Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Da vi har ett stort problem med diskusjoner rundt brukergrupper og brukere i denne tråden ser vi oss igjen nødt til å ha en strengere linje for dette. 

Det vil si innlegg hvor man nevner grupperinger av brukere. F.eks: de som forherlige kongefamilien, haterne, hetserne, gloriefiseringsgjengen, de som forsvarer osv. Denne trådens tema er om kongefamilien og hva de foretar seg. Det er ikke en tråd for personlig anekdoter eller for å diskutere hva brukere gjør og foretar seg. Dette er en åpen debatt og man velger selv hva man ønsker å diskutere og svare på, så det å tagge noen for å forvente svar, eller sitere noen kun for å purre på svar har ingenting med debatten å gjøre. Vi forventer at man greier å diskuterer motdebattantens ytringer uten å dra inn selve brukeren og å henge seg opp i disse. 

Fordi omfanget er så stort fra flere brukere velger vi å innføre strengere reaksjoner på brudd om dette. Det vil bli nulltolleranse for dette. Det betyr at om du poster innlegg som inneholder dette vil du få en kort utestengelse, deretter en litt lengre utestengelse og om det også fortsetter etter dette vil du få en normal advarsel med eventuelle konsekvenser avhengig av hvor i advarselsløpet du er. 

Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Kollontaj skrev (Akkurat nå):

Nettavisen stilte det samme spørsmålet i mars. Da svarte 30,9 prosent at de mener kronprinsessen er egnet til å bli dronning. Andelen som mener hun er egnet har altså økt med 6,2 prosentpoeng.

samme kilde som i sitert innlegg 

(Nettavisens egen undersøkelse er ikke representativ.) 

Ser ut som støtten til monarkiet også er økende, med litt over 68 %. Den var vel en del lavere sist såvidt jeg husker.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Kollontaj skrev (46 minutter siden):

Lurer litt på den, har ikke hørt noen nevne noe som helst om dette de siste ukene. Tror de fleste bryr seg mer om renta, krigene, NATO, om SP går til høyre eller venstre osv. De viktige tingene. 

Samme her.

• Liker 3
Skrevet
Kollontaj skrev (23 minutter siden):

https://www.nrk.no/norge/rekordlav-oppslutning-om-monarkiet-_-men-kongen-er-superpopulaer-1.17775717

60 % i februar. Hjelpes, dette lover ikke godt for republikk i overskuelig fremtid. 

Så litt nærmere på tallene, og de viser at økningen på 8,2 % kommer hovedsaklig fra de som i februar ønsket en annen styreform, og i mindre grad fra vet ikke-gruppen, dvs 5,4 prosent har beveget seg fra republikk til monarki, mens 2,8 kommer fra "vet ikke". 

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
MissLucy skrev (2 minutter siden):

Så litt nærmere på tallene, og de viser at økningen på 8,2 % kommer hovedsaklig fra de som i februar ønsket en annen styreform, og i mindre grad fra vet ikke-gruppen, dvs 5,4 prosent har beveget seg fra republikk til monarki, mens 2,8 kommer fra "vet ikke". 

Det vil nok ikke tilsi at flere partier enn de vi allerede vet ønsker republikk, vil endre partiprogrammene sine. Antakelig kommer en ny nedgang i oppslutning når dommen mot Borg Høiby blir offentliggjort, men at det kommer under 50 % tviler jeg på. 

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Reverend skrev (1 time siden):

Tydeligvis ikke.

Din mening. 

• Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Kollontaj skrev (2 minutter siden):

Det vil nok ikke tilsi at flere partier enn de vi allerede vet ønsker republikk, vil endre partiprogrammene sine. Antakelig kommer en ny nedgang i oppslutning når dommen mot Borg Høiby blir offentliggjort, men at det kommer under 50 % tviler jeg på. 

