Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Da vi har ett stort problem med diskusjoner rundt brukergrupper og brukere i denne tråden ser vi oss igjen nødt til å ha en strengere linje for dette. 

Det vil si innlegg hvor man nevner grupperinger av brukere. F.eks: de som forherlige kongefamilien, haterne, hetserne, gloriefiseringsgjengen, de som forsvarer osv. Denne trådens tema er om kongefamilien og hva de foretar seg. Det er ikke en tråd for personlig anekdoter eller for å diskutere hva brukere gjør og foretar seg. Dette er en åpen debatt og man velger selv hva man ønsker å diskutere og svare på, så det å tagge noen for å forvente svar, eller sitere noen kun for å purre på svar har ingenting med debatten å gjøre. Vi forventer at man greier å diskuterer motdebattantens ytringer uten å dra inn selve brukeren og å henge seg opp i disse. 

Fordi omfanget er så stort fra flere brukere velger vi å innføre strengere reaksjoner på brudd om dette. Det vil bli nulltolleranse for dette. Det betyr at om du poster innlegg som inneholder dette vil du få en kort utestengelse, deretter en litt lengre utestengelse og om det også fortsetter etter dette vil du få en normal advarsel med eventuelle konsekvenser avhengig av hvor i advarselsløpet du er. 

Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet

😆

Dette er en rekke påstander og fremtidsantakelser satt sammen til en fortelling, men uten dokumentasjon på verken hva “de unge mener”, påstått forskjellsbehandling eller de bastante konklusjonene du trekker om institusjonen.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Reverend skrev (4 minutter siden):

😆

Dette er en rekke påstander og fremtidsantakelser satt sammen til en fortelling, men uten dokumentasjon på verken hva “de unge mener”, påstått forskjellsbehandling eller de bastante konklusjonene du trekker om institusjonen.

Var ikke denne lagt ut tidligere?

Du får lese selv, prøv en gang til..tar ikke like lang tid ;)

https://www.nrk.no/norge/langt-faerre-unge-stotter-monarkiet-1.16772380

• Liker 14
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
Skrevet
Fantorangen-Oslo skrev (23 minutter siden):

Var ikke denne lagt ut tidligere?

Du får lese selv, prøv en gang til..tar ikke like lang tid ;)

https://www.nrk.no/norge/langt-faerre-unge-stotter-monarkiet-1.16772380

Dette er en mer enn 2 år gammel meningsmåling som viser høy støtte til monarkiet og en viss endring i én aldersgruppe. Resten av konklusjonene du trekker om “utspilt rolle” eller systemkrise følger ikke av tallene, men er din tolkning av dem.

Koblingen mellom data og konklusjon henger ikke sammen.

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet
Reverend skrev (5 minutter siden):

Dette er en mer enn 2 år gammel meningsmåling som viser høy støtte til monarkiet og en viss endring i én aldersgruppe. Resten av konklusjonene du trekker om “utspilt rolle” eller systemkrise følger ikke av tallene, men er din tolkning av dem.

Ja, de unge - fremtiden. Kun 62 prosent støtte hos de unge. Den gang - tviler på at støtten deres har økt siden da. De 62 prosentene var en nedgang i den aldersgruppen på 20 prosent på 7 år. Det lover ikke bra for monarkister om den nedgangen fortsetter i samme fart.

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 14
Skrevet
Gulline skrev (3 minutter siden):

Ja, de unge - fremtiden. Kun 62 prosent støtte hos de unge. Den gang - tviler på at støtten deres har økt siden da. De 62 prosentene var en nedgang i den aldersgruppen på 20 prosent på 7 år. Det lover ikke bra for monarkister om den nedgangen fortsetter i samme fart.

Hvis man må ty til å spå om fremtiden, har man kanskje litt lite å gå på. Siden spørsmålet om monarki har svært liten politisk oppmerksomhet, vil det neppe skje stort fremover. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
Gulline skrev (23 minutter siden):

Du beskriver en mulig trend basert på ett datapunkt over tid og antar at utviklingen fortsetter lineært. Det sier noe om utvikling i en aldersgruppe på et gitt tidspunkt, men ikke noe sikkert om fremtidig utvikling eller total støtte til monarkiet.

En aldersgruppe er ikke det samme som stabil generasjon. De samme personene blir eldre, holdningene endres ofte med livsfase, og nye kull kommer inn i “de unge”-gruppen

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
Kollontaj skrev (3 minutter siden):

Hvis man må ty til å spå om fremtiden, har man kanskje litt lite å gå på. Siden spørsmålet om monarki har svært liten politisk oppmerksomhet, vil det neppe skje stort fremover. 

