Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Da vi har ett stort problem med diskusjoner rundt brukergrupper og brukere i denne tråden ser vi oss igjen nødt til å ha en strengere linje for dette. 

Det vil si innlegg hvor man nevner grupperinger av brukere. F.eks: de som forherlige kongefamilien, haterne, hetserne, gloriefiseringsgjengen, de som forsvarer osv. Denne trådens tema er om kongefamilien og hva de foretar seg. Det er ikke en tråd for personlig anekdoter eller for å diskutere hva brukere gjør og foretar seg. Dette er en åpen debatt og man velger selv hva man ønsker å diskutere og svare på, så det å tagge noen for å forvente svar, eller sitere noen kun for å purre på svar har ingenting med debatten å gjøre. Vi forventer at man greier å diskuterer motdebattantens ytringer uten å dra inn selve brukeren og å henge seg opp i disse. 

Fordi omfanget er så stort fra flere brukere velger vi å innføre strengere reaksjoner på brudd om dette. Det vil bli nulltolleranse for dette. Det betyr at om du poster innlegg som inneholder dette vil du få en kort utestengelse, deretter en litt lengre utestengelse og om det også fortsetter etter dette vil du få en normal advarsel med eventuelle konsekvenser avhengig av hvor i advarselsløpet du er. 

Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Jdjdkdudjbs skrev (4 minutter siden):

Hmm, jeg har sagt til barna mine at de ikke trenger å vinke om hun dukker opp. Hvorfor hylle noen som heier på folk som utnytter og voldtar små jenter? Helt horribelt at hun skal hylles av barnetoget, det er intet mindre enn ekkelt.

Hva gjør man? Boikot av hele barentoget?

Hva man gjør? Opptrer som voksne folk som skjønner, og lærer barna.  at 17. mai ikke handler om henne, og at det ikke er folket som hyller kongefamilien, men kongefamilien som hilser barnetoget.  Bare er forslag 🤷🏻‍♀️

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror absolutt ikke MM har støttet Epsteins kriminelle handlinger på noen måte bare så det er klart. Men jeg tror hun har hatt litt skylapper på fordi delvis fordi han var en dyktig og manipulerende fyr og delvis fordi hun sannsynligvis hadde behov for å «rebelle» litt på den tiden, av grunner bare hun vet. 
Dette kan jeg tilgi for jeg tror hun angrer på sin opptreden på den tiden( for jeg tror på ingen måte hun støttet hans handlinger som sagt) 

Men jeg sliter mer med det som nå viser seg å være ikke helt sannferdige utalelser i 2019. (Selv om jeg kan  forstå på et plan at det må ha vært pinlig å innrømme hele sannheten da. Dessuten trodde hun vel det ble med det.) 

Men nå som alt ( håper jeg) er frem i lyset, så forventet jeg en mer ydmyk, sannferdig og ikke minst tydelig kronprinsesse. Jeg vil høre det rett ut: Jeg sa ikke alt som det var i 2019, jeg pyntet en del på det. Det var et sjokk å få vite omfanget av forbrytelsene hans, og jeg klarte ikke å stå i det, at jeg hadde vært en så nærme del av kretsen hans. 

Er dette så himla vanskelig å gjøre da? 

• Liker 15
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Skrevet
Jdjdkdudjbs skrev (24 minutter siden):

Hmm, jeg har sagt til barna mine at de ikke trenger å vinke om hun dukker opp. Hvorfor hylle noen som heier på folk som utnytter og voldtar små jenter? Helt horribelt at hun skal hylles av barnetoget, det er intet mindre enn ekkelt.

Hva gjør man? Boikot av hele barentoget?

Finnes det ikke bydelsarrangement å dra på? Jeg bor i en av de andre større byene i Norge og drar aldri til sentrum på 17. mai. Det er mye hyggeligere lokalt.

• Liker 12
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Skrevet
Zenhouse skrev (26 minutter siden):

Jeg tror absolutt ikke MM har støttet Epsteins kriminelle handlinger på noen måte bare så det er klart. Men jeg tror hun har hatt litt skylapper på fordi delvis fordi han var en dyktig og manipulerende fyr og delvis fordi hun sannsynligvis hadde behov for å «rebelle» litt på den tiden, av grunner bare hun vet. 
Dette kan jeg tilgi for jeg tror hun angrer på sin opptreden på den tiden( for jeg tror på ingen måte hun støttet hans handlinger som sagt) 

Men jeg sliter mer med det som nå viser seg å være ikke helt sannferdige utalelser i 2019. (Selv om jeg kan  forstå på et plan at det må ha vært pinlig å innrømme hele sannheten da. Dessuten trodde hun vel det ble med det.) 