Enig. Jeg tror uansett dommen vil påvirke mindre enn Epsteinsaken har gjort, pga folk fleste skjønner at MBH ikke egentlig er en relevant person her. Nå ser vi jo at de lave tallene var øyeblikksbilder. Jeg tror de kommer til å stabilisere seg omtrent der de var før. Det er utrolig interessant at tallene er på vei oppover til tross for at MM ikke har helse til å gå ut og brette opp ermene og bygge opp igjen tilliten, og kongeparet også er relativt lite synlige. Det virker som støtten egentlig er ganske stabil, og ikke så veldig påvirket verken av skandaler eller lav aktivitet og synlighet hos sentrale personer.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
MissLucy skrev (2 minutter siden):

Enig. Jeg tror uansett dommen vil påvirke mindre enn Epsteinsaken har gjort, pga folk fleste skjønner at MBH ikke egentlig er en relevant person her. Nå ser vi jo at de lave tallene var øyeblikksbilder. Jeg tror de kommer til å stabilisere seg omtrent der de var før. Det er utrolig interessant at tallene er på vei oppover til tross for at MM ikke har helse til å gå ut og brette opp ermene og bygge opp igjen tilliten, og kongeparet også er relativt lite synlige. Det virker som støtten egentlig er ganske stabil, og ikke så veldig påvirket verken av skandaler eller lav aktivitet og synlighet hos sentrale personer.

Det er ikke utenkelig at stabiliteten i støtten kommer av at folk vet hva vi har og får i monarkiet. I en urolig verden betyr trygghet mye. Det er jo også verdt å merke seg at det er to presidenter som er kilden til mye av den uroen. 

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet
Kollontaj skrev (3 timer siden):

Helt innafor svart. 

Om han hadde opptrådd slik på privaten, ja. Som representant for kongehuset på offisielt oppdrag, nei. Ikkje om me har tenkt å halda fram med eit kongehus som held på eit minste minimum av protokoll. 

• Liker 19
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet
Kollontaj skrev (1 time siden):

Lurer litt på den, har ikke hørt noen nevne noe som helst om dette de siste ukene. Tror de fleste bryr seg mer om renta, krigene, NATO, om SP går til høyre eller venstre osv. De viktige tingene. 

Tja, eg blei spurt om mi meining om kongehuset så seint som i forrige veke - av ei som var veldig engasjert. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Skrevet

Den gode oppslutningen vil på et tidspunkt ta slutt, når kongen er en av årsakene til at folk fortsatt har tillit til monarkiet. Den lojaliteten monarkiet har opparbeidet seg er på gyngende grunn med neste generasjon. Når boomerne ikke lenger kan gi sitt ja til  at de støtter monarkiet, så vil institusjonen få et problem.  

https://www.nettavisen.no/kjendis/kronprinsesse-mette-marit-far-knusende-meningsmaling-i-fanget-vedvarende-usikkerhet-om-dronningrollen/s/5-95-3019364

« De kan være kritiske til enkeltpersoner, men samtidig støtte selve monarkiet. Kong Harald er fortsatt en enorm bærebjelke, og mange har en grunnleggende lojalitet til kongehuset som institusjon. Kanskje fordi erfaringsmessig har monarkiet fungert svært godt.«

• Liker 7
  • Hjerte 4
  • Nyttig 9
Skrevet
MissLucy skrev (26 minutter siden):

MBH er ikkje relevant i seg sjølv, nei, men for meg er kronprinsparet si handteringa av MBH-saka ennå viktigare enn Epstein-saka.

Epstein er i teorien fortid. MBH er her og nå. Eg er mest interessert i kven dei er nå.

Er MM framleis den versjonen som kom fram i Epstein-filene, eller er ho blitt ei betre utgåve av seg sjølv? Handteringa av MBH-saka med ditto offer er for meg ein viktig indikator her.

• Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 16
Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (3 minutter siden):

MBH er ikkje relevant i seg sjølv, nei, men for meg er kronprinsparet si handteringa av MBH-saka ennå viktigare enn Epstein-saka.

Epstein er i teorien fortid. MBH er her og nå. Eg er mest interessert i kven dei er nå.

Er MM framleis den versjonen som kom fram i Epstein-filene, eller er ho blitt ei betre utgåve av seg sjølv? Handteringa av MBH-saka med ditto offer er for meg ein viktig indikator her.

