemme den dagen og drite i alt Anonymkode: fa950...81a 17 mai er en offentlig fridag, så du og andre irriterende folk i FAU kan ikke kreve noe som helst. Er jammen meg glad jeg alltid jobber på 17 mai Endret 14. mai av LilleMy_09 2
AnonymBruker Skrevet 15. mai #146 Skrevet 15. mai AnonymBruker skrev (På 12.5.2026 den 8.34): Snart klart for årets verste dag med barn, stresse ned til sentrum for barnetog, dugnad på skolen resten av dagen. Savner tiden med champagnelunsj og daffing på dagen. Tar meg i å glede meg til ungene blir voksne, hehe. Andre i samme situasjon? Anonymkode: ac541...a2a Tror det avhenger litt av hvor man bor. Jeg er vokst opp i Oslo og flytta til en annen kommune nå. Her pleier opplegget på 17-mai med skoler og leker å være 4-5:t midt på dagen - mye mindre stress. Anonymkode: 05bd1...8bc
AnonymBruker Skrevet 15. mai #147 Skrevet 15. mai AnonymBruker skrev (19 timer siden): Så flott da men husk at hvis alle skulle tenkt sånn så hadde det ikke blitt noen feiring i det hele tatt for de som vil møte opp. Tenk også på at det er sånne som MEG (ja, hun irriterende dama i FAU, vet du) som gjør at DU kan holde deg hjemme den dagen og drite i alt Anonymkode: fa950...81a Ja tenk uten deg hadde det ikke blitt 17. mai for noen av oss. Anonymkode: 30d5a...990 2
AnonymBruker Skrevet 15. mai #148 Skrevet 15. mai Forstår egentlig ikke hva som er stress med 17. mai og barn, med mindre en må være opptatt i komite. Vi står opp, kler på oss, spiser frokost, går til skolen og er der til det er slutt. Da er det stort sett bare å sitte der eller snakke med andre, mens barna løper rundt. Når barna var mindre, måtte vi stå i kø med dem forskjellige steder, men stress? Nei! Mye folk? Ja, men tåler det noen timer. Anonymkode: 64735...4a1 2
AnonymBruker Skrevet 15. mai #149 Skrevet 15. mai AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Ja tenk uten deg hadde det ikke blitt 17. mai for noen av oss. Anonymkode: 30d5a...990 Typisk hjemmeværende FAU-fruer, hvis liv kretser kun rundt barna. De tror at ingen andre har annen familie, forpliktelser eller er rett og slett utslitt av å være i full jobb, ha verv i idretten og/eller politikken, stå for logistikk, husarbeid, lekser mv. Anonymkode: 6d968...d6c 2 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai #150 Skrevet 15. mai LilleMy_09 skrev (10 timer siden): 17 mai er en offentlig fridag, så du og andre irriterende folk i FAU kan ikke kreve noe som helst. Er jammen meg glad jeg alltid jobber på 17 mai Jeg ler hver gang jeg ser at det er "obligatorisk oppmøte" på en fridag. FAU kan da ikke pålegge noen å møte opp eller gjøre noe. Selvfølgelig er det koselig når folk bidrar, men det er ingen PLIKT. Særlig når oppgavene dine er bestemt av en gruppe mødre som ikke har så mye annet å ta seg til. Det er også det at pengene samles til å gi et beløp til veldedighet (altså, det er jeg ikke interessert i å bidra til på toppen av det jeg allerede gir, pluss jeg ønsker selv å velge hvem jeg gir til), eller til obligatorisk leirskole (jf. gratisprinsippet). Slike loddsalg mv. bidrar til pengepress, noe som er fryktelig umusikalsk nå som barnefattigdommen og familiefattigdommen i Norge øker. Fattigdom, Barn i fattigdom | Familiefattigdom har økt 14 prosent på ti år Ikke hjelper det å konfrontere dem heller. De står på sitt, er steile og dømmende. Viser man til lovverket, for eksempel med gratisprinsippet, så får man passet påskrevet som "en som ikke vil bidra" og "man kan ikke være så firkantet". Jo mer de presser, maser og dømmer, desto mindre vil folk ønske å bidra. Dugnad i idretten fungerer fordi det ikke presses, mases og bestemmes, men fordi man i fellesskap jobber for barnas beste. Idretten er heller ikke fullt statlig finansiert på linje med skoler. Jeg har også sluttet å gå på foreldremøter etter at man på de to siste møtene måtte sitte og ha gruppearbeid, der man tegnet og skrev på store ark, for så å presentere det i plenum. Jeg er ferdig på barneskolen for lengst. Jeg tror disse mammaene har lest for mange amerikanske homeschooler-blogger og etteraper dem. Anonymkode: 6d968...d6c 1 1