Men nå som alt ( håper jeg) er frem i lyset, så forventet jeg en mer ydmyk, sannferdig og ikke minst tydelig kronprinsesse. Jeg vil høre det rett ut: Jeg sa ikke alt som det var i 2019, jeg pyntet en del på det. Det var et sjokk å få vite omfanget av forbrytelsene hans, og jeg klarte ikke å stå i det, at jeg hadde vært en så nærme del av kretsen hans. 

Dette!! 

• Liker 9
Skrevet
keops skrev (1 time siden):

Jeg forstår heller ikke hvorfor det skulle være nødvendig å forsvare at man på "ramme alvor" mener at MM kan mistenkes for å ha uavklarte holdninger rundt hele problematikken rundt JE.

Som @Raven.Writingdesk skriver, hvordan sakskomplekset til MBH har blitt håndtert og de siste uttalelsene om den unge mannen som har det så vanskelig ( som åpenbart ikke var så uangripelig og nå må ta sin straff for sine grove handlinger) , så sier det alt om hvordan  disse  «uavklarte» holdningene fra 2011-2015 er. Det er ansvarsfraskrivelse og DARVO som gjelder. 

• Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet
Zenhouse skrev (48 minutter siden):

Dette! 

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Zenhouse skrev (1 time siden):

Enig i alt du sier her. Når det gjelder den uttalelsen fra 2019, så var de vel inne på det i intervjuet, at den burde vært klarere. Mulig de bare uttalte seg om deler av den, og jeg er enig i at det burde vært sagt i klartekst, men det er nå litt, da.

Endret av MissLucy
  • Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
Hebbe-lille skrev (19 minutter siden):

Som @Raven.Writingdesk skriver, hvordan sakskomplekset til MBH har blitt håndtert og de siste uttalelsene om den unge mannen som har det så vanskelig ( som åpenbart ikke var så uangripelig og nå må ta sin straff for sine grove handlinger) , så sier det alt om hvordan  disse  «uavklarte» holdningene fra 2011-2015 er. Det er ansvarsfraskrivelse og DARVO som gjelder. 

Det eneste hun sa var at han hadde vært i en krevende situasjon de siste sju ukene før intervjuet, og det sammenfaller helt perfekt med tidsrommet for rettssaken. Det betyr i klartekst at hun ikke har sagt noe mer enn at det var krevende å gå gjennom rettssaken. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
Zenhouse skrev (1 time siden):

Enig. Tenk om hun kunne gjort dette du nevner, bare være fullstendig ydmyk  og legge seg paddeflat. 

• Liker 15
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Skrevet
blvck skrev (7 timer siden):

Denne kronikken av Trond Norén Isaksen syns jeg var god, da jeg først hadde lest hele og skjønte under overskriften: Epstein-saken må legges død, som ikke helt hang sammen med tittelen. Hvis skaen skal legges dø må Kronprinsparet svare på de grunnleggende spørsmålene, hvis ikke blir det vanskelig å bygge tillitten opp igjen. Han er også inne på at det gjør jobben for de unge som skal trå til at denne saken blir hengende over Kongehuset: 

.https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/rr8kP8/hvilke-laerdommer-har-kongehuset-tatt-av-epstein-saken-spoersmaalet-er-helt-paa-sin-plass

At kongehus ekspertene fortsatt skriver om denne saken sier sitt tenker jeg - her er det et behov, langt ut over KG, å få svar på en rekke sentrale spørsmål knyttet til Epsteinssaken. Jeg tror ikke det vil komme noen flere svar. Så får vi se om folk bare glemmer, eller om det faktisk vil fortsette å hjemsøke dem. 

Han sier vel strengt tatt ikke mer enn at de bør svare på de spørsmålene som handler om det institusjonelle - dvs hva kongehuset har lært ift det å bruke rådgivere, lytte til dem, fokus på sikkerhetsrisikoen.

Sånn sett legger han seg nokså trygt midt mellom de to andre kommentatorene han nevner, der Alstadheim mener de bør svare på mye mer av de mer detaljerte spørsmålene, mens Clemet mener det ikke kan forventes flere svar. Omtrent sånn (parafraserte etter hukommelsen).

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Man kan si mye om MM, men én ting skal hun ha: always in character! (inklusive skamløsheten).

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 13
Skrevet

Da har slottet bekreftet at MM skal stå på slottsbalkongen på 17 Mai. Skulle pokker meg ikke vært mulig. Jeg mener hun ikke har noe der å gjøre.

At ikke hun skjønner dette selv.

• Liker 24
  • Hjerte 2
  • Nyttig 12
Skrevet
Eva-Lena skrev (3 minutter siden):

Da har slottet bekreftet at MM skal stå på slottsbalkongen på 17 Mai. Skulle pokker meg ikke vært mulig. Jeg mener hun ikke har noe der å gjøre.