Spår ikke i det hele tatt - jeg sa om nedgangen fortsetter i samme tempo så lover det bra for de av oss om ønsker å velge våre statsoverhoder. Og dersom det blir så stor nedgang så må nok til og med politikerne ta tak i saken. 

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet
Reverend skrev (2 minutter siden):

Du beskriver en mulig trend basert på ett datapunkt over tid og antar at utviklingen fortsetter lineært. Det sier noe om utvikling i en aldersgruppe på et gitt tidspunkt, men ikke noe sikkert om fremtidig utvikling eller total støtte til monarkiet.

En aldersgruppe er ikke det samme som stabil generasjon. De samme personene blir eldre, holdningene endres ofte med livsfase, og nye kull kommer inn i “de unge”-gruppen

Jeg håper at det i løpet av min levetid vil bli mulig å få velge landets statsoverhode på demokratisk vis. 

• Liker 11
  • Hjerte 4
  • Nyttig 8
Skrevet
Kollontaj skrev (5 minutter siden):

Her tror jeg du ikke har fått med deg alt som har skjedd i mediebildet de siste årene, og spesielt den siste tiden.  

Hvorfor tror du at det er viktig for store mediehus å samarbeide med influensere og podcastere med høye klikk og lyttertall?

Hvorfor er våre redaktørstyrte medier avhengig av støtte fra regjeringen og hvordan kan dette påvirke mediebildet, spesielt de som har egne avdelinger med nyheter? Det er bl a ekstremt kostbart å ha en egen nyhetsavd.  

Har du fått med deg dette ☝️, vet du også hvor stor kraft den yngre garde har. De er raskere informert om hva som skjer rundt oss, enn mange redaktører og journalister er. Derfor er det også færre oppslutning blant de unge om kongehus og monarki. De ser ikke den samme verdien av monarki, som vi gjorde. De vil ha transparens, rettferdighet og likhet for loven. Derfor vil vi se en markant endring etter hvert.  

• Liker 11
  • Hjerte 3
  • Nyttig 9
Skrevet
Gulline skrev (17 minutter siden):

Jeg håper at det i løpet av min levetid vil bli mulig å få velge landets statsoverhode på demokratisk vis. 

Det har vært mulig gjennom hele din levetid, og er det selvsagt fremdeles, ved hvert eneste stortingsvalg. 

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Aricia skrev (14 minutter siden):

Det har vært mulig gjennom hele din levetid, og er det selvsagt fremdeles, ved hvert eneste stortingsvalg. 

Jeg har stemt ved hvert valg fra jeg var gammel nok. 

• Liker 9
  • Hjerte 5
  • Nyttig 3
Skrevet
Pås skrev (3 timer siden):

Dersom hun hadde sagt: "moren til en mann i en vanskelig situasjon" tror jeg ikke reaksjonene hadde vært så sterke som når hun sier: "mamma til en ung mann som står i en vanskelig situasjon".  Det er noe med mamma og ung mann som virkelig gnager i ørene.

Ja. Han er ikke ung engang.

• Liker 17
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Reverend skrev (1 time siden):

62 % er ikke dårlig oppslutning heller. Ganske bra. Og ca samme som når jeg var ung

• Liker 3
Skrevet
Momma skrev (3 minutter siden):

Men majoriteten vil ikke ha Mette som dronning.

Men hun har 6 % høyere støtte nå enn i januar, til tross for at hun ikke har helse til å jobbe aktivt for å bedre støtten.

• Liker 5
  • Hjerte 2
Skrevet
Momma skrev (4 minutter siden):

Og hvor står det?

• Liker 4
Skrevet
Momma skrev (3 minutter siden):

Uten at jeg forstår hvorfor så tror jeg det er kong Harald som sørger for at så mange ønsker et fortsatt kongehus. Det kan skyldes medlidenhet og det kan skyldes at mange er redd for endringer. Vi i Norge kan jo ikke ha noen presidentkandidater er det endel som mener .... helt uforståelig for meg. Og at noen er redde for endringer og å miste den "samlende" kongefamilien er enda mer utforståelig. 

• Liker 17
  • Hjerte 3
  • Nyttig 7
Skrevet
MissLucy skrev (5 minutter siden):

Men hun har 6 % høyere støtte nå enn i januar, til tross for at hun ikke har helse til å jobbe aktivt for å bedre støtten.

Hun har ennå veldig mye å hente dersom hun skal være samlende, ikke splittende, for folket hun eventuelt skal være dronning for. 

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...