Nei, hun mener jo selv at saken viste en MM hun ikke ønsket å være .. Litt sent å være etterpåklok - særlig som kronprinsesse som lever stort på skattebetalernes penger. Veldig spesielt at hun ikke har lært å tenke konsekvenser før hun handler. 

• Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
MissLucy skrev (6 timer siden):

Enig. Og den siste kommentaren hennes der om at det ikke er en plan B, er seriøst det minst innsiktsfulle som har kommet fra den kanten, og det sier ikke lite.

Hva er det hun vil? At de skal finne en tidsmaskin og reise tilbake til 1970 og produsere flere prinser og prinsesser?

Skulle tro at en "ekspert" som hun var kjent med det norske kongehuset historie som nærmest kronisk underbemannet fra 1905 til idag, kun med en periode på 15-20 år fra ca 2000 med flere enn to på jobb.

Det er likevel ein viss skilnad på å finansiera få medlemmer av kongefamilien versus å finansiera fleire medlemmer av kongefamilien der bare nokre få arbeider.

• Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
MissLucy skrev (7 timer siden):

Det uthevede: Enig.

Forhåpentligvis viser det at folk flest mobiliserer empati (ikke forakt eller fordømmelse) når de står overfor et medmenneske og en familie i krise, som mer enn de fleste har fått erfare de siste par årene at livet kommer klumpvis. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (7 timer siden):

Det er likevel ein viss skilnad på å finansiera få medlemmer av kongefamilien versus å finansiera fleire medlemmer av kongefamilien der bare nokre få arbeider.

Vi andre finansieres også av staten nettopp når vi ikke arbeider, dvs ved langvarig sykmelding eller om vi blir uføre, eller når vi blir pensjonister, som for enkelte kan bety AFP så tidlig som når de er 62. Sånn fungerer heldigvis samfunnet og fellesskapet vårt.

Kongeparet vårt nærmer seg 90. Skulle bare mangle at de fikk betalt livsopphold av staten enten de jobber eller ei, eller hva som helst av løsning imellom der.

• Liker 7
Skrevet (endret)
Miominoen skrev (8 timer siden):

Det er ikke utenkelig at stabiliteten i støtten kommer av at folk vet hva vi har og får i monarkiet. I en urolig verden betyr trygghet mye. Det er jo også verdt å merke seg at det er to presidenter som er kilden til mye av den uroen. 

Det finnes en person i denne verden som virkelig gir meg trygghet å høre på nå for tiden og det er finlands president Alexander Stubb. Han har doktorgrad i internasjonal politikk, snakker 5 språk flytende og er den mest vennlige, diplomatiske, karismatiske og kunnskapsrike personen jeg kan tenke meg. Råder alle til å høre ham snakke. Han gjør en virkelig forskjell og han gjør noe for å gjøre verden til et bedre sted med sin kunnskap, diplomatiske evner, arbeidskapasitet og evne til å nå ut til folk - ikke bare i Finland, men i hele verden. 

Det er slike mennesker verden skulle hatt mer av - ikke prinser og prinsesser.

Endret av Gulline
  • Liker 16
  • Hjerte 3
  • Nyttig 11
Skrevet
Gulline skrev (9 minutter siden):

Det finnes en person i denne verden som virkelig gir meg trygghet å høre på nå for tiden og det er finlands president Alexander Rutte. Han har doktorgrad i internasjonal politikk, snakker 5 språk flytende og er den mest vennlige, diplomatiske, karismatiske og kunnskapsrike personen jeg kan tenke meg. Råder alle til å høre ham snakke. Han gjør en virkelig forskjell og han gjør noe for å gjøre verden til et bedre sted med sin kunnskap, diplomatiske evner, arbeidskapasitet og evne til å nå ut til folk - ikke bare i Finland, men i hele verden. 

Det er slike mennesker verden skulle hatt mer av - ikke prinser og prinsesser.

Stubb. Rutte er en tufs.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
Vonbrotenrojalist skrev (10 timer siden):

Det synes jeg ikke. Vi kan ikke ekskludere mindreårige, de som nærmer seg 90 eller de som er syke. Den eneste jeg kommer på i farten, som kanskje kunne jobbet mer (dvs uhindret av alder og sykdom) var dronning Maud.

Endret av MissLucy
  • Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...