Gulline Skrevet 15. mai #151 Skrevet 15. mai 17. mai med skolebarn er travel - men travel på en hyggelig måte. Når ungene ble for gamle for barnetog og russetog så var første 17. mai uten forpliktelser fantastisk. Men allerede året etter så tok jeg meg i å savne "peset" dagen medførte. Nå har jeg barnebarn som drar meg til byen for å se barnetog igjen 😊 og det er kjempekoselig. 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai #152 Skrevet 15. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Forstår egentlig ikke hva som er stress med 17. mai og barn, med mindre en må være opptatt i komite. Vi står opp, kler på oss, spiser frokost, går til skolen og er der til det er slutt. Da er det stort sett bare å sitte der eller snakke med andre, mens barna løper rundt. Når barna var mindre, måtte vi stå i kø med dem forskjellige steder, men stress? Nei! Mye folk? Ja, men tåler det noen timer. Anonymkode: 64735...4a1 Sånn var min 17. mai på bygda der jeg vokste opp. Det er mye mer greier i byen. Barna møter til toget 0930. Deretter er det å komme seg fra sentrum og til skolen. Barna vil jo selvsagt dit og leke med vennene så det er uaktuelt å droppe. Deretter føler jeg vi må innom familie en tur før barna skal gå i borgertoget med lagene sine. Vi er hjemme kl 18 og da er jeg helt ferdig! Anonymkode: 6b8b3...836
AnonymBruker Skrevet 15. mai #153 Skrevet 15. mai AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg ler hver gang jeg ser at det er "obligatorisk oppmøte" på en fridag. FAU kan da ikke pålegge noen å møte opp eller gjøre noe. Selvfølgelig er det koselig når folk bidrar, men det er ingen PLIKT. Særlig når oppgavene dine er bestemt av en gruppe mødre som ikke har så mye annet å ta seg til. Det er også det at pengene samles til å gi et beløp til veldedighet (altså, det er jeg ikke interessert i å bidra til på toppen av det jeg allerede gir, pluss jeg ønsker selv å velge hvem jeg gir til), eller til obligatorisk leirskole (jf. gratisprinsippet). Slike loddsalg mv. bidrar til pengepress, noe som er fryktelig umusikalsk nå som barnefattigdommen og familiefattigdommen i Norge øker. Fattigdom, Barn i fattigdom | Familiefattigdom har økt 14 prosent på ti år Ikke hjelper det å konfrontere dem heller. De står på sitt, er steile og dømmende. Viser man til lovverket, for eksempel med gratisprinsippet, så får man passet påskrevet som "en som ikke vil bidra" og "man kan ikke være så firkantet". Jo mer de presser, maser og dømmer, desto mindre vil folk ønske å bidra. Dugnad i idretten fungerer fordi det ikke presses, mases og bestemmes, men fordi man i fellesskap jobber for barnas beste. Idretten er heller ikke fullt statlig finansiert på linje med skoler. Jeg har også sluttet å gå på foreldremøter etter at man på de to siste møtene måtte sitte og ha gruppearbeid, der man tegnet og skrev på store ark, for så å presentere det i plenum. Jeg er ferdig på barneskolen for lengst. Jeg tror disse mammaene har lest for mange amerikanske homeschooler-blogger og etteraper dem. Anonymkode: 6d968...d6c Hah. Jaggu nok press og mas med dugnaden i idretten. Anonymkode: a5005...e1c