At ikke hun skjønner dette selv.

Selvsagt skal Norges kronprinsesse og kommnende dronning hilse til toget på 17. mai. Det har vært en tradisjon i hundre år. Så hun har noe der å gjøre, så lenge hun ønsker å utføre sine forpliktelser som følger med å være gift med kronprinsen og vår kommmende konge. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
Johan uten land skrev (6 minutter siden):

Selvsagt skal Norges kronprinsesse og kommnende dronning hilse til toget på 17. mai. Det har vært en tradisjon i hundre år. Så hun har noe der å gjøre, så lenge hun ønsker å utføre sine forpliktelser som følger med å være gift med kronprinsen og vår kommmende konge. 

Det er så visst ingen selvfølge, og at det er tradisjon er en ekstremt dårlig begrunnelse. 

• Liker 19
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet
Era Vulgaris skrev (1 minutt siden):

Det er så visst ingen selvfølge, og at det er tradisjon er en ekstremt dårlig begrunnelse. 

Det kommer ikke som noe overraskelse, det er samme person som sendte brev til organisasjonene hun er beskytter for med lovnader om oppklaring rundt Epstein saken. Som vi vet skjedde det ingen oppklaring, bare en rekke bortforklaringer og unnskyldninger. Individer i kongehuset  gjør som de vil, uten at de trenger å begrunne noe som helst. 

https://www.nrk.no/vestland/mette-marit-i-brev-til-kultur-noreg_-takkar-for-_aerleg_-respons-og-ber-om-tid-1.17762839

• Liker 18
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet
Era Vulgaris skrev (5 minutter siden):

Vi har et konstitusjonelt monarki i Norge og noen har noen roller å fylle. En av disse er forventingene at kongefamilien skal vise respekt ved folket ved å hilse til toget, som representerer folket. En flott tradisjon som samler de av folket som vil ha monarki i Norge - som har bred støtte. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
MissLucy skrev (1 time siden):

Hva man gjør? Opptrer som voksne folk som skjønner, og lærer barna.  at 17. mai ikke handler om henne, og at det ikke er folket som hyller kongefamilien, men kongefamilien som hilser barnetoget.  Bare er forslag 🤷🏻‍♀️

Jeg synes det er fint at barn i Norge lærer å tenke selv. Din tanke er fri, er vel slagordet til humanetisk forbund. Å vinke til kongefamilien har handlet om solidaritet, nasjonal stolthet og norske verdier. Når kongehuset nå assosieres med seksuelle overgrep, rusmisbruk, kriminelle handlinger, unnvikende og manglende evne til å ta ansvar, så forvitrer disse verdiene. Det er ikke forenelig med norske verdier å hylle/vinke opp til noen som symboliserer noe uetisk, umoralsk og korrupt. Ja; korrupt. MBH som forsøker å kjøre ned gardister, MM som kontakter ofret hans utsatt for vold, diplomatpass og alt mulig annet rariteter. Transparens er det heller ikke snakk om, de fnyser av at pressen og folket ønsker svar. Å hylle noe slikt er så langt unna sosialdemokratiske verdier, norske nasjonale verdier. Det å stå opp mot urett; ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer deg selv; det er norsk. Å ikke la seg krenke eller knekke av eliten eller la seg kue. 

Jeg håper noen tar ett seriøst oppgjør med dette, enten i form av at de boikotter eller demonstrerer. #ikkeminkronprinsesse. 

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 18
Skrevet
Johan uten land skrev (2 minutter siden):

Vi har et konstitusjonelt monarki i Norge og noen har noen roller å fylle. En av disse er forventingene at kongefamilien skal vise respekt ved folket ved å hilse til toget, som representerer folket. En flott tradisjon som samler de av folket som vil ha monarki i Norge - som har bred støtte. 

Eller de kunne sett på meningsmålingene og vist respekt for alle de som gremmes av å se henne på balkongen. Meningsmålinger har vist at langt under halvparten av de spurte ønsker hennes som dronning. FORDI de fleste har null respekt for henne lenger. 

Men ikke uventet. Møt opp og lat som ingenting har skjedd. 

• Liker 7
  • Hjerte 4
  • Nyttig 11
Skrevet (endret)
Johan uten land skrev (3 timer siden):

Når kongehuset først har fastslått at Mettes handlinger ikke får noen som helst konsekvenser, er jeg faktisk enig i dette (uthevet). Hun kan ikke både være kommende dronning og gjemme seg bort for alltid.

Når dette er sagt, mener jeg at det riktige hadde vært at hun/kongehuset hadde innsett at hun er uegnet som dronning, og tatt følgene av det.

Endret av Momma
  • Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 9
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...