AnonymBruker Skrevet 15. mai #154 Skrevet 15. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg ler hver gang jeg ser at det er "obligatorisk oppmøte" på en fridag. FAU kan da ikke pålegge noen å møte opp eller gjøre noe. Selvfølgelig er det koselig når folk bidrar, men det er ingen PLIKT. Særlig når oppgavene dine er bestemt av en gruppe mødre som ikke har så mye annet å ta seg til. Det er også det at pengene samles til å gi et beløp til veldedighet (altså, det er jeg ikke interessert i å bidra til på toppen av det jeg allerede gir, pluss jeg ønsker selv å velge hvem jeg gir til), eller til obligatorisk leirskole (jf. gratisprinsippet). Slike loddsalg mv. bidrar til pengepress, noe som er fryktelig umusikalsk nå som barnefattigdommen og familiefattigdommen i Norge øker. Fattigdom, Barn i fattigdom | Familiefattigdom har økt 14 prosent på ti år Ikke hjelper det å konfrontere dem heller. De står på sitt, er steile og dømmende. Viser man til lovverket, for eksempel med gratisprinsippet, så får man passet påskrevet som "en som ikke vil bidra" og "man kan ikke være så firkantet". Jo mer de presser, maser og dømmer, desto mindre vil folk ønske å bidra. Dugnad i idretten fungerer fordi det ikke presses, mases og bestemmes, men fordi man i fellesskap jobber for barnas beste. Idretten er heller ikke fullt statlig finansiert på linje med skoler. Jeg har også sluttet å gå på foreldremøter etter at man på de to siste møtene måtte sitte og ha gruppearbeid, der man tegnet og skrev på store ark, for så å presentere det i plenum. Jeg er ferdig på barneskolen for lengst. Jeg tror disse mammaene har lest for mange amerikanske homeschooler-blogger og etteraper dem. Anonymkode: 6d968...d6c Takke være denne dugnaden så opplever også disse fattige barna som du er opptatt av mer enn kun skole i livet. Her går pengene vi samler inn på 17 mai til et trinn. Det gjør at vi kan arrangere opplevelser for barna i syvendetrinn. Og selv om foreldrene har bidratt lite får barna til disse foreldrene oppleve dette på lik linje med barna til de som har foreldre som engasjerer seg. Det å påstå at det er mer tvang på skolen enn idretten er jo et eventyr. Idretten er helt rå på tvang, eller du kan kjøpe deg ut da for mange tusen i løpet av et år. Og bruke fattigdom som et argument for å slippe å bidra er helt på jordet. For de dugnaden lønner seg for er nettopp de fattige, det er for å ha lik behandling. Ja; det er gratisprinsippet i skolen, derfor har barna kjedelige dager hver eneste dag med de samme bøkene, samme lære osv. De opplever verken teater, gruppeturer ol som jeg opplevde som barn. Da er det bra forelderen bidrar med julelunsj, påskelunsj, sommeravslutning, og mulig en utflukt i løpet av et år. Det er latskap å ikke klare å bidra noe i løpet av 7 år barnet går på barneskolen. Anonymkode: a86d0...f20 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai #155 Skrevet 15. mai AnonymBruker skrev (På 12.5.2026 den 14.51): Jeg smiler også og later som jeg koser meg. For at sånne som du ikke skal mase, tjase og bitchblikke. Det er mye letter å klistre på seg et smil. Jeg vil ikke ha det hvert år, flere av dem jeg har snakket med, vil heller ikke ha det hvert år. Vi har tatt opp det med miljøfiendtlige "premier" som blir kastet/glemt før man kommer hjem eller går i stykker med en gang, hutring i kulda i timevis som resulterer i sykdom, stress og mas. Men sånne hjemmeværende husfruer med for mye fritid overkjører alltid dem som ønsker det annerledes. Anonymkode: 6d968...d6c Så ufattelig negativ du dr Anonymkode: 94952...164 1 1
Korsihalsen Skrevet 15. mai #156 Skrevet 15. mai Barndommens 17. Mai. Ubehagelig klær som klødde, sko man fikk gnagsår av. Gå å fryse og så ende opp i den kalde kirka hvor man huttra og frøys. Kirka var også skummel, med Jessus på korset som var torturert. 17. Mai, en skrekkens dag. 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai #157 Skrevet 15. mai AnonymBruker skrev (På 12.5.2026 den 21.02): Et lite tips: Til dere som later som om dere koser dere - hva om dere faktisk koset dere? Tenk så mye kjekkere det hadde vært både for dere selv og for deres barn? Anonymkode: 66a57...c1c Dummeste jeg har hørt. Er du en som sier til de som har angst at de bare skal slutte å ha angst? Hvis du ikke liker 17.mai så kan du ikke automatisk skru på et smil og LIKE dagen bare fordi noen sier du skal like det 🙃 Anonymkode: 56234...c96 1
kjærring Skrevet 15. mai #158 Skrevet 15. mai AnonymBruker skrev (På 12.5.2026 den 8.34): Snart klart for årets verste dag med barn, stresse ned til sentrum for barnetog, dugnad på skolen resten av dagen. Savner tiden med champagnelunsj og daffing på dagen. Tar meg i å glede meg til ungene blir voksne, hehe. Andre i samme situasjon? Anonymkode: ac541...a2a Nei.. skjønner ikke stresset Her koser vi oss med frokost, drar ned til byen , ser på tog, spiser is og pølser, drar hjem på ettermiddagen og spiser sodd og kake. 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai #159 Skrevet 15. mai AnonymBruker skrev (På 12.5.2026 den 8.34): Snart klart for årets verste dag med barn, stresse ned til sentrum for barnetog, dugnad på skolen resten av dagen. Savner tiden med champagnelunsj og daffing på dagen. Tar meg i å glede meg til ungene blir voksne, hehe. Andre i samme situasjon? Anonymkode: ac541...a2a Man velger hvordan man vil legge opp dagen. Hos oss har vi dugnad 2 ganger på 7 år. Jeg gidder ikke stresse, så vi står opp i greit tid og møter opp heller tidlig enn sent. Bunadskjortene er strøket og huset er vasket. 17 mai koser vi oss med familie til brunsj. Vi drar ikke på de kjedelige skole arrangementene, men velger å bruke dagen med familien. Anonymkode: a2a23...6ef 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai #160 Skrevet 15. mai AnonymBruker skrev (På 14.5.2026 den 13.30): Så flott da men husk at hvis alle skulle tenkt sånn så hadde det ikke blitt noen feiring i det hele tatt for de som vil møte opp. Tenk også på at det er sånne som MEG (ja, hun irriterende dama i FAU, vet du) som gjør at DU kan holde deg hjemme den dagen og drite i alt Anonymkode: fa950...81a Eller så finnes det familier med andre prioriteringer. 17 mai er en offentlig fridag jeg virkelig ikke ønsker eller gidder å jobbe dugnad. Jeg er på dugnad ukentlig resten av året, den dagen skal jeg ha fri. Når vi har 17 mai reiser vi bort, ferdig snakket. Når vi ikke har ansvaret har vi familie selskap hjemme. Er det en ting jeg virkelig ikke gidder på fridagen min er å slarve med andre foreldre jeg helst ikke vil ha noe forhold til. De kan si hva de vil, men hva er straffen? At jeg selv må betale for leirskolen barna mine ikke skal være med på uansett? Eller skoleturen i 7 som jeg glatt kan betale for. Nei, frivillig arbeid på fridager det gidder jeg ikke. Vi har kun vært på nærskolen en gang, forferdelig kjedelig opplegg, og for ikke å snakke om kostbart. Sikkert fint for de som ikke har noen, eller ikke gidder å lage koselige familie tradisjoner. Men for vår del er disse dugnadene totalt uaktuelt å delta på. Anonymkode: a2a23...6ef 2 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå